• EmmaPemma

Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....

....som går i bredd och tror att de äger gångbanorna.

Jag är SÅÅÅÅÅ arg idag.
    På vägen hem från jobbet mötte jag en familj bestående av mamma, pappa och barnvagn. Pappan drar vagnen och mamman går bredvid. Det är en trång gata och då ser jag det som en självklarhet att mamman som bara går bredvid vagnen skall ta plats bakom karln och barnvagnen, för att vi alla skall kunna mötas. Jag fortsätter att gå och tittar åt höger (in i skyltfönster som jag brukar göra på vägen hem). K*rringen till mamma går rätt in i mig, och får ett mindre utbrott över detta. Hur dum får man vara. Jag går vidare utan att kommentera det hela.
    När jag börjar närma mig hemmet kan jag välja mellan två vägar. Idag tog jag den lugnaste vägen, eftersom jag kände mig rätt arg och inte ville riskera att möta några fler barnvagnar...:-P.
    När jag går längs vägen (nära en kaj) möter jag ännu ett barnvagnsekipage .
    Det är mamma, mormor och barnvagn. Mormor drar barnvagnen och mamman går bredvid.
    Gångvägen är i detta fall inte heller speciellt bred, därför ser jag det som en självklarhet att mamman skall akta sig, eftersom jag inte kan flytta mig mer (isf riskerar jag ju att trilla i vattnet). Vill även tillägga att det inte finns ngt räcke, och så här års är det inte så varmt i stockholms vatten.
    Jag går rakt fram, men den här gången är jag smart och spänner armen lite (bara utifall att), och ännu en mamma springer in i mig. Hon får ett ännu värre utbrott, vänder sig om och nästan grinar och skriker "aj, det gör ont. Vad gör du?". Jag vänder mig om och ropar tillbaka "vad gör du själv?".

Jag bara undrar - vad är det för fel på dessa mammor????? Ingen annan gör ju så här. Går man i bredd så får man för i H-vete flytta sig när man får "möte". Klarar man inte sådana elementära saker tycker jag att man skall stanna inne.

Nej, jag har inga egna barn. Och jag betackar mig inlägg som talar om för mig att nyblivna mammor är känsliga och har andra hormonnivåer. Det finns många skäl till varför mnsk mår dåligt, men ingen skall bete sig så här för det!

Långt och otrevligt inlägg blev det, men jag vill bara tala om för hela världen idag hur ARG jag är!!!

• Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....
  • EmmaPemma

Ja, nu har jag blivit anklagad för att jag armbågar kvinnor som eventuellt har fått kejsarsnitt (felaktigt antagande).
    Dessutom är jag anklagad för att hata ALLA småbarnsföräldrar (jag har förklarat minst 100 gånger att jag INTE gör det).

Ni som känner er träffade av ovanstående bör läsa mina tidigare inlägg nogrannare (om ni överhuvudtaget har läst dem från början).

• Henax

Tycker att det är lite synd om EmmaPemma som mer eller mindre medvetet verkar bli missförstådd!!!
    "Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....

....som går i bredd och tror att de äger gångbanorna." Så är rubriken och inledningen på denna tråd och det går verkligen inte att tolka in mer i det än vad som faktiskt står!

Förstår att detta är ett väldigt känsligt ämne för många... MEN nog borde språket kunna vårdas bättre! Otroligt trist att så många svordomar tas till när övriga argument tryter.

/Henax

• Ellte

Och otroligt trist att det är just mammor som kommer med dessa ord... Isch vad jag blir illa berörd när jag tänker på vad dessa barn får växa upp med :(

• Pokemon

Vad står det då? Har jag missförstått EmmaPemmas "hat"? Jag tycker hatar är ett kraftfullt ord som inte ska användas i onödan. Ok, visst ska man ta hänsyn men det är väl självklart. Det gäller ju alla.

Men att skriva att man hatar mammor och deras barnvagnar verkar bara dumt, även om man inte hatar alla - som du förklarar ovan. Står du för ditt inlägg eller inte?

