• Miranda

Ny februaritråd!!!

Hallå Agnelia, 20th century fox mfl!

Vår andra tråd har visst avslutats, så jag startar en ny - hoppas ni hittar hit!

20th century fox,

det gick jättebra hos sömmerskan! Hon var trevlig och verkade mycket duktig. Sa exempelvis ifrån om det var något som jag tänkt som hon tyckte var lite mindre bra... det enda negativa är ju priset då. Detta för att hon enbart syr i äkta siden. Passar iofs eftersom jag vill ha tungt fall, men 800:- metern på 135 cm bredd (tror jag det var) blir ju snabbt några kronor... Skall prata med henne igen nästa vecka och se om jag kan lämna besked. Har ju en tid inbokad hos en annan sömmerska oxå, så kanske vill jag hinna träffa henne innan jag beslutar mig!

• Svar på tråden Ny februaritråd!!!
  • Miranda

Just det ja!

Vi preliminärbestämde en meny igår oxå. Önskar ärliga synpunkter

Först har vi ju öppet hus i församlingshemmet jämte kyrkan. Då bjuder vi alla från vigseln på bröllopskaffe och tänker oss lite "mingel-stämning". Ett par timmar senare börjar festen på värdshuset för inbjudna gäster, då funderar vi på:

*Fördrink, nåt alkoholfritt bubbel (har ej bestämt oss ännu om vi skall ha välkomstdrink. Kanske inte är nödvändigt då vi har haft lite "förfest" tidigare!?) Nåja, det kostar 25:-/glas, och med 80 gäster blir det 2000 kr.

*Förrätt (svårt med mig som ej tål skaldjur, och vi vill inte heller ha fisk!) Blir en blandad sallad på botten, med parmaskinka, melon, körsbärstomater etc och ev ngn vinägrett över.

*Varmrätt, helstekt fläskfilé (5 skivor pp)med två såser (madeirasås och kantarellsås) Klyftpotatis med grovt salt. Baconlindad sparris, grönsaker.

*Kaffe/the på maten, med after eight (eller dyl)

*Senare på kvällen (vi vill ju inte ha bröllopstårta) Dessertbuffé med äkta chokladmousse, hemmagjord vaniljglass m chokladsås, grädde, fruktsallad.

Sååå, låter det bra?

Måste kolla om mitt yahoo oxå funkar! Skall säkerhetsspara isf!

Tjingeling!

• 20th century fox

Miranda - Det låter jättebra tycker jag!!!
    Särskilt förrätten!!!

Jag kikade oxå på lokal idag...och det ser lovande ut...

• Miranda

fox,

vad är det för lokal ni skall vara i? Roligt att det verkade bra i vilket fall som helst

• agnelia

Svårt att säga... Det kanske vore trevligt med välkomstdrink men med tanke på priset(!) och att ni har haft lite mingel innan på församlingsgården så går det nog lika bra utan!

Gillar också förrätten!! Smaskens!
    Vi ville inte heller ha skaldjur eller fisk som förrätt, och det är ju nästan det enda som erbjuds!

Fläskfilé är inte min personliga favorit men det blir säkert gott! Toppen med två såser att välja på! Och klyftpotatis går alltid hem!

Dessertbuffén lät inte så tokig heller, mums! Spara lite åt oss!

Kaffe/thé med after eight el dyl... *nyfiken* Vad är dyl? Några goda chokladpraliner kanske?? I så fall får de min röst!! *chokladoman*

Har du förresten provat de nya After eight biscuits?? Jättegoda!!! Svårt att bara ta en...

Kul att det inte tillkommer några extra utgifter!!

• agnelia

fox, (nu förkortar jag ditt långa nick precis som Miranda gör! )

Hur gick det med korten? Köpte du några? Jag hann inte svara då men det är väl helt okej att variera färgen på inbjudningskorten! Hur ska de se ut för övrigt??

Miranda,
    visade hårbilderna för min kompis... Hon fastnade också för hår9!
    Vilka är dina absoluta favoriter bland dem??

Ha en trevlig helg!!

Snart dags att börja göra sig i ordning för jobbet...

