• EmmaPemma

Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....

....som går i bredd och tror att de äger gångbanorna.

Jag är SÅÅÅÅÅ arg idag.
    På vägen hem från jobbet mötte jag en familj bestående av mamma, pappa och barnvagn. Pappan drar vagnen och mamman går bredvid. Det är en trång gata och då ser jag det som en självklarhet att mamman som bara går bredvid vagnen skall ta plats bakom karln och barnvagnen, för att vi alla skall kunna mötas. Jag fortsätter att gå och tittar åt höger (in i skyltfönster som jag brukar göra på vägen hem). K*rringen till mamma går rätt in i mig, och får ett mindre utbrott över detta. Hur dum får man vara. Jag går vidare utan att kommentera det hela.
    När jag börjar närma mig hemmet kan jag välja mellan två vägar. Idag tog jag den lugnaste vägen, eftersom jag kände mig rätt arg och inte ville riskera att möta några fler barnvagnar...:-P.
    När jag går längs vägen (nära en kaj) möter jag ännu ett barnvagnsekipage .
    Det är mamma, mormor och barnvagn. Mormor drar barnvagnen och mamman går bredvid.
    Gångvägen är i detta fall inte heller speciellt bred, därför ser jag det som en självklarhet att mamman skall akta sig, eftersom jag inte kan flytta mig mer (isf riskerar jag ju att trilla i vattnet). Vill även tillägga att det inte finns ngt räcke, och så här års är det inte så varmt i stockholms vatten.
    Jag går rakt fram, men den här gången är jag smart och spänner armen lite (bara utifall att), och ännu en mamma springer in i mig. Hon får ett ännu värre utbrott, vänder sig om och nästan grinar och skriker "aj, det gör ont. Vad gör du?". Jag vänder mig om och ropar tillbaka "vad gör du själv?".

Jag bara undrar - vad är det för fel på dessa mammor????? Ingen annan gör ju så här. Går man i bredd så får man för i H-vete flytta sig när man får "möte". Klarar man inte sådana elementära saker tycker jag att man skall stanna inne.

Nej, jag har inga egna barn. Och jag betackar mig inlägg som talar om för mig att nyblivna mammor är känsliga och har andra hormonnivåer. Det finns många skäl till varför mnsk mår dåligt, men ingen skall bete sig så här för det!

Långt och otrevligt inlägg blev det, men jag vill bara tala om för hela världen idag hur ARG jag är!!!

• Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....
  • L*I*A

Ibland önskar jag att det fanns kundvagnskörkort...

Man måste inte parkera vagnen på tvären i gångarna, och inte heller preciiis mitt för de mest "trafikerade" hyllorna. Visst finns det dåligt med plats att ställa ifrån sig vagnen på i mataffären, men NÅN bättre plats än på längden mitt för mjölken kan man allt hitta!

• Charlize

Jag trodde att jag var den enda som är "osynlig" när jag är ute på stan. Får alltid gå i sicksack för att undvika att få armbågar i sidan eller bli omkullknuffad.
    Någon tipsade mig en gång om att titta förbi personer och bara gå rakt fram som att jag är helt inställd på ett mål längre fram. Det har inte hjälpt.... Jag fattar inte....

Så EmmaPemma, Chrissie och alla andra som klagar högt i den här tråden: Jag håller helt med er!

Kan lägga till en annan MYCKET irriterande sak när vi ändå pratar trängsel:
    Folk som inte kan ta av sig ryggsäcken när de står på en överfull buss! Grrrrr! Det är väldigt jobbigt att "forma sig" efter en bullig ryggsäck (gärna med vassa böcker i) som någon har på ryggen.
    Ännu värre är det om de kliver på och man råkar sitta på platserna precis vid mittdörren, eller på nån plats vid mittgången och man nästan blir knockad när de snurrar runt med ryggsäcken! Ta av den innan ni går på och ställ ner den på golvet!!!

• Bonnie

Vilken underbar tråd! Ni har gett ord åt alla mina dagliga irritationsmoment! TACK! Jag fick utlopp för mina agressioner bara genom att läsa era inlägg!

/En som fick världens blåmärke på smalbenet efter att en barnvagn gick in i mig på konsum igår...

• liten å god

och jag blir irriterad på människor som tror att folk med barnvagn bara finns till för att ställa till besvär för andra.

Vill man gå och shoppa och inte har barnvakt får man antingen stanna hemma eller stå ut med alla frustningar och stön från människor som tycker att man borde ha stannat hemma och inte dragit med sig en barnvagn som är i vägen för allt och alla.

Ska man åka buss eller tunnelbana får man stå ut med blickarna som säger "åh, nej inte en sån där igen! bara hon inte ber mig om hjälp att få upp åbäket".

Och man kan väl åtminstone se till att gå och äta på McDonalds (eller annat valfritt matställe) när alla "vanliga" människor inte har lunch.

Min poäng är att om man har barn som åker vagn och behöver ta sig nånstans (om man inte åker bil förstås) så kommer man obönhörligen komma i den situationen att man är i vägen för någon. Jag tror inte att de allra flesta gör det med flit men har man aldrig kört en fullastad vagn så är det lätt att fnysa och önska alla barnvagnar åt h**vete.
    Men om alla skulle visa lite hänsyn och god vilja så skulle det vara mycket trevligare för både folk med och utan barnvagn att ta sig fram.

