• weddingdreams

Linköpingsbrudar...

Hej, vi måste ju vara några brudar i Linköping... Eller hur?

Finner bara gamla trådar...

Så ska du gifta dig och bor i Linköping så kanske vi kan hjälpas åt och inspirera varandra lite...

Kramen

• Svar på tråden Linköpingsbrudar...
  • LindaP87
    majemma skrev 2012-05-29 11:04:43 följande:
    Italien låter ju hur härligt som helst! Vart i Italien åker ni då (om det blir så)? Vi funderar på att åka dit på bröllopsresa till våren. Vandra i Toscana kanske.
    De andra ställena är också jättefina! Glad Visst är det svårt att välja. Hur många gäster har ni tänkt er? Vi ska vara ca 40 st.
    Vi ska gifta oss i Lillkyrka kyrka. Den ligger mellan Linköping och Norrköping, ca 20 min körning från säteriet. Är inte heller särskillt troende, men precis som du tycker jag att det är en fin tradition.

Just nu håller vi på att fundera över vilken musik vi ska ha i kyrkan. Har ni några favoriter?

Om det skulle bli i Italien så blir det antingen i Rom eller på Sicilien någonstanns. JAg föddes i Rom så jag har ju lite extra koppling dit. Om vi räknar bort barn och begränsar oss vi blir vi ca 55-60 pers. Svrt att veta vart man ska sätta gränsen och om man ska ha med barn eller inte. Jag gillar barn men det blir ju ytterligare en extra kostnad.. Okej! Det är ju toppen att ha een liten bit till nästa ställe så ni kan åka runt lite o "andas" o att era gäster får åka o checka in o lite sånt.

Svårt att välja musik! Vi har inte kommit så långt men vi ommer nog försöka att ha så lite psalmer som möjligt och sen ha någon solist som får sjunga lite andra låtar. Jag har hittat en del som jag absolut kan tänka mig, problemet är bara vilka vi ska välja sen. =) Vet du hur många psalmer man måste ha osv? Har ni kommit fram till vilken musik ni ska ha?

• sofin526

Hej alla Linköpingsbrudar!

Jag och min man är också från Linköping. Vi gifte oss nu i helgen som var (26/5). Det blev ett underbart sagobröllop. Vigseln stod kl 16 i Kristbergs kyrka utanför Borensberg och sedan blev det fest uppe på Medevi brunn.

Det enda jag har att anmärka på är vår fotograf. Vi bokade honom redan tidigt i höstas och kom då överens om att han skulle vara med oss från kl 14 och sedan hela kvällen. Men så blev det alltså inte. Han knäppte några bilder på oss innan vigseln sedan åkte han iväg bara hipp som happ till ett annat brudpar i Vadstena och kom sedan tillbaka på kvällen under festen. Vi fick alltså inga bilder tagna under vigselakten! Kan säga att jag var riktigt förbaskad på honom i lördags.

Men i det stora hela är jag riktigt nöjd. 

• Heobea

Musik, hm det är svårt att välja bland all musik. Eftersom vi båda är mycket musikintresserade så det är liksom lite extra viktigt. Jag har spelat på flera bröllop fått mycket inspiration den vägen.  Vi hade enklast att välja in- och utgångsmusik måste jag säga. Vi valde helt enkelt varsin marsch. Sambon har spelat mycket dataspel i sin dag så hans favoritmúsik är main theam från final fantasy. Måste säga att jag var skeptisk innan han spelade den för mig. Nu är jag lika fast som han ( i musiken, inte i spelet...). Som utgångsmusik blir det en norsk brudmarsch. Jag hörde/spelade den första gången när jag var 12år, har varit fast besluten sedan dess att ha den på mitt bröllop.

(en lite lustig inspelnning).

Andra favoritmarscher som jag skulle kunna tänka mig är brudmarsch från delsbo, bröllopet på ulfåsa bröllopsmarsch, Intåg i sommarhagen, preludium från Bach första cellosuit, Sommarsång ur frösöblomster, samt figgaros bröllopsmarsch. Har en lista på spotify open.spotify.com/user/heobea/playlist/4cYZPHUPPQMe7yI6ABDw5B där jag samlat musik som jag skulle kunna tänka mig på bröllopet. (Allt kanske inte lika seriöst).

