• EmmaPemma

Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....

....som går i bredd och tror att de äger gångbanorna.

Jag är SÅÅÅÅÅ arg idag.
    På vägen hem från jobbet mötte jag en familj bestående av mamma, pappa och barnvagn. Pappan drar vagnen och mamman går bredvid. Det är en trång gata och då ser jag det som en självklarhet att mamman som bara går bredvid vagnen skall ta plats bakom karln och barnvagnen, för att vi alla skall kunna mötas. Jag fortsätter att gå och tittar åt höger (in i skyltfönster som jag brukar göra på vägen hem). K*rringen till mamma går rätt in i mig, och får ett mindre utbrott över detta. Hur dum får man vara. Jag går vidare utan att kommentera det hela.
    När jag börjar närma mig hemmet kan jag välja mellan två vägar. Idag tog jag den lugnaste vägen, eftersom jag kände mig rätt arg och inte ville riskera att möta några fler barnvagnar...:-P.
    När jag går längs vägen (nära en kaj) möter jag ännu ett barnvagnsekipage .
    Det är mamma, mormor och barnvagn. Mormor drar barnvagnen och mamman går bredvid.
    Gångvägen är i detta fall inte heller speciellt bred, därför ser jag det som en självklarhet att mamman skall akta sig, eftersom jag inte kan flytta mig mer (isf riskerar jag ju att trilla i vattnet). Vill även tillägga att det inte finns ngt räcke, och så här års är det inte så varmt i stockholms vatten.
    Jag går rakt fram, men den här gången är jag smart och spänner armen lite (bara utifall att), och ännu en mamma springer in i mig. Hon får ett ännu värre utbrott, vänder sig om och nästan grinar och skriker "aj, det gör ont. Vad gör du?". Jag vänder mig om och ropar tillbaka "vad gör du själv?".

Jag bara undrar - vad är det för fel på dessa mammor????? Ingen annan gör ju så här. Går man i bredd så får man för i H-vete flytta sig när man får "möte". Klarar man inte sådana elementära saker tycker jag att man skall stanna inne.

Nej, jag har inga egna barn. Och jag betackar mig inlägg som talar om för mig att nyblivna mammor är känsliga och har andra hormonnivåer. Det finns många skäl till varför mnsk mår dåligt, men ingen skall bete sig så här för det!

Långt och otrevligt inlägg blev det, men jag vill bara tala om för hela världen idag hur ARG jag är!!!

• Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....
  • Maria A

Jag tycker att det är svårt att jämföra ammande kvinnor med folk som går topless på stranden. Det är ju verkligen att jämföra äpplen och bananer eftersom allt är en fråga om tid och plats tex: På stranden har jag gärna bikini men jag skulle inte sätta mig i bikini på uteplatsen vid vår lägenhet, gå på ICA, gå i kyrkan.

Jag stör mig inte så mycket på ammande kvinnor och har själv inte barn MEN jag skulle inte vara så intresserad av att visa mina tuttar för hela världen. Varför lägger man inte en stor sarong/ sjal över axeln, barnet och bröstet?

• Hime

För att återgå till ämnet (och nej, jag har inte och tänker inte läsa alla 16 sidor pga tids- och orkbrist, så folk kanske redan har tjatat om det jag tänker tjata om nu) "bre ut sig", kan man ju nämna alla dessa uteserveringar. De tar så mycket plats på trottoaren att man nästan måste trampa på de som äter, för att kunna ta sig förbi mötande folk på trottoaren. Eller gå på gatan, där det kör bilar. ^^

Vem vill förresten sitta på en trottoar och käka, när det dundrar förbi en massa bilar och fotgängare hela tiden? Matro- vad är det? ^^

• Secret

jag älskar den här disskutionen!
    Det finns en grej som jag och min sambo irriterar oss på väldigt mycket.
    När man gå någonstand för att fika och där sitter typ 5 st nyblivna mammor med sina barn och ett av barnen börjar gråta och skrika. Sen - ett till osv.
    Jag förstå att man inte kan kontrolera detta men det som är irriterar mig är att ungen kan skrika i 15 minuter utan att mamma tar upp honom/henne. varför är det å svårt att gå ut för en liten stund tills barnet lungnar ner sig lite?
    Det är väldigt jobbigt för de som finns omkring. Man kanske har 45 minuter lunch och då är man inte så villig att lyssna på ett gråtande barn i en kvart.
    Respekt till mammor som respekterar omgivningen.

• Citronella

Svar till Maria A
    Jag är en ammande mamma (som dock inte gillar att visa tuttarna för andra än min bebis vid amning ute)! En förklaring att man som mamma egentligen inte bryr sig om tuttarna syns är att man ammar så otroligt ofta! Det är alltså inte 4-timmarsintervaller utan i början kan man slänga fram brösten upp till 15 ggr per dygn- varje dygn! Dels blir man van vid att ha brösten i det fria så ofta så man tänker till slut inte på att andra _inte_ är så vana vid att se dem, och dels, eftersom man ammar så ofta, så gör man det som är enklast: ger barnet bröstet och orkar kanske inte skyla sig.
    En tredje aspekt är också att ev. sarong eller handduk som ska *skyla* faktiskt glider ner på barnet, det blir varmt för barnet som äter etc.

Men som sagt; jag ammar diskret ute, dels för att jag inte vill visa brösten mer än nödvändigt och dels för att jag respekterar att andra kanske inte vill se två nakna bröst när de fikar eller äter.

• branwen

Det här receptet kommer från Arla och det har imponerat på många middagsgäster här hemma. (försökte med magrare grädde en gång, men det blev inte lika gott). Jätteenkelt och mumsigt!

Ingredienser 4 port

ca 300 g pasta, t ex tagliatelle
    250 g fryst bladspenat el 150 g färsk
    2-3 kycklingfiléer, ca 400 g
    2 vitlöksklyftor
    6-8 marinerade soltorkade
    tomater, ca 50 g
    smör
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    2 1/2 dl Kelda mellangrädde

Gör så här

Koka pastan. Tina den frysta spenaten och krama ur vattnet. Skär kycklingen i små bitar. Skala och hacka vitlöken. Grovstrimla tomater och spenat. Bryn kycklingen i smör i en stekpanna. Krydda med salt och peppar. Rör i vitlök, tomater, spenat och grädde. Låt det koka ihop några minuter. Servera såsen med pastan.

• branwen

ojj! det blev ju fel! nu kan man verkligen säga att tråden tagit en ny vändning.. :o)

• EmmaPemma

branwen:
    Ja, det kan man lugnt säga. Men jag tycker den tog en trevlig vändning .

Receptet låter supergott (om man som jag är pastaälskare!!), jag skall testa det!!

• Stilig Amelia

Branwen,
    coolt inlägg får jag säga!!!
    Här snackar alla amning och så komemr du med ett pastarecept, haha

• Cheri

När det gäller amning har jag bara en sak att säga:

AMNINGSTRÖJA!!!!!!!!!!!!!!!!!

• CareBear

Jag stör mig oftast inte på
    ammande mammor men ett undantag finns dock. Det är när man går på café eller restaurang. Vill inte se nån vilt främmande människa amma när jag sitter och äter. Vad tycker ni andra?

Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....