• EmmaPemma

Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....

....som går i bredd och tror att de äger gångbanorna.

Jag är SÅÅÅÅÅ arg idag.
    På vägen hem från jobbet mötte jag en familj bestående av mamma, pappa och barnvagn. Pappan drar vagnen och mamman går bredvid. Det är en trång gata och då ser jag det som en självklarhet att mamman som bara går bredvid vagnen skall ta plats bakom karln och barnvagnen, för att vi alla skall kunna mötas. Jag fortsätter att gå och tittar åt höger (in i skyltfönster som jag brukar göra på vägen hem). K*rringen till mamma går rätt in i mig, och får ett mindre utbrott över detta. Hur dum får man vara. Jag går vidare utan att kommentera det hela.
    När jag börjar närma mig hemmet kan jag välja mellan två vägar. Idag tog jag den lugnaste vägen, eftersom jag kände mig rätt arg och inte ville riskera att möta några fler barnvagnar...:-P.
    När jag går längs vägen (nära en kaj) möter jag ännu ett barnvagnsekipage .
    Det är mamma, mormor och barnvagn. Mormor drar barnvagnen och mamman går bredvid.
    Gångvägen är i detta fall inte heller speciellt bred, därför ser jag det som en självklarhet att mamman skall akta sig, eftersom jag inte kan flytta mig mer (isf riskerar jag ju att trilla i vattnet). Vill även tillägga att det inte finns ngt räcke, och så här års är det inte så varmt i stockholms vatten.
    Jag går rakt fram, men den här gången är jag smart och spänner armen lite (bara utifall att), och ännu en mamma springer in i mig. Hon får ett ännu värre utbrott, vänder sig om och nästan grinar och skriker "aj, det gör ont. Vad gör du?". Jag vänder mig om och ropar tillbaka "vad gör du själv?".

Jag bara undrar - vad är det för fel på dessa mammor????? Ingen annan gör ju så här. Går man i bredd så får man för i H-vete flytta sig när man får "möte". Klarar man inte sådana elementära saker tycker jag att man skall stanna inne.

Nej, jag har inga egna barn. Och jag betackar mig inlägg som talar om för mig att nyblivna mammor är känsliga och har andra hormonnivåer. Det finns många skäl till varför mnsk mår dåligt, men ingen skall bete sig så här för det!

Långt och otrevligt inlägg blev det, men jag vill bara tala om för hela världen idag hur ARG jag är!!!

• Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....
  • EmmaPemma

Sofia:
    Jag förstår egentligen inte vad du menar med:
    "EmmaPemma, bara för att du tycker att det är ett nonchalant beteende, betyder inte det att alla vi andra tycker det."

När jag skriver "nonchalant beteende" så utgår jag naturligtvis från mina egna referensramar - precis som ni andra gör det efter era referensramar. Jag har aldrig påstått att ngn annan inte får tycka/tänka på ett annat sätt än vad jag gör. Däremot tycker jag fortfarande att det är väldigt konstigt (och skrämmande) att det finns folk som försvarar det här beteendet som är väldigt nonchalant och respektlöst enligt mig.

Jag har aldrig påstått att det är lätt att flytta en barnvagn i uppförsbacke. Jag har bara sagt att jag inte tycker att mammor med barnvagnar skall gå i bredd där det är sannolikt att man får möte.
    Och, ja, jag tycker att det är en del av liknande inlägg som gjort att den här tråden har gått över styr (om man nu kan kalla det så). Tycker att det har varit en del löjliga diskussioner om huruvida man skall köra över folk osv.

Jag har aldrig påstått att DU inte har läst alla inlägg i tråden. Jag använda ordet "ibland". Och det är väldigt tydligt att en tjej som svarat på ett av mina inlägg inte hade läst alla tidigare inlägg (att döma av det hon skrev) - och det var inte du (förstår inte varför du känner dig träffad, men det är ju förstås upp till dig).

