• EmmaPemma

Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....

....som går i bredd och tror att de äger gångbanorna.

Jag är SÅÅÅÅÅ arg idag.
    På vägen hem från jobbet mötte jag en familj bestående av mamma, pappa och barnvagn. Pappan drar vagnen och mamman går bredvid. Det är en trång gata och då ser jag det som en självklarhet att mamman som bara går bredvid vagnen skall ta plats bakom karln och barnvagnen, för att vi alla skall kunna mötas. Jag fortsätter att gå och tittar åt höger (in i skyltfönster som jag brukar göra på vägen hem). K*rringen till mamma går rätt in i mig, och får ett mindre utbrott över detta. Hur dum får man vara. Jag går vidare utan att kommentera det hela.
    När jag börjar närma mig hemmet kan jag välja mellan två vägar. Idag tog jag den lugnaste vägen, eftersom jag kände mig rätt arg och inte ville riskera att möta några fler barnvagnar...:-P.
    När jag går längs vägen (nära en kaj) möter jag ännu ett barnvagnsekipage .
    Det är mamma, mormor och barnvagn. Mormor drar barnvagnen och mamman går bredvid.
    Gångvägen är i detta fall inte heller speciellt bred, därför ser jag det som en självklarhet att mamman skall akta sig, eftersom jag inte kan flytta mig mer (isf riskerar jag ju att trilla i vattnet). Vill även tillägga att det inte finns ngt räcke, och så här års är det inte så varmt i stockholms vatten.
    Jag går rakt fram, men den här gången är jag smart och spänner armen lite (bara utifall att), och ännu en mamma springer in i mig. Hon får ett ännu värre utbrott, vänder sig om och nästan grinar och skriker "aj, det gör ont. Vad gör du?". Jag vänder mig om och ropar tillbaka "vad gör du själv?".

Jag bara undrar - vad är det för fel på dessa mammor????? Ingen annan gör ju så här. Går man i bredd så får man för i H-vete flytta sig när man får "möte". Klarar man inte sådana elementära saker tycker jag att man skall stanna inne.

Nej, jag har inga egna barn. Och jag betackar mig inlägg som talar om för mig att nyblivna mammor är känsliga och har andra hormonnivåer. Det finns många skäl till varför mnsk mår dåligt, men ingen skall bete sig så här för det!

Långt och otrevligt inlägg blev det, men jag vill bara tala om för hela världen idag hur ARG jag är!!!

• Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....
  • Jema

Många nyblivna mammor (inte alla) tror att dom äger stället dom är på, om det så gäller gångbanan, cafékön osv.

Jag jobbar själv inom café - resturangranchen och på senare tid har där kommit in väldigt många mammor med nyfödda barn och vi blir alla lika irriterade varje gång då dom flyttar borden, parkerar barnvagnar mitt i gångarna så vi och övriga gäster inte kommer förbi, stänger alla vädringsfönster och dörrar (mitt i sommaren), lämnar en massa kladdig barnmat på tallrikarna/brickorna och dom tar extrem lång tid på sig att välja mat, dryck + betala eftersom dom undertiden dom beställer springer fram och tillbaka till vagnarna för att kolla.
    Och sist med inte minst så tar dom upp barnen då betalningen ska ske och får på så sätt problem med att ta upp pengar osv.

Det tar lååång tid och både vi och övriga kunder blir irriterade. Dom tror att alla ska anpassa sig efter dom.

Varför inte göra det enkelt genom att parkera själva vagnen utanför (går bra på vårt ställe), då man står i kön bestämma sig för vad man vill äta/dricka, se till att ha pengarna inom räckhåll osv?!

Visst, det är ofta svårare att ha barn med sig ute, men det finns faktiskt en del mammor som på ett bra sätt kan hantera allt detta och vi tycker bara att det är kul då det fungerar (som det oftast INTE gör)

Så nu har jag klagat klart!
    Jema

• EmmaPemma

april04:
    Vad skall jag växa upp till?? En otrevlig barnvagnsmamma som ignorerar omvärlden och kör över oskyldigt folk??? Jag bara undrar....

• Julitärnan

Just det här med att parkera barnvagnarna utanför har jag nu fått större förståelse för. Barnvagnar är svindyra. Vem vill ställa något som är lätt att flytta och kostar kanske 6000kr utanför? Dessutom har man ju saker i vagnen som man är rädd om.

Sedan tycker jag faktiskt att man ska tycka lite synd om mammor med barnvagnar. De flesta vet mycket väl hur jobbiga de uppfattas av andra. Ingen vill ju höra barnaskrik, så så fort barnet börjar krångla vill de ju ta upp det för att inte störa? Och att inte mata ett barn som är hungrigt stör nog betydligt mer än lite barnmat på tallriken?

