• Chicita

Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara

Ibland känns det som att vissa glider igenom livet på en räkmacka, medan man själv drabbas av än det ena än det andra...

Tänkte skapa en lite allmän "dumpningstråd" här. Det är ok att "gnälla" på allt som är jobbigt. Men självklart även ok att peppa varandra.

Jag valde att inte göra det här till en tråd där man kan vara anonym eftersom jag tror att risken är överhängande att någon / några tycker att det är perfekt att klanka ner på de som mår dåligt då om man kan göra det anonymt.

• Svar på tråden Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara
  • Chicita
    Tessa skrev 2012-09-07 08:59:29 följande:
    Chicita skrev 2012-09-06 20:28:08 följande:
    Men jisses kvinna, har du gått och blivit karl? FörvånadFlört

Var till neurologen i dag och fick rätt bra besked, ska få göra en magnetkameraröntgen för säkerhets skull men dom är rätt säkra på att det inte är MS, och dom har avskrivit Meniers också...

Så nu har jag nacken full med nervgift (liknande botox) för att se om yrseln minskar när nackmusklerna slappnar av... 
    Jag hoppas att de hittar vad problemet är och att du inte ger dig förrän du får en diagnos. Ibland är "att inte veta" värre än själva sjukdomen man har. Med en diagnos vet du vad du har att tackla.
    Usch stackars din mamma...

Ja det är ju det, vet man vad det är så kan man antingen behandla det. Eller lära sig leva med det.
    Om man inte vet vad det är för fel så tillkommer ju stress och oro (även om man inte tänker på det medvetet) och det kan ju göra att symptomen förvärras bara pga det. 
  • Chicita

Jaha fler som glider runt på räkmackor eller har livet gett dig några törnar?

Min sista törn verkar vara det där förbaskade fingret.
    Det ser ut nu som att dom skar rakt igenom den knöl som var orsaken till att fingret skulle opereras. Och därför kunde dom ju inte hitta något i leden (där knölen inte satt)...
    Vi får se när det har läkt ihop mer.
    För det är väldigt knöligt under ärret på den plats knölen satt... 

• Boringbrick

Skön tråd- Gnälla behöver man ju få göra ibland. ;) 

Har en hel del törnar för tillfället. Mitt förhållande har tagit en massa stryk pga en sjukdom jag har (dock inte fått diagnos ännu, utreds) och my man spenderar extremt mycket tid på sitt jobb, vilket gör att vi knappt får någon tid att ses/prata. Och pga situationen så är man ganska "on the edge" hela tiden, så det blir ofta argument och arga ord. Känns ju skönt att man inte är ensam. 

• sirifredde

Måste få gnälla av mig lite. Min mamma är så kontrollerande... Hon styr o ställer säger gör si och så... Jag är sedan 2 år sambo med världens finaste ... Då ja berättade att vi skulle gifta oss borgerligt var det som att hon snörpte på näsan och ifrågasatte varför inte i kyrkan. Jag konfronterade att vi får göra som vi känner och att det är vårt bröllop. Sen dess är det tyst inte att hon frågar hur det går eller om man behöver tips och råd. I början då ja flyttade hit kunde mamma ringa massor tror det va över 10 gånger en dag. Hon anklagade mig att pappa ville ta sitt liv ocg att det va p.g,a ja flyttat.Sanningen är att jag pratade långt i förväg med min pappa och han frågade mig vad jag ville. Han behandlar mig som en vuxen som ska behandlas där efter. Det ja skulle önska nu är att mamma ville egnagera sig lite i vårt bröllop men som sagt kan man ju inte tvinga fram det.

• daniiel

Jag skickar verkligen styrkekramar till alla som skriver i den här tråden! Jag hoppas innerligt att saker och ting ska lösa sig på bästa sätt för er.

Och med det sagt, så tänker jag gnälla lite till jag med..

Vår dotter har börjat förskoleklass och hon har det jättetufft. Hon hamnar utanför pga att hon inte hänger med i dom andra barnens tempo. Personalen står som handfallna och verkar inte ta det på allvar. Vi vet inte riktigt hur vi ska lösa situationen, men hoppas på hjälp från hjärtläkare och arbetsterapeut. Pga detta så har jag, återigen, hamnar efter i skolan trots att jag bara läsa en enda kurs. Jag kan inte fokusera på skolan alls känner jag, då all min tid och energi går åt till det där.

