• EmmaPemma

Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....

....som går i bredd och tror att de äger gångbanorna.

Jag är SÅÅÅÅÅ arg idag.
    På vägen hem från jobbet mötte jag en familj bestående av mamma, pappa och barnvagn. Pappan drar vagnen och mamman går bredvid. Det är en trång gata och då ser jag det som en självklarhet att mamman som bara går bredvid vagnen skall ta plats bakom karln och barnvagnen, för att vi alla skall kunna mötas. Jag fortsätter att gå och tittar åt höger (in i skyltfönster som jag brukar göra på vägen hem). K*rringen till mamma går rätt in i mig, och får ett mindre utbrott över detta. Hur dum får man vara. Jag går vidare utan att kommentera det hela.
    När jag börjar närma mig hemmet kan jag välja mellan två vägar. Idag tog jag den lugnaste vägen, eftersom jag kände mig rätt arg och inte ville riskera att möta några fler barnvagnar...:-P.
    När jag går längs vägen (nära en kaj) möter jag ännu ett barnvagnsekipage .
    Det är mamma, mormor och barnvagn. Mormor drar barnvagnen och mamman går bredvid.
    Gångvägen är i detta fall inte heller speciellt bred, därför ser jag det som en självklarhet att mamman skall akta sig, eftersom jag inte kan flytta mig mer (isf riskerar jag ju att trilla i vattnet). Vill även tillägga att det inte finns ngt räcke, och så här års är det inte så varmt i stockholms vatten.
    Jag går rakt fram, men den här gången är jag smart och spänner armen lite (bara utifall att), och ännu en mamma springer in i mig. Hon får ett ännu värre utbrott, vänder sig om och nästan grinar och skriker "aj, det gör ont. Vad gör du?". Jag vänder mig om och ropar tillbaka "vad gör du själv?".

Jag bara undrar - vad är det för fel på dessa mammor????? Ingen annan gör ju så här. Går man i bredd så får man för i H-vete flytta sig när man får "möte". Klarar man inte sådana elementära saker tycker jag att man skall stanna inne.

Nej, jag har inga egna barn. Och jag betackar mig inlägg som talar om för mig att nyblivna mammor är känsliga och har andra hormonnivåer. Det finns många skäl till varför mnsk mår dåligt, men ingen skall bete sig så här för det!

Långt och otrevligt inlägg blev det, men jag vill bara tala om för hela världen idag hur ARG jag är!!!

• Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....
  • Julitärnan

Jema - det kanske är mycket mat de kladdar med. Jag undrar bara om ni verkligen skulle tycka att det var bättre att ha barn som gallskriker för att de är hungriga? Ok, kanske att de kan försöka att inte grisa så myckat, men många barn vill inte äta om de inte själva går "grisa" runt, det är väl en del i inlärningsprocessen.

När det gäller vagnen utanför, så kanske just ni har ett säkert ställe att ställa den på, vilket i så fall är jättebra, men kanske inte kan utnyttjas av dem som har så små barna att de inte kansitta själva? Annars vet jag att man på t.ex. Åhlens ombeds att lämna vagnen utanför matsalen, men jag skulle vara tveksam, man ser ju ingenting av vad som händer. (Eller så är det fullt.)

Jag menar självklart inte att man lämnar värdesaker i vagnen, men man kan ju också vara rädd om ett fint vagnstäcke och sånt som hör till vagnen?

• Loka

Jag vet att barnvagnar är jättedyra (har två barn själv ), så att det kanske är tråkigt att lämna dessa utanför.

MEN i det fall jag beskrev tidigare var det alltså en UTESERVERING som dessutom är belägen direkt på en gågata, det enda som visar att det är just en uteservering är ett staket som på sin höjd är en meter högt!
    ...........och om man nu är så rädd om vagnen (jag skulle vara rädd om det som ligger i ) VARFÖR lämnar man då detta/denna utan någon som helst tillsyn?

Det roliga i det hela är att de som beter sig så här är OFTAST förstagångs mammor, jag har aldrig sett en mamma med flera barn tro att hon äger "universum", så förmodligen kommer de som är divamammor idag bete sig på ett annat sätt när väl barn nr. 2 kommer .

• marian

Jag har sett föräldrar med barnvagn stå och skrika åt äldre människor med rullator för att de "tar upp" platserna mitt i bussen. Jag har blivit ombedd på ett mindre vänligt sätt att flytta på mig själv och mitt skrymmande bagage - i en FULLproppad buss - för att barnvagnarna ska få plats.

Givetvis ska föräldrar och deras barnvagnar kunna åka buss och tåg, eller vara ute på stan, men varför är det så svårt att göra det lite enklare för sina medmänniskor? Är det så svårt att kliva åt sidan i en minut medan folk går in i bussen, istället för att ställa sig mitt framför barnvagnen (som kan vara tillräckligt snårig att ta sig förbi med ett par matkassar i händerna)? Eller varför inte, hemska tanke, att be om ursäkt när man kör på någon med full kraft i vaderna?