• liten å god

Men herregud! Ska inte människor med barnvagn ha samma rätt att roa sig eller gå ut och fika som vanligt folk?
    Nej småbarnsmammor ska absolut inte få köpa sexiga underkläder, för när man får barn förvandlas man plötsligt till en sån där som bara köper maxi trosor i 10-pack på postorder. Eller?

På er låter det ju som om man under småbarnstiden ska sitta inlåst hemma och bara ge sig ut för att göra det allra nödvändigaste om man verkligen måste!
    Jag lovar efter några veckor i lekparken känns det som riktig lyx att gå en sväng på stan.
    jag undviker själv att gå på stan med vagnen en lördagförmiddag t ex, det är faktiskt inte roligt.

Däremot går jag gärna och fikar med en kompis som också har barnvagn och ja, då blir det trångt men vad ska man göra då?

Jag hoppas verkligen att ni som klagar lever som ni lär och aldrig någonsin ger er ut bland folk efter att ni har fått barn.

• Ellte

Fast...det är ju skillnad på att inte kunna vara på stan eller att se till att uppföra sig/ta hänsyn på stan. Det måste vi ju ALLA göra men kanske måste man tänka två-tre steg EXTRA om man har ett skrikigt barn och en stor barnvagn...

• Gnu

En annan favorit bland folk som tror att världen kretsar kring dem: tanter med små hundar i bortre änden på rullkoppel! Helst ska tanten vara på ena kanten och hunden på den andra så att kopplet sträcker sig som en snubbeltråd tvärs över gångbanan/trottoaren/cykelbanan. Jag väntar med spänning på den dagen då ett cykelbud på utryckning fastnar i fällan. Synd bara att det är hunden som får ta smällen när det är tantens fel!

• Jema

Julitärnan
    Det handlar inte om LITE barnmat på en tallrik (som är normalt), utan om en massa grisande på en hel bricka. Det är utkletat, där ligger en massa servetter dränkta i barnmat mm.

Sedan om du läser ordentligt vad jag skiver så går det utmärkt att lämna barnvagnen utanför på "vårt ställe". Det handlar nämligen INTE om en vanlig gata i stan.
    Dyra och värdefulla saker som kan stjälas i vagnen bör man och ska man väl ändå ta med sig vart man än går?!

liten och god
    Självklart har alla samma rätt till att "roa" sig vare sig man har barnvagn eller inte.
    Det som det handlar om, om du missat det, är de mammor som inte visar andra någon respekt i sin framfart ute på caféer, gator, butiker osv.
    Jag tycker bara att det är kul då vi får gäster med nyfödda barn och som behandlar övriga människor med respekt och inte gör som dom själv vill då dom tror sig fått något slags frikort för dom har vagnar med barn i.

Självklart ska man inte behöva vistas innomhus bara för man fått barn, det är tramsigt att ens skriva något sådant, utan det handlar om ömsesidig respekt.

Jema
    Jema

• Ansku

Men liten å god, de allra flesta i tråden har ju klagat över de mammor med barnvagnar som inte tar hänsyn till andra. Kännner du dig träffad då du verkar ta åt dig så?
    Läser du hela tråden så klagas de även på tanter med hundar, cyklister, kundvagnar och simmare. Int verkar du vara så upprörd över det.
    Själv blir jag otroligt irriterad då man är ute och går och möter två barnvagnar i bredd. Väldigt sällan stannar den ena upp så att de går efter varandra utan de fortsätter i bredd så att man får hoppa ner i diket för att komma undan. Är det för mycket begärt att de skall visa hänsyn och låta en gå normalt förbi. För mig är det en självklarhet då jag och sambon rastar våra hundar att den ena går bakom om vi möter någon.

• bellis

liten å god -riktigt så allvarligt var det väl ändå inte?? ;)

Nu var det ju faktiskt ganska extremt beteende som beskrevs av vissa ovan, inte att inga föräldrar med barnvagn ska vistas utomhus överhuvudtaget... Och det är just de som faktiskt INTE klarar av att visa normal hänsyn till andra, som allt handlar om!

• *Juniphé*

Jag håller med dej EmmaPemma. Bara för att man har barnvagn så betyder det inte att man är någon som andra måste ta hänsyn till.
    När jag går med barnvagn eller hund för den delen, så nog f*n ser jag då till att mötande eller omkörare (gångtrafikanter och cyklister) ska ta sig förbi.

En annan grej som stör mig BIG TIME, är cyklister som tror att dom fritt kan cykla hur som helst och att vi bilister ska stanna om dom ska över cykelövergångsstället. MEN SÅ ÄR DET INTE!!! Vi bilister är endast skyldiga att stanna för gående, inte cyklister, vid övergångsställe. Har god lust att knuffa till en del cyklister som inte ens ser sig för när dom vräker sig ut på vägen, så en annan får tvärnita. Knuffa till dom lite i bakdelen på cykeln så dom ramlar... fast, det är synd på min fina bil dock. Men det är ändå cyklistens fel, och då får jag ju omlackad front.

Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....