• EmmaPemma

Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....

....som går i bredd och tror att de äger gångbanorna.

Jag är SÅÅÅÅÅ arg idag.
    På vägen hem från jobbet mötte jag en familj bestående av mamma, pappa och barnvagn. Pappan drar vagnen och mamman går bredvid. Det är en trång gata och då ser jag det som en självklarhet att mamman som bara går bredvid vagnen skall ta plats bakom karln och barnvagnen, för att vi alla skall kunna mötas. Jag fortsätter att gå och tittar åt höger (in i skyltfönster som jag brukar göra på vägen hem). K*rringen till mamma går rätt in i mig, och får ett mindre utbrott över detta. Hur dum får man vara. Jag går vidare utan att kommentera det hela.
    När jag börjar närma mig hemmet kan jag välja mellan två vägar. Idag tog jag den lugnaste vägen, eftersom jag kände mig rätt arg och inte ville riskera att möta några fler barnvagnar...:-P.
    När jag går längs vägen (nära en kaj) möter jag ännu ett barnvagnsekipage .
    Det är mamma, mormor och barnvagn. Mormor drar barnvagnen och mamman går bredvid.
    Gångvägen är i detta fall inte heller speciellt bred, därför ser jag det som en självklarhet att mamman skall akta sig, eftersom jag inte kan flytta mig mer (isf riskerar jag ju att trilla i vattnet). Vill även tillägga att det inte finns ngt räcke, och så här års är det inte så varmt i stockholms vatten.
    Jag går rakt fram, men den här gången är jag smart och spänner armen lite (bara utifall att), och ännu en mamma springer in i mig. Hon får ett ännu värre utbrott, vänder sig om och nästan grinar och skriker "aj, det gör ont. Vad gör du?". Jag vänder mig om och ropar tillbaka "vad gör du själv?".

Jag bara undrar - vad är det för fel på dessa mammor????? Ingen annan gör ju så här. Går man i bredd så får man för i H-vete flytta sig när man får "möte". Klarar man inte sådana elementära saker tycker jag att man skall stanna inne.

Nej, jag har inga egna barn. Och jag betackar mig inlägg som talar om för mig att nyblivna mammor är känsliga och har andra hormonnivåer. Det finns många skäl till varför mnsk mår dåligt, men ingen skall bete sig så här för det!

Långt och otrevligt inlägg blev det, men jag vill bara tala om för hela världen idag hur ARG jag är!!!

• Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....
  • Cheri

Något som är riktigt, riktigt illa:

Min kusins (18 år) kompisar har börjat "skaffa" barn. Inte för att de är redo att bilda familj utan mer för att alla kompisar är gravida så "jag vill också ha en". De behandlar bebisarna som Barbie dockor. "Åh, en så'n vill jag ha till min baby, synd bara att min inte är blond! Din är ju så söt i den blå"

Det är som sportbilar! Åh, vad läckert! Din är ju jättefin! Är den kul att ha?!?
    Inte för att jag är intresserad av bilar men om HAN har en så vill jag också ha en!
    Bara det att när de se'n glömmer att byta olja i bilen eller fylla på bensinen så är det inte lika illa som när "trend tjejerna" lämnar bebisarna i vagnen när de får syn på något mer spännande!!!

Jag får gåshud när jag träffar dem!!!!!

• sweden

EmmaPemma Skratta hur mycket du vill om det får dig att må gott!!! ha en bra dag åxå

• heffaklumpen

Ok, ni har alla bra argument, men visst ska väl alla människor visa hänsyn, barnvagn eller ej?

Vet inte om det redan nämnts, men en barnvagnssynd jag inte kan med är när man blir rammad bakifrån bara för att man inte har ögon i nacken... Kanske jag kan få slå ett slag för ett enkelt "Ursäkta?"...

