• Limba

Bröllop 2014?

2014 BRUDAR!

Här kan ni bomba med bilder på klänningar, men även gärna ringar, inspiration m.m!

En plats att dela med sig av allt virrvarr i huvudet,
    kika på andras val och hjälpas åt med råd och tips längst med vägen till den stora dagen!!

Vi slår på stort sommaren 2014, och det vore jättekul att se hur andra tänker och önskar!

BILD-BOMBA gärna!

{#emotions_dlg.flower} 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-09 14:01
    Detta är alltså tänkt som en sidotråd till Brudar 2014, fast med bilder!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-05 12:58
    ~ VI GIFTER OSS 2014! ~

25 januari ~ PoS på Värmdö, Stockholm

25 januari ~ Josefin o Micke i Sollentuna, Stockholm

11 februari ~ MH2014 i Västerås

3 Maj~ Jeanettejohansson i Hästveda, utanför Hässleholm

24 Maj ~ xMariax, Eskilstuna

31 Maj ~ Mrs Lindahl 2014 i Hästveda

6 juni ~ Power of Love i Karlstad

7 juni ~ Csve i Jönköping

7 juni ~ Larssonmaria86 i Glostorp, utanför Malmö

7 juni~ Sandrajavisst, Nyköping

28 juni ~ Ebbaa i Karlstad

28 juni ~ Sandra01 i Stockholm

5 juli ~ HubbaBubba i Stockholm

26 juli ~ Kakbakaren i Österbotten, Finland

2 augusti ~ Sandra Elisabet i Göteborgsområdet

16 augusti ~ Schmock i Göteborg

Augusti ~ Limba någonstans i Sverige

Augusti ~ A ring on my finger i Helsingborgsområdet

18 oktober ~ Ponduss i Västerås

6 december ~ Winterwonderland i Göteborg
  • Svar på tråden Bröllop 2014?
  • SoStylish
    SandraElisabet skrev 2013-04-04 16:00:13 följande:
    OK, här kommer gör jag en mycket låååång historia kort för att hjälpa dig med gästlistan.

Jag har stor släkt på mammas sida, hon har 7 syskon; de 2 äldsta är min morfars barn, de 4 mittersta (där hon själv ingår) är barn till både morfar och mormor, de 2 senaste är bara mormors barn.
    Det innebär stor skillnad på ålder, min äldsta moster fyller 60, min yngsta morbror fyller strax 29 (jag är 26).
    Ni förstår att det gör mina relationer till mina mostra/morbröder mycket ojämn.

Jag har i dagsläget 17 kusiner, en till påväg, flera kusinbarn och jag vill inte veta hur många sysslingar jag har.

Efter uppdelning av arv etc så talar inte vissa av mammas syskon med varandra längre. Jag har inte heller jätte nära kontakt med någon av mina släktingar ovan egentligen, även om några av oss firar högtider ihop.

Jag har valt att bjuda min äldsta moster och hennes 2 barn (mina kusiner) då jag tycker om dem och de betyder mycket för mig. Hennes man är (ursäkta) ett svin och de ska förmodligen skiljas. Jag bryr mig inte om ifall det inte är korrekt, min ingifta morbror kommer INTE bli bjuden på bröllopet.

Utöver det kommer bara min yngsta moster och min yngsta morbror att bli bjudna, det är dem jag har närmast kontakt med och de är bara några år äldre än mig.

När det gäller kusiner har jag bara bjudit dem jag tycker om, oavsett om det innebär att jag bjuder en eller två kusiner från en familj där det finns fler syskon eller där jag inte bjudit min moster/morbror.

På pappas sida har jag en biologisk farbror, han är bjuden pga att pappa skulle bli ledsen, men han har ingen respektive så det blir bara 1. Pappa har också en syster som varit fosterbarn. De kommer inte jättebra överens tyvärr, så därför är inte hon eller hennes familj bjuden.

Tänkte bara ge lite insyn i hur jag resonerar kring inbjudningar. Om det inte vore så att det fanns slitningar i släkten hade det varit svårare att sålla..... Usch! Det vill jag inte ens tänka på lol!

Vi komer ha en gästlista på max 78 pers, det blir 39 från min fästmans och 39 från min sida. Ca 17 kommer vara familj/släkt för mig och aningen mindre för min fästman, strax under 50/50 mellan släkt och vänner.

Ursäkta långt inlägg, blev visst inte så kort. :)
    Jag säger bara tack!:) Du fick mig lite att inse att det är vårt bröllop och vi bjuder vilka vi helst vill! Jag har äve 2 fastrar som inte är pappas helsyskon som jag aaaaaaaaaldrig pratar med, men tänkt att man måste ju bjuda dem. Men... näääää:)
    Stort tack för denna insikt, känns mycket bättre nu! :) 
  • swdnchick

Vi tänker också bara bjuda de kusiner som vi träffar åtminstone någon gång per år. Mina föräldrar har bara ett syskon var, så moster o faster måste ju bjudas, även om jag träffar faster väldigt sällan. Min m2b's pappa har många äldre syskon som jag aldrig träffat( o det har inte min sambo heller gjort de senaste 7 åren), så de kommer inte bjudas. Inte heller min sambos kusiner från den sidan bjuds. Hans familj har också lite konstigt med en fördetta ingift morbror som vi umgås mycket med som självklart är bjuden, men inte hans moster med ny man som vi aldrig träffar. Vi betalar i princip allt själva så därför bestämmer vi över gästlistan. Det är VÅRT bröllop, och vi väljer vilka som vi vill dela VÅR dag med.

