• EmmaPemma

Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....

....som går i bredd och tror att de äger gångbanorna.

Jag är SÅÅÅÅÅ arg idag.
    På vägen hem från jobbet mötte jag en familj bestående av mamma, pappa och barnvagn. Pappan drar vagnen och mamman går bredvid. Det är en trång gata och då ser jag det som en självklarhet att mamman som bara går bredvid vagnen skall ta plats bakom karln och barnvagnen, för att vi alla skall kunna mötas. Jag fortsätter att gå och tittar åt höger (in i skyltfönster som jag brukar göra på vägen hem). K*rringen till mamma går rätt in i mig, och får ett mindre utbrott över detta. Hur dum får man vara. Jag går vidare utan att kommentera det hela.
    När jag börjar närma mig hemmet kan jag välja mellan två vägar. Idag tog jag den lugnaste vägen, eftersom jag kände mig rätt arg och inte ville riskera att möta några fler barnvagnar...:-P.
    När jag går längs vägen (nära en kaj) möter jag ännu ett barnvagnsekipage .
    Det är mamma, mormor och barnvagn. Mormor drar barnvagnen och mamman går bredvid.
    Gångvägen är i detta fall inte heller speciellt bred, därför ser jag det som en självklarhet att mamman skall akta sig, eftersom jag inte kan flytta mig mer (isf riskerar jag ju att trilla i vattnet). Vill även tillägga att det inte finns ngt räcke, och så här års är det inte så varmt i stockholms vatten.
    Jag går rakt fram, men den här gången är jag smart och spänner armen lite (bara utifall att), och ännu en mamma springer in i mig. Hon får ett ännu värre utbrott, vänder sig om och nästan grinar och skriker "aj, det gör ont. Vad gör du?". Jag vänder mig om och ropar tillbaka "vad gör du själv?".

Jag bara undrar - vad är det för fel på dessa mammor????? Ingen annan gör ju så här. Går man i bredd så får man för i H-vete flytta sig när man får "möte". Klarar man inte sådana elementära saker tycker jag att man skall stanna inne.

Nej, jag har inga egna barn. Och jag betackar mig inlägg som talar om för mig att nyblivna mammor är känsliga och har andra hormonnivåer. Det finns många skäl till varför mnsk mår dåligt, men ingen skall bete sig så här för det!

Långt och otrevligt inlägg blev det, men jag vill bara tala om för hela världen idag hur ARG jag är!!!

• Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....
  • Helen_S

Jag är tjej, två barns mamma och skulle aldrig komma på tanken att amma offentligt.Är inte speciellt pryd av mig men har full förståelse för att en del kan ta illa upp och tycka att det är osmakligt men framför allt handlar det om att ta hänsyn till barnet, låta det äta i lugn och ro. Barn är en naturlig del av livet men för den skull behöver barnen inte ta över o styra tillvaron från första stund, en viktig sak att lägga på minnet för alla nyblivna mammaor & pappor :eran baby är säkerligen den underbaraste lilla varelse dvs. för just er för oss andra är babyn inte mer än just en liten baby och inte världens mitt punkt
    Även om jag har barn själv så tycker jag att det är ofräscht att mötas av ammande mammor när jag ska äta/fika att jämföra bara bröst på stranden kontra bara bröst på cafe är väl som att jämföra korv & grönsaker dvs. två vitt skilda saker

serendipity: jag & mina vänninor måste haft tur ammning var tredje timme en timme åt gången?? Dygnet runt?? Mina barn har aldrig tagit mer än en kvart att amma ibland med tre,fyra & tom fem timmar mellan gångerna.

• AnnaKajsa

Jag är förmodligen helt ointelligent men jag FATTAR inte vad som är störande, äckligt osv med ammande barn? Har själv inga barn och kan tycka att blöjbyte inte verkar vara det roligast man kan pyssla med men ammning? Man måste ju ofta _anstränga_ sig för att se nåt av bröstet och vem stirrar så på folk? Visst har jag hört småbarn som smackat men då tycker jag det är värre när vuxna gör det.. ;)

MickisB; I USA är bröst sexualiserade som ingen annanstans vilket jag tycker är synd för de är ju faktiskt biologiskts sätt matpåsar. I andra delar av världen kan kulturen vara helt annorlunda och att avfärda det som white trash anser jag bara visa hur narrowed minded man är.

