• Chicita

Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara

Ibland känns det som att vissa glider igenom livet på en räkmacka, medan man själv drabbas av än det ena än det andra...

Tänkte skapa en lite allmän "dumpningstråd" här. Det är ok att "gnälla" på allt som är jobbigt. Men självklart även ok att peppa varandra.

Jag valde att inte göra det här till en tråd där man kan vara anonym eftersom jag tror att risken är överhängande att någon / några tycker att det är perfekt att klanka ner på de som mår dåligt då om man kan göra det anonymt.

• Svar på tråden Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara
  • daniiel

Och inatt fick vi inleda makens födelsedag (idag, lördag) med att åka på akuten. Jag fick sådan fruktansvärd outhärdlig tandvärk. Ligger nu halvdäckad på tradolan över helgen och hoppas på en tid hos tandläkaren till veckan. Jätteroligt med en sådan extrautgift... hejdå dotterns födelsedagskalas och presenter samt julklappar... jisses... Och jag som är sjukligt rädd för tandläkaren dessutom!

Jag älskar hösten, men det är verkligen inte min årstid. Alltid är det något. Förra året fruktansvärd bihåleinflammation följd av halsfluss och akut öroninflammation i båda öronen. Året före det gallstensanfall, bukspottskörtelinflammation samt galloperation. Woho!

• Chicita

Usch stackare... tandvärk som är så jobbigt. 
    Man tappar verkligen humöret när man har tandvärk, men det är väl en sån där sak som man liksom inte riktigt klarar av att stålsätta sig emot.

Jag är inte heller ett fan av tandläkare. Eftersom bedövningen inte brukar ta så får jag ju göra det mesta obedövad, så ett besök hos tandläkaren är smärta och obehag för mig. Så det är ju inget man ser fram emot direkt Obestämd 

Hoppas det går bra för dig och att det inte var något som blir så dyrt att fixa 

• javas
    daniiel skrev 2012-10-12 22:39:40 följande:
    Vår dotter har ett medfött hjärtfel och är opererad 4 gånger hittills, på andra sidan landet. Hon kommer behöva fler operationer, det vet vi, men ingen kan säga när. Det skrämmer mig. Tänk om hon behöver opererad precis när nästa barn ska födas? Då kan jag inte vara med henne. Tänk om vi får ett till sjukt barn? Tänk om jag aldrig kommer kunna jobba, så vi kommer behöva leva på en inkomst, hur ska det gå med två barn? Ja, frågorna är många och vi kan ju såklart inte veta i förväg hur det kommer bli. Vår dotter kom ju oplanerad och det har ju löst sig, vi har ju klarat oss genom det, men vi har fått kämpa så otroligt mkt.

Just pga allt som vi gått igenom med vår dotter, så känns det som att vi verkligen vill försöka vara bättre förberedda med nästa barn. Om det blir något fler barn. Självklart finns det förmodligen aldrig något perfekt läge, men med vår situation så tycker jag nog ändå att vi bör tänka igenom det hela någon extra gång och inte bara kasta oss vind för våg in i något. För vår skull, för vår dotters skull och för det eventuella syskonets skull.
    Aha ok! De gör ju det hela lite annorlunda såklart!
    Hoppas allt går bra med er dotter.
    Vi har tre barn och jag känner mig helt "klar" på den punkten. Jag kan verkligen sätta mig in i din situation att du är kluven, du vill ha ett till barn, men omständigheterna sätter stopp.
    Jag hoppas verkligen för din/er skull att saker kommer lösa sig snart på nåt vis.
    Även om man är så oerhört tacksam för det man har så kan saknaden av nåt mer verkligen ta knäcken på en.
    Kram
  • daniiel
    Chicita skrev 2012-10-13 13:01:17 följande:
    Usch stackare... tandvärk som är så jobbigt. 
    Man tappar verkligen humöret när man har tandvärk, men det är väl en sån där sak som man liksom inte riktigt klarar av att stålsätta sig emot.

Jag är inte heller ett fan av tandläkare. Eftersom bedövningen inte brukar ta så får jag ju göra det mesta obedövad, så ett besök hos tandläkaren är smärta och obehag för mig. Så det är ju inget man ser fram emot direkt Obestämd 

Hoppas det går bra för dig och att det inte var något som blir så dyrt att fixa 
    Ja, det var helt fruktansvärt vilket smärta. Jag fick panik kan man väl säga och ja, man tappar helt klart humöret. Inte det bästa med en liten snart 6-årig flicka hemma. Därav akuten. Det är nog bara gallstensanfallen och föda barn som är smärtor som kan mäta sig med tandvärken :P

Men huvva! Då förstår jag verkligen att du inte ser framemot tandläkarbesök om något behöver göras. Usch, vad obehagligt att behöva göra allt utan bedövning i princip. Det är ju nog hemskt som det är.

Tack :) Det lär tyvärr kosta ganska många tusenlappar, men jag får väl önska mig det i julklapp/födelsedagspresent av mina föräldrar för ett par år framåt ;P
  • daniiel
    javas skrev 2012-10-13 13:24:52 följande:
    Aha ok! De gör ju det hela lite annorlunda såklart!
    Hoppas allt går bra med er dotter.
    Vi har tre barn och jag känner mig helt "klar" på den punkten. Jag kan verkligen sätta mig in i din situation att du är kluven, du vill ha ett till barn, men omständigheterna sätter stopp.
    Jag hoppas verkligen för din/er skull att saker kommer lösa sig snart på nåt vis.
    Även om man är så oerhört tacksam för det man har så kan saknaden av nåt mer verkligen ta knäcken på en.
    Kram
    Tack :) Ja, det gör ju att situationen blir ytterligare lite komplicerad och jag vet att maken är livrädd för att något ska "hända" med ännu ett barn. Han har två bröder som dog vid födseln samt en syster som har ganska jobbig sjukdom, så när vår dotter föddes med hjärtfel så spädde det ju bara på hans rädsla för att få barn ytterligare. Även om han älskar att ha barn, vara pappa och egentligen vill ha fler.

