• Limba

Bröllop 2014?

2014 BRUDAR!

Här kan ni bomba med bilder på klänningar, men även gärna ringar, inspiration m.m!

En plats att dela med sig av allt virrvarr i huvudet,
    kika på andras val och hjälpas åt med råd och tips längst med vägen till den stora dagen!!

Vi slår på stort sommaren 2014, och det vore jättekul att se hur andra tänker och önskar!

BILD-BOMBA gärna!

{#emotions_dlg.flower} 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-09 14:01
    Detta är alltså tänkt som en sidotråd till Brudar 2014, fast med bilder!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-05 12:58
    ~ VI GIFTER OSS 2014! ~

25 januari ~ PoS på Värmdö, Stockholm

25 januari ~ Josefin o Micke i Sollentuna, Stockholm

11 februari ~ MH2014 i Västerås

3 Maj~ Jeanettejohansson i Hästveda, utanför Hässleholm

24 Maj ~ xMariax, Eskilstuna

31 Maj ~ Mrs Lindahl 2014 i Hästveda

6 juni ~ Power of Love i Karlstad

7 juni ~ Csve i Jönköping

7 juni ~ Larssonmaria86 i Glostorp, utanför Malmö

7 juni~ Sandrajavisst, Nyköping

28 juni ~ Ebbaa i Karlstad

28 juni ~ Sandra01 i Stockholm

5 juli ~ HubbaBubba i Stockholm

26 juli ~ Kakbakaren i Österbotten, Finland

2 augusti ~ Sandra Elisabet i Göteborgsområdet

16 augusti ~ Schmock i Göteborg

Augusti ~ Limba någonstans i Sverige

Augusti ~ A ring on my finger i Helsingborgsområdet

18 oktober ~ Ponduss i Västerås

6 december ~ Winterwonderland i Göteborg
  • Svar på tråden Bröllop 2014?
  • xMariax
    a ring on my finger skrev 2013-03-28 09:01:14 följande:
    Jag vet inte heller riktigt vad jag tänker om Kina-klänningar. Ena dagen är det självklart pga priset, nästa känns det inte alls rätt. Tur man har 1½ år på sig Att de ska skicka klänningen hela vägen från Kina har jag däremot inga problem med eftersom de flesta klänningar i Svenska butiken också tillverkas i Kina och fraktas hit. 
    Åtminstone tygerna KOMMER ju från kina/åtminstone asien, även om man går till sömmerska som syr upp. Så ja där håller jag med dig.
  • HubbaBubba
    PoS skrev 2013-03-27 22:33:50 följande:

Det här med klänningar...

Jag vet inte riktigt vad jag tänker om sk kina-klänningar. Jag har förstått att det är ganska vanligt och jag förstår varför, det är väl oftast en kostnadsfråga och kanske också att man kan få en klänning som man vill ha den.

För min egen del känns det helt uteslutet, dels för det som du skriver xMariax att kunna känna och klämma och så vidare. Sen tycker jag inte det känns helt rätt att det ska sitta någon sjuhundatusen miljarders mil bort och sy mina kläder under villkor jag inte vet något om. Det sista av mina betänkligheter är miljöaspekten, känns mycket dumt att de ska behöva skicka en klänning över hela världen när det finns så mycket fint här.

MEN jag förstår verkligen de som gör det som sagt, det är ju upp till var och en att bestämma hur och var man köper sin klänning. En del vill lägga 30000 kr på en klänning för att känna sig som en prinsessa och det finns det också tusen miljarder åsikter om.

Jag tänkte i alla fall köpa min klänning begagnat. Om 2 veckor ska jag till London och där ska jag kolla men om jag inte hittar något där så ska jag titta igenom alla vintagebutiker jag kan komma på och försöka hitta någon pärla i 20-tals stil eller 50/60-tal (har inte bestämt mig för längd än...) Det kan bli ett problem om jag inte hittar något så då kan jag alltid kolla REA:n i höst i butikerna och se om jag får köpa en ny ändå. Det är min plan haha, sen om den håller får vi väl se

