• EmmaPemma

Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....

....som går i bredd och tror att de äger gångbanorna.

Jag är SÅÅÅÅÅ arg idag.
    På vägen hem från jobbet mötte jag en familj bestående av mamma, pappa och barnvagn. Pappan drar vagnen och mamman går bredvid. Det är en trång gata och då ser jag det som en självklarhet att mamman som bara går bredvid vagnen skall ta plats bakom karln och barnvagnen, för att vi alla skall kunna mötas. Jag fortsätter att gå och tittar åt höger (in i skyltfönster som jag brukar göra på vägen hem). K*rringen till mamma går rätt in i mig, och får ett mindre utbrott över detta. Hur dum får man vara. Jag går vidare utan att kommentera det hela.
    När jag börjar närma mig hemmet kan jag välja mellan två vägar. Idag tog jag den lugnaste vägen, eftersom jag kände mig rätt arg och inte ville riskera att möta några fler barnvagnar...:-P.
    När jag går längs vägen (nära en kaj) möter jag ännu ett barnvagnsekipage .
    Det är mamma, mormor och barnvagn. Mormor drar barnvagnen och mamman går bredvid.
    Gångvägen är i detta fall inte heller speciellt bred, därför ser jag det som en självklarhet att mamman skall akta sig, eftersom jag inte kan flytta mig mer (isf riskerar jag ju att trilla i vattnet). Vill även tillägga att det inte finns ngt räcke, och så här års är det inte så varmt i stockholms vatten.
    Jag går rakt fram, men den här gången är jag smart och spänner armen lite (bara utifall att), och ännu en mamma springer in i mig. Hon får ett ännu värre utbrott, vänder sig om och nästan grinar och skriker "aj, det gör ont. Vad gör du?". Jag vänder mig om och ropar tillbaka "vad gör du själv?".

Jag bara undrar - vad är det för fel på dessa mammor????? Ingen annan gör ju så här. Går man i bredd så får man för i H-vete flytta sig när man får "möte". Klarar man inte sådana elementära saker tycker jag att man skall stanna inne.

Nej, jag har inga egna barn. Och jag betackar mig inlägg som talar om för mig att nyblivna mammor är känsliga och har andra hormonnivåer. Det finns många skäl till varför mnsk mår dåligt, men ingen skall bete sig så här för det!

Långt och otrevligt inlägg blev det, men jag vill bara tala om för hela världen idag hur ARG jag är!!!

• Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....
  • Helen_S

AnnaKajsa : Åhlens & div andra fik i Sthlm tex. Äter både lunch ute varje dag och fikar ofta i Sthlm - har väl haft otur att stöta på dessa eller så kanske man ser det man ville se

• emsipemsi

Helen_S: Du skriver att du inte ammar offentligt, dessutom att du inte tycker att bebisen ska ta över och styra ditt liv.

Jag tycker att om man inte kan amma offentligt, då styr ju verkligen bebisen ens liv. Och ja, bebisar kan amma i timmar, min första dotter ammade i evigheter. Jag kunde faktiskt inte låta hennes behov av mat hindra mig från att vara ute på stan, på promenad eller på ett fik, vilket skulle bli resultatet ifall jag skulle ta hänsyn till (vad det lyckligtvis ändå verkar vara) ett litet fåtal som tycker amning är äckligt.

Sedan tycker jag inte om att visa brösten när jag ammar (inte annars heller), så om någon får syn på mina bröst i samband med amning, måste de verligen försöka få syn på dem, och då är det inte jag som har problem, eller hur?

• Monn

Jag brukar aldrig tänka på när kvinnor i min omgivning ammar. När jag ser att någon sitter i "amningsposition" brukar jag titta bort, dels för mammans skull (kan inte vara kul att bli utstirrad) och dels för att jag faktiskt inte vill se hennes bröst (inget fel med nakna bröst, men jag vill helst inte se nakna blekfeta mansbröst på stranden heller :)).

