• EmmaPemma

Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....

....som går i bredd och tror att de äger gångbanorna.

Jag är SÅÅÅÅÅ arg idag.
    På vägen hem från jobbet mötte jag en familj bestående av mamma, pappa och barnvagn. Pappan drar vagnen och mamman går bredvid. Det är en trång gata och då ser jag det som en självklarhet att mamman som bara går bredvid vagnen skall ta plats bakom karln och barnvagnen, för att vi alla skall kunna mötas. Jag fortsätter att gå och tittar åt höger (in i skyltfönster som jag brukar göra på vägen hem). K*rringen till mamma går rätt in i mig, och får ett mindre utbrott över detta. Hur dum får man vara. Jag går vidare utan att kommentera det hela.
    När jag börjar närma mig hemmet kan jag välja mellan två vägar. Idag tog jag den lugnaste vägen, eftersom jag kände mig rätt arg och inte ville riskera att möta några fler barnvagnar...:-P.
    När jag går längs vägen (nära en kaj) möter jag ännu ett barnvagnsekipage .
    Det är mamma, mormor och barnvagn. Mormor drar barnvagnen och mamman går bredvid.
    Gångvägen är i detta fall inte heller speciellt bred, därför ser jag det som en självklarhet att mamman skall akta sig, eftersom jag inte kan flytta mig mer (isf riskerar jag ju att trilla i vattnet). Vill även tillägga att det inte finns ngt räcke, och så här års är det inte så varmt i stockholms vatten.
    Jag går rakt fram, men den här gången är jag smart och spänner armen lite (bara utifall att), och ännu en mamma springer in i mig. Hon får ett ännu värre utbrott, vänder sig om och nästan grinar och skriker "aj, det gör ont. Vad gör du?". Jag vänder mig om och ropar tillbaka "vad gör du själv?".

Jag bara undrar - vad är det för fel på dessa mammor????? Ingen annan gör ju så här. Går man i bredd så får man för i H-vete flytta sig när man får "möte". Klarar man inte sådana elementära saker tycker jag att man skall stanna inne.

Nej, jag har inga egna barn. Och jag betackar mig inlägg som talar om för mig att nyblivna mammor är känsliga och har andra hormonnivåer. Det finns många skäl till varför mnsk mår dåligt, men ingen skall bete sig så här för det!

Långt och otrevligt inlägg blev det, men jag vill bara tala om för hela världen idag hur ARG jag är!!!

• Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....
  • Cheri

Det "underbaraste" tycker jag är när folk möts på en trotoar:

Heeeeej! Åh, vad läääänge sedan vi sågs!!!

och så stannar de 5-6 pers i en stor klunga mitt i vägen utan en tanke på att det kanske -bara kanske existerar andra mäniskor i stockolm city än just de idioterna!!!!

Samma sak: Idioter som stannar utanför dörrar eller ännu värre nedanför rulltrappor (då hinner man ju inte säga "snälla stig åt sidan" innan man sitter som ett frimärke i ryggen på folk!!!

• Frk Cattis

Jag blir också irriterad på folk som inte kan väja, med eller utan barnvagn. Jag blir dock riktigt sur över folk som bara springer rakt in i barnvagnen, man blir faktiskt inte så smidig då man har 20 kg barnvagn att skjuta framför sig så man hinner inte väja undan på samma sätt som utan.

• Chrisse

Det där med att "vänta tills du själv får barn" är sååå tröttsamt! Om jag blir egoistisk och helt plötsligt slutar visa hänsyn och respekt för andra människor när/om jag får barn så hoppas jag att någon kan ge mig en uppsträckare! Och om jag låter mitt barn stå på tågsätet och dra den bakom sig i håret medan jag förstrött läser en veckotidning så hoppas jag också att någon annan har den goda smaken att huta åt mitt barn. Så var det också sagt!

• Jeez

Leone, spelar väl ingen roll, jag blir irriterad

• EmmaPemma

JennyP:
    självklart kan man bli sur ändå. Men, man kanske kan vänta sig lite mer av en förhållandvis ung och (förhoppningsvis) frisk mamma med barnvagn än en gammal tant på 80 år som drar runt på en rullator??

Min åsikt är att alla bör göra så gott de kan för att öka trivseln på våra gator och allmänna platser. Och många kan faktiskt göra mer!

• Hallonsylt

Jag vill hålla med Chrisse om jag blir sådan när jag får barn så hoppas jag att någon skäller ut mig efter noter, för som sagt världen kretsar inte bara kring föräldrar och små barn.

En annan sak jag retar mig på är folk som när de klivit av bussen stannar 1 dm utanför och börjar fundera på var de ska gå. Ta ett par rejäla steg åt något håll så att andra kan komma av bussen.

• Jeez

JAG menade inte i realtion till barnvagn iofs. OCh så menade jag verkligen saker man irriterar sig på. Oavsett funktion och förväntningar. JAg var inte så allvarlig...

I grunden tycker jag att det trevligaste är om man försöker vara uppmärksam när man är ute i trafiken och hänsynsfull åt alla håll!

• Ellte

april04: Oj det var ett moget och nyanserat inlägg... ;)

Alla andra:

Vet inte om det hör hemma i denna tråden men själv hatar jag cyklister på trottoarer. Livsfarliga och hör inte hemma där!!! Jag blir nästan varje dag tvungen att trycka mig intill husväggen påväg till och från jobbet för att puckocyklistj*vlarna inte orkar ta sig till cykelbanan på andra sidan vägen. *morrar* Om jag ser dem (alltså om de kommer emot mig) stirrar jag stint på dem och vägrar vika undan men när de kommer bakifrån är det förbannat obehagligt att de sniker förbi i hög fart... Och när jag har hunden med mig kan jag nästan bli så arg och rädd så jag känner en lust att bara putta ut dem i gatan! *lugnar ner mig*

• april04

;) ja man får ju hålla sig på samma nivå ;)

Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....