• mrs.

ViktNeråt-05

Hejsan!

Jag tänkte öppna en ny tråd, Japp denna är för alla 2005-"bantare"

Jag tänkte att man kan kan cheka upp mått, vikt....peppning.

Kanske kan man lägga in ett bra smalmat-recept eller andra bra ideer.

• Svar på tråden ViktNeråt-05
  • Fru Larsson

Kul att du vill vara med i vår tråd Mia-76. Det är faktiskt en riktigt bra inspirationskälla!

Lovisa78. Håller med om att det är svårt med "diet" under konferens. Ett tips är att låta bli fikabrödet, godisskålarna och dessertena. Vinet kanske man kan begränsa till något glas till maten men ha en "partykväll". Risken är ju efter för mycket vin att man blir trött i mössan dagen efter och stoppar i sig allt sött man ser

Jag har varit på en intressant föreläsning om kost idag (arrangerad av jobbets idrottsförening). Kom fram till att jag äter ganska bra just nu förrutom att jag borde lägga till protein vid mellanmålen (naturell fil el yougurt till frukten kanske).

• Mia-76

Tack, känns roligt att vara med!

Lovisa78: Svårt med konferens, särskilt om man inte vill förklara & försvara att man äter lite nyttigare. Kan du inte i lönndom ladda med en frukt eller två innan middagen så blir det lite lättare att kanske inte dammsuga tallriken på allt det (förmodligen) feta och goda!

Nån som har tips på frukost, jag äter oftast (förutom en knäckemacka med skinka) flingor (Special K) och mjölk eller havregrynsgröt. Inser att flingorna inte är supernyttiga, men de är åtminstone goda. (har även provat Axas sportflingor men det var som att äta pressat sågspån)

Tyckte att jag var smart i går när jag köpte osockrad fullkornsvälling med minnet av att jag tyckte att det var gott när jag var liten. Nu smakade det riktigt otäckt. Nån som har nåt uppiffningsknep eller ska man ge upp och äta nåt annat?

Nån som har andra tips på frukost? Existerar det flingor som BÅDE är goda OCH nyttiga?

• Trolliz

Mia-76:

Jag äter också oftast havregrynsgröt. Man står sig länge på den och det är gott. Men ibland blir man ju less och vill äta något annat. Kanske kan du prova på någon annan slags gröt? Mannagryn- eller grahamsgröt t ex?

På din fråga på om det finns nyttiga och goda flingor så är svaret ja. Havrefras! Inte mycket socker alls, och mycket nyttigheter. Gott till mjölk, fil eller yogurt (ett tips är Yoggis Mini - yogurt med sötningsmedel istället för socker).

Vill man kan man ju göra egen musli också. det är ju himla gott. Tror bla att det finns recept på Toppforms sida på svt.

Lycka till med frukosten! :)

• Tostes flicka

Hemmagjord müsli är som godis fast mycket nyttigare!

Änglamark säljer något som heter havremust som påminner lite om väling, jag tycker det blir väldigt gott om man har i russin i det dessutom.

• Mia-76

Havre får bli det nya temat: Havrefras är ju supergott! Och det var kanske havremust jag minns från barndomen istf välling. Min kära mor hade en havre-period (gröt, müsli, kakor, tårta, you name it...), så det är inte helt orealistiskt. Värt att testa iaf!

• Fru Larsson

Mia-76. Själv älskar jag havrefras (med mjölk till, inte lika gott med fil - tycker jag). Men du behöver ju inte äta flingor. Så här brukar jag äta:

Lättfil med tärnad frukt (oftast päron, ibland lyxar jag till med fruktsallad) och hasselnötter. Grov(a) smörgås(ar) m makrill, ägg+kaviar, leverpastej eller skinka (ibland ost).

Alt: Havregrynsgröt med tärnat äpple och kanel (hmm, inte lika gott).

Alt: Lätt/mini-mjölk med havrefras.

Brukar alltid (under mina nyttiga perioder) äta en eller två frukter vid frukost, antingen i filen eller vid sidan av.

Ha ha! Känner igen det där med att prova någon som man älskade som liten. Smaklökarna förändras tydligen.....

• suslof

Jag ansluter mig härmed också till tråden! Har inte läst igenom ännu, men hoppas hitta lite tips på nyttig mat osv! =) Vägde mig i Fredags förra veckan och då vägde jag 67, skall ner till iaf 60 innan den riktiga sommaren (bikinisäsongen) kommer!! Vet inte hur det går än, då jag inte har vägt mig, skall göra det på Fredag.. *håller tummarna* ;)

• Mia-76

Jag tycker att det är lite genant att prata med mina kompisar om att jag håller på att gå ner i vikt. Skitdumt eftersom de är ju verkligen de som skulle kunna hjälpa till, tänka på vad de bjuder på när vi ses etc (undvika en chipsbuffe osv), men jag håller det ändå lite hemligt.

Dock är pojkvännen ordentligt invigd i planerna, och super på att planera och laga måltider efter lågkalorirecept! (ja, 1 vecka har jag/vi hållit på hittills...) Han tycker nog att detta är lite roligt, annars skulle det ALDRIG funka tror jag.

Därför känns denna tråd utmärkt eftersom man kan vara lite anonym!!!

• shalimar

mmm, havremust är uuuurgott, nu blev jag sugen på det! Ska nog köpa i veckan! Men det är allra godast på hösten/vintern, det värmer så härligt...

Svar på tråden ViktNeråt-05