Till psalmer i kyrkan tänker jag att det är viktigt att välja psalmer där folk kan antingen text eller melodi för att kunna sjunga med. Vi har bestämt oss för i denna ljuva sommartid. Sedan får vi se om det blir någon mer.

• Heobea
    sofin526 skrev 2012-05-29 15:33:59 följande:

Jag och min man är också från Linköping. Vi gifte oss nu i helgen som var (26/5). Det blev ett underbart sagobröllop. Vigseln stod kl 16 i Kristbergs kyrka utanför Borensberg och sedan blev det fest uppe på Medevi brunn.

Det enda jag har att anmärka på är vår fotograf. Vi bokade honom redan tidigt i höstas och kom då överens om att han skulle vara med oss från kl 14 och sedan hela kvällen. Men så blev det alltså inte. Han knäppte några bilder på oss innan vigseln sedan åkte han iväg bara hipp som happ till ett annat brudpar i Vadstena och kom sedan tillbaka på kvällen under festen. Vi fick alltså inga bilder tagna under vigselakten! Kan säga att jag var riktigt förbaskad på honom i lördags.

Trist med fotografen!!! Vad hade han för förklaring till det hela? Får jag nyfiket fråga vem det var?
  • Drullen

weddingsdreams:

Visst hade du en stol från Slattefors? Har du den kvar? Tänkte ja skulle ringa dom idag o låna en några dagar såhär när det snart är dags kom ja på igen att ja aldrig sydde dom där överdragen. Bara att sätta igång o sy nu...

• sofin526
    Heobea skrev 2012-05-30 11:16:18 följande:
    Trist med fotografen!!! Vad hade han för förklaring till det hela? Får jag nyfiket fråga vem det var?
    Jag vill inte nämna några namn, men jag kan säga att han är ökänd i Linköping och har sin atteljé på Nygatan.
    Det borde vara tillräckligt för att själv kunna lista ut vem han är.

Har tyvärr inte haft tid att prata med honom om "fadäsen" ännu. Men när jag väl går så ska jag ta med mig brorsan som är en riktig hejare på att prata för sig. Varken jag eller mannen är vidare bra på sånt så jag är lite smånervös för tillfället. Tänkte fråga honom var han har bilderna från vigseln eller festen och då lär han väl bli lite ställd och fundersam.
  • majemma
    LindaP87 skrev 2012-05-29 15:25:36 följande:

Om det skulle bli i Italien så blir det antingen i Rom eller på Sicilien någonstanns. JAg föddes i Rom så jag har ju lite extra koppling dit. Om vi räknar bort barn och begränsar oss vi blir vi ca 55-60 pers. Svrt att veta vart man ska sätta gränsen och om man ska ha med barn eller inte. Jag gillar barn men det blir ju ytterligare en extra kostnad.. Okej! Det är ju toppen att ha een liten bit till nästa ställe så ni kan åka runt lite o "andas" o att era gäster får åka o checka in o lite sånt.

Svårt att välja musik! Vi har inte kommit så långt men vi ommer nog försöka att ha så lite psalmer som möjligt och sen ha någon solist som får sjunga lite andra låtar. Jag har hittat en del som jag absolut kan tänka mig, problemet är bara vilka vi ska välja sen. =) Vet du hur många psalmer man måste ha osv? Har ni kommit fram till vilken musik ni ska ha?

Barnfrågan är alltid svår. Vi har en dotter som kommer att vara nästan ett år när vi gifter oss, men vi har tagit beslutet att ha en barnfri fest (vilket innebär få barn i kyrkan också eftersom många gäster åker en bra bit för att komma hit). Vår dotter kommer att vara med i kyrkan men sedan har vi barnvakt till dagen därpå. Anledningarna till att vi väljer att ha det barnfritt är flera, dels tycker jag att det blir rörigt, det är inte en barnvänlig fest (lång middag, alkohol osv), vi har en begränsad budget och vill hellre bjuda vuxna vänner än 10 barn (när vi bara har 40 kuvert) och dessutom vill jag att det är min och m2bs fest och vi och vår kärlek ska vara i fokus. Men det beror ju helt och hållet på hur man vill att dagen ska vara. Har varit på bröllop med barn och det är ju jättemysigt, men inte den typ av dag som vi vill ha.

