• Limba

Bröllop 2014?

2014 BRUDAR!

Här kan ni bomba med bilder på klänningar, men även gärna ringar, inspiration m.m!

En plats att dela med sig av allt virrvarr i huvudet,
    kika på andras val och hjälpas åt med råd och tips längst med vägen till den stora dagen!!

Vi slår på stort sommaren 2014, och det vore jättekul att se hur andra tänker och önskar!

BILD-BOMBA gärna!

{#emotions_dlg.flower} 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-09 14:01
    Detta är alltså tänkt som en sidotråd till Brudar 2014, fast med bilder!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-05 12:58
    ~ VI GIFTER OSS 2014! ~

25 januari ~ PoS på Värmdö, Stockholm

25 januari ~ Josefin o Micke i Sollentuna, Stockholm

11 februari ~ MH2014 i Västerås

3 Maj~ Jeanettejohansson i Hästveda, utanför Hässleholm

24 Maj ~ xMariax, Eskilstuna

31 Maj ~ Mrs Lindahl 2014 i Hästveda

6 juni ~ Power of Love i Karlstad

7 juni ~ Csve i Jönköping

7 juni ~ Larssonmaria86 i Glostorp, utanför Malmö

7 juni~ Sandrajavisst, Nyköping

28 juni ~ Ebbaa i Karlstad

28 juni ~ Sandra01 i Stockholm

5 juli ~ HubbaBubba i Stockholm

26 juli ~ Kakbakaren i Österbotten, Finland

2 augusti ~ Sandra Elisabet i Göteborgsområdet

16 augusti ~ Schmock i Göteborg

Augusti ~ Limba någonstans i Sverige

Augusti ~ A ring on my finger i Helsingborgsområdet

18 oktober ~ Ponduss i Västerås

6 december ~ Winterwonderland i Göteborg
  • Svar på tråden Bröllop 2014?
  • teres77
    a ring on my finger skrev 2013-09-23 23:14:43 följande:
    Det där med att beräkna alkohol tycker jag är supersvårt.
    Vi började räkna lite på det i helgen för att försöka sätta en lite mer exakt budget men det är ju helt omöjligt! Förvånad
    För oss lär det nog bli Tyskland och jag gissar att öl och vin inte blir svårtsålt om man skulle få allt för mycket över...men hur mycket är för mycket?
    Jag vill absolut inte snåla och är inte rädd för fylleslag. Hellre lite för runda fötter än att festen dör kl 23...men så har vi ingen på vår gästlista som brukar dricka och tappa kontrollen. Hade vi haft det hade vi alldeles säkert tänk annorlunda.
    Men det hade varit väldigt tråkigt om t.ex allt vin tog slut eftersom inte alla dricker öl eller starksprit.
    Starksprit tycker jag nog är svårast av allt att beräkna föresten. Kanske håller de flesta sig till öl/vin...men jag vet att många gärna dricker GT, Mojito, Baccardi Razz.-drinkar osv när det är fest.
    Men handlar det om 1liter eller 7liter? Gaaaah, skitsvårt ju!
    Vi har landat i beslutet att ha betalbar efter middagen och det är festplatsen som håller i det... Jag ska prata med dem om det är möjligt att plocka bort starkspriten och bara sälja öl/vin/cider. Vi kommer ha barn med på festen och jag är inte så intresserad av ett fylleslag. Nu tror jag väl iofs att föräldrarna kommer ha koll, men andra... Det är ju ändå Norrlänningar vi snackar om här Flört Kan vi undvika starksprit så hoppas jag att de minsta barnen hunnit åka hem innan det ballar ur. 

Eftersom jag själv inte dricker så blir det helknepigt att försöka beräkna åtgången själv, så vi kommer helt enkelt fråga festplatsen och systembolaget innan. När gästerna OSAr så får de ange vad de vill dricka till maten. Där kommer vi förhoppningsvis få en liten överblick över det vi ska bjuda på. Sen tar vi väl i lite i överkant, så det inte tar slut. 
  • Jennan

vill också vara med här :) Jag och min vackeaste gifter oss den 8 februari 2014  Vi har kommit ganska långt i planeringen och mycket inköp är redan gjorda:) Så vi ligger bra till tror jag. Nu är det mest tankar kring maten som tar upp mycket tid. Vi har beslutat att ha buffé (förrätt och varmrätt) Varmrättsbuffén har vi redan bokat hos en catering och det kommer bli en italiensk då vi älskar sådan mat. Förrätts buffén tänkte vi laga till själva. Men nu är då min fråga om det skulle fungera att servera ex. gubbröra, skagenröra, lite olika laxar, löjrom, knäcke m.m. som en förrättsbuffé? Detta blir ju en ganska svensk buffé och till varmrätt blir det italienskt. Blir det för spretigt? Vad tycker ni?