• SandraElisabet
    SoStylish skrev 2013-04-04 16:24:50 följande:
    Jag säger bara tack!:) Du fick mig lite att inse att det är vårt bröllop och vi bjuder vilka vi helst vill! Jag har äve 2 fastrar som inte är pappas helsyskon som jag aaaaaaaaaldrig pratar med, men tänkt att man måste ju bjuda dem. Men... näääää:)
    Stort tack för denna insikt, känns mycket bättre nu! :) 
    Glad att kunna hjälpa till. Solig Var bara beredd på att du kan få kommentarer från släktingar... Du kanske kan prata med dina föräldrar innan ni bestämmer er helt? Jag har pratat med mina föräldrar och kände att det var skönt för jag fick bra respons av dem.
  • Eksson

So Stylish: Ang gästlista så är det som du säger att det är ERT bröllop och du bjuder dem som du vill dela ER dag med. Men sen säger du emot dig själv lite "moster och faster måste ju bjudas". Så bjud bara dem du faktiskt vill ha med, det finns inga måsten på ER bröllopsdag.

Vi är inte speciellt nära med vår släkt, visst man träffar dem då och då men de är inga jag vill dela min viktigaste dag med. Min sambos famor kommer komma, men inga fler. Resten är familj (mamma-pappa.syskon) och vänner.

Känn efter vad som gör er lyckliga på er dag!

• Power of Love

Ang gästlistan så bjuder vi de vi vill. Det kommer bli mer vänner än släkt.

På min sida bjuder vi kusiner men inte på hans sida. Jag står mina kusiner nära och han inte alls lika nära. Vi var dessutom inte bjudna på hans kusins bröllop så det kommer inte bli några sura miner där. Vi bjuder alla mostrar och fastar och farbröder. Eller ja jag har en moster, han har en moster, en faster och en farbror så det är ju inte så många. 

• August Moon
    Power of Love skrev 2013-04-03 21:31:51 följande:
    Jag har den minsta och trivs bra med den. Jag ville inte ha för stor så denna var perfekt. Men det där är ju olika, så jag rekomenderar verkligen att du provar dig fram (det kanske du redan gjort Flört)
    Har inte provat än, planer finns på att hinna med det i helgen (hoppas kan man ju alltid Tungan ute).

Funderade på att beställa från nätet men det blir butik. Dels för min egen räkning, för att kunna prova och vara säker på att få rätt storlek. Dels för att det finns ett helt fantastiskt smyckesetablissemang här i Uppsala som jag gärna vill stödja. Det är inte bara en vanlig guldsmedsbutik utan en mindre välgörenhetsorganisation - dom ordnar klädinsamlingar bland kunderna och skickar till fattiga länder, åker ner till Grekland och adopterar gatuhundar, och donerar en del av sin vinst till Unicef, SOS Barnbyar och diverse djurskyddsorganisationer. Sånt vill jag stötta! Glad
  • swdnchick

Eller egentligen är det väl bara avstånd som gör att jag inte träffar min faster, jag tycker mycket om henne. Min pappa tycker att vi måste bjuda henne och jag kan hålla med. Jag vill inte tappa kontakten med min faster och hon skulle bli besviken om hon inte blev bjuden. Vi funderar på att bjuda en kusin till min blivande svärmor, för vi har sovit hos dem i Sthlm när vi varit där, och vi tycker att de känns som "familj". Vi tycker att det är svårt att avgöra vilka som är "viktiga" nog för att bjudas. Det är ju så svårt att sätta gränser att jag till och med säger emot mig själv.

• SoStylish

Det är så sant som ni säger:) Det är VÅR dag:)
    Ska prata lite med föräldrarna om det med. Känns iallafall bättre nu att man faktiskt kan få bjuda vem man vill ,haha;)
    Så nu har vi nästan fått rätt på gästlistan- check!

Har ni funderat över hur många tärnor, marskalkar och brudnäbbar ni ska ha? :) 

• SandraElisabet
    SoStylish skrev 2013-04-04 22:13:11 följande:
    Det är så sant som ni säger:) Det är VÅR dag:)
    Ska prata lite med föräldrarna om det med. Känns iallafall bättre nu att man faktiskt kan få bjuda vem man vill ,haha;)
    Så nu har vi nästan fått rätt på gästlistan- check!

Har ni funderat över hur många tärnor, marskalkar och brudnäbbar ni ska ha? :) 
    Vi ska ha en tärna, en marsalk och ingen brudnäbb. Not my style. Flört

Känner att kvalitet är bättre än kvantitet på den fronten.

Har svårt att förstå grejen med att ha en "maid of honor" och en massa tärnor utöver det, det samma gäller för "bestman" etc. Det blir dyrt och konceptet känns som att det är till för att blidka syskon/kusiner/vänner som absolut vill vara i centrum på ER dag... Nä, det får vara.
  • swdnchick

Vi ska ha en tärna, en marskalk och en brudnädd. Jag har en ursöt 6årig systerdotter som är född och uppvuxen i USA, och hon vill inget hellre än att vara flowergirl. Vi hade kanske inte tänkt ha det, men jag gör vadsomhelst för henne. Jag tycker att det ska bli roligt att ha henne med på vår dag. Hon kommer dock inte att strö blommor kring sig i kyrkan utan bara ha en mindre variant av min bukett.

Svar på tråden Bröllop 2014?