• EmmaPemma

Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....

....som går i bredd och tror att de äger gångbanorna.

Jag är SÅÅÅÅÅ arg idag.
    På vägen hem från jobbet mötte jag en familj bestående av mamma, pappa och barnvagn. Pappan drar vagnen och mamman går bredvid. Det är en trång gata och då ser jag det som en självklarhet att mamman som bara går bredvid vagnen skall ta plats bakom karln och barnvagnen, för att vi alla skall kunna mötas. Jag fortsätter att gå och tittar åt höger (in i skyltfönster som jag brukar göra på vägen hem). K*rringen till mamma går rätt in i mig, och får ett mindre utbrott över detta. Hur dum får man vara. Jag går vidare utan att kommentera det hela.
    När jag börjar närma mig hemmet kan jag välja mellan två vägar. Idag tog jag den lugnaste vägen, eftersom jag kände mig rätt arg och inte ville riskera att möta några fler barnvagnar...:-P.
    När jag går längs vägen (nära en kaj) möter jag ännu ett barnvagnsekipage .
    Det är mamma, mormor och barnvagn. Mormor drar barnvagnen och mamman går bredvid.
    Gångvägen är i detta fall inte heller speciellt bred, därför ser jag det som en självklarhet att mamman skall akta sig, eftersom jag inte kan flytta mig mer (isf riskerar jag ju att trilla i vattnet). Vill även tillägga att det inte finns ngt räcke, och så här års är det inte så varmt i stockholms vatten.
    Jag går rakt fram, men den här gången är jag smart och spänner armen lite (bara utifall att), och ännu en mamma springer in i mig. Hon får ett ännu värre utbrott, vänder sig om och nästan grinar och skriker "aj, det gör ont. Vad gör du?". Jag vänder mig om och ropar tillbaka "vad gör du själv?".

Jag bara undrar - vad är det för fel på dessa mammor????? Ingen annan gör ju så här. Går man i bredd så får man för i H-vete flytta sig när man får "möte". Klarar man inte sådana elementära saker tycker jag att man skall stanna inne.

Nej, jag har inga egna barn. Och jag betackar mig inlägg som talar om för mig att nyblivna mammor är känsliga och har andra hormonnivåer. Det finns många skäl till varför mnsk mår dåligt, men ingen skall bete sig så här för det!

Långt och otrevligt inlägg blev det, men jag vill bara tala om för hela världen idag hur ARG jag är!!!

• Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....
  • Gift Anna

Har varit alltför impulsiv med att skriva här,erkänner att jag skrivit taskiga saker om pensionärer.
    Själklart skall alla ha samma rättigheter.
    Däremot är det himla trist att mångas inte tackar för hjälpen,gäller inte bara pensionärer utan alla.
    nano har givetvis rätt i det hon skriver.

• Maja Gräddnos

Folk slutar inte ha sina personligheter bara för att de får barn. De som var "ego" på gångstigen innan är det även efter. Därför misstänker jag att det är just de som inte kan visa tolerans mot de nyblivna mammornas situation som själva kommer att meja ner folk med vagnen när DE blivit mammor.

Själv har jag aldrig nånsin störts av barnvagnar eller ammning, men väl av människor som inte visar hänsyn mot barn och mammor (långt innan jag själv fick barn). Folk som röker rätt över barnvagnen, som inte kan hjälpa en om vagnen fastnat eller behöver lyftas...

Sen är det nog så att man som förälder aldrig kan göra rätt:
    -Amma på café är fel, du stör andra
    -Bara sitta inne är fel, barnet behöver stimulans
    -Pumpa ur och ge i flaska när man är på café är fel, du förstör amningen(läs dessutom på Familjeliv om hur flaskmatande mammor bemöts-inte alltför trevligt!)

Sen har jag en fråga. Om man vill ta en promenad med nån annan mamma, men inte får göra det där man riskerar möte, som nån skrev, var ska man då gå? (Menar alltså inte att man inte ska väja för andra i den mån det går)

En till: Om man har en fem-månaders baby som absolut inte vill ammas täckt av en sjal utan river bort den hej-vilt, vad göra?
    1)Riskera att visa lite mage, för det är faktiskt allt som syns, och störa andra med sonens smackljud, och ha en mätt och nöjd bebis?
    2)Låta bli att amma och springa hem med en vrålskrikande ledsen bebis så att vissa kollar snett på en pga det istället?
    3)Aldrig mer gå ut, låta vänskaper, äktenskap och personligt välmående förfalla för att andra ska slippa störas av min närvaro?