Återigen, tack för dina ord :) Det är skönt bara att höra att någon kan förstå dilemmat, för det är verkligen inte enkelt, tyvärr.
  • snowstars

Jag är så sjukt less på att plugga och har svårt att hitta motivation till någonting. Inte blev det bättre av att jag under praktiken i våras upptäckte att jag verkligen vill jobba med det här men det är så länge kvar till examen. Har drygt två år kvar.. Och i höst skriver vi en jävla C-uppsats som jag sliter mitt hår över och har stressat över hela sommaren.

Har allvarligt funderat på att ta ett studieuppehåll men eftersom jag började ett år innan de införde en nyare variant av min utbildning skulle det bli så komplicerat. Jag tror att jag skulle få läsa klart min utbilning men är inte säker och om jag skulle behöva läsa den nya så är den ytterligare en termin lång. Så jag försöker bara stå ut och klara av det här men det känns inte som att det kommer gå.

Och ärligt talat hjälper det inte med kommentarer av typen "du fixar det här, du som är så duktig på..". Lätt att säga för den som inte behöver göra det själv.

Känns redan bättre. Tack.

• Chicita
    snowstars skrev 2012-10-13 14:17:55 följande:

Och ärligt talat hjälper det inte med kommentarer av typen "du fixar det här, du som är så duktig på..". Lätt att säga för den som inte behöver göra det själv.

Känns redan bättre. Tack.

Nej men visst är det så...
    Om man är grymt trött på något så spelar det ingen roll hur duktig man är på den saken.
    Det gäller ju dock att inte tappa intresset, för där i ligger mycket av motivationen.

Har inte riktigt koll på vad du pluggar, men går det att få lite extrajobb någonstans där du bor i detta ämne (och då menar jag verkligen extra, kanske några timmar i månaden bara)?
    Bara så du håller igång intresset och suget alltså... 
  • snowstars
    Chicita skrev 2012-10-13 14:23:45 följande:
    Nej men visst är det så...
    Om man är grymt trött på något så spelar det ingen roll hur duktig man är på den saken.
    Det gäller ju dock att inte tappa intresset, för där i ligger mycket av motivationen.

Har inte riktigt koll på vad du pluggar, men går det att få lite extrajobb någonstans där du bor i detta ämne (och då menar jag verkligen extra, kanske några timmar i månaden bara)?
    Bara så du håller igång intresset och suget alltså...

En vanlig lärarutbildning :P Det kanske går, har inte undersökt så noga, men det är svårt att hinna med och plugga samtidigt. Särskilt som man av naturliga skäl måste jobba dagtid Och så vet jag inte, nu har ju utbildningsministern bestämt att man måste vara behörig för att få undervisa och sätta betyg och jag har dålig koll på vilket datum det gäller från, om det var nu 2012 eller 2015..

OM man ska jobba tror jag ju dock att det är springvick som gäller..

• Chicita
    snowstars skrev 2012-10-13 14:30:41 följande:

En vanlig lärarutbildning :P Det kanske går, har inte undersökt så noga, men det är svårt att hinna med och plugga samtidigt. Särskilt som man av naturliga skäl måste jobba dagtid Och så vet jag inte, nu har ju utbildningsministern bestämt att man måste vara behörig för att få undervisa och sätta betyg och jag har dålig koll på vilket datum det gäller från, om det var nu 2012 eller 2015..

OM man ska jobba tror jag ju dock att det är springvick som gäller..

Åh lärare... trevligt Glad
    Kolla med någon skola. Det kanske finns behov av hjälplärare, alltså vikarier där. Även dom blir ju sjuka Flört
    Då kanske det kan funka att bara komma in och "vara med" på någon lektion ibland så du inte behöver lägga massa jobb på betygsättning, förberedelser inför lektioner osv. Utan att du bara kan gå in och hjälpa de barn som behöver extra stöd och sen gå hem/ till skolan när du är klar.
  • Aniara4

Jag är också less på att plugga! Eller rättare sagt på att inte göra det. Jag har läst en lång utbildning, och det enda som är kvar är den förbannade uppsatsen, som legat halvfärdig i... ja, jag vill inte säga hur länge. Jag har varit sjuk och sen varit tvungen att jobba lite grann åtminstone när jag blev utförsäkrad, så jag har inte haft ork. Det är så lite kvar, sen skulle jag kunna börja söka riktiga jobb i mitt yrke. Men det ser inte ut att bli den här terminen heller. Jag har inte ens lyckats registrera mig än.

Men jag har precis blivit anställd på ett jättebra jobb! Fast bara i tre månader. Arbetsplatsens framtid har varit lite osäker, och häromdagen fick vi veta att den förmodligen läggs ner vid årsskiftet. Desto större anledning att försöka krysta ur mig de sista sidorna av uppsatshelvetet... Skrikandes

Svar på tråden Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara