• EmmaPemma

Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....

....som går i bredd och tror att de äger gångbanorna.

Jag är SÅÅÅÅÅ arg idag.
    På vägen hem från jobbet mötte jag en familj bestående av mamma, pappa och barnvagn. Pappan drar vagnen och mamman går bredvid. Det är en trång gata och då ser jag det som en självklarhet att mamman som bara går bredvid vagnen skall ta plats bakom karln och barnvagnen, för att vi alla skall kunna mötas. Jag fortsätter att gå och tittar åt höger (in i skyltfönster som jag brukar göra på vägen hem). K*rringen till mamma går rätt in i mig, och får ett mindre utbrott över detta. Hur dum får man vara. Jag går vidare utan att kommentera det hela.
    När jag börjar närma mig hemmet kan jag välja mellan två vägar. Idag tog jag den lugnaste vägen, eftersom jag kände mig rätt arg och inte ville riskera att möta några fler barnvagnar...:-P.
    När jag går längs vägen (nära en kaj) möter jag ännu ett barnvagnsekipage .
    Det är mamma, mormor och barnvagn. Mormor drar barnvagnen och mamman går bredvid.
    Gångvägen är i detta fall inte heller speciellt bred, därför ser jag det som en självklarhet att mamman skall akta sig, eftersom jag inte kan flytta mig mer (isf riskerar jag ju att trilla i vattnet). Vill även tillägga att det inte finns ngt räcke, och så här års är det inte så varmt i stockholms vatten.
    Jag går rakt fram, men den här gången är jag smart och spänner armen lite (bara utifall att), och ännu en mamma springer in i mig. Hon får ett ännu värre utbrott, vänder sig om och nästan grinar och skriker "aj, det gör ont. Vad gör du?". Jag vänder mig om och ropar tillbaka "vad gör du själv?".

Jag bara undrar - vad är det för fel på dessa mammor????? Ingen annan gör ju så här. Går man i bredd så får man för i H-vete flytta sig när man får "möte". Klarar man inte sådana elementära saker tycker jag att man skall stanna inne.

Nej, jag har inga egna barn. Och jag betackar mig inlägg som talar om för mig att nyblivna mammor är känsliga och har andra hormonnivåer. Det finns många skäl till varför mnsk mår dåligt, men ingen skall bete sig så här för det!

Långt och otrevligt inlägg blev det, men jag vill bara tala om för hela världen idag hur ARG jag är!!!

• Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....
  • KCsMama

Man blir ju alldeles mörkrädd!
    Visst att man inte ska gå och ta upp hela vägen bara för att man blivit mamma men ska man inte ens får ge sitt barn mat?

Ja mådde man inte dåligt & skämmdes över sin nyförlösta kropp förut så lär man ju göra det efter att ha läst denna tråd!

Och hur hade du tänkt lösa det med bröstmjölken i flaska? Ska man ta med sig både kylväska och vattenbad eller?

Att vissa som har mage att kalla sig vuxna kan skriva något så dumt kan jag inte förstå!

Jag tänker minsann fortsätta amma min son offentligt! Inte för att jag tycker om att visa upp min mage som är full med bristningar eller visa tuttarna för främlingar utan för att jag inte tänker skämmas över att ge mitt barn mat!

• Cheri

Jag fattar inte vad du har emot amningstrojor?!?

Jag tycker -egentligen- att det e ok att amma sina barn ute, fattar bara inte varfor man skall holla pa och "visa upp sig" for alla????

Det ar inte bara snyggare med amningstrojor det ar dessutom mycket lattare att amma!!!!

Och ideen med schalen som nagon skrev har jag sett "in action" sa det fungerar utmarkt! Det var en indisk kvinna som ammade sin son och hade en schal over axel och brost nar hon ammade, det var vackert!

Nu nar jag tanker pa det har jag bara sett svenka kvinnor som sitter "nakna" sa hur gor alla andra?!?

• KCsMama

Så bröstet syns mindre med en ammningströja?? Då måste det vara fel på mina för mitt bröst syns iaf

• Cheri

Vill bara tillagga att jag tycker det ar precis lika ackligt med killar som springer omkring utan troja inne i gallerian!!! Det ar inte SA varmt innomhus!

Allt har sin tid och sin plats!

Pa stranden -visst! Pa Dressman - uuuuurrrrk! Dar skall man slippa se blekfet lurvig nakenhet!

• Cheri

KCsMama
    Tja, konstigt e det ialla fall.
    Men du e mindre "bar" an du skulle varit om du drog upp en vanlig t-shirt!

Du slipper ju sitta halvnaken?

• Baronessan

Jag irriterar mig på folk som irriterar sig på mig INNAN jag gjort nåt BARA för att jag har en barnvagn!!! Att bli stirrad ilsket på och pustad och frustad över trots att jag inte alls varit i vägen eller kört på nån eller på nåt annat sätt stört nån ? BARA för att jag har en BARNVAGN!!!

Visst, jag har bil och undviker att åka spårvagn eller buss, men jag kan inte åka bil mellan affärerna när jag är ute och shoppar ? jag går på trottoaren som alla andra idioter (VÄRLDEN ÄR FULL AV IDIOTER!!! Med eller utan barnvagn! Och jag är den förste att villigt erkänna att jag är en idiot också ? hoppas alla övriga idioter kan erkänna att de är det också!!).