• Miranda

Skönt att ni tycker förrätten låter ok - den har vi nämligen komponerat ihop själva
    Varmrätten är vi oxå lite osäkra på, men om ett par veckor skall vi åka o proväta den tillsammans med våra föräldrar. Sen får vi se! Håller med dig agnelia om att det finns lite tveksamheter. Främst för att det är så vanligt på bröllop! Eg ville vi nog ha ngt mer annorlunda... oxfile´var för dyrt, men då gillar vi iaf fläskfile´bättre... nåja, vi får se hur det blir!

Vad det blir till kaffet är inte spikat. Är ju oxå chokladoman (därav moussen på buffén samt chokladsåsen så pralin har vi funderat på att ta. After eight är dock det billigaste alternativet, så därför tog vi det som exempel. Bra ide´med biscuits, skall kolla upp!

Egentligen är det ju drycken som får priset att rusa i höjden. Därav kommer vi enbart att erbjuda alkohol (vin) till varmrätten för de som vill (typ 240 kr/flaskan...*ghaaa!!!*) vanliga läskflaskor m vatten/lättöl/cider tar de 15 kr för, så ni förstår att det rinner på. Dock är det mycket billigare än flera andra ställen vi har kollat upp! Otroligt egentligen! Vi får i allafall en servitris på 10-15 gäster, och det är jättebra! Skall ju kännas att man får service, när man väljer att ha festen på det sättet!

Har ni funderat på mat ännu?

• Miranda

Angående hårbilderna...

...jag vet inte! Det är SÅ svårt att veta vad man passar i! Du menar den frisyren med lite uppsatt men det mesta hängde ner!? Gillar den oxå, men börjar mer o mer fundera på att sätta upp håret en del. Har oftast håret utsläppt eller i enkel fläta/svans. Vore kul att göra ngt lite extra. Får nog kolla igenom dem igen!Har förresten fotat av dem nu, från den märkliga sidan! Gick riktigt bra!

OCH jag kom oxå in på yahoo photos! Märkligt!

Ha en finfin lördag!

• agnelia

Mat, ja...

Till förrätt blir i varje fall "Renklämma" med nån god fyllning/röra (ej pepparrot).
    Enkelt att förbereda och kul eftersom både jag och min sambo är till hälften av norrländskt ursprung.

Varmrätt, mozzarella- (och ev. prosciutto-)späckad kyckligfilé med skivad, ugnsstekt örtkryddad potatis.

Efterätt, fruktsallad au champagne, eller au cider som det blir för vår del!
    Fruktsallad som serveras i ett glas med champagne/cider/mousserande vin som hälls över vid serveringen.

Senare på kvällen, bröllopschokladtårta i tre våningar! *mumsigt* +Kaffe/thé.

Vi ska inte ha så mycket alkohol med, det blir nog bara mouserande vin/skumpa/cider som "brudskål".
    Till maten finns det att välja på; lätt/mellan öl, vitt och rött vin, mineralvatten och isvatten, (vanlig butiks-)cider och alkoholfri cider.

Jag brukar också oftast ha håret utsläppt eller i svans, har nästan alltid en fläta när jag jobbar - enklast så.
    Har tidigare funderat på olika håruppsättningar men kommit fram till att jag vill ha mestadels utsläppt. Det känns mer rätt för mig, mer "jag", och passar bättre till klänningen och resten.
    Ja, den var min favorit, och sen de som var lite småbusigt(?) uppsatta med några hårslingor som låg över varandra på huvudet, och de från den märkliga sidan - utan fjädrar och blommor!
    När ska du träffa frisören?

Ska försöka "övertala" sambon att vi ska åka tiil Eskilstuna och kolla på deras utbud av frockcoats, de är en tusenlapp billigare än här i stan!?! Plus att jag kan passa på att gå in till Tiimari(om de finns kvar??) och köpa lite hobbykort till julkorten. Pysselsugen till tusen!! Men är för trött för att pyssla när jag kommer hem från jobbet, suck!

• 20th century fox

hej, hej!

jo, jag köpte vita och marinblå inbjudningskort....det blir nog fint....
    Får se om jag orkar ta lite bilder och skicka till er ikväll.

Lokalen är en folkhögskola som hyr ut.
    Kan skicka lite bilder på det med :D

• 20th century fox

och skulle bara säja att jag mailat en länk till ett album på onoff...tyvärr så hamnar ofta de mailen i skräppost mappen så ni kan väl kika där om ni inte hittar den i inboxen?

Kram

Svar på tråden Ny februaritråd!!!