• EmmaPemma

Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....

....som går i bredd och tror att de äger gångbanorna.

Jag är SÅÅÅÅÅ arg idag.
    På vägen hem från jobbet mötte jag en familj bestående av mamma, pappa och barnvagn. Pappan drar vagnen och mamman går bredvid. Det är en trång gata och då ser jag det som en självklarhet att mamman som bara går bredvid vagnen skall ta plats bakom karln och barnvagnen, för att vi alla skall kunna mötas. Jag fortsätter att gå och tittar åt höger (in i skyltfönster som jag brukar göra på vägen hem). K*rringen till mamma går rätt in i mig, och får ett mindre utbrott över detta. Hur dum får man vara. Jag går vidare utan att kommentera det hela.
    När jag börjar närma mig hemmet kan jag välja mellan två vägar. Idag tog jag den lugnaste vägen, eftersom jag kände mig rätt arg och inte ville riskera att möta några fler barnvagnar...:-P.
    När jag går längs vägen (nära en kaj) möter jag ännu ett barnvagnsekipage .
    Det är mamma, mormor och barnvagn. Mormor drar barnvagnen och mamman går bredvid.
    Gångvägen är i detta fall inte heller speciellt bred, därför ser jag det som en självklarhet att mamman skall akta sig, eftersom jag inte kan flytta mig mer (isf riskerar jag ju att trilla i vattnet). Vill även tillägga att det inte finns ngt räcke, och så här års är det inte så varmt i stockholms vatten.
    Jag går rakt fram, men den här gången är jag smart och spänner armen lite (bara utifall att), och ännu en mamma springer in i mig. Hon får ett ännu värre utbrott, vänder sig om och nästan grinar och skriker "aj, det gör ont. Vad gör du?". Jag vänder mig om och ropar tillbaka "vad gör du själv?".

Jag bara undrar - vad är det för fel på dessa mammor????? Ingen annan gör ju så här. Går man i bredd så får man för i H-vete flytta sig när man får "möte". Klarar man inte sådana elementära saker tycker jag att man skall stanna inne.

Nej, jag har inga egna barn. Och jag betackar mig inlägg som talar om för mig att nyblivna mammor är känsliga och har andra hormonnivåer. Det finns många skäl till varför mnsk mår dåligt, men ingen skall bete sig så här för det!

Långt och otrevligt inlägg blev det, men jag vill bara tala om för hela världen idag hur ARG jag är!!!

• Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....
  • Jolin aug-04

MissLilo
    grattis till knorren i magen!

Jag har haft 2 såna där knorrar i magen och således också kört barnvagn och precis som du var jag 21 när jag fick första barnet.

Inte skulle jag sitta inne bara för jag fick barn inte...
    Näe, precis som alla andra knödde jag på stan och kämpade med barnvagnen. (och det gör jag ju än idag, lever mitt liv som jag gjorde innan fast nu har jag 2 barn med mig som TJATAR, bråkar, gnäller TJATAR och TJATAR ;o) )

Att det är svårare att veja med barnvagn vet vi ju som kört en vagn, att folk inte vejar för vagnar vet vi också.
    Jag precis som du flyttar mig, men det släktet är nog utdött vid det här laget...
    Du kommer märka när du går där att folk skiter fullständigt i om du har en vagn, dom äger nämnligen gatan och det är DU som får veja! punkt slut...
    Tro inte heller att folk kommer erbjuda dig sin plats på bussen för att du är i 9:e månaden...eller att cyklister tar hänsyn till barn som springer när dom schwishar förbi...
    näe det är bara att inse, folk har inget vett idag!

• EmmaPemma

Gustaf M:
    skulle du kunna tänka dig att äta på en toalett? En sanitär olägenhet skulle jag kalla det!
    Måste säga att jag blir förfärad över vissa människors inställning till sådana saker. Jag har själv inga barn, men jag kan tänka mig att om/när jag får barn så vill jag amma dem (men kommer antagligen INTE ha speciellt stort intresse av att flasha med tuttarna - eftersom jag inte har det idag heller). Men att sitta inne på en stinkig offentlig toalett och amma en liten människa är bara INTE tänkbart. Blir riktigt sur när jag läser ditt inlägg .

• Bröllopstokiig

Tack Jolin aug-04!

