• weddingdreams

Linköpingsbrudar...

Hej, vi måste ju vara några brudar i Linköping... Eller hur?

Finner bara gamla trådar...

Så ska du gifta dig och bor i Linköping så kanske vi kan hjälpas åt och inspirera varandra lite...

Kramen

• Svar på tråden Linköpingsbrudar...
  • Fästmön
    Pluppe skrev 2012-05-17 19:23:11 följande:
    Jag undrar också ifall någon har något bra tips på någon solist?
    Jag känner en kille som är superbra! Han sjunger vanligtvis på begravningar men har börjat sjunga på bröllop också. Skicka ett meddelande så kan du få hans kontaktuppgifter om du vill!
  • Stike

Måste bara säga att det är så roligt att det finns en tråd för linköpingsbrudar! Det är så smidigt att vi kan tipsa varandra om vart man köpt sin bukett, gjort naglarna, var man gjorde sin håruppsättning, vem man blev sminkad av, vem kommer att fotografera osv! Hoppas alla tipsar på!! Och hoppas fler linköpingstjejer hittar hit :)

• majemma
    ofelia skrev 2012-05-18 11:00:11 följande:
    majemma: Håller med dig, Hagdahls är verkligen helt fantastiska. Det är så skönt att inte behöva oroa sig, utan bara veta att allt de gör kommer att överträffa våra förväntningar. Septemberbröllop låter underbart! Det var vår plan från början, men sen var vi tvugna att flytta fram det pga att min bror flyttar utomlands för ett år i augusti. Du har säkert redan skrivit det tidigare, men var är festen? Hoppas att ni får sånt där underbart väder som det kan vara ibland under tidig höst!

Vår tanke med dagen är att det ska vara så avslappnat som möjligt. Traditionella bröllop kan vara jättevackra och helt underbara men det passar liksom inte oss. Vi har därför försökt palera för så mycket tillfällen som möjligt där man bara kan umgås och njuta av varandras sällskap. Vi gifter oss kl 12 i Gamla linköping, direkt efter vigseln bjuder vi på picknick där (vi kommer också att fixa en skattjakt till barnen och lite musik och sånt). Sedan får gästerna en chans att fräsha upp sig lite inför kvällen då vi varit ute några timmar. På Hagdahls kommer det att bli välkomstskål, sedan dukas ett buffébord upp med mingelmat. Självklart kommer det att finnas bord att slå sig ner vid, men vi hoppas att folk kommer att vara ganska rörliga så att man hinner prata med fler än de som råkat hamna närmast vid bordet. Vi kommer också att ha ett jazzband som spelar och eventuellt en dj senare på kvällen (annars blir det en enkel spellista med dansanta låtar). Ungefär så ser planen ut, tror ni att det funkar?
    Det låter som att ni har planerat för en underbar dag! Glad Vi kommer att ha festen på Idingstad säteri. De tar max 53 pers i deras stora sal där middagen serveras och vi kommer att vara ca 40 personer så det är en alldeles lagom stor lokal för oss. Dessutom finns det övernattningsmöjligheter för både oss och våra gäster.

Idag var jag och min tärna på klänningsjakt till henne. Vi hittade helt rätt på Rafaela mode i Norrköping. Jag har beställt min klänning där tidigare så vi får 20 % rabatt på hennes klänning och alla accessoarer. Det  är aldrig fel att få hålla igen budgeten lite...
  • Pluppe
    weddingdreams skrev 2012-05-18 00:28:42 följande:
    Vilket datum ska ni gifta er... Min kusin är nått så underbar på att sjunga men hon är ju gäst påmitt bröllop den 30 juni. Min solist som också är en super bra sångerska kan jag varmt rekomendera men som sagt va hon är min den 30 juni... Hon sjunger även med två killar som spelar fiol, gutarr o piono... Min lillasyster har även en kompis som är jätte duktig som har sjungit på min låtsas systers bröllop samt min morfarsbegraving. Hon ska vara trubadur till vår mingeldessert. Så gifter ni er inte den 30 juni så har jsg tre st solister här... ;)
    18 augusti är det dags för oss.

Har du någon länk till någon hemsida, myspace eller youtube-klipp där man kan se dem sjunga?
    ofelia skrev 2012-05-18 11:00:11 följande:
    Pluppe: Du har ju redan fått så många fina förslag från weddingdreams, men om det skulle vara så att ni gifter er samma dag så kan man alltid höra av sig till något musikgymnasium. Där brukar det finnas duktiga sångelever som ställer upp utan att det kostar särskilt mycket. Folkungaskolan har till exempel en musiklinje. Lycka till!
    Kanon tips! Min sambo jobbar inne på Konsert & Kongress så han kanske skulle kunna kolla med musikskolan ifall det finns någon duktig :) Är lite kräsen.. Vill inte ha någon tjej eller kille "som sjunger finast i världen", utan en person med en speciell röst, och som kan sjunga Nothing else matters.
    Fästmön skrev 2012-05-18 13:36:18 följande:
    Jag känner en kille som är superbra! Han sjunger vanligtvis på begravningar men har börjat sjunga på bröllop också. Skicka ett meddelande så kan du få hans kontaktuppgifter om du vill!
    Har även du någon länk till någon hemsida, myspace eller youtube-klipp där han sjunger? :)
  • majemma