Brukar det inte vara två psalmer? Jag är inte helt säker. Tänkte ringa prästen när vi vet vem det är så att vi kan lägga upp en plan.
    Nja, vi har inte bestämt oss helt ännu. Jag spelade i en stråkkvartett tidigare och jag har bett dem spela både under vigseln och under minglet innan festen. Tror att vi ska ha Pachelbels kanon i D som ingångsmarsch. Utgång har vi inte bestämt ännu. Som solosång ska vi ha Aldrig ska jag sluta älska dig (Jonas Gardell) men en solist (ännu ej bestämd) och så har jag arrat den för kvartetten. Sen ska sambon bestämma en sång också. Psalmer har vi inte tänkt på ännu.
  • majemma
    sofin526 skrev 2012-05-29 15:33:59 följande:

Vad trist att det blev så med fotografen! Tur att ni hade en underbar dag i alla fall. Har du några tips att dela med dig av till oss oerfarna (förutom fotografen då)? Glad
  • majemma
    Heobea skrev 2012-05-30 11:15:22 följande:
    Musik, hm det är svårt att välja bland all musik. Eftersom vi båda är mycket musikintresserade så det är liksom lite extra viktigt. Jag har spelat på flera bröllop fått mycket inspiration den vägen.  Vi hade enklast att välja in- och utgångsmusik måste jag säga. Vi valde helt enkelt varsin marsch. Sambon har spelat mycket dataspel i sin dag så hans favoritmúsik är main theam från final fantasy. Måste säga att jag var skeptisk innan han spelade den för mig. Nu är jag lika fast som han ( i musiken, inte i spelet...). Som utgångsmusik blir det en norsk brudmarsch. Jag hörde/spelade den första gången när jag var 12år, har varit fast besluten sedan dess att ha den på mitt bröllop.
    " target="_blank">

(en lite lustig inspelnning).

Andra favoritmarscher som jag skulle kunna tänka mig är brudmarsch från delsbo, bröllopet på ulfåsa bröllopsmarsch, Intåg i sommarhagen, preludium från Bach första cellosuit, Sommarsång ur frösöblomster, samt figgaros bröllopsmarsch. Har en lista på spotify open.spotify.com/user/heobea/playlist/4cYZPHU... där jag samlat musik som jag skulle kunna tänka mig på bröllopet. (Allt kanske inte lika seriöst).

Till psalmer i kyrkan tänker jag att det är viktigt att välja psalmer där folk kan antingen text eller melodi för att kunna sjunga med. Vi har bestämt oss för i denna ljuva sommartid. Sedan får vi se om det blir någon mer.
    Kul att du också är musikintresserad! Får man fråga vad du spelar? Den norska brudmarschen är verkligen jättefin. Har aldrig hört den tidigare. Bachpreludiet har jag spelat många gånger själv. Har aldrig tänkt på att man kan använda det som marsch. Vad roligt med ny input! Glad

Appropå psalmer med känd melodi finns det väl en variant på den blomstertid med text som handlar om bröllop?
  • Pluppe

Vi kommer ha 15 barn med på vårt bröllop. Vår dotter b.la... Flera utav barnen kommer vara så små så dem ammas och dem är ju helt klart ett måste i det läget..

Jag kommer ihåg när min morbror gifte sig. Barn var absolut förbjudna! Min syster som gärna ville följa med kunde då inte följa med eftersom hon hade en liten bebis som ammas, dottern tog inte flaska och min syster kände sig inte trygg i att lämna bort sin lilla skatt när hon var så liten.. Så dem kom aldrig på bröllopet. När väl bröllopet var hade både bruden med sig sin dotter på 6 år och även hennes syster hade med sin son på 7 år. Det kändes lite dåligt får jag nog lov att säga Obestämd

Men inget illa menat, jag förstår att man inte vill ha barn med men ville bara dela med mig lite :)

Svar på tråden Linköpingsbrudar...