• EmmaPemma

Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....

....som går i bredd och tror att de äger gångbanorna.

Jag är SÅÅÅÅÅ arg idag.
    På vägen hem från jobbet mötte jag en familj bestående av mamma, pappa och barnvagn. Pappan drar vagnen och mamman går bredvid. Det är en trång gata och då ser jag det som en självklarhet att mamman som bara går bredvid vagnen skall ta plats bakom karln och barnvagnen, för att vi alla skall kunna mötas. Jag fortsätter att gå och tittar åt höger (in i skyltfönster som jag brukar göra på vägen hem). K*rringen till mamma går rätt in i mig, och får ett mindre utbrott över detta. Hur dum får man vara. Jag går vidare utan att kommentera det hela.
    När jag börjar närma mig hemmet kan jag välja mellan två vägar. Idag tog jag den lugnaste vägen, eftersom jag kände mig rätt arg och inte ville riskera att möta några fler barnvagnar...:-P.
    När jag går längs vägen (nära en kaj) möter jag ännu ett barnvagnsekipage .
    Det är mamma, mormor och barnvagn. Mormor drar barnvagnen och mamman går bredvid.
    Gångvägen är i detta fall inte heller speciellt bred, därför ser jag det som en självklarhet att mamman skall akta sig, eftersom jag inte kan flytta mig mer (isf riskerar jag ju att trilla i vattnet). Vill även tillägga att det inte finns ngt räcke, och så här års är det inte så varmt i stockholms vatten.
    Jag går rakt fram, men den här gången är jag smart och spänner armen lite (bara utifall att), och ännu en mamma springer in i mig. Hon får ett ännu värre utbrott, vänder sig om och nästan grinar och skriker "aj, det gör ont. Vad gör du?". Jag vänder mig om och ropar tillbaka "vad gör du själv?".

Jag bara undrar - vad är det för fel på dessa mammor????? Ingen annan gör ju så här. Går man i bredd så får man för i H-vete flytta sig när man får "möte". Klarar man inte sådana elementära saker tycker jag att man skall stanna inne.

Nej, jag har inga egna barn. Och jag betackar mig inlägg som talar om för mig att nyblivna mammor är känsliga och har andra hormonnivåer. Det finns många skäl till varför mnsk mår dåligt, men ingen skall bete sig så här för det!

Långt och otrevligt inlägg blev det, men jag vill bara tala om för hela världen idag hur ARG jag är!!!

• Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....
  • Ellte

*blir lite illamående* Alltså...en sårig bröstvårta är VERKLIGEN ett skäl att lämna en restaurang för att amma... Man behöver inte ens gå så långt som *Juniphé*s exempel...Om jag t.ex har skavsår på hälen så inte fasen slänger jag upp mitt sår mitt framför folk som äter :o

•  *Juniphé*

OK då... jag tog i, men det är ju samma princip :D *hahaha*

• Señora A

Hmmm, jag har haft såriga bröstvårtor och då satt jag hemma i min soffa och led. Hade inte riktigt lust att vistas på lokal överhuvudtaget. Gissar att den mamman helt enkelt glömde (!!???) eller att hon tyckte att hon hade en så snygg tutte att hon ville att alla skulle se. Det finns ju sådana människor också. ;) Hi hi.

• Frk Cattis

Hade själv såriga bröstvårtor och var så sjuk av detta att jag också satt hemma och led med 40 graders feber...

Ber om ursäkt om jag stötte någon, jag försökte bara förstå denna mamma. Själv fick jag ge upp amningen så jag hade inte förmånen att äckla människor genom att mata mitt barn.

• marian

Frk Cattis: Hmm... Äcklad? För egen del blir jag mest besvärad och generad, jag vet inte åt vilket håll jag ska titta. Jag skulle reagera likadant om någon fiskade upp bröstet för att visa sitt nya piercingsmycke, eller klev in på en restaurang i bikini, och vari ligger den stora skillnaden egentligen? Visst kan man argumentera för att det egentligen är någonting naturligt, och egentligen någonting vackert (och det är en *självklarhet* att små barn måste äta när de måste) - men det är inte alla som tycker så. Det finns andra som tycker att det är jobbigt, äckligt, besvärande, generande, alltför intimt (av religiösa skäl, för att nu nämna ett exempel) och de är FULLT berättigade att tycka så. Att tvinga på någon sin egen uppfattning om naturlighet är rätt hänsynslöst.

