• EmmaPemma

Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....

....som går i bredd och tror att de äger gångbanorna.

Jag är SÅÅÅÅÅ arg idag.
    På vägen hem från jobbet mötte jag en familj bestående av mamma, pappa och barnvagn. Pappan drar vagnen och mamman går bredvid. Det är en trång gata och då ser jag det som en självklarhet att mamman som bara går bredvid vagnen skall ta plats bakom karln och barnvagnen, för att vi alla skall kunna mötas. Jag fortsätter att gå och tittar åt höger (in i skyltfönster som jag brukar göra på vägen hem). K*rringen till mamma går rätt in i mig, och får ett mindre utbrott över detta. Hur dum får man vara. Jag går vidare utan att kommentera det hela.
    När jag börjar närma mig hemmet kan jag välja mellan två vägar. Idag tog jag den lugnaste vägen, eftersom jag kände mig rätt arg och inte ville riskera att möta några fler barnvagnar...:-P.
    När jag går längs vägen (nära en kaj) möter jag ännu ett barnvagnsekipage .
    Det är mamma, mormor och barnvagn. Mormor drar barnvagnen och mamman går bredvid.
    Gångvägen är i detta fall inte heller speciellt bred, därför ser jag det som en självklarhet att mamman skall akta sig, eftersom jag inte kan flytta mig mer (isf riskerar jag ju att trilla i vattnet). Vill även tillägga att det inte finns ngt räcke, och så här års är det inte så varmt i stockholms vatten.
    Jag går rakt fram, men den här gången är jag smart och spänner armen lite (bara utifall att), och ännu en mamma springer in i mig. Hon får ett ännu värre utbrott, vänder sig om och nästan grinar och skriker "aj, det gör ont. Vad gör du?". Jag vänder mig om och ropar tillbaka "vad gör du själv?".

Jag bara undrar - vad är det för fel på dessa mammor????? Ingen annan gör ju så här. Går man i bredd så får man för i H-vete flytta sig när man får "möte". Klarar man inte sådana elementära saker tycker jag att man skall stanna inne.

Nej, jag har inga egna barn. Och jag betackar mig inlägg som talar om för mig att nyblivna mammor är känsliga och har andra hormonnivåer. Det finns många skäl till varför mnsk mår dåligt, men ingen skall bete sig så här för det!

Långt och otrevligt inlägg blev det, men jag vill bara tala om för hela världen idag hur ARG jag är!!!

• Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....
  • Juvelia

Vad jag hatar mest är inte folk med barnvagn som breder ut sig,utan när de kör på mig bakifrån !!
    Och särskilt på marknader, man går i ro och frid och så kör en barnvagn in i benen på mig bakifrån så man skriker till av smärta, och så säger barnvagnsföraren " oj".
    inte förlåt eller så.
    och så går de vidare i jakt på nya offer.

• Frk Cattis

Jo, precis såhär är vi mammor (& pappor) med barnvagn.

* Vi åker dagligen omkring på bussar i rusningstrafik.

* Vi fyller medvetet upp alla caféer vid lunchtid så ingen annan ska få plats.

* Vi jagar folk med barnvagnen så vi kan köra på dem.

Jag förstår att vi är otroligt mycket ivägen för efter man fått barn har man ju förståss inte längre någon rätt att gå och handla, ingen rätt till något socialt liv osv.

Jag blir också störd av folk som inte visar vanlig hyfs, men jag är rätt övertygad om att väldigt få mammor med vilja kör på folk med barnvagnen. Det här börjar likna lite hetsjakt tycker jag. Snart ska väl alla nyblivna föräldrar låsa in sig.

De personer som verkligen irriterar mig är de som utsätter andra för livsfara, senast igår blev jag omkörd då jag stannat vid ett övergångsställe för att släppa över tre rullstolsburna ungdomar med sällskap. För några veckor sedan hände samma sak utanför ett dagis... Morr.

• Ankmamman

OJOJOJ!!!
    Jag är en av dessa "nyblivna mammor"...
    Jag kan garantera att man har "gröt i huvudet" när man är nybliven mamma!!!

prova själv o se vad som händer när du inte sovit mer än 3-4 timmar i sträck varenda natt i 4 månader...........