Idag stod jag på en fullpackad fyran (buss i Sthlm). En mamma satt precis bakom mig med sin lilla baby. Babyn började gnälla och skrika och jag måste säga att efter en lång dag orkar jag inte med en massa barnaskrik (nej, har inga barn själv). Jag (och de flesta runt omkring mig verkade det som) blev väldigt glada när hon gav ungen bröstet. Hur kan man tycka att det är mer okej med en unge som gallskriker än att mamman ger den mat?

• marssvalan

Jag har aldrig ammat "offentligt" och aldrig upplevt att våra barn styrt våra liv, tvärtom.Tror aldrig jag har haft tid att vara så social som under barnledigheten, allt handlar väl om planering?? Ett barn blir inte hungrig inom loppet av två sekunder - väldigt ovanligt skulle jag tro

• Bonni

Jag har inget emot om man ammar diskret på en offentlig plats. Däremot avskyr jag att se mammor sitta och amma med bröstet helt synligt när man tillexempel sitter och äter lunch på en restaurang. Det är ju ganska enkelt att lösa med en filt eller liknande. Jag tycker definitivt att man bör visa hänsyn för andra människor när man ammar och antingen göra det diskret eller gå undan till en avskild plats.

• marssvalan

Bör väl tillägga att jag absolut inte har "problem" med mammor som ammar diskret dvs. skyler sig med en liten filt, söker upp ett hörn, vänder ryggen till osv. Vanligt folkhyfs med andra ord, vad jag däremot tycker är både pinsamt/otrevligt är alla mammor som ser det som fullkomligt naturligt att amma precis där andan faller på och lite hur som helst utan att visa den minsta lilla respekt för varesig omgivningen eller det lilla barnet som ammas.

• Cheri

marssvalan

Det var ju så enkelt att jag inte äns tänkt på det själv! "Vända ryggen till" det är inte många som gör. DET är väl så enkelt att ALLA borde klara av :D

Lite roligt (tragiskt?) att vi/ni fortfarande "snackar" amning fast jag varit borta i över en månad!

Tydligen var det inte "bara jag" som var så hemsk att jag störde mig på fenomenet.

• marssvalan

Visst är det roligt/tragiskt att tråden fortfarande får "liv" ibland Tror att det är ett hett ämne som får känslorna att svalla vare sig man är för eller emot "offentlig ammning".

Cheri, visst är det skönt att veta att man inte är ensam när man "stör sig"

• jinni

Kan inte heller fatta att denna traden ar vid liv an, men det ar en kul diskussion...

Jag tycker att det later som att i vissa fall ar offentlig-amning-foresprakarna bara ute efter att havda sin ratt; lite av en "ni ska inte komma har och tala om for mig var jag kan amma eller inte"-installning. Jag har heller aldrig stott pa offentlig amning nagon annanstans an i Sverige. Men det ar ju ocksa landet dar folk har valdigt mycket rattigheter och inte sa mycket skyldigheter.

Satter ni verkligen barnet i forsta hand nar ni argumenterar er ratt for ett, vad ni kallar, socialt liv? Ifall jag blir mamma nagon gang tror jag att jag kommer att betacka mig for att springa runt med en vagn pa stan i rusningstrafik, slapa med mig ungen till ett rokigt cafe, dra med mig vagn pa bussen precis nar alla slutar jobba och liknande. Nej tack, det ar ju tillrackliigt jobbigt att gora dessa saker nu utan vagn/bebis.

• Cheri

Ja-a.

Hur gör de i andra länder?!?

Har de fler bilar eller varför bökar det inte runt massa barnvagnar på bussarna i London?

Är det helt enkelt så att i alla andra länder så ger de helt sonika upp sina sociala liv när de får barn?
    Troligare är att dina vänner kommer HEM till dig och fikar istället för att släpa med dig till ett rökigt fik.

Kanske andra länders sociala liv inte hänger på shopping?!?

Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....