• EmmaPemma

Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....

....som går i bredd och tror att de äger gångbanorna.

Jag är SÅÅÅÅÅ arg idag.
    På vägen hem från jobbet mötte jag en familj bestående av mamma, pappa och barnvagn. Pappan drar vagnen och mamman går bredvid. Det är en trång gata och då ser jag det som en självklarhet att mamman som bara går bredvid vagnen skall ta plats bakom karln och barnvagnen, för att vi alla skall kunna mötas. Jag fortsätter att gå och tittar åt höger (in i skyltfönster som jag brukar göra på vägen hem). K*rringen till mamma går rätt in i mig, och får ett mindre utbrott över detta. Hur dum får man vara. Jag går vidare utan att kommentera det hela.
    När jag börjar närma mig hemmet kan jag välja mellan två vägar. Idag tog jag den lugnaste vägen, eftersom jag kände mig rätt arg och inte ville riskera att möta några fler barnvagnar...:-P.
    När jag går längs vägen (nära en kaj) möter jag ännu ett barnvagnsekipage .
    Det är mamma, mormor och barnvagn. Mormor drar barnvagnen och mamman går bredvid.
    Gångvägen är i detta fall inte heller speciellt bred, därför ser jag det som en självklarhet att mamman skall akta sig, eftersom jag inte kan flytta mig mer (isf riskerar jag ju att trilla i vattnet). Vill även tillägga att det inte finns ngt räcke, och så här års är det inte så varmt i stockholms vatten.
    Jag går rakt fram, men den här gången är jag smart och spänner armen lite (bara utifall att), och ännu en mamma springer in i mig. Hon får ett ännu värre utbrott, vänder sig om och nästan grinar och skriker "aj, det gör ont. Vad gör du?". Jag vänder mig om och ropar tillbaka "vad gör du själv?".

Jag bara undrar - vad är det för fel på dessa mammor????? Ingen annan gör ju så här. Går man i bredd så får man för i H-vete flytta sig när man får "möte". Klarar man inte sådana elementära saker tycker jag att man skall stanna inne.

Nej, jag har inga egna barn. Och jag betackar mig inlägg som talar om för mig att nyblivna mammor är känsliga och har andra hormonnivåer. Det finns många skäl till varför mnsk mår dåligt, men ingen skall bete sig så här för det!

Långt och otrevligt inlägg blev det, men jag vill bara tala om för hela världen idag hur ARG jag är!!!

• Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....
  • jinni

Ett forslag ar att inte ga at sidan nar du moter nagon som tvunget maste ga bredvid barnvagnen utan stanna helt. Da maste de ju flytta sig om de inte vill ga ratt in i dig. Haller for ovrigt med om att det ar jobbigt att de maste "moblera" om pa krogen (bra miljo for resten att slapa med sig en bebis till, ett rokigt cafe eller?!) Tycker ocksa att det ar lustigt att de blir upprorda over att busschaufforen av sakerhetsskal inte kan ta mer an tva barnvagnar pa bussen. Sa hansynslost av honom.... Marker dock inte av det sa mycket nar jag reser med public transport har, vilket jag i och for sig inte gor sa ofta. Ser ingen anledning att betala hutlosa priser for privilegiet av att trangas med andra. I've got a car and I'm not afraid to use it.....

• Electric Lady

Håll till höger, Svensson!

• shalimar

Ja, ååååååååhhhhh vad de kan vara bedrövliga! Barnvagnar/kundvagnar på IKEA, vandrar lååååååångsamt framåt och spanar på aaaaaalla hyllor (!!!!) och så kommer då jag och m2b och ska bara handla gardintyg (tex)... och på IKEA måste man gå igenom hela den fördö**a affären för att komma till den avdelning man ska till, vilket är irriterande i sig. Nåväl, man vill fortast möjligt ta sig dit, men får vandra i led bakom ett gäng barn-/kundvagnar som gärna vill kolla in varenda pryl... sucksucksuck... känns ungefär som att hamna bakom 5 långtradare på raken när man kör genom Dalarna på krokiga småvägar och det är 90 men långtradarna får bara köra 70 och kör inte mer än 30 i uppförslut. Grymma öde. Sen kan de (barnvangsmaffian, som jag och m2b har börjat kalla dem) få för sig att tvärstanna lite var och när som helst, så att man går in i dem och då blir de sura. Ett annat irritationsmoment: alla dessa tjejer/kvinnor (vanligtvis) som står och har konferens MITT I GÅNGEN (trottoaren) så att ingen kommer förbi. Och de märker inte ens att de står i vägen. Och fortsättningsvis alla som går framåt men tittar åt sidan eller bakåt (!) och går in i en och ser jätteförvånade ut när det verkar finnas andra människor som OCKSÅ är ute och rör på sig.....