• teres77
    Jennan skrev 2013-09-24 20:07:17 följande:
    vill också vara med här :) Jag och min vackeaste gifter oss den 8 februari 2014  Vi har kommit ganska långt i planeringen och mycket inköp är redan gjorda:) Så vi ligger bra till tror jag. Nu är det mest tankar kring maten som tar upp mycket tid. Vi har beslutat att ha buffé (förrätt och varmrätt) Varmrättsbuffén har vi redan bokat hos en catering och det kommer bli en italiensk då vi älskar sådan mat. Förrätts buffén tänkte vi laga till själva. Men nu är då min fråga om det skulle fungera att servera ex. gubbröra, skagenröra, lite olika laxar, löjrom, knäcke m.m. som en förrättsbuffé? Detta blir ju en ganska svensk buffé och till varmrätt blir det italienskt. Blir det för spretigt? Vad tycker ni?
    Jag tycker det låter gott! Det går ju att göra uppläggen lite raffinerade så det inte känns så mycket "midsommar", om du förstår vad jag menar...
  • PoS
    a ring on my finger skrev 2013-09-23 23:14:43 följande:
    Det där med att beräkna alkohol tycker jag är supersvårt.
    Vi började räkna lite på det i helgen för att försöka sätta en lite mer exakt budget men det är ju helt omöjligt! Förvånad
    För oss lär det nog bli Tyskland och jag gissar att öl och vin inte blir svårtsålt om man skulle få allt för mycket över...men hur mycket är för mycket?
    Jag vill absolut inte snåla och är inte rädd för fylleslag. Hellre lite för runda fötter än att festen dör kl 23...men så har vi ingen på vår gästlista som brukar dricka och tappa kontrollen. Hade vi haft det hade vi alldeles säkert tänk annorlunda.
    Men det hade varit väldigt tråkigt om t.ex allt vin tog slut eftersom inte alla dricker öl eller starksprit.
    Starksprit tycker jag nog är svårast av allt att beräkna föresten. Kanske håller de flesta sig till öl/vin...men jag vet att många gärna dricker GT, Mojito, Baccardi Razz.-drinkar osv när det är fest.
    Men handlar det om 1liter eller 7liter? Gaaaah, skitsvårt ju!
    Jamen gud! Jag håller helt med att det är svårt med alkoholen. Jag kommer från en familj där det inte direkt spottas i glasen så jag vill dock ha kontroll på drickat på nåt vis och alltså inte ha öppen bar. Jag föreslog att endast erbjuda öl/vin/cider i baren men min sambo däremot tycker att det är lite "torftigt" på en fest.

Vi har pratat fram och tillbaka och landat ungefär här:
    Fördrink: varm äppeldrink med vit rom (1 glas + påfyllning)
    Till middagen bjuder vi på vin och öl i flaskor på borden, motsvarande ca 2 glas/person.
    I baren (med serveringspersonal och litet självkostnadspris) är det boxvin och ölburkar från Tyskland. Där kommer även att serveras en "hennes"-drink och en "hans"-drink (varsin favorit) men det är den ENDA starkspriten.
    Det vi också inser är att middagen är typ 18-21.30 och kl 22 serveras tårtan så baren är öppen ca 22.30-01 - det spelar också roll för mängden ?
    Vi har 60 gäster och räknar med typ 25 flaskor vin och 30 flaskor öl till middagen. Boxvin ca 10 röda, 5 vita och sedan 15 flak öl och 5 flak cider. Gin 1-2 flaskor, Martini 1-2 flaskor (vi har inte bestämt antal än).
    Men jag vet inte - är det för lite/mycket? Vad säger ni?

En sak som kan vara bra att tänka på angående drinkar är ju att om ni ska ha egen bar så är det inte "bara" alkoholen som ska handlas utan lime, is, virke, osv - jättesvårt att räkna sådant med och dessutom kanske lite jobbigt att tillreda ett helt gäng drinkar om man har ett stort bröllop
  • Plättis
    PoS skrev 2013-09-25 20:46:43 följande:
    En sak som kan vara bra att tänka på angående drinkar är ju att om ni ska ha egen bar så är det inte "bara" alkoholen som ska handlas utan lime, is, virke, osv - jättesvårt att räkna sådant med och dessutom kanske lite jobbigt att tillreda ett helt gäng drinkar om man har ett stort bröllop
    Jag tänkte mig att man kunde ha någon form av färdigblandad drink, typ bål, så att det inte blir för mycket jobb för bartendern. Vi har hyrt en lokal med bar, men det ingår ingen personal, så den stackare vi lyckas övertala att stå där är inte nödvändigtvis proffs (om det inte finns någon i bekantskapskretsen). Det kändes som en jättebra lösning, att ha en stor kanna med något gott och sedan hälla upp det i glas bara.
    Men min sambo tycker tydligen att bål är äckligt, så jag måste utveckla vad jag menar innan jag lägger fram förslaget igen   
  • Ello

Bål kan ju vara vad som helst. Om man gillar piña colada kan man ju gøra det "på kanna", vilket i princip blir en blå... så ær det enkelt att hælla upp och man måste bara røra om lite då och då :)

• cutefjant
    MammaTill2 skrev 2013-09-26 14:03:48 följande:
    Jag och min man gifter oss 23 augusti 2014. :)) längtar ihjäl mig och allt är så nytt. Vad kan man förbereda redan nu??
    Då längtar vi till samma satum :D hur långt har nu kommit i planeringen??
  • MH2014

Plättis - håller med Ello, bål kan ju vara en färdig drink i kanna, behöver ju inte vara juice och Sprite med fruktskivor liksom ;) Vi kommer servera två olika drycker i glastappar,,vet dock inte vad än och de kommer vara alkoholfria (just dem i burkarna)

• Plättis
    MH2014 skrev 2013-09-28 21:10:53 följande:
    Plättis - håller med Ello, bål kan ju vara en färdig drink i kanna, behöver ju inte vara juice och Sprite med fruktskivor liksom ;) Vi kommer servera två olika drycker i glastappar,,vet dock inte vad än och de kommer vara alkoholfria (just dem i burkarna)
    Ja, det är ju det jag försöker förklara för min gubbe. Men som en typisk norrlänning har han bestämt sig på förhand vad han tycker och kommer att hålla fast vid det. 
    På tal om det pågår just nu förhandlingar om vi ska ha marsipan på tårtan eller inte. Min älskling hatar marsipan, men jag skulle kunna leva på det. Tanken på att peta över marsipanen på sin frus tallrik går tydligen inte för sig, så jag kör utpressningsmetoden för att få honom att ge med sig Oskyldig 
Svar på tråden Bröllop 2014?