Min mormor har dessutom blivit väldigt sjuk och orkar knappt göra något alls, så jag spenderar mkt tid där också. Hjälper henne med disk, matlagning, städ, tvätt och annat. Det är ju hjärtskärande att se hur dåligt hon mår och även om man vet om att alla blir äldre och det inte är ovanligt att sjukdomar kommer och alla har en begränsad tid, så är man aldrig förberedd nog.

Och vår boendesituation är blä. Jag tycker inte om lägenheten, det är fel läge osv. Vi kan dessutom inte göra något åt det och att bo här gör vår vardagssituation med dottern ännu svårare. För jag har inte råd med körkort som det är just nu, eftersom vi lever på enbart en (ganska dålig) lön.

Tiden tickar på och trots att vi ännu är unga, så börjar jag verkligen längta efter ett ytterligare ett barn, men det känns inte alls som att det är läge för något sådant just nu. Då kommer ju tankarna på om det någonsin kommer bli läge för det och hur länge ska man vänta. Ja, osv osv osv.

Det känns faktiskt otroligt trist när man ser att alla andra "kör om" en hela tiden....

• Chicita

Det är rätt skönt att dela med sig av det som tynger en. Det blir lite lättare att bära tycker jag.

Hoppas att ni känner det samma.

• javas
    daniiel skrev 2012-10-12 14:17:15 följande:
    Jag skickar verkligen styrkekramar till alla som skriver i den här tråden! Jag hoppas innerligt att saker och ting ska lösa sig på bästa sätt för er.

Och med det sagt, så tänker jag gnälla lite till jag med..

Vår dotter har börjat förskoleklass och hon har det jättetufft. Hon hamnar utanför pga att hon inte hänger med i dom andra barnens tempo. Personalen står som handfallna och verkar inte ta det på allvar. Vi vet inte riktigt hur vi ska lösa situationen, men hoppas på hjälp från hjärtläkare och arbetsterapeut. Pga detta så har jag, återigen, hamnar efter i skolan trots att jag bara läsa en enda kurs. Jag kan inte fokusera på skolan alls känner jag, då all min tid och energi går åt till det där.

Min mormor har dessutom blivit väldigt sjuk och orkar knappt göra något alls, så jag spenderar mkt tid där också. Hjälper henne med disk, matlagning, städ, tvätt och annat. Det är ju hjärtskärande att se hur dåligt hon mår och även om man vet om att alla blir äldre och det inte är ovanligt att sjukdomar kommer och alla har en begränsad tid, så är man aldrig förberedd nog.

Och vår boendesituation är blä. Jag tycker inte om lägenheten, det är fel läge osv. Vi kan dessutom inte göra något åt det och att bo här gör vår vardagssituation med dottern ännu svårare. För jag har inte råd med körkort som det är just nu, eftersom vi lever på enbart en (ganska dålig) lön.

Tiden tickar på och trots att vi ännu är unga, så börjar jag verkligen längta efter ett ytterligare ett barn, men det känns inte alls som att det är läge för något sådant just nu. Då kommer ju tankarna på om det någonsin kommer bli läge för det och hur länge ska man vänta. Ja, osv osv osv.

Det känns faktiskt otroligt trist när man ser att alla andra "kör om" en hela tiden....
    Om du känner att du vill ha ett barn till så fundera över det.
    Du har ju barn tidigare och vet vad det handlar om. Förmodligen kommer allt lösa sig jättebra?
    Undra om det där perfekta läget någonsin kommer.
    Ska jag vara ärlig så tyckte jag nog allt flöt på mkt bättre när vi blev oplanerat med barn.
    Det bara blev så och vi valde att gilla läget och välkomna vårt undervärk.
    Nästa som är planerad in i minsta detalj, de blev inte alls som vi tänkt. Föddes alldeles för tidigt, Allt blev kaos, delvis ekonomin då vi båda fick vara hemma med sjukt barn längre tid. Vi båda ville vara på sjukhuset samtidigt som vi ville vara hemma med våra andra barn.
    Allt löste sig bra tillslut.
    Dit jag vill komma är att det kan nog vara svårt o hitta de perfekta läget. O ändå om man tror att det är de så kanske man inser att så var inte fallet.
    Men en sak är säker, vilket läge det än är så ångrar man inte sitt barn Hjärta
  • maxmamma

okej om detta är en gnälltråd ska jag gnälla lite över mina härliga sjukdomar osv, har dragit på mig åldersdiabetes sista graviditeten, har en sköldkörtel som fick för sig att sluta fungera totalt blä hur trist som helst  och som plåster på såren så har även njurarna fått försig att fungera ska man helst inte göra så där jättebra...

