• EmmaPemma

Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....

....som går i bredd och tror att de äger gångbanorna.

Jag är SÅÅÅÅÅ arg idag.
    På vägen hem från jobbet mötte jag en familj bestående av mamma, pappa och barnvagn. Pappan drar vagnen och mamman går bredvid. Det är en trång gata och då ser jag det som en självklarhet att mamman som bara går bredvid vagnen skall ta plats bakom karln och barnvagnen, för att vi alla skall kunna mötas. Jag fortsätter att gå och tittar åt höger (in i skyltfönster som jag brukar göra på vägen hem). K*rringen till mamma går rätt in i mig, och får ett mindre utbrott över detta. Hur dum får man vara. Jag går vidare utan att kommentera det hela.
    När jag börjar närma mig hemmet kan jag välja mellan två vägar. Idag tog jag den lugnaste vägen, eftersom jag kände mig rätt arg och inte ville riskera att möta några fler barnvagnar...:-P.
    När jag går längs vägen (nära en kaj) möter jag ännu ett barnvagnsekipage .
    Det är mamma, mormor och barnvagn. Mormor drar barnvagnen och mamman går bredvid.
    Gångvägen är i detta fall inte heller speciellt bred, därför ser jag det som en självklarhet att mamman skall akta sig, eftersom jag inte kan flytta mig mer (isf riskerar jag ju att trilla i vattnet). Vill även tillägga att det inte finns ngt räcke, och så här års är det inte så varmt i stockholms vatten.
    Jag går rakt fram, men den här gången är jag smart och spänner armen lite (bara utifall att), och ännu en mamma springer in i mig. Hon får ett ännu värre utbrott, vänder sig om och nästan grinar och skriker "aj, det gör ont. Vad gör du?". Jag vänder mig om och ropar tillbaka "vad gör du själv?".

Jag bara undrar - vad är det för fel på dessa mammor????? Ingen annan gör ju så här. Går man i bredd så får man för i H-vete flytta sig när man får "möte". Klarar man inte sådana elementära saker tycker jag att man skall stanna inne.

Nej, jag har inga egna barn. Och jag betackar mig inlägg som talar om för mig att nyblivna mammor är känsliga och har andra hormonnivåer. Det finns många skäl till varför mnsk mår dåligt, men ingen skall bete sig så här för det!

Långt och otrevligt inlägg blev det, men jag vill bara tala om för hela världen idag hur ARG jag är!!!

• Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....
  • EmmaPemma

Serendipidy:
    långt ifrån alla kvinnor som solar/badar topless är på badstranden för att skryta. Många ligger undanskylt och "flashar" inte på ngt sätt.
    Det kan ju finnas olika anledningar till att man vill sola topless bl a:

* att man tycker det är skönt.

* sola bort excem eller psoriasis (som ofta förekommer kring brösten).

* Inte vill ha vita ränder på överkroppen (t ex för att kunna gifta sig i en axelbandslös brudklänning ).

* och så finns det självklart de som vill flasha med brösten .

• Tjejen2

Jag tycker också att det är rätt osmakligt när folk ammar offentligt. På caféer till exempel. Det är ju inte så att man beställer in en kaffe latte när det sitter folk och ammar bredvid.

Det brukar sluta med att man får gå någon annanstans.

• titioo

Jag har själv inga barn, men jag har aldrig störts av att mammor ammar sina barn offentligt. Varför är det nu så fruktansvärt äckligt? Det är ju knappast så att mammorna klär av sig på hela överkroppen medan de ammar. Men det är väl så att om man börjar irritera sig på en sak så är man snabbare att märka den och att reagera på den.

Gustaf M: Du måste vara den enda kille jag hört talas om som reagerar så fruktansvärt negativt på att se nakna bröst i något sammanhang som helst...

• MickisB

Nu maste jag bara lagga mig i denna diskussion!
    Har bott utomlands (USA) i manga ar och reser mer eller mindre oavbrutet runt varlden. Men ALDRIG nagonsin har jag sett folk amma offentligt nagon annanstans an i Sverige. Varfor ar det bara i Sverige som kvinnorna gor det offentligt??? Sure, ungen behover mat, men du behover faktiskt inte mata ungen rakt framfor ogonen pa folk i centrum, restauranger osv. For vare sig du vill eller inte sa kommer ditt brost att synas och frankly sa har jag ingen lust att se det!

Ni ammande mammor kan ju tycka vad ni vill men vi andra tycker att det ar en personlig sak och har ingen lust att se era brost!!!
    Varfor kan ni inte ga undan en stund for att mata ungen? Vari ligger problemet med det?! Som vanligt sa tycker val svenskarna att 20 andra personer ska ga ivag istallet for en, dvs dem sjalva, for: "VI HAR JU RATT ATT MATA VARA UNGAR"!

Min svagerska ar ett bra ex. Mitt framfor ogonen pa slakten, gammelmormor, faderns morbroder, farfar mfl, drar hon fram brostet for att mata ungen 10 ggr om dagen nar vi tittar pa tv, fikar eller vad som helst. Vi har stora hus med manga rum, varfor kan hon inte ga in i ett av dem en stund??? Vi blir alla uncomfortable nar hon gor det, speciellt mannen forstas.

