• EmmaPemma

Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....

....som går i bredd och tror att de äger gångbanorna.

Jag är SÅÅÅÅÅ arg idag.
    På vägen hem från jobbet mötte jag en familj bestående av mamma, pappa och barnvagn. Pappan drar vagnen och mamman går bredvid. Det är en trång gata och då ser jag det som en självklarhet att mamman som bara går bredvid vagnen skall ta plats bakom karln och barnvagnen, för att vi alla skall kunna mötas. Jag fortsätter att gå och tittar åt höger (in i skyltfönster som jag brukar göra på vägen hem). K*rringen till mamma går rätt in i mig, och får ett mindre utbrott över detta. Hur dum får man vara. Jag går vidare utan att kommentera det hela.
    När jag börjar närma mig hemmet kan jag välja mellan två vägar. Idag tog jag den lugnaste vägen, eftersom jag kände mig rätt arg och inte ville riskera att möta några fler barnvagnar...:-P.
    När jag går längs vägen (nära en kaj) möter jag ännu ett barnvagnsekipage .
    Det är mamma, mormor och barnvagn. Mormor drar barnvagnen och mamman går bredvid.
    Gångvägen är i detta fall inte heller speciellt bred, därför ser jag det som en självklarhet att mamman skall akta sig, eftersom jag inte kan flytta mig mer (isf riskerar jag ju att trilla i vattnet). Vill även tillägga att det inte finns ngt räcke, och så här års är det inte så varmt i stockholms vatten.
    Jag går rakt fram, men den här gången är jag smart och spänner armen lite (bara utifall att), och ännu en mamma springer in i mig. Hon får ett ännu värre utbrott, vänder sig om och nästan grinar och skriker "aj, det gör ont. Vad gör du?". Jag vänder mig om och ropar tillbaka "vad gör du själv?".

Jag bara undrar - vad är det för fel på dessa mammor????? Ingen annan gör ju så här. Går man i bredd så får man för i H-vete flytta sig när man får "möte". Klarar man inte sådana elementära saker tycker jag att man skall stanna inne.

Nej, jag har inga egna barn. Och jag betackar mig inlägg som talar om för mig att nyblivna mammor är känsliga och har andra hormonnivåer. Det finns många skäl till varför mnsk mår dåligt, men ingen skall bete sig så här för det!

Långt och otrevligt inlägg blev det, men jag vill bara tala om för hela världen idag hur ARG jag är!!!

• Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....
  • EmmaPemma

Medea:

jo, jag har också läst i ngt inlägg att ngn faktiskt jämförde amning/blöjbyte, eller så var det så att jag läste det i tråden som bifogades i ett inlägg.

Jag har för mig att det var ngn som t o m skrev att blöjbyte på restaurang var mer befogat än att amma på restaurang. Men jag kan ju ha uppfattat det fel, eller personen försökte att ironisera (svårt att veta på ett skriftligt forum ).

• Medea

Ja, jag kan inte hitta det inlägget i allafall.

• EmmaPemma

Medea:
    måste hålla med dig. Jag har letat men inte heller hittat det. Måste ha varit i mitt huvud bara .

• Freja

Jag är inte speciellt pryd, men väl kräsmagad.
    Jag tillhör den skara människor som tycker att amning är precis tvärvidrigt! Inte för tuttens skull, jag har inga problem att se toplessbrudar på stranden, utan för det kladdet och ljudet som blir. *Yueck!*

Jag kräktes bakom en reklampelare i en park en gång när de bytte blöjor på parkbänken bredvid.

Nä, jag tycker inte att passar att hålla på med sånt där på allmän plats. Precis som med hygien, parfymer, rökning osv så tycker jag att man faktiskt får ta lite hänsyn, även om man är stolt mamma som tror sig vara unik.

/F :) *Duckar, för nu kommer väl hela mammakåren och spyr sin "vänta tills.."-replik i onda ordalag* ;)

• Freja

...och naturligtvis ÄR varje mamma alldeles unik. Det jag ville säga var: tror sig GJORT något unikt.

/F :) Korrigerar

• Cheri

Freja
    Jag stöttar och är här för dig när slagen kommer haglandes!!!

Inte för att jag äcklas som du men jag tycker att det är rent ut sagt ONÖDIGT att göra det på ett café!

Och varför i hela friden är amningströjor på sällsynt på mammorna? De har ju lång tröja som de mer eller mindre måste dra över huvudet!!!!

