• EmmaPemma

Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....

....som går i bredd och tror att de äger gångbanorna.

Jag är SÅÅÅÅÅ arg idag.
    På vägen hem från jobbet mötte jag en familj bestående av mamma, pappa och barnvagn. Pappan drar vagnen och mamman går bredvid. Det är en trång gata och då ser jag det som en självklarhet att mamman som bara går bredvid vagnen skall ta plats bakom karln och barnvagnen, för att vi alla skall kunna mötas. Jag fortsätter att gå och tittar åt höger (in i skyltfönster som jag brukar göra på vägen hem). K*rringen till mamma går rätt in i mig, och får ett mindre utbrott över detta. Hur dum får man vara. Jag går vidare utan att kommentera det hela.
    När jag börjar närma mig hemmet kan jag välja mellan två vägar. Idag tog jag den lugnaste vägen, eftersom jag kände mig rätt arg och inte ville riskera att möta några fler barnvagnar...:-P.
    När jag går längs vägen (nära en kaj) möter jag ännu ett barnvagnsekipage .
    Det är mamma, mormor och barnvagn. Mormor drar barnvagnen och mamman går bredvid.
    Gångvägen är i detta fall inte heller speciellt bred, därför ser jag det som en självklarhet att mamman skall akta sig, eftersom jag inte kan flytta mig mer (isf riskerar jag ju att trilla i vattnet). Vill även tillägga att det inte finns ngt räcke, och så här års är det inte så varmt i stockholms vatten.
    Jag går rakt fram, men den här gången är jag smart och spänner armen lite (bara utifall att), och ännu en mamma springer in i mig. Hon får ett ännu värre utbrott, vänder sig om och nästan grinar och skriker "aj, det gör ont. Vad gör du?". Jag vänder mig om och ropar tillbaka "vad gör du själv?".

Jag bara undrar - vad är det för fel på dessa mammor????? Ingen annan gör ju så här. Går man i bredd så får man för i H-vete flytta sig när man får "möte". Klarar man inte sådana elementära saker tycker jag att man skall stanna inne.

Nej, jag har inga egna barn. Och jag betackar mig inlägg som talar om för mig att nyblivna mammor är känsliga och har andra hormonnivåer. Det finns många skäl till varför mnsk mår dåligt, men ingen skall bete sig så här för det!

Långt och otrevligt inlägg blev det, men jag vill bara tala om för hela världen idag hur ARG jag är!!!

• Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....
  • Chrisse

Äntligen någon som tar bladet från munnen! Jag brukar sikta på dem med cykeln och ringa på ringklockan som en galning när de går mitt i bredd i cykelbanan. För nej, världen kretsar inte bara kring dem som nyss fött barn!

• EmmaPemma

Chrisse:
    åh, vad härligt att höra att det finns en till vettig människa!
    Jag kanske skall börja cykla istället - då ser man mer hotfull ut

• Näckrosen

Hej!

Jag är själv mamma men jag håller verkligen med. Det är inte klokt! Jag måste bara få säga att jag möter lite såna här idioter överallt. Även när jag går ensam med vår otympliga och fullastade barnvagn har det hänt flertalet gånger att jag fått köra ut på gräsmattan eller till och med ut på gatan där bilarna kör för att den personen jag mött inte kan göra det själv. Om de själva gör det, så tackar jag dem alltid eftersom de gjorde sig omaket...Så det är inte bara barnvagnsmorsor. Men jag måste nog tillstå att de är i majoritet. Tyvärr är jag en sån som alltid lämnar företräde till och med då jag drar omkring på barnvagnen och jag märker att denna person inte tänker bry sig. Taskigt!

• EmmaPemma

Ja, verkligen en stor utskällning till alla som gör så här (oavsett om de här barnvagnsmammor/pappor eller inte).

Om jag möter en ensam mamma (eller pappa) med barnvagn så tar jag självklart hänsyn till att han/hon har lite svårare att flytta på sig och vagnen.

MEN, jag tycker att småbarnsföräldrar i storstäder (som t ex Stockholm) kan försöka att köpa lite mindre och smidigare vagnar om de har tänkt sig att gå på trånga gator mitt i rusningstiderna och på lördagar.

• Sunniva

EmmaPemma:

Jag kunde inte sagt det bättre själv! Du har såååå rätt!

• fruis

Tja, det var ju en smart tanke. Finns bara två problem!

Det första är att det som går absolut först när man väljer barnvagn är barnets behov. Ett litet spädbarn behöver en ombonad vagn modell större!

Det andra problemet är barnvagnsmarknaden. Det finns inte så kolossalt mycket att välja på kan jag meddela! En barnvagn är en barnvagn liksom...När barnet blir äldre kan man ju börja med mindre sulkys och paraplyvagnar men det går absolut inte till mindre barn.

Sedan är det otroligt nog så att även nyblivna mammmor har tider att passa och avtalade möten som gör att man kanske inte kan välja att vara inne tills rusningen är över. Visst kan man visa normal hänsyn och försöka att inte ta upp hela gatan men tycker nog att du kan vara lite mer nyanserad i dina uttalanden. Får väl avsluta med den älskade föräldraklyschan: vänta tills du själv får barn får du se!

• Citronella

Själv hatar jag alla tjejer som simmar i bredd i simhallen för att de ska kunna prata under simningen. En gång råkade jag sparka en i magen lite lätt när jag till slut lyckades simma om och då blev jag lite nöjd

Jag håller med dig Emma Pemma fast jag själv är nybliven mamma och barnvagnsförare. Ibland är vi ute och går några mammor och som värst har vi varit 5 i bredd (!). Folk man möter vänder sig nästan om och börjar gå åt andra hållet i stället...

Jag försöker alltid tänka på att inte dundra fram hänsynslöst med vagnen och om min man kör vagnen så går jag självklart bakom honom om det är trångt på trottoaren.

• Gable

Det hela handlade väl inte om att ha bråttom utan att man inte skulle ta upp hela gångvägen. Vanligtvis när man är ute och spatserar så flyttar man på sig så att de man möter kan passera utan att behöva kliva ut i gatan/gräset/you name it.

Om man är två vuxna med en barnvagn så bör faktiskt den personen som inte kör barnvagnen flytta på sig så att man kan passera. Ibland undrar jag om såna människor ligger på mittremsan också när de är ute och kör bil...

• AstaC

Citronella - avskyr också människor som simmar i bredd. Jag brukar ofta simma mittemellan dem och tvinga en av dem att ta problemet med mötande simmare som man får i våran simhall. De kan prata innan och efter de simmar!

Har också väldigt svårt för folk som skall gå i bredd på gångbanor. Barnvagn eller inte. Brukar göra lite som trådstartaren. Helt enkelt gå!

• HelenaW

Intressant... jag håller med till fullo, väldigt irriterande... men det gäller inte bara barnvagnsekipage det gäller äver par som ser det som sin fulla rätt att gå brevid varandra när de får möte, utan att gå ihop det minsta. Jag och min man funderar på om vi är de ända som "gör vårt ekipage mindre" vid möte när man promenerar på trotoarer.

Er som skrivit i denna tråd skulle jag vilja möta på stan lite oftare.

En till sak bara nu när jag är i gasen... tanter med små hundar som står och gafflar på cykelbanor borde få böter för felparkering!!

Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....