• EmmaPemma

Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....

....som går i bredd och tror att de äger gångbanorna.

Jag är SÅÅÅÅÅ arg idag.
    På vägen hem från jobbet mötte jag en familj bestående av mamma, pappa och barnvagn. Pappan drar vagnen och mamman går bredvid. Det är en trång gata och då ser jag det som en självklarhet att mamman som bara går bredvid vagnen skall ta plats bakom karln och barnvagnen, för att vi alla skall kunna mötas. Jag fortsätter att gå och tittar åt höger (in i skyltfönster som jag brukar göra på vägen hem). K*rringen till mamma går rätt in i mig, och får ett mindre utbrott över detta. Hur dum får man vara. Jag går vidare utan att kommentera det hela.
    När jag börjar närma mig hemmet kan jag välja mellan två vägar. Idag tog jag den lugnaste vägen, eftersom jag kände mig rätt arg och inte ville riskera att möta några fler barnvagnar...:-P.
    När jag går längs vägen (nära en kaj) möter jag ännu ett barnvagnsekipage .
    Det är mamma, mormor och barnvagn. Mormor drar barnvagnen och mamman går bredvid.
    Gångvägen är i detta fall inte heller speciellt bred, därför ser jag det som en självklarhet att mamman skall akta sig, eftersom jag inte kan flytta mig mer (isf riskerar jag ju att trilla i vattnet). Vill även tillägga att det inte finns ngt räcke, och så här års är det inte så varmt i stockholms vatten.
    Jag går rakt fram, men den här gången är jag smart och spänner armen lite (bara utifall att), och ännu en mamma springer in i mig. Hon får ett ännu värre utbrott, vänder sig om och nästan grinar och skriker "aj, det gör ont. Vad gör du?". Jag vänder mig om och ropar tillbaka "vad gör du själv?".

Jag bara undrar - vad är det för fel på dessa mammor????? Ingen annan gör ju så här. Går man i bredd så får man för i H-vete flytta sig när man får "möte". Klarar man inte sådana elementära saker tycker jag att man skall stanna inne.

Nej, jag har inga egna barn. Och jag betackar mig inlägg som talar om för mig att nyblivna mammor är känsliga och har andra hormonnivåer. Det finns många skäl till varför mnsk mår dåligt, men ingen skall bete sig så här för det!

Långt och otrevligt inlägg blev det, men jag vill bara tala om för hela världen idag hur ARG jag är!!!

• Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....
  • Señora A

..och jag blir så trött på alla människor som inte visar hänsyn. Jag lovar att det finns massor med människor som inte ens funderar på att flytta sig när man kommer med sin barnvagn, det är bra mycket lättare att kryssa som ensam gående än med tung barnvagn.

Förstår att det är jobbigt för dig och alla andra att stå ut med barnvagnarna. Själv brukade jag innan jag fick barn hjälpa mammorna på och av bussar, flytta på mig när vi möttes och hålla upp dörrar åt dem på stan. Tyvärr möts man sällan av sådant.

Lägg ner hetsjakten och fundera på hur man kan lösa värre saker!

Nu ska jag ut och terrorisera gatorna med min barnvagn. Ska nog gå på minst 10 personer, bara för att det är kul.

• liten å god

nej vi med barnvagn är visst lika omtyckta som pensionärer.
    Varför det är så stötande att se någon komma gående med en barnvagn vet jag faktiskt inte, men tydligen är vi oförmögna att visa hänsyn till skillnad från alla andra människor.
    Jag skulle tro att det finns lika många ohyfsade människor med barnvagn som det finns ohyfsade människor utan barnvagn och att barn kladdar och låter och gör allmänt konstiga saker ibland tycker jag inte att man kan ge föräldrarna skulden för, förresten tror jag inte det är speciellt bra för ett barn att bara sitta still och se snäll ut hela tiden.

• bellis

Men vad är det som inte går fram?

Det handlar FORTFARANDE om de föräldrar med barnvagn som INTE klarar av att visa andra hänsyn! Inte de som faktiskt fixar att ha en normal hjärna även fast de har barn! Bara för att någon enstaka här ovan har nämnt saker som möjligen kan tolkas som att de irriterar sig på människor m barnvagn i största allmänhet -MÅSTE man då vara så himla snabb att ta åt sig som en tvättsvamp och leka martyr??

Och det är ju konstigt att det faktiskt är flertalet mammor här ovan som OCKSÅ tycker det är f*bannat jobbigt med dessa andra mammor som tror att världen kretsar kring dem.

Överdriv inte så förtvivlat.

Jamen självklart finns det värre saker här i världen, men nu handlade det om nyblivna mammor med barnvagn som inte klarar av en så grundläggande sak som att visa vanligt hyfs. Men ni kanske sitter hemma, nej förlåt -är ute på stan och bara tänker på krig och misshandel?

• Maria A

Jinni: Min syster har jätteproblem med sin svägerska som bemöter allt de pratar om med inställningen "En dag när du själv har barn kommer du förstå hur det ligger till". Hon startar dessutom varannan mening med "efter det att jag blev mamma..." eller "innan jag blev mamma..." Nu kan ju syrran kontra med "en dag när du själv läst på universitet kommer du förstå hur det ligger till..."

