• EmmaPemma

Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....

....som går i bredd och tror att de äger gångbanorna.

Jag är SÅÅÅÅÅ arg idag.
    På vägen hem från jobbet mötte jag en familj bestående av mamma, pappa och barnvagn. Pappan drar vagnen och mamman går bredvid. Det är en trång gata och då ser jag det som en självklarhet att mamman som bara går bredvid vagnen skall ta plats bakom karln och barnvagnen, för att vi alla skall kunna mötas. Jag fortsätter att gå och tittar åt höger (in i skyltfönster som jag brukar göra på vägen hem). K*rringen till mamma går rätt in i mig, och får ett mindre utbrott över detta. Hur dum får man vara. Jag går vidare utan att kommentera det hela.
    När jag börjar närma mig hemmet kan jag välja mellan två vägar. Idag tog jag den lugnaste vägen, eftersom jag kände mig rätt arg och inte ville riskera att möta några fler barnvagnar...:-P.
    När jag går längs vägen (nära en kaj) möter jag ännu ett barnvagnsekipage .
    Det är mamma, mormor och barnvagn. Mormor drar barnvagnen och mamman går bredvid.
    Gångvägen är i detta fall inte heller speciellt bred, därför ser jag det som en självklarhet att mamman skall akta sig, eftersom jag inte kan flytta mig mer (isf riskerar jag ju att trilla i vattnet). Vill även tillägga att det inte finns ngt räcke, och så här års är det inte så varmt i stockholms vatten.
    Jag går rakt fram, men den här gången är jag smart och spänner armen lite (bara utifall att), och ännu en mamma springer in i mig. Hon får ett ännu värre utbrott, vänder sig om och nästan grinar och skriker "aj, det gör ont. Vad gör du?". Jag vänder mig om och ropar tillbaka "vad gör du själv?".

Jag bara undrar - vad är det för fel på dessa mammor????? Ingen annan gör ju så här. Går man i bredd så får man för i H-vete flytta sig när man får "möte". Klarar man inte sådana elementära saker tycker jag att man skall stanna inne.

Nej, jag har inga egna barn. Och jag betackar mig inlägg som talar om för mig att nyblivna mammor är känsliga och har andra hormonnivåer. Det finns många skäl till varför mnsk mår dåligt, men ingen skall bete sig så här för det!

Långt och otrevligt inlägg blev det, men jag vill bara tala om för hela världen idag hur ARG jag är!!!

• Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....
  • Jennifer E

fruis, det är ingen här som menar så tror jag! Vi efterfrågar snarare mer hänsyn bland alla småbarnsföräldrar/barnvagnsförare/andra, inget annat!

När/om jag får barn tänker jag självklart ej sitta hemma hela dagarna! Jag tänker vara ute och röra på mig både här och där men jag ska absolut ta hänsyn till andra och låta bli sådana ställen där barnvagnar/småbarn inte lämpar sig.

Och jag ska ha den här tråden i bakhuvudet!

• Umebruden

Håll i er, för nu blir jag långrandig... :)

Jag börjar med att säga att jag helt och fullt håller med trådstartaren. Visst ska även småbarnsföräldrar få vara ute med barn och vagn, men de är skyldiga att visa lika mycket hänsyn som alla vi andra.
    Jag minns när min väninna just fått sitt första barn och vi var på Maxi och handlade, hon med barnet i en sån där speciell kundvagn med inbyggd babysitter. När vi närmade oss kassan var det köer i alla kassor, och hon tittade på mig och sa "nu märker jag att jag håller på att bli som de där mammorna jag hatar, jag tänker att folk ska släppa fram mig först i kön bara för att jag har ett barn, fy f*n!". Varpå hon snällt ställde sig längst bak och lugnade ner sig.
    Min poäng är att även om det är lätt att som förälder känna att alla andra ska anpassa sig så kan man ju också vara medveten om sitt eget sätt.

En annan grej som det pratades om tidigare i tråden är det här med cyklister som kommer som skjutna ur kanoner vid övergångsställen. Jag läste utdragen ur lagtexten, och om jag har förstått saken rätt har man som bilist väjningsplikt om en cyklist korsar vägen på en cykelbana men inte om det sker vid ett vanligt övergångsställe.
    För att ta mig till det stället där vi bor från t.ex. stan måste jag köra en lång sträcka i 30 km/h där många övergångsställen korsar vägen. Inga markerade cykelkorsningsställen. Ofta är det dålig sikt på grund av buskar och byggnader, och fast jag kör sakta så har jag flera gånger fått tvärnita eftersom det kommer cyklister farande utan att varken se sig om till höger eller vänster. De fattar inte alls att det är meningen att de ska stanna och gå över. Anledningen är ju enkel; vid ett övergångsställe ser man ibland inte folk om de inte står precis vid övergångsstället, de som kommer cyklande kommer fram så fort att man som bilförare först ser dem komma i allra sista sekunden. Livsfarligt.

Ursäkta det långa inlägget...

• fruis

Fast nu är det ju så att det är de som inte själva har barn som uttrycker sig hetskast i den här tråden och det är dem jag börjar tröttna lite på.

Jag säger egentligen inte att man själv måste ha barn för att ha vissa tankar om hur man själv kommer att göra med sitt barn när den dagen kommer men man kanske kan vara LITE ödmjuk och tänka att det kanske inte är så lätt alla gånger.