Jag börjar bli så stressad över upplägget för dagen. Har ni några råd? De här är de fasta punkterna än så länge:

6:00 vakna och frukost. Funderar på om jag och tärnan ska ta en hotellnatt i stan för att få god frukost och slippa fundera över transport till frisören.
    8:00 hår och smink för mig och tärnan
    10:30 vi åker ut till säteriet där vi ska bo och ha festen och klär oss där. Äter lättare lunch.
    13:00 vigsel
    14:00 porträttfotografering 2 h
    16:00 fotografen kommer till säteriet och fotar minglet innan brudskålen
    ~16:30-17:00 vi gör entré och brudskål
    Middag
    Musik & dans eller annan aktivitet
    Tårta
    Musik & dans

Hur långt i förväg ska man vara i kyrkan?
    Hur lång tid tar det egentligen att klä på sig?
    Vad ska man göra med gästerna medans vi är på fotografering?
    Märks det att jag har ett lätt kontrollbehov?
    Ska vi försöka dela på fotograferingen så att vi kan ta några bilder på säteriet innan vi åker till kyrkan? Då blir inte pausen mellan vigseln och festen så lång för gästerna och det skulle vara roligt att fånga det första mötet mellan mig och brudgummen. Men det kanske bara blir ett stressmoment istället?

Under väntetiden för gästerna mellan vigseln och festen funderar vi på att låta dem bli fotograferade av marskalken och dessa foton ska sättas in i gästboken. Så den fotograferingen samt skrivande i gästboken kan man ju göra då. Funderar även på om man kan bjuda på lite lättare fika eftersom många äter lunch innan vigseln och det blir långt till brudskålen och middagen. Dessutom finns det ju då möjligheter till incheckning på deras rum om de ska sova över. Tipspromenad? Det finns kubb och krocket att låna, men det kanske inte är så roligt när man är finklädd?

Hur ser era upplägg ut?

• ofelia

majemma: Idingstad säteri är ju fantastiskt vackert, så kul att ni ska vara där. Med mat från Hagdahls också kunde det väl inte bli bättre, det är ju nästan så att man blir en gnutta avis! Flört Och gött att få lite rabatter ibland. Det är helt tokigt hur budgeten kan dra iväg, trots att man tänkt sig ett enkelt, prestigelöst bröllop.

Pluppe: Klart man ska vara kräsen! Man har ju en speciell känsla man vill åt, och då spelar det väl nästan större roll hur en sång sjungs än vilken sång det är (fast det också är viktigt såklart). Berätta gärna hur jakten går, det vore kul att veta.

• ofelia

Majemma igen: haha, jag är likadan (om inte värre) när det kommer till kontrollbehov. Har planerat dagen minutiöst redan. Som tur är har jag kloka vänner som säger åt mig att jag gärna får planera hur mycket jag vill innan dagen, så länge jag lovar att släppa kontrollen den dagen och låta andra sköta allt så att sambon och jag kan slappna av och njuta.

En sak jag hört från många vänner som gift sig är att man ska försöka planera in något eller några tillfällen under dagen där man som brudpar får vara ensamma och hinna ta in allt som händer. Det verkar klokt tycker jag. Det viktigaste under dagen är ju trots allt kärleken man har till varandra, inte om festprogrammen ligger i en absolut rak vinkel. Se också till att ni äter regelbundet under dagen, det verkar vara ett ganska långt glapp mellan lunch och middag.

Sen tror jag att man kan lita på att gästerna kan roa sig själva. Möjlighet till kubb och tipspromenad verkar väldigt roligt. Många vill nog också få en chans att checka in på rummen innan festen, precis som du skriver. Men det kan kanske vara klokt att bjuda på någon slags fika efter vigseln, så man slipper vrålhungriga gäster under brudskålen och minglet.

Nu skiljer sig ju våra upplägg ganska mycket men om det hjälper ser vår planering ut så här i grova drag:

08.30 vakna och äta frukost

09.30–10.30 Vi gör oss iordning (ska fixa smink och hår själv så att jag känner igen mig själv på bilderna)

11.00 fotografering

11.30 gästerna anländer till Dansbanan

12.00 Vigsel

12.30 picknick, lekar, lite musik osv.

14.30 Lämna dansbanan

Vi åker hem, vilar och fixar till oss inför kvällen (gästerna får då en chans att checka in på hotell, lämna barn till barnvakter, fräscha upp sig och vila lite)

17.15 Vi anländer till Hagdahls

18.00 gästerna kommer

18.15 brudskål

mingel, middag, dans, kaffe och dessert, mer dans.

• Fästmön

Sorry Pluppe, jag tror inte att han har ngn hemsida eller så. Men du är välkommen på vigsel på lördag så kan du höra honom sjunga live Tungan ute

• Pluppe

Weddingdreams: Har du några länkar till klippen? :) Ofelia: Absolut jag ska uppdatera hur min jakt går ;) Fästmön: åh tack tack ;) Vart gifter ni er? Ska till busfabriken med dottern och mina brorsbarn på lördag så det blir nog vårt tyvärr :/

Svar på tråden Linköpingsbrudar...