• gamma

Trodde själv att det skulle kännas konstigt att amma offentligt, men nu när sonen är här ammar jag utan att tveka 1-2 gg/dag i offetlighetens ljus - på caféer, jobbmöten, parkbänkar osv. Det är inte så lätt att planera in matstunderna med en liten bebis, min son äter för närvarande 15-30 minuter varannan timme och minsta utflykt kräver nästan en matning "på vägen".

FÖrstår inte riktigt vad ni stör er på - med amningsbh samt amningströja alternativt tröja + kofta ser man inte en skymt av brösten! Med litet övning kan man både äta, läsa och amma samtidigt, vilket gör det litet uthärdligare att tillbringa så många timmar varje dag stillasittande.

Är medveten om att offentlig amning inte förekomer i tex USA, i Tyskland och Danmark har jag dock sett många ammande mödrar. Gick vid ett par tillfällen från restaurangen under sommarens utlandsresa för att undvika att amma i situationer där det inte kändes helt bekvämt men förstår dem som inte gjort samma sak.

• nenababe

Alltså.... Tänkte du på att hon kanske nyss hade blivit förlost med kejsarsnitt o att det gjorde ont när du armbågade henne?
    Oavsett hur oförskämd en människa är så kan du väl inte för allt i världen tro att det är okej att göra en annan människa illa, oavsett om hon går bredvid en vagn eller inte.
    Istället för att klaga så föregå med gått exempel o stanna in så de kan gå förbi, för jag tror inte att du hade så bråttom hem att du inte skulle själv ha kunnat visa lite hänsyn. Kanske var de nyblivna mammor som jag. Jag har en son på 9 veckor och dethär med vagn alltså.. det är ett mysterium för mig fort. Man ska va försiktig att inte köra på folk som stå o pratar i mobilen mitt bland folkmassan, o väja undan ungdommar som går 4 i rad o leker vuxna. Visst det är riktigt j*kligt, men va gör väl det när jag kan komma hem o känna att i allafall JAG visade lite hänsyn.
    Kanske märkte de inte dig, de kan ha varit mitt inne i en diskution o även fast man kanske tittar på folk så lägger man ibland inte märke till dem.
    Nu kanske du blir arg på mig för att jag har skrivit såhär.. Det kan jag inte göra nåt åt, bara säga att: Huvudsaken du kan gå isäng med gått samvete. Det gör då jag och det känns toppen! =)
    Kramar!

• nenababe

Man kan inte jämnföra tiden innan lillen som nu när han finns. Dagarna ser HELT annorlunda ut. I början de första 4 veckorna va jag bara inne. Han va ju så ny för mig =) Inte hade jag varit mamma förut o visste hur allt funkade. Sen när det gick över så känns det riktigt bra att fara på stan o sitta en stund på café. Men ALDRIG släpper jag Jonathan ur sikte, inte för allt i världen. Då får priset på den där jätte snygga tröjan hellre va en gåta.
    Hela dan är inbokad för lilleman, har jag tur hinner jag duscha medans han sover på förmiddagen. Annars får jag vänta tills hans pappa slutar jobbet.
    Nu om nånsin så är dagarna fullspäckade. Trott eller ej, men att ha småbarn är att jobba 110%, 24h/dyng, 7 dar i veckan o 365 dagar per år.
    Ni som ser det på annat sätt... ja ingen kommentar.
    Kram!

• Cheri

Gamma

"Förstår inte riktigt vad ni stör er på - med amningsbh samt amningströja alternativt tröja + kofta ser man inte en skymt av brösten! Med litet övning kan man både äta, läsa och amma samtidigt, vilket gör det litet uthärdligare att tillbringa så många timmar varje dag stillasittande"

Jamen det är ju DET JAG försöker framföra i alla fall!!! Just poängen att man inte behöver visa upp sig helt naken för att amma!

• Cheri

nenababe

Skönt att någon sätter sitt barn först!