Jag förstår hur du tänker.
    Jag köpte min första klänning i butik här i sthlm, på Milagro, och fick den för 6000kr istället för 19.900kr som den egentligen kostar. Dock vet jag inte hur jag ska kunna dansa i den då den är väldigt stor och har långt släp, så jag bestämde mig för att köpa en till klänning pga att jag fick min första så pass billigt. Skulle dock inte ha råd att köpa en till här i Sverige, så jag bestämde mig för att beställa en Kinaklänning.
    Jag skulle dock inte köpt en sån om jag inte hade min första klänning, då jag personligen vill känna den där "this is the dress" känslan. Och hade jag inte blivit nöjd med min Kinaklänning så hade jag fått fixa det på något sätt så att jag kan dansa i min första klänning Glad
  • Loveit

Power of love: Här är det tvärtom, säljarnas marknad. Vi bor i en 2a nu, bostadsrätt som vi ska sälja så fort toaletten är kaklad (- 40.000kr !) Vi kommer gå med vinst med all säkerhet, inte för att det blir speciellt mycket men det är aldrig fel att gå pluss på en affär. Vi fortsätter att kolla hus och ska på visning den 9/4. Känns allt bra med hus och pris, kommer vi nog slå till. Just nu känns det riktigt bra att det är 1, 5 år kvar. Nog för att vi hade behövt berätta åt släkt som bor utomlands i tid, kanske 1 år. Men men, vi ser! :) Vi behöver inte boka lokal och kyrka så tidigt, räcker med 6 månader egentligen då vi gifter oss på en liten ort men jag kommer nog boka så fort vi ser att vi har råd. Vi ska ha ett lantligt/gammaldagstema, tänk Emil i lönneberga. Jag har redan börjat samla på gamla saker jag fyndat på loppis så det skulle inte sitta fel med ett hus mes bra förvaringsmöjligheter! ;)

• Loveit

Oj! Skriver från mobilen så texten blev lite knasig. Hoppas det går att läsa!

• Power of Love
    Loveit skrev 2013-03-28 23:02:10 följande:
    Power of love: Här är det tvärtom, säljarnas marknad. Vi bor i en 2a nu, bostadsrätt som vi ska sälja så fort toaletten är kaklad (- 40.000kr !) Vi kommer gå med vinst med all säkerhet, inte för att det blir speciellt mycket men det är aldrig fel att gå pluss på en affär. Vi fortsätter att kolla hus och ska på visning den 9/4. Känns allt bra med hus och pris, kommer vi nog slå till. Just nu känns det riktigt bra att det är 1, 5 år kvar. Nog för att vi hade behövt berätta åt släkt som bor utomlands i tid, kanske 1 år. Men men, vi ser! :) Vi behöver inte boka lokal och kyrka så tidigt, räcker med 6 månader egentligen då vi gifter oss på en liten ort men jag kommer nog boka så fort vi ser att vi har råd. Vi ska ha ett lantligt/gammaldagstema, tänk Emil i lönneberga. Jag har redan börjat samla på gamla saker jag fyndat på loppis så det skulle inte sitta fel med ett hus mes bra förvaringsmöjligheter! ;)
    Att gå med plus är aldrig fel Glad

Lika bra att börja samla på en gång trots det långt kvar. För tiden går fortare ön vad man tror och helt plötsligt är det dags. Solig
  • xanthine

Vi ska gifta oss 10/5 utanför Västerås
    Vi har inte kommit så långt i planeringen än... Tycker det känns som det är så länge dit  

• amerika
    xanthine skrev 2013-03-29 08:57:50 följande:
    Vi ska gifta oss 10/5 utanför Västerås
    Vi har inte kommit så långt i planeringen än... Tycker det känns som det är så länge dit  
    Samma datum som oss, kul!!! Glad
    Vi hoppas på den skira grönskan och hygglig värme vid den tiden!

Har inte heller kommit så långt i den "riktiga" planeringen men sitter med massor med idéer som svämmar över åt alla håll... samlar på inspirationsbilder här och där, funderar på vilka vi ska bjuda, men vårt svåraste är: var ska vigselcermonin hållas???? 
    Vi hade tänkt att ha den under en jättestor och mycket gammal ek, men när jag åkte förbi där härom dagen såg jag att de håller på att gräva runtomkring och det visade sig att det ska byggas bostäder där under 2014 så just nu håller de på att dra vattenledningar och gör vägar för det nya bostadsområdet! Kring vår ek!! Så himla fräckt... Sen vet man ju inte hur det kommer att se ut där i maj 2014...
  • SandraElisabet
    PoS skrev 2013-03-27 22:33:50 följande:

Det här med klänningar...