Jo, har märket att folk tror de äger gatan. Och lär märka det ännu mer snart. :) Det e som du säger, e utdött släkte, att flytta på sig. Själv blir man glad, när man får ett tacksamt leende till svar för att man varit snäll att flytta på sig(men bryr mig inte om att få ett ack ens försej). Men alla e tyvärr inte såna....uppskattar det lilla.

Men får se om folk erbjuder sig sin plats..........kan se extremt plåagad ut för en liten åstakomma bara(brukar synas på långt avstånd om jag har lite ont bara, enligt familj och vänner). :) Så nån kotte kanske reagerar om man har ömma fötter och klagar lite högljutt. :) Kan gott göra det med gott samvete, för att få folk att flytta sin påsar som har en egen sittplats.

• safety

Nu måste jag komma med ett inlägg om raka motsatsen!

Många av våra kompisar har småbarn, själva har vi inga barn. För det mesta är barnen i bekantskapskretsen riktiga godingar, men alla kan ju ha en dålig dag. Jag tycker faktiskt INTE att det är så otroligt störande med en gnällig trött, kanske skrikande, bebis som förmodligen somnar inom en kvart. Det som är jobbigt är istället att se hur stressade kompisarna blir när barnet skriker. Jag förstår att det känns jobbig att ens barn är ledset, men det är ju inget farligt och går egentligen inte att trösta bort (trött, hungrig eller så).

Vad jag vill säga är att bara för att man inte har barn är ledsna ungar ingen katastrof, alla tycker inte de är vidriga och borde stannat hemma! I med nappen, fram med bananen och häll upp lite mer kaffe!

• Fru Sand

Gustaf M:

Så vill jag bara påpeka att du tydligen läste mitt inlägg en aning dåligt, för jag skrev nämligen att jag skyler mina bröst och för att förklara ytterligare så betyder det att bröstet INTE syns. Barnslig jämförelse föresten och jag tänker inte ens bemöda mig att förklara för dig varför man ammar.
    Hoppas vi ses på Familjeliv snart

• EmmaPemma

Att äta och kissar är knappast jämförbart! (glömde bort att skriva det i mitt förra inlägg).

• Signatur

Då tycker jag att du, Gustav M. också ska äta på toaletten eller i skötrummet (har någon sett ett sådant som inte ligger på toaletten?)!
    (Jajjemän, ett rent personangrepp, men det står jag för!!)

• Gustaf M.

Att äta och att kissa är inte jämförbart, det håller jag med om, men att visa brösten offentligt och att visa pitten offentligt är jämförbart, och det var den jämförelsen jag gjorde. Om nu brösten kan skylas så är väl det bra (det kan säkert göras, även om jag inte riktigt förstår hur det under omständigheterna går till). Om inte, kan det säkert rubriceras som förargelseväckande beteende.

På 80-talet var det socialt accepterat att vara topless, i alla fall i vissa sammanhang, men det är det väl inte längre?

• serendipity

"På 80-talet var det socialt accepterat att vara topless, i alla fall i vissa sammanhang, men det är det väl inte längre?"
    Har du någonsin varit på en badstrand Gustav M.? Bara lite nyfiken. Där får man bröst upptryckta i nyllet på sej vart man än vänder sej och det ser jag som MYCKET mer förargelseväckande än att se ett barn bli matat. Folk på strande är ju faktiskt fär för att skryta med sin bröst och det är bra mycket värre tycker jag.

• EmmaPemma

Gustaf M:
    jag anser INTE att det går att jämföra en penis och brösten. Däremot kan man jämföra penis och vagina (är ju inte så himla ofta jag ser tjejer som visar sitt kön, det är snarare så att man ser killar som står ute och kissar offentlig *usch*).
    Att skyla bröstet när en kvinna ammar tror jag inte är omöjligt - åtminstone av vad jag har sett. Iofs så störs jag ju inte så mkt av att bröstet skulle råka synas lite grann heller. Samantaget så är det väldigt sällan (aldrig) som jag sett mammor sitta och flasha med tuttarna. Jag tror inte att det finns speciellt många som vill det.

Att vara topless på stranden verkar vara socialt accepterat (åtminstone vad jag ser både på svenska och utländska badstränder). Jag tycker INTE att det är värre när kvinnor går topless än när män går med bar överkropp.
    Det är däremot otrevligt när både män och kvinnor kommer "för nära" med sin bara överkropp (där tycker jag absolut att man skall visa respekt). Det är inte fräsch att få ett par bröst eller en hårig bringa upptryckt framför en.

Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....