• EmmaPemma

Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....

....som går i bredd och tror att de äger gångbanorna.

Jag är SÅÅÅÅÅ arg idag.
    På vägen hem från jobbet mötte jag en familj bestående av mamma, pappa och barnvagn. Pappan drar vagnen och mamman går bredvid. Det är en trång gata och då ser jag det som en självklarhet att mamman som bara går bredvid vagnen skall ta plats bakom karln och barnvagnen, för att vi alla skall kunna mötas. Jag fortsätter att gå och tittar åt höger (in i skyltfönster som jag brukar göra på vägen hem). K*rringen till mamma går rätt in i mig, och får ett mindre utbrott över detta. Hur dum får man vara. Jag går vidare utan att kommentera det hela.
    När jag börjar närma mig hemmet kan jag välja mellan två vägar. Idag tog jag den lugnaste vägen, eftersom jag kände mig rätt arg och inte ville riskera att möta några fler barnvagnar...:-P.
    När jag går längs vägen (nära en kaj) möter jag ännu ett barnvagnsekipage .
    Det är mamma, mormor och barnvagn. Mormor drar barnvagnen och mamman går bredvid.
    Gångvägen är i detta fall inte heller speciellt bred, därför ser jag det som en självklarhet att mamman skall akta sig, eftersom jag inte kan flytta mig mer (isf riskerar jag ju att trilla i vattnet). Vill även tillägga att det inte finns ngt räcke, och så här års är det inte så varmt i stockholms vatten.
    Jag går rakt fram, men den här gången är jag smart och spänner armen lite (bara utifall att), och ännu en mamma springer in i mig. Hon får ett ännu värre utbrott, vänder sig om och nästan grinar och skriker "aj, det gör ont. Vad gör du?". Jag vänder mig om och ropar tillbaka "vad gör du själv?".

Jag bara undrar - vad är det för fel på dessa mammor????? Ingen annan gör ju så här. Går man i bredd så får man för i H-vete flytta sig när man får "möte". Klarar man inte sådana elementära saker tycker jag att man skall stanna inne.

Nej, jag har inga egna barn. Och jag betackar mig inlägg som talar om för mig att nyblivna mammor är känsliga och har andra hormonnivåer. Det finns många skäl till varför mnsk mår dåligt, men ingen skall bete sig så här för det!

Långt och otrevligt inlägg blev det, men jag vill bara tala om för hela världen idag hur ARG jag är!!!

• Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....
  • titioo

Nu är jag inte mamma, men jag vill förstås uttala mig ändå:)

Om man inte VILL sitta hemma då. Ensam hela dagen med bebisen, tills någon kommer och hälsar på. Det är väl ändå lite så att väggarna börjar krypa in mot en då...

Dessutom finns det väl en hel del ärenden som man måste klara av fast man är mammaledig, en kaffekopp med kompisarna kanske inte är omöjlig att tänka sig om man redan är "på språng"?

• -svea-

kan man inte ha bebisen i en snygg bebishandväska? (som man har hundar i new york) När bebisen är för liten för bärsele (om man nu kan vara för liten för det) borde man ju kunna ha en snygg handväska med en liten madrass i? Tar ingen plats på trånga gator, på fiket kan man slänga upp handväska på bordet?

Kan detta vara ett alternativ?

• Cheri

Ja! Eller så kan man ha dem inbyggda i solbrillorna!
    Eller kanske spreya dem lila eller någon anna trendig färg klistra fast dem på ryggen av jeans jackan och vipps så är de trendiga mode assosearer!

En så'n vill jag ha!
    En lila baby jacka med gult glitter!

• Leone

Ja nar jaaaaag blir mamma sa kommer jag givetvis inte att ga och handla mat, shoppa, ga till lakaren, tandlakaren eller frissan. Av respekt for mitt Barn kommer jag enbart att sitta hemma dar jag kan amma den lille/a 8 ggr per dygn, samtliga tillfallen i total lugn och ro utan storande moment sa att vi tva far ett tillfalle att utveckla de kanslomassiga banden mellan oss. 7 ganger av 8 per dygn racker inte till det, jaaaag tror att man nog maste se *varje* tillfalle som unikt och inte missa dessa viktiga utvecklingsmoment i livet.

Sjalvklart kommer jag att kopa en bil sa att jag inte behover utsatta andra busspassagerare for mina syndfulla brost, och inte heller utsatta mitt Barn for andra manniskor. Usch och fy.

Skulle jag bli hungrig om jag rakar vara ute pa stan (men vad har jag dar att gora till att borja med???), da skulle jag ha tankt pa det innan och far salunda ata min medhavda smorgas i min ovan namnda bil. Sa att ingen behover stora sig pa mig. Givetvis galler detta amning, fast naturligtvis tanker jag planera mina fa utflykter i varlden mellan dessa 8 matstunder - annars ar jag forstas en dalig mor.

