• EmmaPemma

Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....

....som går i bredd och tror att de äger gångbanorna.

Jag är SÅÅÅÅÅ arg idag.
    På vägen hem från jobbet mötte jag en familj bestående av mamma, pappa och barnvagn. Pappan drar vagnen och mamman går bredvid. Det är en trång gata och då ser jag det som en självklarhet att mamman som bara går bredvid vagnen skall ta plats bakom karln och barnvagnen, för att vi alla skall kunna mötas. Jag fortsätter att gå och tittar åt höger (in i skyltfönster som jag brukar göra på vägen hem). K*rringen till mamma går rätt in i mig, och får ett mindre utbrott över detta. Hur dum får man vara. Jag går vidare utan att kommentera det hela.
    När jag börjar närma mig hemmet kan jag välja mellan två vägar. Idag tog jag den lugnaste vägen, eftersom jag kände mig rätt arg och inte ville riskera att möta några fler barnvagnar...:-P.
    När jag går längs vägen (nära en kaj) möter jag ännu ett barnvagnsekipage .
    Det är mamma, mormor och barnvagn. Mormor drar barnvagnen och mamman går bredvid.
    Gångvägen är i detta fall inte heller speciellt bred, därför ser jag det som en självklarhet att mamman skall akta sig, eftersom jag inte kan flytta mig mer (isf riskerar jag ju att trilla i vattnet). Vill även tillägga att det inte finns ngt räcke, och så här års är det inte så varmt i stockholms vatten.
    Jag går rakt fram, men den här gången är jag smart och spänner armen lite (bara utifall att), och ännu en mamma springer in i mig. Hon får ett ännu värre utbrott, vänder sig om och nästan grinar och skriker "aj, det gör ont. Vad gör du?". Jag vänder mig om och ropar tillbaka "vad gör du själv?".

Jag bara undrar - vad är det för fel på dessa mammor????? Ingen annan gör ju så här. Går man i bredd så får man för i H-vete flytta sig när man får "möte". Klarar man inte sådana elementära saker tycker jag att man skall stanna inne.

Nej, jag har inga egna barn. Och jag betackar mig inlägg som talar om för mig att nyblivna mammor är känsliga och har andra hormonnivåer. Det finns många skäl till varför mnsk mår dåligt, men ingen skall bete sig så här för det!

Långt och otrevligt inlägg blev det, men jag vill bara tala om för hela världen idag hur ARG jag är!!!

• Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....
  • *Juniphé*

Hmmm... var ute med hunden idag. Hunden gick på gräset bredvid gångvägen och jag höll mig i utkanten av gångvägen eftersom jag hade koppel på henne. Då ser jag men mamma med barnvagn komma gående en bit bort. Tänkte genast på detta inlägg och skrattade för mig själv "så dum kan ju inte alla vara"...Eller?

Jodå!!! Där kommer hon travandes knuffandes på barnvagnen. Jag är vääääldigt nära gräset nu, och hon väjjer inte en millimeter. Hon tänkte köra på mej! Hon blängde på mej som om jag hade lila näsa och tomteluva.
    Jag fick alltså stiga åt sidan för att inte bli påkörd!!!

SKÄRPNING BARNVAGNSFÖRARE!!! Ni äger inte gångbanorna!

• Ellte

Ja herreguuud...klart att Emsipemsi gjorde rätt...Jag menar gör gubben inte som det passar henne så kör över honom!!! Om de inte tar hänsyn ska såklart inte du göra det heller Emsipemsi! Tänk om ni gud förbjude hade stannat och stått still när paret gick förbi så att de hade tvingats vika undan... :o

Precis så tycker jag också att alla bilförare ska göra för folk som går över där det inte är övergånggställe...

Jag är ledsen om jag låter hård men...att diskutera om det är rätt att skada någon som tar lika lite hänsyn som man själv är ju bara ...hänsynslös helt enkelt...

Självklart ÄR det inte lätt att vara mamma/pappa, att ta hand om ett barn, att lära sig att manövrera en klumpig barnvagn, att lära sig att ha uppmärksamhet åt många håll samtidigt...men jag förstår faktiskt inte varför det skulle rättfärdiga ett egobeteende. Många klarar av att anpassa sig till verkligheten även efter att de fått barn, hur kommer det sig att det är så svårt för andra? :?

Och som många andra sagt tidigare: Det ÄR ingen som säger att mammor med barn ska låsa in sig och sitta still utan att de, liksom alla andra, måste ta hänsyn.

• Ellte

En sak till när jag ändå håller på :D

Jag har själv aldrig, vad jag kan minnas, råkat ut för detta barnvagnsproblem...så det är inte så att det är just det jag reagerar så starkt på. Det som jag ständigt i olika sammanhang blir ledsen, arg och uppgiven för är den, för var dag vart år, ökande bristen på respekt... Respekterar vi inte ens varandra i sådana här vardagssituationer är det inte konstigt att folk slår ihjäl varann runt om i landet/världen.

Ödmjukhet är också ett bortglömt ord som inte alls är så dumt :) Att se till andra framför sig själv emellanåt...

Det var en vis man som sa nån gång att "Allt ni vill att människor ska göra mot er ska ni också göra mot dem"

Han var inte så dum faktiskt....

Nuuu ska jag ut och promenera! :)

• emsipemsi

Det var knappast så att jag siktade på hans fot, det var bara konsekvensen av att gångbanan blev för smal för 4 i bredd, och jag kan inte se att mitt beteende var mycket värre än hans. Han hade ju som sagt mycket enklare att väja än mig. Och jag kan trösta er med att med luftpumpade däck på barnvagnen blir skadorna vid en sån olycka inte märkbara...