• Sofia 23/8-03

EmmaPemma,

Ja, jag kände mig träffad eftersom jag tog Emsipemsi i försvar och inte tyckte att hon gjorde fel. Jag uppfattade också ditt inlägg som att du tyckte att alla som tyckte annorlunda än dig var helt ute och cyklade. Men som sagt, det var så jag uppfattade det, behöver inte alls ha varit så.

Angående att gå i bredd kan jag till viss del hålla med dig, finns det inte plats i en backe så ska man inte gå i bredd. På vanliga gångvägar tycker jag nog att man ska få gå i bredd, annars finns det väl ingen anledning att gå ut och gå med sin väninna och barnvagnar? Jag menar, det är ju svårt att prata om man går efter varann.

Däremot så skrev Emsipemsi att det fanns plats i backen för två barnvagnar + gående att ta sig förbi. Vi har alla hela tiden pratat om Emsipemsis ansvar att antingen flytta på barnvagnen, alt. inte gå i bredd osv. osv. Då undrar jag bara, var finns gubbens ansvar i det hela? Han har väl också ett ansvar att väja alt. gå där det faktiskt fanns plats för honom? Och som sagt, Emsipemsi körde ju inte över hans fot med flit.

Sen håller jag helt med dig om att man även med barnvagn måste ta hänsyn i möjligaste mån, man ska ju inte göra så att folk trillar över kajkanten! Men jag tycker nog att vi friska lite yngre människor utan barnvagn skall ta lite mer hänsyn än de med barnvagn.

• Ellte

Freja: jag är som du

Sofia; problemet var väl inte att en fot blev överkörd utan inställningen att det var RÄTT att köra över hans fot för att den j'vln inte flyttade på sig...

• branwen

Har inte läst alla inlägg, men vill och klaga av mig lite på alla nyblivna mammmor som tycker att de är bättre än alla som inte har barn och därför tycker att de har rätt att bete sig precis som de vill..

jag hatar kommentarer som:
    -vänta tills du får barn
    -meningen med livet är barn, jag vet inte vad jag gjorde innan jag blev mamma..

för att inte tala om alla som tar med sig sina barn till jobbet och låter dem springa, skrika och stoja vind för våg, det är min arbetsplats och inte tar jag med mig min hund till jobbet trots att jag inte har någon hundvakt...

usch! vad förbannad man blir!!!

(vill tillägga att jag älskar barn)

• EmmaPemma

Sofia:

egentligen kan jag inte uttala mig (och har inte heller gjort det) om emsipemsis inlägg.
    MEN, jag säger som Ellte att det är själva diskussionen ikring huruvida man skall köra över gubbens fot eller inte som blir så fruktansvärt löjlig! Och jag upplever att det är det enda som varit överdrivet och faktiskt skrämmande i denna debatt. Jag kan inte säga att Emsipemsi gjorde rätt eller fel, för jag var inte närvarande och känner inte till vare sig emsipemsis eller mannens omständigheter. Man måste tänka på att mnsk kan ha dolda handikapp också. Men jag anklagar inte Emsipemsi personligen för ngt. Så du behöver inte känna dig träffad var sig själv eller å hennes vägnar. Som jag uppfattar det nu så har du mest pratat/funderat kring emspipemsi. Och jag har pratat/funderat mest kring min egen berättelse.

Så, ja, jag måste nog säga att jag tror att du har missuppfattat mig en hel del. Men detta är ju lätt hänt i ett skriftlig forum .

Angående det här att gå i bredd tror jag att det beror på var man bor och i vilken miljö man rör sig. Jag bor i stockholms innerstad, och där lämpar det sig inte att gå i bredd med barnvagnar, för det finns i princip inte ngt ställe där det är så brett att två barnvagnar i bredd kan möta andra gångtrafikanter (då blir det att vi andra får springa ut i vägen). Så när man promenerar i stan tycker jag man får räkna med att gå på led och skrika bakåt eller framåt till varandra (för det får ju alla vi andra göra).

Så min åsikt blir att om man som småbarnsförälder orkar vara ute och shoppa, gå på café etc. så skall det inte vara något problem att ta lika mkt hänsyn som vi andra kan göra. Och precis som du, Sofia, brukar jag också hjälpa barnvagnar upp på bussen, hålla upp en dörr etc.

Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....