• weddingdreams

Linköpingsbrudar...

Hej, vi måste ju vara några brudar i Linköping... Eller hur?

Finner bara gamla trådar...

Så ska du gifta dig och bor i Linköping så kanske vi kan hjälpas åt och inspirera varandra lite...

Kramen

• Svar på tråden Linköpingsbrudar...
  • Fästmön

Gistad kyrka kl 15.00  Solig  Pirr i magen nu...

• Blivande fru S L

Hej,
    Hoppar in här, gifter mig i Bjärka Säby 8/9, och har bockat av en del på todo-listan, men har inte beställt någon tårta än. Har ni några tips?
    Jag skulle helst inte vilja ha sockerkaka, grädde o marsipan, utan gärna något roligre men vet itne riktigt vad, choklad och bär kanske, marsipan kanske man inte kommer undan, men vill inte ha prinsess-tårts-stilen..

Vad ska ni ha för tårta? Var har ni beställt?

• majemma
    Fästmön: Lycka till imorgon! Hoppas att ni får en underbar dag! Glad

Blivande fru S L: Hej! Vi har inte heller beställt någon tårta ännu, men vi kommer troligtvis att ta den från Belvederen. Vi ska ha festen på Idingstad Säteri och de brukar ta tårta därifrån (om man inte ordnar en själv förstås) vilket (enligt dem) brukar vara mycket uppskattat. Vi ska dit om två veckor och diskutera hela festen och förhoppningsvis även prata tårta då. Moussetårtor tycker jag är väldigt gott. Då kan man ha en browniebotten till. Smakerna har vi inte bestämt ännu men något med choklad blir det nog. Choklad och passionsfrukt är väldigt gott ihop. Eller choklad och hallon. Nötmarängbottnar är också väldigt gott, men då vet jag inte vilken fylning som skulle passa bäst.

ofelia: det låter som en härlig dag ni har planerat. Tror att det är väldigt viktigt, så som du säger, att man har några stunder då man får vara själva.
  • Pluppe

Grattis Fästmön! Hur gick det för er igår? :D

• Fästmön

Det gick super! Bästa dagen hittills med stor marginal =)

Pluppe skrev 2012-05-27 22:16:34 följande:
    Grattis Fästmön! Hur gick det för er igår? :D
  • LindaP87
    majemma skrev 2012-05-18 21:59:16 följande:
    Det låter som att ni har planerat för en underbar dag! Glad Vi kommer att ha festen på Idingstad säteri. De tar max 53 pers i deras stora sal där middagen serveras och vi kommer att vara ca 40 personer så det är en alldeles lagom stor lokal för oss. Dessutom finns det övernattningsmöjligheter för både oss och våra gäster.

Idag var jag och min tärna på klänningsjakt till henne. Vi hittade helt rätt på Rafaela mode i Norrköping. Jag har beställt min klänning där tidigare så vi får 20 % rabatt på hennes klänning och alla accessoarer. Det  är aldrig fel att få hålla igen budgeten lite...

Hejsan! Jag hoppar in på denna tråden jag med. Planerar bröllop men till sommaren 2013, känns ås långt borta men ändå känns det som att det är tajt med tid!

Vad kostar det att vara på Idingstads Säteri? Får man alltså ta med mat och dricka själva dit? Jag var där på julbord förra året och det är ju så fint där! Hur många rum finns det för övernattning? Jag har ingen släkt i Linkping så det är många som åker långt.

• majemma
    LindaP87 skrev 2012-05-28 11:19:43 följande:

Hejsan! Jag hoppar in på denna tråden jag med. Planerar bröllop men till sommaren 2013, känns ås långt borta men ändå känns det som att det är tajt med tid!

Vad kostar det att vara på Idingstads Säteri? Får man alltså ta med mat och dricka själva dit? Jag var där på julbord förra året och det är ju så fint där! Hur många rum finns det för övernattning? Jag har ingen släkt i Linkping så det är många som åker långt.