Traffa vanner? Jag? Jag har ju ett *Barn*! JAg har val inget behov av att umgas med andra vuxna?? Jag kommer givetvis att vara sa uppfylld av detta Stora, Vidunderliga Underverk som Att Fa Barn innebar, att mitt sociala behov helt kommer att forsvinna. Min tankeverksamhet kommer att rora sig pa planet brostmjolk - bajs och ska inte storas av sant ovidkommande som skvaller, politik, andras liv eller dyligt trams. (Mammor som vill bry sig om andra an Sitt Barn ar daliga mammor i vilket fall)

Och sa kommer mitt liv att se ut, dag ut och dag in, atminstone de forsta tolv manaderna av Barnets liv. Helst de forsta tjugofyra, eller trettiosex. For da ar jag ju en Mamma, och ovasentligheter som att kopa bindor pa H&M eller klippa haret far helt enkelt vanta tills barnet ar minst ett ar gammalt. Likasa de Barnlosa vannerna.

Saaaaa bra kommer jag att vara.

• -svea-

Chery,

lila?? Kan du ingenting eller? Det är ju inte alls en modefärg!!

fast jag gillar din idé att ha dom på ryggen!
    Vi kanske ska starta business du och jag?

• EmmaPemma

Konstigt, jag har aldrig fått uppfattningen att småbarnsföräldrar är sysslolösa och måste ränna på caféer och shoppa hela dagarna i ändan för att få dagarna att gå.
    Om det är så att mammor som är hemma med barn ändå bara sitter av tiden hemma så vore det kanske allra bäst att vi tar bort grav-ledigheten - eftersom den ändå inte verkar utnyttjas på ett vettigt sett. Skall man ha ersättning från staten för att man springer på caféer och fikar?? Isf vill jag också vara grav-ledig, men utan bebis .
    *obs ironi*.

Ärligt talat;
    De småbarnsmammor jag känner är så engagerade i sina barn och har så fullt upp med att klä på sig själva och barnet, mata sig själv och barnet, försöka finna tid till att duscha och annat man måste göra - så de har inte TID att ränna ute hela dagarna. Att vara gravledig skall ju motsvara ett heltidsarbete.
    Dessutom vill de INTE att barnen skall vara i rökiga, skrikiga miljöer. Att utsätta en mini-bebis för massa baskilusker och grejer är ju inte så smart....
    Och när dessa mammor går ut (som de naturligtvis gör ibland, då de skall handla, gå till banken eller annat viktigt) så tar de stor hänsyn till andra människor.

Det var ngn som skrev att man måste gå till frisören, men hallå var gör man då av bebisen? Den kan väl inte vara med hos frisören . Det måste man väl ändå göra när pappan kan ta hand om barnet...

• sweden

Hej ni som inte har barn ska inte uttala er, låt mammorna med "barnvagnar" vara ute på stan och inte isolera sig för att dom har ett barn. Självklart ska man handla och vistas på stan, det gör ju ni, och om ni tycker att det är jobbig stanna hemma, så enkelt är det. Har själv barn, 16 och 14 och det var en jobbig med period när man gick med barnvagn, men för det ska man inte stanna hemma.

• _koko_

Jag har lika lite emot mammor med barnvagnar på stan som jag har emot pensionärer eller tonåringar.

Generellt.

Däremot gillar jag ingen som inte klarar av att visa hänsyn, som tar för givet att det är jag som ska flytta på mig när vi möts på trottoaren, som sätter sig på mig på tåget, för att jag inte har sett att personen i fråga vill sitta (man kan öppna munnen...), som tränger sig fram och kliver/kör på mina fötter,
    alldeles oavsett om det är mammor med barnvagn, pensionärer, ungdomar, eller, gud förbjude, vanliga vuxna människor!

När jag kom hem efter ett halvår i london tittade folk allt som oftast lite konstigt på mig ute på stan. Jag hade nämligen anammat deras tradition att be om ursäkt när man går i vägen för eller in i folk, alldeles oavsett vems felet är.
    Trevligt, tycker jag, men gör man så här är man visst konstig...

Cynisk? Jag? Näääää...

• Mojjan

Jag har inte läst alla inlägg, men själva problemet från början var väl inte personen som gick MED banrvagnen utan den som gick jämte, eller hur? Denne ska ju naturligtvis flytta på sig, eftersom man ska gå flera i bredd om det inte finns plats för det.

Det handlar om hänsyn. Samma sak när jag genom jobbet varit ute med handikappade personer som har samma rätt som alla andra att vistas på gatorna och folk inte kan flytta på sig för vår skull även om de ser att det bli bökigare för oss. Nä men glo går bra!! :(

• EmmaPemma

Sweden:
    måste skratta lite åt dig. Menar du på allvar att folk inte har rätt att uttala sig för att de själva inte har barn?
    Som fler av oss har uttryckt; vi avskyr INTE alla småbarnsföräldrar - bara de som beter sig illa. Så självklart har man RÄTT att uttrycka sin åsikt trots att man själv inte har barn. Annars har jag inte rätt att irritera mig på t ex män heller (för själv är jag kvinna och vet inte hur det är att vara man ).

Mojjan:
    ett mycket bra inlägg!!
    Jag menar inte på ngt sätt att jag stör mig på en ensam mamma som går med barnvagn - utan det handlar främst om dessa människor som går i bredd (oavsett om det är mamman som går bredvid, eller om det är två barnvagnar i bredd).

Svar på tråden Jag hatar nyblivna mammor med barnvagnar....