Brudar i Dalarna?
Undrar om det finns fler blivande brudar i Dalarna som skulle ha lust att bolla ideer och annat inför bröllopet!
Undrar om det finns fler blivande brudar i Dalarna som skulle ha lust att bolla ideer och annat inför bröllopet!
I Leksand har jag fått tag på tårta för 16 :- per bit men då är det stoooora tårtor och sen kallas de inte får "bröllpstårta".. bara namnet gör ju att man lägger på minst det dubbla. nä vi beställde vanlig gräddtårta 2 st stoora fyrkantiga..
Jo, tror nästan man får säga att det inte ska vara till ett bröllop. Men.. Hur ska det gå till om man vill ha det på ställning? *hmm*
Ett litet förtydligande:
Anledningen till att en bröllopstårta kostar ca 10 kr mer/biten är att den är mer "hantverksmässigt" gjord. Ex dekorationer som löv och rosor görs för hand av konditorn (= tar längre tid= kostar mer pengar..)
Och så ingår givetvis tårtställningen och oftast även transportbox.
Är man lite pysslig kan man ju dekorera upp en slät tårta själv (=spara pengar).
Skulle egentligen vara kul att ge sig på själv, men jag tror att jag kommer ha fullt upp ändå just den dagen...
(En liten varning för gräddtårta - ska ni transportera den en längre bit kan grädden "falla ihop" - kör försiktigt..!)
anna lokatt
Tack så jätte mkt...Nu vet jag precis vad som behöver köpas...
depecha
När vi gifte oss så köpte vi vår tårta i Malung, stället heter Annas hembakade och ligger mitt i Malung. Vi gifte oss 9 mil därifrån och fraktade tårtan själva och det gick alldeles utmärkt, vi fick låna tårtställningen där och lämnade tillbaka den ca en vecka senare.
Vi betalade ca 20 kr per bit och vi hade tre våningar som var för 60 personer. Tårtan var otroligt god och flera av gästerna talade om att det var en av de godaste tårtorna de ätit. Jag kan verkligen rekommendera henne. God tårta men även billig. Bor själv i Stockholm och priserna här är ju de dubbla.
Hon som gjorde tårtan heter Anna och nås på telefonnr 0280-122 30. Hon är jättetrevlig och jag fick bestämma helt och hållet själv hur den skulle se ut och vad som skulle vara i den.
Ett litet tips och lycka till med tårtletandet.
Tossing
Ja som sagt var... vill man ha en riktig hederlig "bröllopstårta" så får man gott betala de extra men jag personligen tror inte tårtan smakar godare för att den heter "bröllopstårta" o dekorera är hur enkelt som helst då det finns färdig dekoration på en vanlig affär som kostar runt 30kr. Lycka till alla...
Hej på er, vi ska gifta oss i Stjärnsund utanför Hedemora nästa år. Jag skulle bli jätteglad för tips på bra catering, frisörer och liknande i närheten.
Velar förresten fortfarande mellan sommar- och vinterbröllop. Vi vill helst ha vinterbröllop, men "Smedjan" där vi tänkte ha festen är nog alldeles för kall på vintern. Är det någon som har erfarenhet av att värma upp kalla lokaler med portabla element eller liknande? Annars finns Folkets hus i Stjärnsund där de brukar ha midsommarfirande. Det ska vara vinterbonat. Är det någon som har varit på fest där någon gång?
Frill: Är du från Hedemora eller? Tänkte om du ville ha tips på frisör från Hedemora? Eller åker du någon annanstans ifrån?
När ska ni gifta er!
Vi ska gifta oss 20 maj nästa år i Husby kyrka eler St Skedvi kyrka.
Ellens mamma!
Mitt inlägg var absolut inte menat som kritik. Självklart smakar en "vanlig" tårta lika gott som en bröllopstårta av samma sort! (fast kanske extra smarrig eftersom det är ens egen bröllopsdag..)
Gröngöling....
Tog det inte som kritik.. tycker bara det är rätt sjukt att det måste kosta mer än dubbelt så mkt när det bara handlar om någon extra marsipanbit här o där... nä vet inte om jag är snål men jag prioriterar hellre annat till festen..