Och om du EmmaPemma inte känner dig träffad ang amning och fet mage, ta inte åt dig då. Det finns tydligen vissa som tycker att amning är nåt fult och nyförlösta ska dölja sin mage. Det tycker jag mig ha läst i vissa inlägg ovan. Eller?

Jag har full förståelse för att du är helt oförstående. Men när du själv sitter där med en liten så kommer du förstå.

• Ellte

Pokemon: Men...har du LÄST EmmaPemmas inlägg? Hon skriver att hon hatar (och ja det är ett starkt uttryck men må så vara) mammor som tror att de äger gångbanorna :?

De flesta andra diskussioner i denna tråden handlar om att man vill bli respekterad mamma eller inte mamma...men det verkar på många mammor (som har uttryckt sig här) att det ska vara en envägsgrej..och att alla barnlösa ska vänta "tills de själva får barn" för att fatta. Jag fattar dock inte VAD det är jag ska fatta...jag kommer vilja ha och ge respekt lika mycker som nu OM jag någon dag får barn...

• EmmaPemma

Pokemon:

du frågar vad jag har för rätt att hata dig och andra småbarnsmammor. Jag har aldrig sagt att jag hatar dig (eller ngn annan specifik småbarnsmamma heller för den delen). Att du tar åt dig av det jag skrivit får stå för dig!

Förstår inte vad du menar med amning/magar osv. Jag har aldrig klagat på ngn som ammar (det framgår också av mina tidigare inlägg). Om du undrar vad jag menade med "ovanstående" så var det vad jag skrev i förra inlägget - jag hänvisade inte till hela diskussionen (men detta kanske var oklart?).

Jag har själv påpekat att jag inte kan sätta mig in i en småbarnsmammas situation eftersom jag själv inte har några barn. Det enda jag efterfrågar är respekt - inget annat. Även om man inte kan sätta sig in i andras sits - så kan man faktiskt ändå ha önskemål om hur de bör bete sig!

Jag anser att ALLA människor bör visa respekt för varandra. I denna tråd skrev jag dock om småbarnsföräldrar med barnvagnar, då jag under senaste tiden hade stört mig på väldigt många som inte visat respekt. Självklart finns det andra människor som inte heller visar respekt - men de kanske kan få en egen tråd .

• milla1

Håller helt och hållet med om EmmaPemmas original-inlägg om hänsynslösa barnvagnsekipage. Det är viktigt att vi visar hänsyn gentemot varandra, speciellt i storstäderna där vi är omgivna av främlingar nästan hela tiden! Vet ej om det är vanligare med att inte lämna plats på trottoaren bland småbarnsföräldrar, tonåringar är exempelvis också rätt så duktiga på det!
    Själv så brukar jag stanna tvärt om jag inte får plats på trottoaren, det brukar få de flesta att vakna till...

• Cheri

giftmidsommarbrud

Hur orkar du läsa????

;)

• Gift Anna

Ok,detta hör väl inte direkt hit, men jag bara måste
    Hänger väldigt mycket på FL numera och blir ibland riktigt förskräckt. Där hänger en hel del 17-18åringar (som Cheri skrev)som verkligen planerar,och då menar jag planerar i minsta detalj att bli gravida trots att de går i gymnasiet ,bor hemma och har inget jobb, vad tänker det med? tror de att staten skall försörja deras ungar då eller?

Oftast kan man läsa att de får "panik"om de inte har ägglossning den här månaden för då kan de ju INTE bli gravida. De har inte fattat att de blir unga föräldrar även om de skaffar barn när de gått ur gymnasiet,flyttat hemifrån och jobbar. Förstår inte varför det är såå bråttom?

Blir uppriktigt sagt chockad och arg,sedan drar jag inte alla tonåringar över en kam. En del blir ju oplanerat gravida trots p-medel ,de kan ju inte rå för det på samma sätt,men det som planerar... man blir ju mörkrädd!

/Anna, 24-åring som längtar efter barn,men väntar tills hon pluggat klart.

• Cheri

Jag var bara tvungen att knipa inlägg nummer 300! :D

Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....