• betsy14

Jag håller med om det irriterande i ursprunget till denna tråd: folk som inte tar hänsyn, inte bryr sig och beter sig som om hela världen var till endast för deras egen bekvämlighet. Som inte släpper förbi folk, står och pratar i ingången till affärer och ignorerar att de hindrar andras framkomst och helt enkelt har noll koll på sin omgivning.
    Oavsett kön, ålder och reproduktiv status.

• EmmaPemma

april04:
    Att vara upprörd eller arg anser inte jag vara samma sak som att vara barnslig. Att inte kunna visa känslor som t ex ilska är en stor brist. På ett skriftligt forum måste man vara mer tydlig i sitt språk då man saknar röstläge och ansiktsuttryck. Och som bellis även påpekade så kanske du skulle ha läst hela mitt inlägg (dvs. rubriken är bara början på en lång mening).

Ankmamman:
    Jag håller inte med dig. Många, många mammor med barnvagnar beter sig exemplariskt (och jag är säker på att även de är grötiga i huvudet pga sömnbrist).
    Hur kan man skylla ett respektlöst beteende på att man har en söt bebis som man måste titta på hela tiden??? Måste man verkligen titta på sin bebis hela tiden så tycker jag nog att man skall hålla sig på platser där man inte är en fara för andra.

Observera att jag tycker att föräldrar med vagnar som visar respekt/hänsyn skall ha rättighet att röra sig på samma platser som alla vi andra under vilka tider de själva vill .

jinni:
    jag håller verkligen med dig!!

Ngt som jag stör mig på är ni som svarat i denna tråd genom att skriva: "det finns värre saker".
    Ja självklart finns det värre saker, det finns det alltid! Men man måste kunna diskutera alla typer av problem stora som små... Detta är i grund och botten ett bröllopsforum - hur "allvarliga" problem kan man egentligen ha som blivande brud?? Tycker man inte att dessa diskussionsämnen är viktiga nog behöver man väl inte ens läsa dem

• Jeez

Idag var jag och en vän ute med våra barnvagnar i Stockholms city. JAg gick som vanligt, försökte vara uppmärksam och hänsynsfull, men hade också denna tråden i bakhuvudet. Det jag såg och märkte var att väldigt många går i bredd två o två eller fler och sällan vill någon vika sig (barnvagnar eller inte). Kom då att tänka på att brnvagnar faktiskt inte är bredare än en person som går men såklart svårare att göra mindre (alltså som en människa kan vända lite på kroppen). Efter idag undrar jag om det inte är så att man ser eller märker en barnvagn mer än man märker en person och därför blir irritationen också större: typ "det är alltid mammor med barnvagn". För fakum är att jag tyckte att det var många gånger fler par utan barnvagn som gick i bredd utan att bry sig om andra...

Som sagt tidigare -varför jkan vi alla inte va trevligare mot varandra i trafiken?

• Señora A

Håller med Jenny P! Har också reagerat på att fastna bakom folk som går två - tre i bredd. Skulle jag råka uttrycka ett "ursäkta" för att få komma förbi så får jag väldigt förvånande blickar. "Vad ska hon förbi för? VI går ju här"....

Håller också med den som skrev om att vi alla bara helt enkelt borde tänka på att bemöta varandra med respekt.

När jag gick ut och gick idag (efter mitt förra inlägg) mötte jag en tant, jag och min barnvagnskompis flyttade på oss varpå tanten utbrister "sådär ja, nu går det bättre". I mycket sarkastisk ton. Så inte är det kul att vara hänsynsfull barnvagnsdragare.

• Sofia 23/8-03

Jag håller helt med Emsipemsi! Varför ska hon vika undan när de går i en backe och gubben faktiskt kan vika undan? Det är ju lättare för honom att göra det.

Och nej, du skulle inte ha bett om ursäkt, han får skylla sig själv tycker jag. Och jag är i normala fall hövligheten själv och ber alltid om ursäkt när jag gör något. Men inte ens jag hade bett om ursäkt i detta läge. Någon måtta får det vara.

• emsipemsi

Jag måste nog förtydliga mitt tidigare inlägg: Jag försökte faktiskt vika undan, men eftersom vi var två barnvagnsekipage i bredd så gick inte det, utan vi gick stutt i varandra. De vi mötte MÅSTE ha sett att jag försökte ta hänsyn.

Jag tror som JennyP att man helt enkelt märker att barnvagnsförare inte viker undan, för att det är så tydligt att det är barnvagnar med.

En gång sa en gubbe till mig att jag inte fick ställa min vagn i tunnelbanetåget där det finns tre säten (om ni vet i ändarna i de nya vagnarna). Då sa jag till honom att det var precis det det stället var till för. Det är som att man är laglös som småbarnsmamma. Man ska inte fika eller luncha mellan 11-13 på vardagar, inte visa sig i rusningstiderna i trafiken (7-9 samt 16-18) och dessutom inte ha en barnvagn med sig in i klädaffärerna. Och man ska undvika ta med sig barn/barnvagn till stan när alla andra ska in till stan på helgen...

Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....