Jag vet inte riktigt vad jag tänker om sk kina-klänningar. Jag har förstått att det är ganska vanligt och jag förstår varför, det är väl oftast en kostnadsfråga och kanske också att man kan få en klänning som man vill ha den.

För min egen del känns det helt uteslutet, dels för det som du skriver xMariax att kunna känna och klämma och så vidare. Sen tycker jag inte det känns helt rätt att det ska sitta någon sjuhundatusen miljarders mil bort och sy mina kläder under villkor jag inte vet något om. Det sista av mina betänkligheter är miljöaspekten, känns mycket dumt att de ska behöva skicka en klänning över hela världen när det finns så mycket fint här.

MEN jag förstår verkligen de som gör det som sagt, det är ju upp till var och en att bestämma hur och var man köper sin klänning. En del vill lägga 30000 kr på en klänning för att känna sig som en prinsessa och det finns det också tusen miljarder åsikter om.

Jag tänkte i alla fall köpa min klänning begagnat. Om 2 veckor ska jag till London och där ska jag kolla men om jag inte hittar något där så ska jag titta igenom alla vintagebutiker jag kan komma på och försöka hitta någon pärla i 20-tals stil eller 50/60-tal (har inte bestämt mig för längd än...) Det kan bli ett problem om jag inte hittar något så då kan jag alltid kolla REA:n i höst i butikerna och se om jag får köpa en ny ändå. Det är min plan haha, sen om den håller får vi väl se

Om jag ska vara ärlig förstår jag inte riktigt hur du tänker....? i stort sett ALLA kläder (vanliga och brudkläder) produceras i Kina/Bangladesh/Indien eller liknande och fraktas till den säljande marknaden. Det gäller elektronik, plast och i stort sett de flesta produkter som säljs på den svenska marknaden över huvudtaget.

Sedan vet jag att man har olika områden där man kanske väljer att vara mer medveten eller där man vill gynna inhemsk eller närmare produktion. Men om du inte går till en skräddare som syr upp klänningen åt dig med special-beställt tyg från Italien eller Turkiet så kan jag säga att till 99% säkerhet så görs bröllopsklänningar som säljs i Sverige (inte haute Couture eller de i 20 000 + kr-klassen) tillverkade i Kina/Asien.

När det gäller arbetsförhållanden i fabriker där de syr upp/ändringssyr brudklänningar till styckorders så tror jag inte att de skiljer sig jättemycket från de fabriker som stora svenska modeföretag anlitar till sin produktion...

Men när det gäller att se och känna är jag helt med dig! Om man anlitar rätt salong (för det finns mindre salonger som syr upp underbara kvaliteter till låga priser där pengarna inte går direkt till fabriksägaren utan till familjen som äger företaget) Så kan man alltid beställa hem tygprover och begära att de skickar bilder innan de  skeppar klänningen. Kan tipsa om flera shops på Etsy som verkar grymma om du inte hittar det du söker i London. Solig
    a ring on my finger skrev 2013-03-28 09:01:14 följande:
    Jag vet inte heller riktigt vad jag tänker om Kina-klänningar. Ena dagen är det självklart pga priset, nästa känns det inte alls rätt. Tur man har 1½ år på sig Att de ska skicka klänningen hela vägen från Kina har jag däremot inga problem med eftersom de flesta klänningar i Svenska butiken också tillverkas i Kina och fraktas hit. 
    Precis, om du är intresserad borde du kolla upp Etsy i större utsträckning än så kallade "kinasidor" av samma anledning som jag skrev ovan.

/Så nu har den snart examinerade textilekonomen talat. Flört
  • HubbaBubba

Tänkte bara dela med mig av vårt senaste inspirationscollage Glad

Har inte kommit så mkt längre i planeringen. Både vi och våran bröllopskoordinator letar efter en lokal som passar oss, hoppas vi hittar en snart Glad
  • MH2014

HubbaBubba - mycket som är klart på din inspiration som ni redan har,,va skönt :)
    men klänningen högst upp till vänster har jag inte sett innan, är det du?? Isåfall har jag missat det inlägget,,jätte fin klänning!!

Svar på tråden Bröllop 2014?