Hej och grattis! Glad Du har ju gott om tid ännu, men visst känns det tight ängå. Mitt tips är att det är skönt att ha kyrka och festlokal bokade långt i förväg, så vet man att det stora är på plats. Och bestäm dig för klänning minst 4 månader i förväg för det hiskeliga leveranstider om du inte köper butiksex.
    Visst är Idingstad helt underbart. Dock i dyraste laget, ca 1000 kr/person inkl. 3-rätters middag, tårta och vinpaket, men jag tror helt klart att det är värt det. En prislista finns här: idingstad.se/img/File/Publicerade/brollop2012.pdf
    man får inte ha med egen mat och dryck. De tar maten från Hagdahls vilket är gudomligt gott. Har du ätit där eller på deras lunchrestaurang Collegium i Mjärdevi? Allt är lagat med kärlik och omtanke (till och med luncherna) och lokalproducerat. Vi kan inte bestämma menyn förrän några veckor innan bröllopet just för att man inte vet vad det är säsong för då.
    Har du några tankar och funderingar på var ni ska gifta er? Borgerligt eller kyrkligt?
  • LindaP87
    majemma skrev 2012-05-28 14:54:18 följande:
    Hej och grattis! Glad Du har ju gott om tid ännu, men visst känns det tight ängå. Mitt tips är att det är skönt att ha kyrka och festlokal bokade långt i förväg, så vet man att det stora är på plats. Och bestäm dig för klänning minst 4 månader i förväg för det hiskeliga leveranstider om du inte köper butiksex.
    Visst är Idingstad helt underbart. Dock i dyraste laget, ca 1000 kr/person inkl. 3-rätters middag, tårta och vinpaket, men jag tror helt klart att det är värt det. En prislista finns här: idingstad.se/img/File/Publicerade/brollop2012...
    man får inte ha med egen mat och dryck. De tar maten från Hagdahls vilket är gudomligt gott. Har du ätit där eller på deras lunchrestaurang Collegium i Mjärdevi? Allt är lagat med kärlik och omtanke (till och med luncherna) och lokalproducerat. Vi kan inte bestämma menyn förrän några veckor innan bröllopet just för att man inte vet vad det är säsong för då.
    Har du några tankar och funderingar på var ni ska gifta er? Borgerligt eller kyrkligt?
    Tack för tipsen! Bra att få höra av andra som har kommit längre i sin planering! Vi står i valet o kvalet om vi ska gifta oss i Linköping eller om vi ska dra till Italien o gifta oss. 
    Jag har även kollat på Rimforsa Strand och Storgården. Rimforsa Strand är dyrast har jag för mig. Storgården och Idingstad tror jag ligger omkring samma priser. Jag har inte ätit p Hagdahls men jag har ätit lunch med min pappa på Collegium o det var den lyxigtaste lunchen! 
    Hur var det, skulle ni gifta er i kyrkan? Jag vill gärna göra det , trots att jag inte är speciellt troende men jag tycker att det är en fin tradition. Min karl är dock inte jättesugen på det men jag tror att han går med på det ändå. Vi får ta o kompromissa lite, det är ju lite det ett förhållande går ut på om man inte tycker lika = )
  • majemma
    LindaP87 skrev 2012-05-28 17:41:55 följande:
    Tack för tipsen! Bra att få höra av andra som har kommit längre i sin planering! Vi står i valet o kvalet om vi ska gifta oss i Linköping eller om vi ska dra till Italien o gifta oss. 
    Jag har även kollat på Rimforsa Strand och Storgården. Rimforsa Strand är dyrast har jag för mig. Storgården och Idingstad tror jag ligger omkring samma priser. Jag har inte ätit p Hagdahls men jag har ätit lunch med min pappa på Collegium o det var den lyxigtaste lunchen! 
    Hur var det, skulle ni gifta er i kyrkan? Jag vill gärna göra det , trots att jag inte är speciellt troende men jag tycker att det är en fin tradition. Min karl är dock inte jättesugen på det men jag tror att han går med på det ändå. Vi får ta o kompromissa lite, det är ju lite det ett förhållande går ut på om man inte tycker lika = )
    Italien låter ju hur härligt som helst! Vart i Italien åker ni då (om det blir så)? Vi funderar på att åka dit på bröllopsresa till våren. Vandra i Toscana kanske.
    De andra ställena är också jättefina! Glad Visst är det svårt att välja. Hur många gäster har ni tänkt er? Vi ska vara ca 40 st.
    Vi ska gifta oss i Lillkyrka kyrka. Den ligger mellan Linköping och Norrköping, ca 20 min körning från säteriet. Är inte heller särskillt troende, men precis som du tycker jag att det är en fin tradition.

Just nu håller vi på att fundera över vilken musik vi ska ha i kyrkan. Har ni några favoriter?
Svar på tråden Linköpingsbrudar...