Notera att jag inte säger att ammande mammor måste stanna hemma, eller att de inte borde amma på vissa platser. Allt jag säger är att det är fullt möjligt att stanna upp och tänka i fem sekunder, att visa omtanke och inlevelseförmåga. Det offentliga rummet är någonting vi alla tvingas att dela på, och det innebär att man måste tänka empatiskt. Kanske inse att andra tycker att det är jobbigt att man halar upp bröstet och börjar amma, och därför sätta sig med ryggen mot resten av cafét, eller i ett hörn istället för mitt i lokalen. Det fungerade alldeles utmärkt för mina väninnor.

• Frk Cattis

Marian

Jag håller fullkomligt med om att man kan försöka vara diskret och visa hänsyn. Det finns t ex utmärkta amnings-bh och amningströjor som man kan använda då man går ut. Men det är vissa i denna tråd som verkar tycka att ett bart bröst på matställe är lika äckligt som att någon skulle byta bajsblöja på matbordet och det tycker jag är att sakna inlevelseförmåga i de problem som ammande mammor har.

• shalimar

Äh, amning är gulligt och när det sköts diskret helt OK. Tror att vi tjejer har mindre problem med ammande mammor än våra pojkvänner/män, dock. För en kille kan det nog kännas lite pinsamt (typ, "vart ska jag titta???") om bröstet exponeras för mycket. Men jag har ju sett väninnor amma (dock inte offentligt utan hemma) på ett väldigt diskret sätt, så att man inte ens ser bröstet. Så det GÅR! Såriga bröstvårtor är nog gräsligt plågsamt, men inte en anledning att lufta kroppsdelen ifråga offentligt! Sen är det dessutom så att mammor med barnvagnar inte alls är lika irriterande om de inte förväntar sig att komma i första hand! Om det kommer en mamma med barnvagn och jag ser att hon har problem med en dörr tex, så visst går jag dit och erbjuder min hjälp! Men om hon surt "kräver" att få gå före (eller nåt sånt), alltså, "kräver" och inte "ber om" så är jag inte alls lika villig att hjälpa.

• EmmaPemma

Oj, vad intressant det är att läsa om amningar och blöjbyten.
    Själv störs jag inte av amning - tycker det ser mysigt ut att få ge sitt barn mat så. Tycker inte alls det är pinsamt att se andra amma heller, men vi är väl olika. Det är ngt jag får ha i åtanke om jag blir mamma ngn gång (så jag inte sitter och visar tuttarna i onödan ). Som jag känner idag skulle jag nog inte vilja blotta mina bröst hur somhelst offentligt, det finns så många "äckliga" människor.
    Angående blöjbyte har jag aldrig träffat på ngn mamma eller pappa som bytt inne på en restaurang. Men om detta förekommer så är det ju självklart jätte äckligt - det tycker jag inte under några omständigheter är okej. Då får man uppsöka en toalett med skötbord.

•  *Juniphé*

Jag kommer att skaffa mig både amningsbehåar och amningströjjor när jag får barn... för jag har då ingen lust att ens för familj och släkt "fläka ut" mina tuttar.

Sen kommer jag nog att bära ungen mycket i "babybjörn" både på mage och rygg, för att slippa barnvagnsböket. Oftast gör jag inga längre rajder på stan osv, är oftast klar med mina "to do's" på en timme.
    Handlar mat och sånt gör jag och gubben alltid tillsammans, förutom lite mjölk å sånt, som jag handlar i butiken över gatan. Har nära till det mesta, så barnvagn känns mest som en belastning till en början (särskilt när man bor på 3:e vån utan hiss)...

Nåja... bara några reflektioner från min sida

• Medea

Frk Cattis

Du insinuerar att det finns "vissa i denna tråd som verkar tycka att ett bart bröst på matställe är lika äckligt som att någon skulle byta bajsblöja på matbordet". Det undrar jag var du har fått ifrån? Kan inte se att någon jämför de två handlingarna någonstans här.

Att byta blöjor på restaurang är i mina (och de flesta andras) ögon jätteäckligt. Att någon ammar på restaurang tycker jag och många med mig är helt OK om det sköts diskret. Gör man det inte tycker jag inte det är så trevligt. Men jag jämför det verkligen inte med ett blöjbyte.

På samma sätt tycker jag också att det skulle vara värre att byta stomipåse på restaurang än att byta plåster, men det gör det inte fräscht i mina ögon att byta plåster (som - om jag får gradera - fortfarande är mer ofräscht än att lufta ett par rinnande tuttar offentligt).

För övrigt stod Marian för ett (som vanligt) klokt inlägg.

Cherio.

Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....