Att vissa inlägg inte har ngn saklig grund kan jag väl förklara lite närmare vad jag menade. Det handlar bl a om inlägg där man jämför kladdig mat och barnskrik - om vilket av dem som är värst. En tjej svarade att man skall väl inte behöva välja mellan kolera och pest. Även om jag jag personligen tycker att det var grovt uttryckt så ligger det ngt i det. Man skall inte behöva tycka synd och ha överseende med dem som fått barn.
    Jag tycker att mina argument har en grund. I mitt ursprungsinlägg förklarar jag mkt tydligt varför jag är emot det här beteendet (bl a att en barnvagnsmamma inte bryr sig om jag trillar ned över en kajkant). Tror nog att de flesta skulle hålla med om att jag i detta fall har en saklig grund för min åsikt.

Jag tar också normal hänsyn till barnvagnar och nyblivna föräldrar, men det finns gränser och det är det som denna tråd går ut på.

• jinni

Jag tycker att denna traden ar riktigt intressant, tycker inte alls att den har sparat ur. Mest forundrad blir jag over de som forvarar nonchalanta och hansynslosa beteenden med 'vanta tills ni sjalva far barn, sa ska ni se hur latt det ar?.' Jag tvivlar inte pa att det ar jobbigt att ha barn. Jag hoppas dock, ifall jag nagon gang i framtiden blir en av dessa barnvagsforare, att jag fortfarande kan visa respekt mot andra manniskor som jag moter. Jag kanner manga mammor som INTE tror att varlden kretsar runt dem och deras sma underverk utan faktiskt forstar att andra manniskor kanske inte tycker att allt deras barn gor bara ar 'gulligt', tanker pa det som sas om barn som springer omkring och leker pa restauranger. Blir ocksa galen pa foraldrar som inte kan forklara for barn att den som sitter pa tagsatet framfor inte tycker det ar charmigt att barnet hanger over ryggstodet eller pillar en frammande manniska i haret?! Vad galler aka buss i rusningstrafik, odmjukhet i all ara, men jag skulle nog undvika det i den man jag kunde om jag var tvungen att slapa pa en tung barnvagn. Ifall man pendlar till jobbet med buss kanske man bara vill satta sig och vila pa vagen hem och inte springa av och pa och lyfta en tung vagn. Antar att det ar bristande odmjukhet hos mig, men mammor som maste ta sig in till stan och dricka latte med andra smabarnsmammor for att kanna att deras liv fakiskt inte bara ar krak och blojor langre far faktikst losa det sjalv utan mitt engagemang. Sorry.

• Medea

Vill bara förtydliga mig lite ang barn som kladdar ner på café.

Bakgrunden till mitt uttalande var en tjej som jobbade på café och som klagade i ett inlägg på att det finns föräldrar som låter barnen kleta ner med en massa barnmat och då var det ett annat inlägg där någon frågade om det skulle vara bättre att ha barn som gallskriker för att de är hungriga?

Att inte torka upp med motiveringen att det är bättre än att barnet skriker blir lite snedvridet. Svaret är ju: nej det är inte ett bättre alternativ att barnet gallskriker. Men det gör det inte OK att kladda ner utan att torka upp efter sig. Talesättet att välja mellan pest och kolera illustrerar problemet med att tvingas välja mellan två dåliga saker, vilket jag i detta fall inte tycker att man skall tvingas göra. Det säger INTE på något sätt att barn är pest och kolera.

Jag gillar verkligen barn. Och jag gillar föräldrar. Men jag gillar inte föräldrar som inte tar hänsyn till andra. Precis som jag inte gillar andra människor som inte tar hänsyn till andra.

Pensionärer är långsamma för att de är gamla och har nedsatt rörlighet. Visst det kan man också störa sig på. Men att vissa fysiskt friska och starka människor låter bli att visa hänsyn till andra, det tycker jag är mer beklagligt. Andra (och ? återigen däribland många nyblivna föräldrar) klarar det ju.

Jag har heller inte sagt att jag är emot amning på restauranger och cafér. Det är helt OK. Men alla är inte så bra på att sköta det diskret. Och det är dem jag stör mig på. Jag dör inte om man råkar se ett bröst skymta. Men att se någon langa upp ett mjölkstint juver när jag ska äta tycker jag inte är särskilt fräscht. Faktiskt. Häromdagen såg jag en tjej som efter amningen helt enkelt lät bli att stoppa in bröstet igen. Jag hoppas att man får skylla på amningsdimmorna och att hon glömde.