Men ni som hatar barnvagnar kommer väl förmodligen att hålla er inomhus när era barn är små, eller inte skaffa några möjligtvis.

• Cheri

Hmmmmm....

nar det galler att shoppa med barnvagn ser jag faktiskt det som en sjalvklarhet att man skaffar barnvakt om man nu promt skall shoppa lime/rosa stringtrosor

(ja, det ar baserat pa verklig handelse)

Unga tjejer ca 17-18 ar som hanger pa H&M med barnvagnar och -totalt- ouppfostrade ungar som sitter i barnvagn mitt i vagen i H&M minimala gangar och kladdar ned allt med glass medan "mamma" shoppar livsnodvandiga trend undisar (formodligen for att oka chanserna till att hon skall fa mojlighet att satta fler Monster till varlden!!!!!

Det borde vara "korkort" for att fa bli foralder!

• Cheri

Och innan alla skriker:

Det e stor skillnad pa VAD man handlar!

Maste man handla nagot sa maste man
    MEN om man bara "roar sig" sa: BARNVAKT!!!!

(Kan man inte lasa fast vagnen utanfor butiqen och ta ungen i handen/famnen medan man handlar?)

• bellis

EmmaPemma och Charlize, måste hålla med er till fullo!

Och NEJ, jag hatar inte alla mammor med barnvagnar, utan de som faktiskt inte visar någon som helst hänsyn till andra människor -precis som EmmaPemma beskrivit! Det är viss skillnad.

liten å god - jag förstår att det är jobbigt, verkligen, det är därför jag personligen har lovat mig själv att när vi bestämmer oss för att börja "göra barn" , ja då går jag raka vägen och skriver in mig på bilskolan! JAg tänker inte släpa omkring med barn och barnvagn på dessa bussar och tåg, aldrig i livet!! Då om inte förr så ska jag ha körkort! Något som inte blev av i 18 årsåldern...

Och så måste jag säga, det är ju ganska löjligt att säga "vänta tills du har barn själv" ... Vaddå, avvecklar man plötsligt sin hjärna när man blir förälder? Så att man plötlsigt inte klarar av att visa normal hänsyn? Det tycker jag låter väldigt konstigt, eftersom det finns gott om föräldrar (med och utan barnvagn) som utan problem faktiskt klarar av den biten också! Och tänk, de kan t.o.m säga till sina barn när de gör något fel! ;)

• Loka

Än värre än att möta dem på trotoaren är väl i alla fall när de invaderar lunchrestauranger och trillskas med att ta med vagnarna in på uteserveringen !!!!!!

Förra veckan blev jag väldigt upprörd över det, det kom 3 nyblivna mammor med barnvagnar som absolut skulle ha barnvagnarna med innanför staketet (på en väldigt liten uteservering). Det var så j*vla noga åt vilket håll dessa vagnar skulle stå så de kunde se sina "små älskningar" när de låg och sov. Sen stack två av mammorna (efter att ha möblerat om hela uteserveringen) åt varsitt håll för att uträtta ärenden och då gick det tydligen väldigt bra att inte ha uppskikt över de "små godingarna"????

Jag börjar snart sätta ett = mellan pensionärer och småbarnsmammor, under lunchtimmen, de borde ha utegångsförbud då!!!!!!!!

• Texas

Den dagen jag får barn kommer jag försöka se till att ha bil där jag kan packa ner barnvagnen och sedan åka och handla mat och annat nödvändigt på något shoppingcentra i förorten och inte handla i rusningtid. Klädaffärer är ju inte direkt utformade för att man ska kunna ta sig runt med barnvagn. Shoppa kläder gör jag helst själv. Jag tar aldrig med mig maken blir bara stressad av det. Bättre att lämna bebis hemma med pappan då¨man skall handla kläder.

• Julitärnan

Nu tycker jag faktiskt att man börjar gå lite långt i sitt klagande på barnvagnar. Själv har jag inget barn, men väl komisar som jag ibland följer in till stan.

EmmaPemma, dina inlägg håller jag helt med om. Man kan faktiskt visa hänsyn när man har barnvagn, liksom andra människor. Jag irriterar mig ortoligt mycket på barnvagnsägare som absolut ska vara där det är som mest folk, i stan på lördagar efter löning och på bokreor o.s.v. Man få ju faktiskt planera lite, både för sin egen skull (det är ju jätrejobbigt att ta sig fram med barnvagn i trängsel) och för andras skull. Och att de tränger sig fram och kör på folk är riktigt ohövligt.

Däremot tycker jag att man i allmänhet har lika stor rätt som andra att få plats på bussa och tåg, och även att handla på normala tiden om man känner för det. Så länge man tar hänsyn till andra! (Man kan ju dock, om möjligt, försöka undvika rusningstider.)

När det sedan gäller lunchen, så är det väl inte så kontigt att även barnvagnsägare blir hungriga vid lunchtid? Och att de tar med barnvagnen beror väl både på att den faktiskt är enormt dyr, samt att det väl inte är så konstigt att man vill ha översikt över sin lilla bebis? Men visst kan man försöka gå på mindre trånga ställen.

Jag förstår båda sidornas åsikter, men i grund och botten handlar det väl bara om att ta hänsyn till varandra!

Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....