Samtidigt så förstår jag er för jag vet ju hur jag "hatar" alla pensionärer som ska ut och handla just vid lunchtid när man själv försöker handla sin lunchmat

Så visst kan man få ha åsikter om hur folk borde göra men jag tycker att det börjar urarta i den här tråden. Vissa uttalanden visar ju på att en del här verkligen inte har en aning om hur det är att vara ute med barn och inte verkar ha någon inlevelseförmåga heller. Det är inte så lätt som en del av er verkar tro. Man kan faktiskt inte bara resa sig hals över huvud och gå ut från ett café just när man äntligen har fått sätta sig ner och tagit första tuggan på mackan bara för att ens barn börjar gnälla. Innan man har hunnit samla ihop sina saker så har förmodligen barnet slutat ändå. Dessutom måste man någon gång äta... Visst försöker man tysta barnet men så enkelt som att bara gå därifrån är det inte. Nu tog jag bara ett exempel ur högen av inlägg. Det finns många fler (och värre).

Jag kan ju isåfall kontra och tala om hur mycket jag hatar alla puckade idioter som står i barnvagnsutrymmet i bussen och vägrar flytta på sig när man ska på med vagnen t.ex. Eller de som låst fast sina cyklar i trappräcket så att man inte kommer åt att komma upp på barnvagnsrampen. Eller de som inte kan vara schyssta nog att erbjuda sig att hjälpa till när de ser att man har svårt att komma ut ur bussen med barnvagnen. Så jävla svårt är det inte!

Ni får gärna ha vilka åsikter ni vill men det är tonen i inläggen som jag börjar tröttna på. Dessutom tror jag att en del av er kommer att göra precis likadant själva när ni får barn. Så det så

• EmmaPemma

fruis:
    självklart är det fler som kommer göra "likadant" när de får barn (det vore ju konstigt om trenden helt plötsligt bryts :-P). Men långt ifrån alla mammor beter sig på detta sätt, därför kan man anta att de mammor som gör på det här sättet faktiskt är nonchalanta.
    Jag minns nämligen när min mamma hade småbarn (dvs min lillasyster) och vi var ute på promenad; hon var vansinnig på alla nonchalanta/hänsynslösa barnvagnsmammor som ger alla småbarnsföräldrar dåligt rykte. Så jag törs säga att de flesta av oss som inte har barn ÄNDÅ har syskon/väninnor/släktingar med småbarn och att vi därför har förståelse och kan känna empati med småbarnsföräldrar. Ödmjuk blir man inte enbart för att man fått barn, även många av oss andra är det.
    Jag tror att de flesta har överseende med att en vagn är lite svårare att flytta och att små barn skriker ibland.
    MEN, att köra över andra mnsk med vagnen och att bli arg på andra som inte flyttar sig för deras barnvagnar etc. är inte okej - och jag anser att vi andra inte behöver vara speciellt ödmjuka i detta läge!!!

Jag tycker egentligen inte att denna tråd har börjat spåra ut. Men om man nu ändå skall prata om att det har "gått för långt" så tycker jag det mest beror på dem som försvarar detta nonchalanta beteende (tycker inte att deras inlägg har ngn som helst grund). Det är faktiskt dessa personer som har skrivit ironiska, och i mina ögon, helt ogenomtänkta inlägg (ibland utan att läsa tidigare inlägg).
    Jag är mycket förvånad över att det över huvudtaget kommit sådana inlägg.
    Jag börjar starkt misstänka att ni är några av dessa "barnvagnsmarodörer", varför annars känna sig träffad??
    Jag har inte uppfattat ngt inlägg som om att ngn tycker illa om alla småbarnsmammor, utan bara dem som beter sig illa. Sedan finns det självklart andra mnsk som beter sig illa, men det hör ju inte till denna tråd....
    Jag trodde att detta enbart skulle bli en gnälltråd, men så fel jag hade .

Måste säga att jag tycker det är helt okej med barn på café/restaurang så länge föräldrarna håller ordning på dem. Att amma barn på en restarurang tycker jag INTE är äckligt utan helt naturligt .
    Den här helgen har jag förresten mött många småbarnsmammor som tagit stor hänsyn till omgivningen (och de har även bemötts av hänsyn). Tänk om det kunde vara så bra jämt!! .

•  Kaya ,fd Marlie

Den tråden som hanlade om blöjbyte och amning var ju på sluter RELATIVt sjuk.

Att tycka att amning är så obehagligt??
    Varför kan inte folk vara lite avslappnade?
    Det handlar om ett litet barn som ska äta!
    Är det lika hemskt med stringbikini på stranden?

Folk accepterar så konstiga saker som
    kroppsvätskor från en annan människa i tex munnen, medans man inte klarar av ett par bröst.

Oj då, det var inte det den här tråden handlade om, gled iväg lite från ämnet...

• Ellte

Jag skulle vilja mena att kroppsvätska i munnen är precis vad amning handlar om ;)

•  Kaya ,fd Marlie

Ellte,
    Ja, det har ju rätt i.
    :)

• Sofia 23/8-03

EmmaPemma, bara för att du tycker att det är ett nonchalant beteende, betyder inte det att alla vi andra tycker det.

Jag tycker fortfarande att Emsipemsi gjorde rätt, som hon själv skrev, det var ju inte precis så att hon gjorde det med flit och hon hade ju faktiskt försökt att flytta på sig, medan gubben faktiskt INTE hade gjort det.

Jag har själv inga barn, men tror allvarligt talat inte att det är så lätt att flytta på sig i uppförsbacke med en barnvagn!

Och ja, jag har läst alla inlägg i tråden. Och förresten, varför skulle inte våra inlägg ha någon som helst grund? Då har väl inte dina det heller?

För mig som inte har barn är det självklart att jag väjer när det kommer en barnvagn, det är för mig vanligt hyfs och god uppfostran. Trots problem med knän är det lättare för mig att väja än för personen med barnvagnen!

Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....