• jennsan75

Jag är en barnvagns ammande fika terrorist.
    Men är folk helt sjuka i huvudet.
    1. Jo jag förstår att man inte vill bli på sprungen av em barnvagn. Det har hänt att jag mot min vilja råkat köra på nån Då ber man om ursäkt. Men om man gå på en trotoar där man får möte av en person UTAN vagn så e det väl inte mer än rätt att den personen flyttar sej. För vem vill köra ut sin vagn i gatan där det finns bilar.
    Men klart man inte ska gå 4 vagnar i bredd & inte flytta sej. Sen till det m bussar tunnelbanor. Här i Malmö så kan du bara köra vagnen rakt in på bussen utan att besvära er andra som tydligen e för fina för att hjälpa till.
    När man då väl e uppe på bussen, med en skrikande bäbis. Jaa vi åker buss till BVC där man väger & mäter sitt barn för att se att allt är ok m den lilla. Ja då får man inte trösta sitt barn för nån jävla dåre tycker vi tar plats. Ok tänkte nån men ta upp ungen då. (jepp jag har åxå tyckt det) MEN MAN TAR INTE UPP SITT BARN I EN BUSS SOM KRÄNGER RUNT I TRAFIKEN. Det är bara idioter som gör det.

Jaa FOLKVETT SKA GÄLLA ÄVEN FÖR OSS. & det m gröt i hjärnan tror jag förvisso på men inte när det gäller folkvätt & be om ursäkt. Men har man en bäbis i vagnen kanske man går & pratar m bäbben & inte ser. Som sagt då ber man om ursäkt.

Nu till detta med ammning.
    Varför e det nu så äckiligt att amma. Det är juh för fan det mest naturliga som finns. Då e det mer störadne m alla er som sitter & röker på restauranger. Jag ammar min dotter på stan & e ta mej FAAAN stolt över att kunna amma. Men jag visar inte hela tutten. Anvädner ammningströjjor el dubbla tröjjor. För jag vill inte bli kall om ryggen.Jo ammningströjjor e dyra. Kanske man borde skriva till boop & sgäa att dom får sänka priset på tröjorna så vi inte gör så att ni andra mår illa.

TIll den som skrev att dom mådde illa av våra fläskiga magar. Måtte det finnas en GUD som ger dej en vikt ökning på 30 kg & blå röda bristningar & enorma bröst. Då kan du sitta hemma m din feta mage. DET ÄR VÄL FÖR F*N NATURLIGT att magen är stor efter man fött barn. & Detta me att ammningen gör en smal BS säger jag bara. För vissa ja men inte alla & vi som nu sitter här med våra hemska magar mår redan dåligt över att ha den så vi stoltesrar inte m magaran för alla ifa.

Sen var det nån som skrev om att ta me barnen på rökiga restauranger. DET GÖR MAN INTE:

Nä tjejer nu får vi faktiskt skärpa oss & inte hacka ner på varandra. Jag blir bara såå lessen när jag läser om folks attityd till ammningen. & det m flaskmatning. Barn mår bäst av att ammas. Ja jag vet att inte alla kan. (har själv trott jag inte skulle kunna) men om man nu kan amma så e det väldigt få normalt funtade tjejer som ger flaska för att man är på stan & fikar. OK om man ska ut på kvällen. men inte för en fika på stan.

Min åsikt bara.

Jag tänkter då fortsätta gå me min vagn på stan & amma offentligt Fr jag skiter fullständigt i va folk tycker.

• Cheri

Amningströja= icke naken mage.

Jag skiter väl fullständigt i om folk omkring mig är feta så länge de inte går omkrig (sitter)nakna!

När jag får barn (om jag har den underbara turen att vara en av de som KAN få barn) kommer jag vara:
    1. Otroligt tacksam för att jag KAN få barn.
    2. mån om att mitt barn mår bra (=inte ta honom/henne till rökiga platser)
    3. precis lika hänsynsfull mot mina medmänniskor som jag är idag!

Jag blir sjuk av att se folk som inte är villiga att anpassa sina liv till sina barn! Om de vill ha en sådan livsstil skulle de inte ha fött barn!

De är en gåva!

Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....