Det handlar om hansyn till andra manniskor i slutandan och let's face it, det ar ingenting som svenskarna ar bra pa for vi har ju ratt att gora vad f*n vi vill utan att tanka pa hur andra manniskor tar det, eller hur? Lite omtanksamhet och concern om vad andra manniskor tycker vore ju onskvart!

• serendipity

MickisB, du är inte den enda som sett dej om i världen. Jag bor inte heller i Sverige men här hade de nyligen en kvinna på en talk show som ammade sitt barn mitt under sändning. Bra gjort tycker jag. Och visst ammar folk runt om i världen sina barn offentligt, men inte i USA jag vet, jag har bott där oxå.

Varför ska ammande mammor missa allt socialt bara för att de ammar. En liten baby tar nästan en timme att amma och de ska ammas var tredje timme.

Men ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte varför det är accepterat att på en badstrand vara topless medan samma personer sen irriterar sej på amning. En ammande mamma behöver man bara se en liten liten del av bröstet, på playan hoppar folk gärna runt och spela beach volley och det är hoppande bröst överallt. Ser mycket hellre en liten skymt av ett bröst på ett cafe än hela bröst på playan.

• MickisB

Serendipity;

Varfor var det bra gjort att amma i en talk-show? Vad far er att tycka att det ar sa himla strongt att amma offentligt? Visar bara att man ar white trash snarare.

Pa en badstrand vet man att det kan finnas halvnakna manniskor men man raknar val inte med att se ett brost nar man gar pa cafe tex?
    Forresten ar nakna manniskor pa playan en helt annan diskussion som absolut inte tillhor amning sa att ens dra upp det har verkar onodigt. Gar liksom inte att jamfora!

• serendipity

MickisB

Så länge det finns ammande mammor så bör man väl räkna med att se en skymt av ett bröst på ett cafe likväl som du tycker att det är självklart att se bröst på playan. Det är inte alls en annorlunda diskussion. Jag trivs bra med att se ammande mammor men trivs inte alls med hela nakna bröst på playan. Varför ska bara du vara nöjd?

Anledningen till att det var bra gjort att amma på tv/offentligt var att även mammor har rätt till att ha ett trevligt jobb/liv även sen de fått barn.

Livet blir mycket roligare om man accepterar folk istället för att gå runt och klaga.

• MickisB

Serendipity;

"Anledningen till att det var bra gjort att amma på tv/offentligt var att även mammor har rätt till att ha ett trevligt jobb/liv även sen de fått barn." citat fran dig

Far man ett trevligt jobb/liv for att man ammar offentligt? Hanger det pa amningen som sker offentligt alltsa om ens liv ar bra?

Det ar ingen mamma har i USA som lider av att ga undan en stund sa varfor maste svenskorna slanga sina brost i ansiktet pa alla andra nar inte jankarna behover det?

Forresten sa ar det ju battre anda for barnet att fa ha lugn och ro ensam med mamman nar den ater an att ata med stojande mannsikor omkring sig! Later som om mammorna tanker mer pa sig sjalva an barnet... Trodde det handlade om uppoffringar att ha barn, det kanske inte ar sa i Sverige. Det handlar ju bara om dryga 6 manader, kan man inte missa en stund av konversationen for den korta tiden det galler?

• serendipity

Ha ha ha...

Vissa människor är här för att missförstå. Om USA nu är så bäst i världen (absolut INTE min åsikt) så kanske du kan hålla dej till deras diskussionsforum oxå. Du gör som du vill och alla andra gör som de vill. Diskutera vidare allt du vill men jag tänker inte ta mej tid med töntigt tjafs länge. För jag har trots att jag inte har barn förståelse för hur de kan ha det.

Om du läser tidigare inlägg så har jag förklarat att det kan ta en timme att amma och det ska göras var tredje timme. Och ja man missar ganska mycket då. SJÄLVKLART så ska barn som inte får ro att äta tas åt sidan så att barnet mår bra. Men de flesta barn gillar att ha folk omkring sej.

• EmmaPemma

Mickis B:
    varför är det så självklart att män blir störda av amningen?
    Har frågat min sambo vad han tycker om offentligt amning; och jag fick snabbt svaret att han tyckte det var bra (funktionellt) och trevligt. Han har inget behov av att sexualisera amningen (då han och säkert många fler män inser att brösten inte bara är deras ägodel utan minst lika mkt barnets).
    Att man ammar ett barn inför familj och släkt tycker inte jag kan klassas som en stojig/störande miljö. Att däremot sätta sig mitt i en offentlig skrikig/rökig miljö tycker jag är väldigt egoistiskt gjort av mamman. Barnets behov skall naturligtvis gå i första hand, och när det kan kombineras med mammans behov så är det ju jätte bra .
    Och du, Mickis B, om du och din släkt störs så fruktansvärt av amningen - varför säger ni inte åt din syster .

Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....