sitta o peta i sig mer piller än vad gamla mormor på äldreboendet får man göra varje dag, insulinsprutor till höger  o till vänster

en jävla skit diagnos fick jag som jag är glad att jag fick svar över vad jag har för psykiska fel i skallen.  

en fd make som älskade o slå mig mer eller mindre ihjäl o strypa mig o köra över mig med sin bil var ju inte så roligt kan man säga...

just nu avskyr min svärmor mig mer än hon brukar, hon är SÅ arg över att jag o hennes son ska gifta oss, allt var fel enligt henne, inbjudan hon o peters pappa fick var helt fel enligt henne så nu pratar hon inte med mig längre svarar inte i telefon när hon ser att jag ringer, hejar inte på mig när hon möter mig i sin bil osv skit roligt eller inte..

min älskade häst fick lov att avlivas för tre veckor sedan, det tog nästan knäcken på mig o mitt mående.

men mitt i allt detta elände har jag de tre underbaraste barnen som finns, en helt underbar  sambo som finns där för mig o hjälper o stöttar utan att klaga på mig, jag har en underbar hund två fina katter o två vackra hästar kvar och mina föräldar som stöttar o ställer upp helt utan att ifråga sätta nått.

så mitt i allt så finns det nått fint oxå.

tack för att jag fick gnälla av mig lite Tungan ute 

• Chicita
    maxmamma skrev 2012-10-12 21:42:07 följande:
    tack för att jag fick gnälla av mig lite Tungan ute 
    Ibland  behöver man bara få ur sig det som man går och irriterar sig på.
    Och det är det tråden är till för.

Sen om någon läser och ens bryr sig spelar mindre roll tycker jag själv.
    Det man kan se här inne är ju att man inte är ensam och bara det kan vara lite tröst Glad 
  • daniiel
    javas skrev 2012-10-12 21:41:13 följande:
    Om du känner att du vill ha ett barn till så fundera över det.
    Du har ju barn tidigare och vet vad det handlar om. Förmodligen kommer allt lösa sig jättebra?
    Undra om det där perfekta läget någonsin kommer.
    Ska jag vara ärlig så tyckte jag nog allt flöt på mkt bättre när vi blev oplanerat med barn.
    Det bara blev så och vi valde att gilla läget och välkomna vårt undervärk.
    Nästa som är planerad in i minsta detalj, de blev inte alls som vi tänkt. Föddes alldeles för tidigt, Allt blev kaos, delvis ekonomin då vi båda fick vara hemma med sjukt barn längre tid. Vi båda ville vara på sjukhuset samtidigt som vi ville vara hemma med våra andra barn.
    Allt löste sig bra tillslut.
    Dit jag vill komma är att det kan nog vara svårt o hitta de perfekta läget. O ändå om man tror att det är de så kanske man inser att så var inte fallet.
    Men en sak är säker, vilket läge det än är så ångrar man inte sitt barn Hjärta
    Vår dotter har ett medfött hjärtfel och är opererad 4 gånger hittills, på andra sidan landet. Hon kommer behöva fler operationer, det vet vi, men ingen kan säga när. Det skrämmer mig. Tänk om hon behöver opererad precis när nästa barn ska födas? Då kan jag inte vara med henne. Tänk om vi får ett till sjukt barn? Tänk om jag aldrig kommer kunna jobba, så vi kommer behöva leva på en inkomst, hur ska det gå med två barn? Ja, frågorna är många och vi kan ju såklart inte veta i förväg hur det kommer bli. Vår dotter kom ju oplanerad och det har ju löst sig, vi har ju klarat oss genom det, men vi har fått kämpa så otroligt mkt.

Just pga allt som vi gått igenom med vår dotter, så känns det som att vi verkligen vill försöka vara bättre förberedda med nästa barn. Om det blir något fler barn. Självklart finns det förmodligen aldrig något perfekt läge, men med vår situation så tycker jag nog ändå att vi bör tänka igenom det hela någon extra gång och inte bara kasta oss vind för våg in i något. För vår skull, för vår dotters skull och för det eventuella syskonets skull.
Svar på tråden Livet är en dans på rosor - akta dig för taggarna bara