• Limba

Bröllop 2014?

2014 BRUDAR!

Här kan ni bomba med bilder på klänningar, men även gärna ringar, inspiration m.m!

En plats att dela med sig av allt virrvarr i huvudet,
    kika på andras val och hjälpas åt med råd och tips längst med vägen till den stora dagen!!

Vi slår på stort sommaren 2014, och det vore jättekul att se hur andra tänker och önskar!

BILD-BOMBA gärna!

{#emotions_dlg.flower} 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-09 14:01
    Detta är alltså tänkt som en sidotråd till Brudar 2014, fast med bilder!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-05 12:58
    ~ VI GIFTER OSS 2014! ~

25 januari ~ PoS på Värmdö, Stockholm

25 januari ~ Josefin o Micke i Sollentuna, Stockholm

11 februari ~ MH2014 i Västerås

3 Maj~ Jeanettejohansson i Hästveda, utanför Hässleholm

24 Maj ~ xMariax, Eskilstuna

31 Maj ~ Mrs Lindahl 2014 i Hästveda

6 juni ~ Power of Love i Karlstad

7 juni ~ Csve i Jönköping

7 juni ~ Larssonmaria86 i Glostorp, utanför Malmö

7 juni~ Sandrajavisst, Nyköping

28 juni ~ Ebbaa i Karlstad

28 juni ~ Sandra01 i Stockholm

5 juli ~ HubbaBubba i Stockholm

26 juli ~ Kakbakaren i Österbotten, Finland

2 augusti ~ Sandra Elisabet i Göteborgsområdet

16 augusti ~ Schmock i Göteborg

Augusti ~ Limba någonstans i Sverige

Augusti ~ A ring on my finger i Helsingborgsområdet

18 oktober ~ Ponduss i Västerås

6 december ~ Winterwonderland i Göteborg
  • Svar på tråden Bröllop 2014?
  • Power of Love
    August Moon skrev 2013-04-02 22:08:23 följande:
    Power of Love: Himla fin förlovningsring... det råkar vara samma modell som jag har bestämt att jag vill ha som vigselring Flört Fast det blir i vitt guld, och så är jag inte säker på storleken, dom finns ju i tre olika. Största går bort p.g.a. priset, så det blir nån av de andra två.
    Jag har den minsta och trivs bra med den. Jag ville inte ha för stor så denna var perfekt. Men det där är ju olika, så jag rekomenderar verkligen att du provar dig fram (det kanske du redan gjort Flört)
  • Power of Love
    3Maj2014 skrev 2013-04-02 21:50:20 följande:
    Ååå idag har jag beställt en klänning. Hittade en (ny) på ebay för bara 700 kr! Hade budgeterat 7000 kr, så en tiondel av budgeten vore ju toppen. Bara hoppas att den passar. Vad tycker ni? :)

Underbar klänning! 
  • Power of Love
    MH2014 skrev 2013-04-02 21:32:07 följande:
    Ja eller hur!! Men så himla kul :)
    men det dyker ju upp mer indelade grupper nu för 2014,,skulle vara synd att inte följas åt vi som ändå snart hållit igång i ett halvår och tjatat bröllop ;)
    Ja det är riktigt kul att det skrivs så mycket. Även om jag börjat skriva i juni 2014 tråden så skulle jag ju inte kunna lämna denna. Hur ska jag då få veta mer om hur det går för er andra Hjärta

OCH när ska du berätta mer om ditt tema MH2014? Flört
  • SoStylish
    SandraElisabet skrev 2013-04-03 11:49:26 följande:
    Har ni kommit igång med något? Ni har ju ett datum så jag antar att ni bokat vigsellokal eller festlokal...?

Annars är ju steg 1: Budget och komma på hur avslappnat/högtidligt man vill ha det för att kunna dels bedömma slutpriset och dels för att kunna välja lokal.
    Steg 2: Boka Vigsellokal och festlokal, och då måste man ju ha lite koll på gästlistan för att veta hur många som ska kunna få plats. Gästlistan jobbar man ju med under en tid beroende på när inbjudan/save the dates ska ut.
    Steg 3: Fråga Tärna/Marsalk och Toastmaster/Toastmadame. Kanske även bestämma vem i familjen /av vännerna som hjälper till med vad så att man tar in den externa expertis som finns... Solig
    Steg 4: Boka fotograf och Vigselförrättare.