Jag fick ett tuppjuck för ett tag sedan när min svärmor sade att hon avskydde föräldrar som tog med sig sina barn och handlade. Det hette att "barnen far illa", att det är "irriterande för andra" etc. Jaha... Min egen mamma då, som tog med mig och min syster till Konsum av nödvändighet (hon är frånskild)? Man måste absolut ha förståelse för att man har med sig barn och vagnar på mindre bekväma ställen, men lite artighet och respekt kan man ju visa oavsett.

• EmmaPemma

*Juniphé*:
    jag håller med dig angående många cyklister. Inte alla, men en hel del tar ingen hänsyn (varken till gångtrafikanter eller bilister). De är en stor trafikfara. Och ngt som spär på min irritation är att de blir arga om man korsar cykelbanan där det finns ett övergångsställe. Då får man höra plingningar och arga skrik.

Självklart skall man inte korsa cykelbanan var som helst, men där det är övergångsställe så skall man tryggt kunna gå över.

• Tyra

Somliga ger här uttryck en vanlig vanföreställning om cyklisters lagliga rätt. När det finns en serie vita kvadrater utritade i vägbanan betyder detta att cykelbana korsar vägen. En cyklist som befinner sig på cykelbana har förkörsrätt. Tro det eller ej.
    /Blivande martyr i trafikslagskriget

"59 § På cykelbanor skall cyklande och förare av moped klass II lämnas företräde av andra fordonsförare.

60 § Vid ett bevakat övergångsställe skall en förare lämna gående som på rätt sätt gått ut på övergångsstället möjlighet att passera. Detta gäller även om föraren får korsa övergångsstället enligt trafiksignaler eller tecken av polisman.
    En förare som efter att ha svängt i en korsning skall passera ett bevakat övergångsställe skall köra med låg hastighet och har väjningsplikt mot gående som på rätt sätt har gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
    Skyldigheten enligt första och andra styckena vid bevakade övergångsställen gäller även mot cyklande och förare av moped klass II vid bevakade cykelöverfarter.

61 § [...]
    En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.
    En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera."

• *Juniphé*

JAG CYKLAR MER ÄN JAG KÖR BIL!!! Och jag lovar att cyklisterna är de mest trafikfarligaste! Många av dom iaf.

Själv stannar jag vid övergångsställe och söker ögonkontakt med bilförare innan jag vågar korsa vägen.

• Tyra

Då är du kanske en för ovan bilist för att säkert kunna hantera cyklister som medtrafikanter.
    Det är viktigt att du tänker på reglerna och efterlever dem, annars kanske du kommer att ha ihjäl någon.
    Att du släpper på din egen rätt när du cyklar dödar ju ingen, men det bidrar till att ge bilisterna fel signaler.
    Lycka till!

• Charlize

En cykelöverfart är en cykelöverfart, där stannar jag för cyklister (även om jag helst vill att de också ska sakta in och få ögonkontakt innan de blåser över), men ett övergångsställe är precis vad det står... Över-GÅNG-ställe... Det är väl det vi pratar om som ett irritationsmoment i trafiken? Cyklister som förutsätter att de kan cykla rakt ut och ha företräde på vanliga övergångsställen..... Där ska de kliva av och leda cykeln....
    Annars gäller det att de är självmordsbenägna, i alla fall om jag är ute och kör....

• april04

EmmaPemma: med "grow up" menade jag helt enkelt att ditt inlägg verkade lite väl barnsligt "Jag hatar nyblivna mammor...". Inte konstigt det är så mycket krig i världen om folk hetsar upp sig på småsaker. Själv tycker jag det är otroligt sött med nyblivna mammor med barnvagnar!!!

ps. Nästa gång kan du väl stanna till och titta ner på det lilla pyret som ligger i barnvagnen - jag ska lova dig att din ilska rinner av dig fort då

• bellis

Men april04?? Har du inte bemödat dig med att ens läsa EmmaPemmas inlägg?

Det verkar inte så, för då skulle du se att hon INTE drar alla barnvagnsmorsor över en kant eller kam eller vad det nu heter, och att hon faktiskt gillar småbarn och andra människor överhuvudtaget! Det hon däremot INTE gillar är barnvagnsmammor som inte tar hänsyn till andra människor! Och i det här fallet specifikt sällskapet som envisas med att gå BREDVID barnvagnen vid möte med andra människor, utan att flytta på sig.

Det är inte ett dugg barnsligt med ett inlägg som hennes! Däremot är det ganska pinsamt att någon svarar utan att läsa ens trådstarten ordentligt, och detta på ett skriftligt forum...

Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....