• weddingdreams

Linköpingsbrudar...

Hej, vi måste ju vara några brudar i Linköping... Eller hur?

Finner bara gamla trådar...

Så ska du gifta dig och bor i Linköping så kanske vi kan hjälpas åt och inspirera varandra lite...

Kramen

• Svar på tråden Linköpingsbrudar...
  • Pluppe

Vi är också i fullgng. Har ändrat plner sådär lite i sista minuten..

Blev kyrklig vigsel tillslut, i Rappestad kyrka (perfekt! Svärfar är vaktmästare där så vi får "hela handen"). Middagen kommer bli i Västerlösa Byggdegård.

90 gäster är bjudna varav 12 stycken är barn. Klänningen är fixad, dekorationerna är klara, sminkning är bokad, frisör är bokad, brudbuketten är inköpt, maten planeras för fullt, träffade präst och kantor i lördags ska stämma av med dem båda nu i juni, inbjudningarna är utskickade, bröllopsbloggen är igång och vi är båda två väldigt förväntasfulla inför den stora dagen!

Ska sätta mig nu med att klura lite på vigselprogram och midagsprogrammet.

• majemma

Nu har inbjudningarna kommit fram. Naturligtvis lyckades jag skriva fel på webb-adressen till vår bröllopshemsida vilket stör mig oerhört för tillfället, men vi har skickat ut ett korrigeringsmejl med den rätta adressen.
    Idag har vi bokat in ett möte med de ansvariga på Idingstad Säteri där vi kommer att ha festen. Tycker att det är skönt att ha så mycket som möjligt planerat innan semestrarna börjar. I övrigt känner jag att vi är hyffsat i fas. Klänningen är bokad, sambons klädsel är klar, kyrka, lokal, blommor, frisör och fotograf är check.Nu är det bara make up och sångare kvar att boka. Har ni något tips på hur man får tag på någon sångsolist till kyrkan?

Weddingdreams, var tog du bilderna? Har inte bestämt mig för morgongåva ännu. Några fler tips?

• ofelia

Så roligt med fler i trakten, kan jag också haka på här?

Vi gifter oss med ca 80 gäster vid dansbanan i Gamla Linköping i augusti. Festen blir ett cocktailparty på Hagdahls kök (förhoppningsvis är det fint väder och vi kan vara ute på den stora terrassen med utsikt över Domkyrkan och parken utanför Länsmuseet). Inbjudningar är utskickade, vi har träffat vigselförrättaren och planerat det mesta inför vigseln, sömmerskan håller på att sy klänningen, ja i stort sett tror jag att vi ligger ganska så bra till i planeringen.

Stilke: Det finns ganska många möjligheter till borgerlig vigsel i Gamla Linköping, allt ifrån 1700-talshus till mysiga trädgårdar. Vi valde dansbanan eftersom det då finns tak om det skulle regna, men man fortfarande har utomhusvigsel. Mer info finns här www.gamlalinkoping.info/index.php/sv/mer-om-oss/brollop-i-gamla-linkoping

Majemma: Haha, tur att ni upptäckte feltrycket så snabbt ändå! Själv skrev jag fel datum på våra inbjudningar, otroligt pinsamt då, men nu tycker jag att det är ganska så kul.

Weddingdreams: Så roligt att bilderna blev bra! Min bästa vän föreslog att vi skulle fixa en secret box i sommar. Jag hade aldrig hört talas om det förut, men tyckte att det lät som en väldigt rolig idé. Nu är jag däremot supernervös över hur bilderna kommer att bli. Några tips på hur man gör för att slappna av?

• majemma

Ofelia: Hoppsan, ja det var verkligen ett misstag. Datumet är ju ändå ganska viktigt Glad.
    Vad kul att ni ska vara på Hagdahls! Vi ska ta maten därifrån. Har ni fått meny ännu och i sådana fall vad blir det för mat?

• ofelia

Jo, man skulle ju kunna tycka det Flört. Som tur var stod det rätta datumet inne i kortet (det blev fel på framsidan) och de flesta visste redan om det, så förvirringen blev minimal.

Kul att ni också ska använda Hagdahls! Vi ska ha mingelbuffé, men menyn blir inte bestämd förrän några veckor före bröllopet så att vi kan se vilka råvaror som finns tillgängliga lokalt just då. Det är roligt med kockar som engagerar sig för att man ska få så mycket kvalite för pengarna som möjligt. Har ni bestämt meny än? När är den stora dagen förresten?