*undrar på allvar, så svara gärna*
    Maja/ som ammat i kyrkan och på restaurang utan att nån ens märkt det

• Ellte

Maja: Då ÄR du ju uppenbarligen diskret :D

• Maja Gräddnos

Ellte: Snarare tror jag det är så att man måste vilja störa sig i detta fallet. För så högt smackar inget ammande barn att det ljuder ut i én restaurang full av talande vuxna! Och det är väl bara att inte titta om man är rädd att se en skymt av lite hud!

• Ellte

Maja: Nämen precis... fast man måste ju inte sitta vid bordet där någon äter... eller jämte någon man inte känner på en gudstjänst (som en annan tråd handlade om) utan gå undan för att vara diskret och visa respekt...

Jag har aldrig haft några större problem med ammande mammor eftersom inga av mina vänner "i stan" har barn ännu MEN jag har märkt bland andra kompisar att så fort man säger att man tycker det är jobbigt med amning att det får dem att resa all ragg och DEFINITIVT måsta amma jämt när man ska fika eller äta... Jag försöker verkligen vara ödmjuk, har bara bett dem att säga till när de ska amma så kan JAG gå därifrån...men NÄE...för de är MAMMOR och de har RÄTT att amma sitt barn. Klart de har rätt men vad är det för fel på ömsesidig respekt :?

• ZaZZa å Tias

Det är nog ytterst få som VILL visa sig nakna....??? De få procenten som gillar det förstå för det....

• Sofia 23/8-03

Nano, det var det äckligaste jag hört!!

Hur kan man vara så äcklig?!

• EmmaPemma

Nano:
    jag tycker precis som Sofia.
    Det är ju en hälsofara - bläää!!!

• Freja

Nano - jag har faktiskt samma erfarenhet.
    Jag sommarjobbade på en servering (ej McD) när en etnisk minoritet kom in och bytte blöja på ett bord alldeles jämte folk som satt och åt. :o

Jag har alltid försvarat denna folkgrupp och hävdat att det är gemene mans okunskaper och främlingsfientlighet som skapar fördomar kring denna grupp. Gissa om jag blev sågad av jobbarkompisarna efteråt...

Tråkigt var det i alla fall. Dessa människor fick det näppeligen lättare att vistas i det lilla samhälle där allt utspelade sig.
    Äckligt var det också. Och hänsynslöst.

Nu, flera år efter den incidenten, har jag läst en del kurser i etnicitet på universitetet. Det jag lärt mig har förklarat lite av den händelsen. Men försvarbart - det blir det aldrig.

Vad beträffar amning så har jag redan sagt mitt (på sidan 13 eller nåt i den stilen).

/F :)

• Fru Sand

Oj, vilken debatt!
    Jag är själv mamma och sedan jag fick barn har jag upptäckt att jag väcker en viss uppståndelse bara jag visar mig med barnvagnen på stan, sitter och ammar eller gosar med mitt lilla charmtroll.
    Det är sjukt att jag som mamma inte ska kunna uträtta mina ärenden tillsammans med mitt barn. Alla har inte nära och kära i samma stad och framförallt ALLA är inte sammanboende med pappan.
    Det gör mig ont att se att trots att jag skyler mitt bröst så är det alltid några som tittar elakt. Det väcker tydligen agg att amma, likaså att vistas ute med barnvagenen som faktiskt inte är lätt att väja undan med. Jag fullkomligt HATAR alla idioter som hoppar fram framför barnvagnen, som stöter till barnvagnen eller som kommer gående mot mig i klunga. Jag visar ju hänsyn genom att försöka väja undan så gott det nu går.
    TACK OCH LOV så finns det ett fik för oss med barn i den stad där jag bor. Personalen är urgullig och människorna som fikar där visar varandra ömsesidig respekt. Dessutom slipper vi dumma kommentarer, ilskna blickar osv från känsliga personer som tydligen är mycket bittra på livet. Ärligt talat så tror jag att dem är det efter att ha fått utstå så mycket otrevligt, trots att jag ALLTID visat hänsyn.
    Så jag bryr mig faktiskt inte längre i dem som har problem med att vi föräldrar vistas ute, sitter och ammar eller vad det nu månne vara.
    Ha ett underbart liv ni med

Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....