Jag, med barnvagn, tar inte mer plats på trottoaren än de som kommer i kacklande kärring-/tjejklunga, men plötsligt är det JAG (som faktiskt är lite mindre smidig i rörelserna) som automatiskt är den som ska flytta på mig ? BARA för att jag har barnvagn!!! JAG ska ju inte få vara i vägen för då stirras det och frustas och pustas över mig och barnvagnen.

Hade jag varit ensam, utan barnvagnen, så hade klungan med kacklande kvinnor antagligen splittat på sig och så hade de gått runt mig, men när jag har barnvagnen så går folk rätt på ? för det är ju den med BARNVAGN som är jobbig? eller hur?

Jag skulle förövrigt aldrig parkera min vagn utanför nåt ställe i stan och lämna den. Detta med tanke på att vagnar idag tillhör stöldbegärligt gods iom att de kostar över 7000:-.

Jag håller till fullo med om att barnvagnsmammor/-pappor ska visa hänsyn precis som alla andra? men oftast känns det som att ?alla andra? blir helt rabiata så fort de ser en barnvagn och bara MÅSTE ställa till det för att ?få lov? att irritera sig på alla hemska barnvagnsföräldrar.

Även om jag försöker visa hänsyn, flytta mig åt sidan, böka så att jag inte är i vägen så får jag ÄNDÅ arga blickar och fnysningar ? BARA för att jag har en barnvagn och DET är irriterande!!!

Det vore väl inte så konstigt om jag till sist gör en ?Falling Down? och börjar köra på folk med min pansarvagn till barnvagn?!?!?! (det har dock inte hänt än ? är fortfarande den som visar hänsyn och bökar för att JAG med barnvagn appselut inte ska vara ivägen ? men jag är inte långt ifrån att börja köra hälsarna av folk som fnyser åt mig! *s*)

Vad gäller amning ?in public? så slänger jag fram tutten när min dotter är hungrig, vad gäller att folk skulle tycka det var äckligt ? det skiter jag fullständigt i!!! Man KAN faktiskt låta bli att titta och vad är det som gör hennes ätande mer äckligt än när en vuxen äter? Jag undviker ju att titta på alla smaskande, slafsande äckliga vuxna människor ? de kan låta bli att titta på min dotter när hon äter. Tycker det är konstigt hur folk verkligen LETAR till sig saker att irritera sig på ? låt bli att titta så blir ni inte irriterade/äcklade?

• Gift Anna

Detta kanske låter trångsynt,men barnvagnar är inte värst,självklart skall nyblivna mammor få vara ute som alla andra,bara de visar ömsesidig respekt.

Det jag stör mig däremot är alla dessa rullatorburna pensionärer som tvunget skall åka spårvagn,speciellt de äldre vagnarna som inte har någon "barnvagnsöppning", är de så himla stressade att de inte kan välja en vagn som har en låg ingång.
    Det är inte det att det är jobbigt att hjälpa dom,men vissa verkar tydligen sätta detta i system för att vara besvärliga och omständiga.
    Dessutom förvänatar de sig att att alla skall resa på sig så att de får sitta,visst jag ställer mig upp om någon gamling vill sitta,men jag tycker många är dåliga på att säga ett sådant litet ord som TACK för att man gjort sig besväret.

En gång på spårvagnen erbjöd jag en äldre herre min sittplats,men han sa: "Jag har så friska ben än så läng ,så sitt du!"
    Det hör verkligen till undantagen.

När jag ändå är igång är det så störande när folk inte kan flytta på sig från de utrymmen på spårvagnar/bussar som är avsedda för barnvagnar, när de ser att en mamma/pappa kommer på med vagn, utan de får säga till dem att flytta på sig.

• Gift Anna

Glömde tillägga, för "pansirna" finns det ju både färdtjänst och här i Götet finns ju Flexlinjen,som går jätteofta.Så det finns ju andra alternativ för dem,varför krångla?

• nano

Låång men kul diskussion.
    Måste bara berätta om ett föräldrarpar jag mötte när jag jobbade på McDonalds under gymnasiet. De kommer in på restaurangen, med sitt barn och barnvagn och rubbet, beställer mat, och sätter sig och äter. När de ätit färdigt hivar de upp barnet på bordet, och byter blöjor- mitt på bordsskivan (där folk sedan ska sitta och äta!) Blöjan slänger de på brickan, som de låter stå kvar på bordet när de går.
    Inte så värst trevligt.

I övrigt så tycker jag att det är ok med amning, så länge det sköts diskret, precis som jag tycker att man täcker munnen när man hostar, snyter sig utan att trumpetera ut det, äter med stängd mun och utan att smaska, och inte fiser när det sitter folk i närheten. Naturligt är det kanske, men inte så väldigt trevligt det heller. Jag är helt enkelt inte intresserad av främlingars kroppsliga funktioner.

Tycker nog att alla har rätt att åka buss/spårvagn/tunnelbana, och vet nog ingen som inte skulle hjälpa en mamma med barnvagnen om de blir vänligt tillfrågade. På samma vis tycker jag att man ska visa hänsyn till pensionärer med rullatorer, för många pensionärer har mer eller mindre dolda rörelseproblem- ont i ben eller stela leder.
    Sedan att folk inte tackar...det är tyvärr alltför vanligt.
    Oj, vad långt det här blev. :)

• Gift Anna

Visst allas rättigheter,men till vilket pris?
    När det finns färdtjänst och Flexlinjen,så himla dyrt är det inte!

Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....