Nä de är klara så är det väll mest kläder/Skor, accesoarer, Tema och utsmyckning för festen/vigseln som gäller... Provsmaka menyer och tårta/bakverk, välja blommor etc.

Jag har använt en sammanslagning av checklistan här på Bröllopstorget och checklistan som man fick med boken "Allt om Bröllop". Sedan har jag anpassat den listan efter egna preferenser och förutsättningar. Flört Har sedan gjort checklista, budget och gärstlista i varsitt exceldokument för att ha koll och dela med mig av info till de närmaste (tärna och Toastmadame) som hjäper till.

Hoppas jag  var hjälpsam! Och välkommen förresten. {#emotions_dlg.flower}
    Tack, du var väldigt hjälpsam :D
    Kyrka har vi inte bokat än, vi tänkte göra det denna månaden, så förhoppningsvis är den ledig den 12:e annars blir det väl en annan sommardag den sommaren iallafall:)
    Och gästlistan filar vi också lite på just nu.. svårt det där tycker jag.. Som jag, har tex 20 kusiner, varav ca 8 st har familjer. Och vissa har jag inte pratat med på flera år! Om ens alls eftersom många av mina kusiner är runt 20 år äldre än mig;) Iallafall så är det många "närmre" släktingar man inte pratar med alls, men sedan så är jag jättebundis med 4 st sysslingar så de vill vi ju bjuda.. men då känns det som om man måste bjuda ALLA och då snackar man ju nästan 150 personers-bröllop om inte mer;) Och så stort har vi väl inte riiiiktigt tänkt oss, hihi:P

Vad är "etikett" på vilka man ska bjuda? Känner ju mer för att bjuda en massa vänner man umgås med än släktingar man inte pratar med eller träffas. Om man nu inte låter allt för elak:)

Tack för välkomnandet:D
  • MH2014

SoStylish - vi bjuder fler vänner än släkt! Vi bjuder dem som står oss närmast,,även om vi sållat bort där med.

• MH2014

Power of Love - hoppas jag sitter vid datorn nån gång så kan jag lägga upp bilder och berätta mer!!

• Mrs Lindahl 2014

Jag har inte skrivigt på ett tag så här kommer en snabb update:

Vi har:
    *Bokat kyrkan och lokalen och fått båda två bekräftade, underbart!!!
    *Beställt presenter till tärnor, best men och toastmaster, som vi kommer ge dem när vi frågar dem. Har postat bilder på dem tidigare och alla blev super bra.
    *Gjort en budget och öppnat ett genomsamt konto till vårt "bröllopssparande"
    *Gjort gästlistan- vi kommer bjuda ca 65st, bara vuxna, inga barn och mest vänner och nära släkt.

Just nu jobbar vi på :
    *HItta och boka fotograf, inser att man snart måste göra det i skåne tydligen, de flesta är redan helt uppbokade inför 2013 och har bokningar inför 2014.
    Men som andra har  nämt så är det ju fasligt dyrt, mellan fotografen och min drömring så går en tredjedel av vår planerade budget, så det blir till att tänka om där.
    *Eventuellt hitta konditor och boka datum redan nu. Vi vill ha en väldigt specifik typ av tårta som få kan göra och tydligen kan det vara bra att boka upp dem redan nu inför nästa år. Vi hade inte rikigt tänkt på det men när jag av en slump surfade runt så upptänkte jag det.
    *Ta förlovningsfoto och beställa våra "save the date".

Det är mycket men kul Skrattande

Är det något annat ni superplanerare tycker man borde börja kolla upp redan nu?

• SoStylish
    MH2014 skrev 2013-04-04 15:14:35 följande:
    SoStylish - vi bjuder fler vänner än släkt! Vi bjuder dem som står oss närmast,,även om vi sållat bort där med.
    Jag är bara rädd för att det ska bli lite sura miner i min släkt då, vore inte första gången;) Men iallafall så har jag ett exempel; har 2 kusiner som är runt min ålder, dessa 2 är systrar. Vi har alla jobbat ihop till och med och pratar rätt mycket! Så jag vill bjuda dem. Däremot har de en bror som är 10 år äldre än mig, aldrig pratat med han, aldrig träffat han fru. Så.. dem är man inte så sugna på att bjuda egentligen, men är det "taskigt" om man bjuder resten av familjen? Även om alla är vuxna?
    Svårt detdär.. Även om vi tänkt att det inte är värt att bjuda de släktingar som varken hörde av sig vid förlovningen eller när vår dotter föddes, vilket många vänner såklart gjorde och kom med presenter och allt detdär;)