•  *Juniphé*

Medea

Bra skrivet!!! :D *amningsdimmor - hahaha*

• Frk Cattis

Medea.

Tjejen som luftade bröstet efter amningen kan ha stora problem med såriga bröstvårtor och då är det viktigt att bröstet torkar ordentligt efter amningen så att inläggen inte "torkar fast" i huden. Det kanske inte är så trevligt för andra men jag lovar att det är betydligt värre för mamman ifråga.

Jag har kanske låtit i tidigare inlägg som om jag försvarar dåligt uppförande, men det är inte det jag menat. Jag menar att flera (långt ifrån alla) i denna tråd nästan hetsar mot mammor med barn utan att ha egen erfarenhet av de problem som det faktiskt är att ta sig fram med barn/barnvagn, man kan ju t ex inte gärna lämna barnvagnen utanför affären, och nej jag tycker inte att man ska lämna hundar utanför affären heller.

• Medea

Det är precis det här resonemanget som blir så snett.

OK, det är säkert jättesynd om den här mamman med stora sår som sannolikt gör alldeles fruktansvärt ont. Men om det är så att hon måste lufta sina bröst efter amningen och inte kan amma utan att behöva hänga ut sina såriga bröst efteråt, då förstår jag faktiskt inte varför hon går ut på lunchcaféer eller andra ställen där man serverar mat. Då sätter hon medvetet sitt välbefinnande och nöje före alla andras - och det är inte att visa hänsyn tycker jag.

Så enkelt är det.

• Medea

.....eller - snarare - då förstår jag inte varför hon inte tar med en tunn sjal som hon sveper om sig utan att nudda bröstet.

Jag tror faktiskt att hon glömde, och den ursäkten köper jag faktiskt hellre.

• sudali

Måste säga att detta är en underbar tråd på många sätt.

Jag måste säga att det är rätt underbart att folk verkar tro/tycka att man kan göra som man vill, vara respektlös mm bara för att man är "småbarns mamma".

Amma och byta blöjor hur som helst, köra på folk med vagnen osv.Jag ställer mig frågan, varför?

Visst ska man ge sina små mat när dom är hungriga, men man kan göra det på ett sätt som inte är stötande. Ok, ammning är hur naturligt som helst, men bara för det vill inte alla runt omkring se mjölk läckande, mjölkstinna bröst till höger och vänster. Det gäller även blöjbyten. Att torka av efter att barnet har kladdat ned överallt, är väl inte för mycket begärt?

Tänk till lite.... om du var ute UTAN ditt/dina barn, skulle du vilja slå dig ned vid ett barn där man behöver spätta loss intorkad barnmat? Inte vill du väl heller bli ned mejad av "barnvagns maffian"
    Eller få en blöja upptryckt i kaffekoppen?

Å andra sidan så har jag varit med om mer än en gång när folk inte har hållt upp dörren när man kommer med vagnen. Den studsar in i vagnen så att barnet nästan studsar ur. Inte heller så himla charmigt.....! Ingen hjälp upp på bussen, ibland måste man ju kankse ta sig ut oxå.

Personligen så tycker jag att man ska respektera varandra varken man har barn eller inte, är ung eller gammal. Vi borde vara lite mer toleranta mot de medmänniskor som finns runt omkring oss! Tänk vad livet skulle bli trevligare då!

• sudali

Om det inte framgick i inlägget innan, så har jag barn 3 stycken närmare bestämt!

•  *Juniphé*

Frk Cattis

Ja stackars mamma som kanske har såriga bröstvårtor...
    Men inte f*n drar jag upp kjolen och viker undan trosorna på en restaurang bara för att få lufta och "murran" om jag har svampinfektion. För det händer väl att nyblivna mammor drabbas av sånt också likaväl som andra kvinnor.

Man kan rättfördiga alla typer av beteenden i oändlighet om man vill... Men jag anser att när man är ute bland folk och inte i hemmets lugna vrå, då bör man ialla fall kunna visa en viss respekt för andra.

Tycker faktiskt mer synd om de övriga gästerna som fick bevittna hennes färdigdiade juver som hängde på tork.

Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....