Det jag ifrågasätter är att mammor med barnvagn per automatik ska flytta på sig, oavsett situation. I situationen som jag skrivit om måste jag säga att mannen och kvinnan jag mötte var respektlösa, som inte väjde trots att de märkte att jag inte kunde (fast jag försökte). Och jag tycker så här i efterhand att resultatet blev lite komiskt.

Och Ellte, det är flera som tagit upp att barnvagnsfolket inte ska få vistas ute under vissa tider och situationer.

• Monn

ÅÅhhh jag håller helt och hållet med EmmaPemma!!! Fy vad irriterande med människor som inte flyttar på sig (gäller både de med och utan barnvagnar).

En annan mycket irriterande sak är när människor stannar precis efter rulltrappan och pratar eller kollar i väskan. Hallå, det kommer fler människor bakom, vart ska de ta vägen?!?

• Icapika

Det vissa vissa människor som tycker de har rätt att gå mitt på vägen på en tom gångväg och sen inte bry sig om att väja för någon. Irriterande.
    I stan, eller när det är trångt på gator/gångvägar förstår jag själklart varför barnvagnsdragare och likn. har svårt att flytta sig. Flyttar man sig åt ena hålet kanske barnvagnen slår i någon på andra sidan. Men då får man tänka också, och inte gå med med tre barnvagnar i bredd och masa sig fram utan gå bakom varandra. Men det gäller ju självklart även andra grupper som är ute och går tillsammans.
    Man ska visa hänsyn till varandra oavsett vart man är eller vad man gör. Jag behandlar alltid alla som jag vill bli behandlad själv. Alltså, jag hjälper folk med barnvagnar, rullatorer, håller upp dörrar, reser mig upp i bussen m.m. När jag själv är i behov av sånt vill jag bli bemött så, men tvivlar på det när jag ser hur det verkar se ut här i samhället.

• marian

Men... emsipemsi... Har det förefallit dig att den här mannen kunde ha lika svårt att veja som du? När jag har ont i lederna (jag är reumatiker) har jag svårt att ens gå rakt fram, och ledstelhet förenklar det inte direkt att manövrera sin kropp. Jag säger inte att varken den ena eller den andra har förkörsrätt, båda parter kan ju faktiskt göra en insats åt var sin sida - att veja för varandra istället för att den ena ska veja för den andra - för att förenkla framkomligheten. Jag menar, får jag möte med bilen på en smal byaväg brukar båda bilarna sakta ner och dra sig till höger. Det går ju att göra med barnvagn också när man går med två vagnar i bredd.

• H2O

MEN HALLÅ!!! Nu blir jag faktiskt lite irriterad.

"Det är lättare för personer utan barnbagnar att väja".

Det är ju just denna inställning som är så arrogant och störande. Ta kundvagnar i en mataffär ex. De är större och mer svårmanövrerade än barnvagnar, men inte fan går jag rakt på och förväntar sig att alla utan vagnar ska väja. För att det är lättare för dem........Nej, jag väjer så gott jag kan!

Om en person med barnvagn kommer gående mot mig och jag ser att personen gör ansats till att väja så har jag inget emot att gå runt lite extra, just för att det är lättare för mig. Men om personen ifråga inte gör minsta ansats till att väja - för det är ju så mycket lättare för mig - då jäklar blir jag förbannad och väjer inte det minsta. Det handlar om respekt, man gör så gott man kan.

Nej, fy för er som har inställningen att andra ska väja för att ni har barnvagn! Det är ren arrogans!!!

Och även om man är två som är ute och går med barnvagn så kan man faktiskt gå efter varandra just vid möten...

Monn - ha ha, har skrivit precis samma sak om rulltrappor i tråden "vilka småsaker i tillvaron stör ni er på". Visst är det irriterande!

• H2O

Barnbagnar....nåt nytt påfund??

• EmmaPemma

H2O:

jag håller helt med dig att flera barnvagnsförare som är ute tillsammans bör gå efter varandra på led istället för att gå i bredd och vänta sig att vi andra skall springa ut i vägen osv.

Om det är en bred väg och inte så mkt folk så är det ju självklart att man kan gå bredvid varandra och prata och titta på varandras bebisar. Men inte där det är stor risk att man möter andra (t ex affärer, trånga gator/gränder och smala trottoarer (i synnerhet). Trottoarer är nämligen till för alla!! När jag och min sambo är ute i rusningstider går vi sällan bredvid varandra utan på led - just för att vi vet att vi hela tiden möter andra människor (som vi inte vill skada eller nonchalera).
    När man har en barnvagn är man medveten om "svårigheterna" det medför och jag tycker att man därför bör planera/anpassa sig för att förenkla både för sig själv och andra.
    Att "skaffa" barn och sedan ge sig ut på stan med barnvagn är faktiskt frivilligt (ingen sjukdom), därför måste man ta lika mycket hänsyn som andra!

Jag undrar precis som ngn tidigare skrev: hur bra är det att ta med sig sin lilla bebis till ett stojigt rökigt café eller en knökfull affär där bakterierna frodas?? Det skulle iaf inte jag göra....jag skulle vara mer rädd om min bebis än så.
    Det här med skrymmande barnvagnar, tycker jag är helt okej om det är på en restaurang/affär där det finns plats. Varför välja det minsta caféet/restaurangen när man har en barnvagn med sig? Jag känner som tidigare sagt fler med barn - och de vill bara gå till stora, rymliga, rökfria platser med omtanke om sin bebis och sig själva!!

En person med astma väljer vanligtvis inte den rökigaste restaurangen, en pälsallergiker går inte till en djuraffär etc. Det är så kort tid man har dessa stora otympliga barnvagnar - kan man då inte välja lämpliga ställen under den tiden???? Det skulle jag göra (lika mkt för min egen skull).

Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....