Mycket babbel nu, men ja, gästlistan är jag nästan "rädd" för att tampas med;) 
  • SoStylish
    3Maj2014 skrev 2013-04-02 21:50:20 följande:
    Ååå idag har jag beställt en klänning. Hittade en (ny) på ebay för bara 700 kr! Hade budgeterat 7000 kr, så en tiondel av budgeten vore ju toppen. Bara hoppas att den passar. Vad tycker ni? :)

Åh, vilken fin klänning!{#emotions_dlg.flower}
  • SandraElisabet
    SoStylish skrev 2013-04-04 15:45:04 följande:
    Jag är bara rädd för att det ska bli lite sura miner i min släkt då, vore inte första gången;) Men iallafall så har jag ett exempel; har 2 kusiner som är runt min ålder, dessa 2 är systrar. Vi har alla jobbat ihop till och med och pratar rätt mycket! Så jag vill bjuda dem. Däremot har de en bror som är 10 år äldre än mig, aldrig pratat med han, aldrig träffat han fru. Så.. dem är man inte så sugna på att bjuda egentligen, men är det "taskigt" om man bjuder resten av familjen? Även om alla är vuxna?
    Svårt detdär.. Även om vi tänkt att det inte är värt att bjuda de släktingar som varken hörde av sig vid förlovningen eller när vår dotter föddes, vilket många vänner såklart gjorde och kom med presenter och allt detdär;)

Mycket babbel nu, men ja, gästlistan är jag nästan "rädd" för att tampas med;) 
    OK, här kommer gör jag en mycket låååång historia kort för att hjälpa dig med gästlistan.

Jag har stor släkt på mammas sida, hon har 7 syskon; de 2 äldsta är min morfars barn, de 4 mittersta (där hon själv ingår) är barn till både morfar och mormor, de 2 senaste är bara mormors barn.
    Det innebär stor skillnad på ålder, min äldsta moster fyller 60, min yngsta morbror fyller strax 29 (jag är 26).
    Ni förstår att det gör mina relationer till mina mostra/morbröder mycket ojämn.

Jag har i dagsläget 17 kusiner, en till påväg, flera kusinbarn och jag vill inte veta hur många sysslingar jag har.

Efter uppdelning av arv etc så talar inte vissa av mammas syskon med varandra längre. Jag har inte heller jätte nära kontakt med någon av mina släktingar ovan egentligen, även om några av oss firar högtider ihop.

Jag har valt att bjuda min äldsta moster och hennes 2 barn (mina kusiner) då jag tycker om dem och de betyder mycket för mig. Hennes man är (ursäkta) ett svin och de ska förmodligen skiljas. Jag bryr mig inte om ifall det inte är korrekt, min ingifta morbror kommer INTE bli bjuden på bröllopet.

Utöver det kommer bara min yngsta moster och min yngsta morbror att bli bjudna, det är dem jag har närmast kontakt med och de är bara några år äldre än mig.

När det gäller kusiner har jag bara bjudit dem jag tycker om, oavsett om det innebär att jag bjuder en eller två kusiner från en familj där det finns fler syskon eller där jag inte bjudit min moster/morbror.

På pappas sida har jag en biologisk farbror, han är bjuden pga att pappa skulle bli ledsen, men han har ingen respektive så det blir bara 1. Pappa har också en syster som varit fosterbarn. De kommer inte jättebra överens tyvärr, så därför är inte hon eller hennes familj bjuden.

Tänkte bara ge lite insyn i hur jag resonerar kring inbjudningar. Om det inte vore så att det fanns slitningar i släkten hade det varit svårare att sålla..... Usch! Det vill jag inte ens tänka på lol!

Vi komer ha en gästlista på max 78 pers, det blir 39 från min fästmans och 39 från min sida. Ca 17 kommer vara familj/släkt för mig och aningen mindre för min fästman, strax under 50/50 mellan släkt och vänner.

Ursäkta långt inlägg, blev visst inte så kort. :)
Svar på tråden Bröllop 2014?