Jag kan väl säga såhär... Man tänker inte på det!!!

anledningen att man går brevid vagnen och inte bakom... är för att MAN KAN INTE SLITA BLICKEN FRÅN SITT LILLA UNDERVERK!!!

Ni alla kommer att fatta när ni oxå är föräldrar!!!! JAG LOVAR!!!!!!!

• Ankmamman

Vill bara tillägga att barnvagnar sock inte hör hemma på Marknader........

Där bär jag min lilla tjej i bärsele...

• Jennie med ie

"Ni alla kommer att fatta när ni oxå är föräldrar!!!! JAG LOVAR!!!!!!! "
    Hur kan det då komma sig att även många som ÄR föräldrar stör sig? *s* De fattar tydligen inte fastän du lovar....

Jag kan förstå att man blir lite "grötig" i huvudet både som gravid och som nybliven förälder, men hur länge kan man skylla på det och i hur många sammanhang då?

• jinni

Exakt. Sjalv har jag blivit allergisk mot det dar "en dag nar du sjalv har barn kommer du att forsta hur det ligger till". Det verkar som att fa barn enligt vissa, kanske inte enligt dig ankmamman, berattigar alla typer av konstiga beteenden. Tycker aven det ar en nedvarderande sak att klacka ur sig. Jamfor; vem skulle saga "jo men om du hade last pa universitetet da hade du forstatt hur det ar...." ??

• Bröllopstokiig

Den här veckan har jag varit på ett så uselt humör att jag retar mig på varenda j*kel på gatan. Jag bara väntar på att någon ska göra något fel så jag får sucka, himla med ögonen, häva ur mig något spydigt eller kanske till och med knuffas. Pensionärer, mammor med barnvagn, barn - you name it.

Jag håller med om att ömsesidig respekt och hänsyn borde lösa problemet. Jag måste bara öva lite, för den här veckan har jag helt tappat stinget.

Fast idag var jag faktiskt trevlig mot en tant på bussen så det börjar kanske vända...

• emsipemsi

Jag och en kompis, vi promenerade på en gångväg med varsin barnvagn. Vi mötte ett par i 65-årsåldern som också promenerade i bredd. Vi med barnvagnarna var på väg uppför en liten brant kulle medan paret fortfarande var på krönet. Bredden på gångvägen var lätt fungerande för att två barnvagnar i bredd och en gående skulle kunna passera utan problem.

Vem vek sig? Jag vek inte, eftersom det är otroligt tungt och bökigt att vika med barnvagn, särskilt om det redan finns en barnvagn bredvid och det varf en brant uppförsbacke. Paret vek inte heller, varför jag körde över gubbens fot. Och ärligt talat, det tycker jag att han gott kunde ha, för det var uppenbart att han tyckte att mammor med barnvagnar var enbart ett störande momnet, dessutom var det mycket enklare för dem att väja än för oss.

Jag svor ofta över barn och barnvagnar innan jag själv fick barn. Nu vet jag hur det sliter på ryggen att väja för folk i affärer och på stan, och har all förståelse för föräldrarna. Och ALDRIG att jag skulle påstå att föräldrar med barn i barnvagn ska hålla sig hemma från diverse platser, eftersom det kan vara nog så isolerande att vara nybliven mamma (eller pappa) utan att sitta hemma hela dagarna.

• Jj?

Emsipemsi, BÅDE du och paret gjorde fel som inte vek undan! Men du gjorde mest fel eftersom du körde över mannens fot. Hur du dessutom efter att ha kört över någon kan ha mage att påstå att han får skylla sig själv och att det är hans fel. Inte undra på att föräldrar med barnvagn har så dåligt rykte som de har!

De flesta föräldrar jag känner klarar alldeles utmärkt av att ta samma hänsyn till sin omgivning efter de har fått barn som före. Några anser att de inte behöver det eftersom de har barn, jag kan säga att deras vänskap känner jag inget behov av.

Trots att jag inte har barn så har jag kört mycket barnvagn och med lite vana så är det inte speciellt otympligt. Det handlar mer om intresse och respekt för sin omgivning än om att det är svårt att köra barnvagn!

• Ellte

ankmamman & emsipemsi: Ni bekräftar det som jag länge vetat om...Vissa tror att de är övermänniskor och har rätt till vad som helst för att de valt att föröka sig... Enfaldigt, egoistiskt och oförskämt!

Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....