• majemma

Vi tycker att de har helt fantastisk mat! Vi får inte heller bestämma menyn förrän några veckor innan av samma anledning som ni, men det känns som att oavsett vad det blir kommer det att bli superbra Glad. Vi ska ha en trerättersmiddag. Vi utgick från vart Hagdahls caterar när vi bestämde festlokal just för att de är så engagerade, tar all mat lokalt och med bra kvalitet. Brukar luncha på Collegium ibland och det är ju en fröjd att lyssna på hur tex fisken har bakats och varför de gjort precis så.
    Kul med coctailparty. Hur har ni tänkt lägga upp det hela?
    15 september är det dags.

• weddingdreams

Jag fotades dels för en fotograf ute i en kohage o dels för min lilla syster som tar gudomliga bilder. Dom sista tog vi vid min syster stuga som ligger vid åkrar o skog... Jag gick in i en roll så det var faktiskt mycket lättare att slappna av än vad jag trodde. Det var riktigt kul o ännu roligare att få se sig själv på sånna bilder... Min syster tar gärna om nån är intresserad... Naktdelen men sånna bilder hos fotograf är att det är såå dyrt...

• Pluppe

Jag undrar också ifall någon har något bra tips på någon solist?

• weddingdreams

Vilket datum ska ni gifta er... Min kusin är nått så underbar på att sjunga men hon är ju gäst påmitt bröllop den 30 juni. Min solist som också är en super bra sångerska kan jag varmt rekomendera men som sagt va hon är min den 30 juni... Hon sjunger även med två killar som spelar fiol, gutarr o piono... Min lillasyster har även en kompis som är jätte duktig som har sjungit på min låtsas systers bröllop samt min morfarsbegraving. Hon ska vara trubadur till vår mingeldessert. Så gifter ni er inte den 30 juni så har jsg tre st solister här... ;)

• ofelia

majemma: Håller med dig, Hagdahls är verkligen helt fantastiska. Det är så skönt att inte behöva oroa sig, utan bara veta att allt de gör kommer att överträffa våra förväntningar. Septemberbröllop låter underbart! Det var vår plan från början, men sen var vi tvugna att flytta fram det pga att min bror flyttar utomlands för ett år i augusti. Du har säkert redan skrivit det tidigare, men var är festen? Hoppas att ni får sånt där underbart väder som det kan vara ibland under tidig höst!

Vår tanke med dagen är att det ska vara så avslappnat som möjligt. Traditionella bröllop kan vara jättevackra och helt underbara men det passar liksom inte oss. Vi har därför försökt palera för så mycket tillfällen som möjligt där man bara kan umgås och njuta av varandras sällskap. Vi gifter oss kl 12 i Gamla linköping, direkt efter vigseln bjuder vi på picknick där (vi kommer också att fixa en skattjakt till barnen och lite musik och sånt). Sedan får gästerna en chans att fräsha upp sig lite inför kvällen då vi varit ute några timmar. På Hagdahls kommer det att bli välkomstskål, sedan dukas ett buffébord upp med mingelmat. Självklart kommer det att finnas bord att slå sig ner vid, men vi hoppas att folk kommer att vara ganska rörliga så att man hinner prata med fler än de som råkat hamna närmast vid bordet. Vi kommer också att ha ett jazzband som spelar och eventuellt en dj senare på kvällen (annars blir det en enkel spellista med dansanta låtar). Ungefär så ser planen ut, tror ni att det funkar?

Weddingdreams: Det låter verkligen som en lyckad plåtning. Vilken fantastisk present till din blivande man! Kompisen som kom på idén föreslog att vi skulle fota varandra, hon ville gärna också ha lite såna bilder att ge till sin pojkvän nu när vi fortfarande är unga (och väl inte kan räkna med att bli vackrare med åren). Det känns bra för blir det katastrofalt dåliga bilder kan jag ju bara slänga dem och se det hela som ett roligt experiment. Bra tips att försöka gå in i en roll. Ska testa det! Hur går det för dig med förberedelserna föresten? Bara några veckor kvar nu, inte sannt? Spännande! Glad

Pluppe: Du har ju redan fått så många fina förslag från weddingdreams, men om det skulle vara så att ni gifter er samma dag så kan man alltid höra av sig till något musikgymnasium. Där brukar det finnas duktiga sångelever som ställer upp utan att det kostar särskilt mycket. Folkungaskolan har till exempel en musiklinje. Lycka till!

Svar på tråden Linköpingsbrudar...