• Fru Kirta

Jag tänkte ge en annan synpunkt på det där med mammor och barn: idag gick jag på toaletten på tågstationen i Helsingborg och när jag kom ut stod det en kanske femårig flicka utanför som frågade mig klart och tydligt: har du kissat eller bajsat? Jag vet att barn är barn, men jag tycker faktiskt hennes föräldrar borde lärt henne att det är olämpligt att ställa en sådan fråga till en främmande människa. Jag svarade till henne: det var väl inte snällt att fråga sådant? Hennes mamma sprang ikapp mig senare och bad om ursäkt för hennes dotters framfusighet, vilket vad trevligt tycker jag, men samtidigt undrar jag om det går att lära barnen i den åldern att man inte frågar sådant på en allmän plats. Vad tycker ni andra?

• shalimar

fru Kirta: där kan jag nog inte hålla med - barn i en viss ålder är väldigt intresserade av allt förbjudet, och s*x och allt som har med u*derliv att göra är extra intressant. Själv har jag fått en STRIKT uppfostran, mamma och pappa var tämligen pryda (vi sprang minsann inte runt i underkläder hemma, än mindre utan, vilket många tycker är naturligt att göra inför "bara familjen"). Trots detta så frågade jag min fröken hur jag skulle kunna hitta böcker om S*X (läste tidigt så jag läste tjocka böcker när jag var 7 år). Hon blev väldigt generad och konfronterade sedan min mor (som också var lärare) inne på lärarrummet, inför alla, och sa att "din dotter är helt s*x-fixerad". Knappast min pryda mammas fel!!! Hon höll f.ö. på att dö av skam när det där hände... kan inte låta bli att fnissa lite...

• skorpionen

Angående emma pemmas inlägg som startade denna tråd!!

Håller helt med dej! De får väl kika sej lite omkring när de travar fram på gatorna! Har också ofta irriterat mej på dessa människor!

Har inte orkat läsa alla inlägg men såg att någon skrev typ "kika ner i barnvagnen nästa gång" det är väl inte bebisen man är irriterad på utan att ekipaget breder ut sig så mkt ibland är det ju flera vuxna i bredd vid vagnen o tar upp hela gatan nej inte gluttar jag på okändas bebisar o de kan ta illa upp av det med om man hänger ner i vagnen!!

Nej ta hänsyn till varann o kika er lite omkring när ni går så någon slipper riskera att falla över kaj kanten!

Ps. Har själv barn o barnvagn !!

• Jennifer E

Håller HELT med om att människor som går i bredd utan att göra minsta ansats till att flytta sig förrän man hojtar till är irriterande! Vare sig det är barnvagnsparader/förälskade par/folkskockar i största allmänhet... Jag går alltid väldigt fort och det gör att jag måste sicksacka mig fram och hojta ursäkta i tid och otid.

Nä, visa allmän hyfs och håll till höger som EL skrev!

Och Vanessa, nej, det kanske inte är världens jättebekymmer men rätt irriterande faktiskt.

Människor som cyklar åt fel håll på en smal cykelbana stör jag mig också på. S:t Eriksbron i sthlm är felcyklarnas eldorado. Höll på att krocka med en senast ikväll. Morr!

• H2O

Ha ha, vilken härlig tråd. Själv är jag så trött på folk som inte kan visa vanlig hyfs ute på stan. Min teknik är helt enkelt att gå rätt in i de som står ivägen (typ pratar mitt i gången/trottoaren utan en antydan till att maka på sig lite). Dunkar till lite extra med armbågen ibland...

Ok, lite onödigt tycker en del, men jag tänker att om de känner av det lite så kanske de "passar" sig i framtiden och faktiskt makar på sig.

Likaså om någon försöker tränga sig på bussen innan jag hunnit av - jag stannar helt enkelt och bara tittar på dem. Till slut flyttar de på sig, de ska ju med bussen...

Om någon man möter på trottoaren inte väjer utan jag måste går runt så vänder jag mig om och säger högt - Ingen orsak!! Samma om någon inte tackar när jag håller upp dörren för dem.

Min favorit är ändå: Om någon går in i mig och inte säger ursäkta så säger jag högt - Ursäkta dig! Ni ska se folks reaktioner...hihi

Nej, fram för vanligt hyfs! Det krävs så lite att behandla folk med respekt.

• Bröllopstokiig

Håller helt med om att folk som inte kan respektera att en gångbana eller trottoar är till för att gå i 2 riktningar på är ganska jobbiga. Själv har jag ett ställe strax utanför jobbar, där tusen personer vill åt motsatt håll mot mej. De lämnar NOLL plats för folk i andra riktningen så nu har jag börjar lyfta upp och spänna ut armbågarna för att bana väg. De går iaf inte rakt på mej längre så det är alltid en början. De kommer typ springande fem i bredd och det finns ingen plats för oss att gå i en fil åt andra hållet.

Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....