• EmmaPemma

Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....

....som går i bredd och tror att de äger gångbanorna.

Jag är SÅÅÅÅÅ arg idag.
    På vägen hem från jobbet mötte jag en familj bestående av mamma, pappa och barnvagn. Pappan drar vagnen och mamman går bredvid. Det är en trång gata och då ser jag det som en självklarhet att mamman som bara går bredvid vagnen skall ta plats bakom karln och barnvagnen, för att vi alla skall kunna mötas. Jag fortsätter att gå och tittar åt höger (in i skyltfönster som jag brukar göra på vägen hem). K*rringen till mamma går rätt in i mig, och får ett mindre utbrott över detta. Hur dum får man vara. Jag går vidare utan att kommentera det hela.
    När jag börjar närma mig hemmet kan jag välja mellan två vägar. Idag tog jag den lugnaste vägen, eftersom jag kände mig rätt arg och inte ville riskera att möta några fler barnvagnar...:-P.
    När jag går längs vägen (nära en kaj) möter jag ännu ett barnvagnsekipage .
    Det är mamma, mormor och barnvagn. Mormor drar barnvagnen och mamman går bredvid.
    Gångvägen är i detta fall inte heller speciellt bred, därför ser jag det som en självklarhet att mamman skall akta sig, eftersom jag inte kan flytta mig mer (isf riskerar jag ju att trilla i vattnet). Vill även tillägga att det inte finns ngt räcke, och så här års är det inte så varmt i stockholms vatten.
    Jag går rakt fram, men den här gången är jag smart och spänner armen lite (bara utifall att), och ännu en mamma springer in i mig. Hon får ett ännu värre utbrott, vänder sig om och nästan grinar och skriker "aj, det gör ont. Vad gör du?". Jag vänder mig om och ropar tillbaka "vad gör du själv?".

Jag bara undrar - vad är det för fel på dessa mammor????? Ingen annan gör ju så här. Går man i bredd så får man för i H-vete flytta sig när man får "möte". Klarar man inte sådana elementära saker tycker jag att man skall stanna inne.

Nej, jag har inga egna barn. Och jag betackar mig inlägg som talar om för mig att nyblivna mammor är känsliga och har andra hormonnivåer. Det finns många skäl till varför mnsk mår dåligt, men ingen skall bete sig så här för det!

Långt och otrevligt inlägg blev det, men jag vill bara tala om för hela världen idag hur ARG jag är!!!

• Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....
  • Sofia 23/8-03

EmmaPemma,

Sorry, då har jag missuppfattat dig en del, det blir som sagt lätt så när man skriver i ett skriftligt forum.

Jag känner mig absolut inte träffad angående Emsipemsis vägnar, däremot som sagt över ditt inlägg.

Jag bor också i Stockholm och håller helt med dig om att i innerstan kan man absolut inte gå två i bredd, det kan även jag bli irriterad på när det händer. Däremot finns det ju gångvägar utefter vatten, i skog osv. där jag tycker att man ska kunna gå två barnvagnar i bredd.

Och vad gäller ditt första inlägg, tycker jag att du har helt rätt, naturligtvis skulle personen som går bredvid ha flyttat på sig.

Nåja, nog om detta. Jag tror att vi i det mesta tycker likadant, men att det blev lite missuppfattningar.

• Cecilia J

Måste också kommentera detta med amning... Jag var tillsammans med min pojkvän på barnkalas, det var hans 3-åriga kusinbarn som fyllde. De har också en till tös som föddes i januari, ammas alltså. Barnkalaset började lida mot sitt slut, dvs man sa hejdå en efter en. Men när det var "vår tur" att tacka för oss så har hon precis satt sig vid bordet och ammar(?). Kul att ta i hand och tacka så mycket samtidigt som bröstet tas fram. Varför om man är hemma går man inte undan för sina gäster? Eller väntar lite (typ 15 sek) då vi var de sista som inte skulle stanna en stund till? Det satt fortfarande andra runt bordet dessutom (iofs hennes egen syster med make men ändå). Jag blev så paff av hela situationen bara.

• Kräftan

Blir lite paff av att många verkar störa sig på ammning. Förstår inte det alls. Vad är det som är så farligt? På badstranden visar många sina bröst helt öppet utan att människor verkar bli särskilt upprörda. Men när mammor ska ge sina barn mat verkar en del ha en helt annan uppfattning vad som är passande. Vad beror det på?

Håller helt med om att man ska amma utan att visa hela bröstet men i sitt eget hem tycker jag faktiskt inte att man behöver gå undan, även fast man har gäster. Jag anser det vara väldigt naturligt att amma även bland andra människor. (Lika bra att tillägga att jag inte har barn än).

• EmmaPemma

Sofia:
    Ja, jag tror nu också att vi tycker lika om det mesta - men har uttryckt oss på olika sätt angående detta. Och som jag även skrev förut så tror jag att det beror på att man angriper ämnet på helt olika sätt och har olika saker i åtanke.

No hard feelings från min sida heller .

Puh, jag hoppas att den här tråden snart avtar.
    Men ämnet verkar ha bytts ut till amning - hur hänger det ihop med ursprungämnet??
    Ja, ja det är väl så det blir,,,,

• Ellte

:D Emmapemma...jag tycker det är lite skoj att se i skrift hur ett "samtal" utvecklas. Visst är det såhär när man pratar också...ett ämne glider över i ett annat. Ibland hänger det samman (som i detta fallet) och ibland utvecklas det från knäckebröd till flygresor...

Kräftan: I mitt fall (vilket är det enda jag kan uttala mig om) är det inte bröstet som stör...folk kan flasha sig för mig hur mycket de vill...utan ljuden och kräks och rapningar och sånt som hör samman med amning. Jag vet inte varför men jag blir superäcklad...precis som av andra ljud och företeelser som jag inte kan förklara :) Vet också att jag inte är ensam om detta...

• EmmaPemma

Ellte:
    Jo, jag tänkte likadant häromdagen. Och ärligt talat så är det rätt skönt att den här tråden har gått över i ngt annat.
    Jag var så fruktansvärt uppjagad över barnvagnar ett tag, men amning har jag aldrig funderat över förut - så jag har inte tänkt att börja nu heller!!
    Jag skall bara ha den här tråden i åtanke om jag själv får barn... .

• Giulia

Med den här tråden i åtanke är det kanske inte märkligt att många väljer att inte skaffa barn. Vem vill bli en jobbig, utrymmeskrävande, självisk, tutt-visande mjölk-ko med gnällig unge?! ;):)

• H2O

Klart att det går att amma diskret, har många gånger sett detta (ja eller inte sett...hihi). Ljudet kanske är jobbigt för en del, men det blir ju svårt att komma ifrån.

Själv störs jag mer på vuxna människor som smaskar och tuggar med öppen mun....huga....

• EmmaPemma

H2O:
    håller med! Smackisar är riktigt äckligt!

• Dea

Det var en nyhet för mig också, att vissa upplever amning som obehagligt att se på. Tycker själv bara det är vackert.

Men OM jag får barn, så har jag för avsikt att var diskret, nu när jag vet att en del upplever det som störande.

Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....