• Helen_S

Mmmm... om alla vore disktreta ja, har alltför många gånger varit med om(för att det ska vara en slump) att tjejen ifråga gärna hängt ut bröstet, dvs. dragit upp tröjan långt mer än vad som behövs, låtit bröstet hänga fritt medans barnet rapar - visst bröst är en naturlig del av kroppen men om jag går ut och fikar/äter vill jag helst slippa ta del av det. Respekt/hänsyn(framför allt till den äldre generationen som inte riktigt har samma syn på detta som vi "ungdomar" har) till alla parter vore kanske på sin plats.Om man nu "måste" amma offentligt varför inte välja ett hörn av cafet, sätta sig med ryggen till, det är ingen offentlig angelägenhet.Kan rabbla en massa "narturliga saker"(rapa,fisa,uträtta behov,älska med ngn jag tycker om)som folk aldrig skulle drömma om att göra offentligt så snacket om att ammning är så naturligt är bara löjligt

• EmmaPemma

Oj, kan nog inte hålla med om att brösten enbart är matpåsar. Rent biologiskt sett så får man nog se det som både matpåsar och som ngt man relaterar till sex.

• MickisB

Helen S!

Haller fullstandigt med allt du sager! Skont att hora att atminstone en manniska fattar vad det handlar om!

Serendipty, har jag pastatt att USA ar bast i varlden? Men nu galler det amning och jag jamfor med det! Och att saga att jag ska halla mig till USA-forum ar lojligt. Vem har utsett dig till domare att bestamma var jag kan skriva eller inte? Sager du sa till alla som inte haller med dig eller?

Vidare sa kan vi ju harddra och saga att om brost ar matpasar sa kan vi ju visa muffen ocksa eftersom att den bara ar till for att foda barn!!!

• AnnaKajsa

Ehh... Nja, jag både kissar och pippar med min muff... men bröst _måste_ inte ha med sex att göra, om det inte vore för att våra barn skulle få mat skulle vi nog inte ha så pass framträdande bröst som vi har...

• AnnaKajsa

Sen måste jag få fråga var Helen_S träffar på dessa mammor?? Jag är ofta ute och fikar i Uppsala och Stockholm och har på nåt underligt sätt lyckats undvika dem.. (Inte ammande mammor men bröstflashande dito)

• regntroll

nja, att de är så framträdande även när de inte är fyllda med mjölk är snarare för att de ska vara sexuella. Titta bara på apor, de har inte alls lika framträdande bröst men kan förstås amma lika bra ändå.

• EmmaPemma

AnnaKajsa:
    ja, det är ju klart att man gör olika saker med muffen, men det gör man ju med tuttarna också.
    Sexuell upphetsning (för båda könen) är bara ett exempel på vad brösten kan användas till förutom amning.

Så att säga att brösten bara är mjölkpåsar tycker jag nog är att dra det för långt.
    Ett tillägg: tycker nog inte att man skall säga till andra människor att de borde hålla sig till andra forum etc. Bara för att man tycker olika om en sak bör man inte bli elak/oförskämd. Jag tycker inte heller att det MickisB skriver stämmer in med mina åsikter, men det är ju just pga av sådana inlägg som jag har ngt att argumentera emot.

• serendipity

MickisB, ja jag är helt dum i huvudet och tycker att ingen ska få ha en egen åsikt utan då hamna i fängelse. Allvarligt talat jag älskar att diksutera och om ingen har en annan åsikt utan bara håller med så brukar jag slänga ut en motsatt åsikt bara för att det är kul.

Det jag inte gillar är folk som bara kan se ett synsätt och provocerar så mycket de bara kan och VILL missförstå allt någon annan säger.

Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....