• Hanna05

Brudar från norrland som gifter er 2012 :)

Hej! :)

Tänkte vi kunde samlas alla här ni som kommer lite mer norröver och som gifter er nästa år.
    Själv gifter jag mig Augusti 2012.

Hur långt har ni hunnit i planeringen, hur mycket har ni hunnit spara och hur har ni tänkt ha ert bröllop?

Jag gifter mig i Piteå stadskyrka och kommer ha bröllopsfesten på storstrand i Öjebyn.
    Jag pysslar på lite här hemma och har hunnit med lite ljuslyktor ..

Tänkte jag kunde lägga in lite mer inspirationsbilder sen!
    Vi kommer ha vitt och ljusrosa som tema :)
  • Svar på tråden Brudar från norrland som gifter er 2012 :)
  • daniiel
    Theresebride skrev 2012-01-02 22:30:55 följande:
    Okej, vart var det du gifte dig? Får jag fråga hur mycket ni fick ge för bröllopsfotograferingen?
    I Skellefteå :) Vi betalade 700kr för allt, då hon "bara" går gymnasiet och inte hade fotat bröllop förut. Vi valde dock hellre många bilder från hela dagen för en peng som passade vår budget än 10st porträttbilder för flera, flera tusen kronor. Alla prioriterar ju olika och vi tycker väldigt mycker om våra bilder :)
  • Hanna05
    Theresebride skrev 2012-01-02 22:38:40 följande:

Såg att ni skulle hyra storstrand, är det alkoholförbud där?

Där får man väl bara beställa mat ifrån dom, hur ser deras meny ut och vad är det för priser för varje rätt?

Ja det är alkoholförbud. 
    Vet inte hur menyn ser ut, då vi ska skicka våra recept då de får laga varmrätten vi vill ha.
    skulle kosta 195 kr / pers.

• Hanna05

Någon som vet vart man kan få tag på dukar till runda bord? Billigt! 

• Theresebride

Provade min drömklänning igår hos eleganten i sundsvall, den var ifrån märket blue by enzoani namnet tror jag var elista. helt otrolig och en hel del över min budget. 14 000 kr skulle den kosta ungefär. Försöker leta omkring om man kan hitta den lite billigare än så.

Funderar också på att skicka in en bild och låta något kinaföretag att göra ett försök, men om det inte blir bra så blir ju sammanlagt klänningen ytterligare några tusen dyrare. Sen så sa hon att man var tvungen att beställa åtminstone 4 månader i förväg om jag ville ha den här klänningen och kinaklänningarna tar ju sin tid också.

Och jag ville inte stå utan klänning till bröllopet.

Vad ska jag göra? Tips efterfrågas :)

• daniiel
    Theresebride skrev 2012-01-08 11:18:42 följande:

Provade min drömklänning igår hos eleganten i sundsvall, den var ifrån märket blue by enzoani namnet tror jag var elista. helt otrolig och en hel del över min budget. 14 000 kr skulle den kosta ungefär. Försöker leta omkring om man kan hitta den lite billigare än så.

Funderar också på att skicka in en bild och låta något kinaföretag att göra ett försök, men om det inte blir bra så blir ju sammanlagt klänningen ytterligare några tusen dyrare. Sen så sa hon att man var tvungen att beställa åtminstone 4 månader i förväg om jag ville ha den här klänningen och kinaklänningarna tar ju sin tid också.

Eftersom jag personligen inte anser att någon klänning är värd 14 000kr, eller ens hälften av det, så skulle jag beställt en kinaklänning. Hade själv på mig två kinaklänningar under min bröllopsdag, de gick tillsammans på 1800kr. Det är ju dock som sagt bara hur jag själv resonerar.

Det finns Milly och Mylove, bland ett par andra, som fått väldigt bra omdöme av köpare. Jag vet att man till båda de företagen kan skicka in bilder och få en klänning uppsydd. Mylove är lite billigare. Behöver det göras ändringar på klänningarna man får hem, så är det oftast att lägga upp dom en aning eller ta in dom lite, vilket brukar vara hyffsat billigt att lämna in hos någon sömmerska. Alternativt att man gör det själv eller känner någon lite sykynnig som kan ordna det. Väljer man snörning på klänningen, så behöver man väldigt sällan ta in eller lägga ut.

Mina kinaklänningar jag jag fått hem ca 4 veckor efter jag la beställningen.
  • Theresebride

Du har inte några bilder på dina klänningar?

daniiel skrev 2012-01-08 11:27:48 följande:
    Eftersom jag personligen inte anser att någon klänning är värd 14 000kr, eller ens hälften av det, så skulle jag beställt en kinaklänning. Hade själv på mig två kinaklänningar under min bröllopsdag, de gick tillsammans på 1800kr. Det är ju dock som sagt bara hur jag själv resonerar.

Det finns Milly och Mylove, bland ett par andra, som fått väldigt bra omdöme av köpare. Jag vet att man till båda de företagen kan skicka in bilder och få en klänning uppsydd. Mylove är lite billigare. Behöver det göras ändringar på klänningarna man får hem, så är det oftast att lägga upp dom en aning eller ta in dom lite, vilket brukar vara hyffsat billigt att lämna in hos någon sömmerska. Alternativt att man gör det själv eller känner någon lite sykynnig som kan ordna det. Väljer man snörning på klänningen, så behöver man väldigt sällan ta in eller lägga ut.

Mina kinaklänningar jag jag fått hem ca 4 veckor efter jag la beställningen.
  • daniiel
    Theresebride skrev 2012-01-08 12:25:10 följande:
    Du har inte några bilder på dina klänningar?
    Jo, visst har jag det :)

Detta är klänningen jag hade på mig under vigseln, fotograferingen och när vi anlände till festlokalen. I den första länken är klänningen just uppackad och hade inte riktigt hängt till sig :P

augustibrud.bloggplatsen.se/2011/08/06/5965950-efter-manga-om-och-men/
    augustibrud.bloggplatsen.se/2011/08/16/6045398-bilder-fran-var-vigsel/
    augustibrud.bloggplatsen.se/2011/08/18/6055863-fler-bilder-fran-vart-brollop/

Denna, en kortare, bytte jag till efter förrätten och hade under resten av kvällen :) Tyvärr ingen vidare bra bild, men hade visst ingen annan av denna klänningen.

augustibrud.bloggplatsen.se/2011/05/23/5431397-min-ena-klanning-ar-har-d/
  • Annixa

Hej jag hoppar in här!
    vi är från umeå å vi gifter oss nu den 25februari i backen kyrkan å ska ha festen i norrforslogen!!!! iiii börjar bli riktigt nervös! =D

Theresebride skrev 2012-01-08 11:18:42 följande:

Jag beställde min klänning från Dhgate. hur vacker å väl sydd som helst. det kostade mig runt 1000kr inkl frakt! =)
    lovar att det är värt att kolla upp!
  • daniiel
    Annixa skrev 2012-01-08 12:42:22 följande:
    Jag beställde min klänning från Dhgate. hur vacker å väl sydd som helst. det kostade mig runt 1000kr inkl frakt! =)
    lovar att det är värt att kolla upp!
    Tipsa gärna om säljaren också, eftersom DHgate är som Ebay och det finns så många olika säljaren med väldigt varierande kvalitet på varorna. Tyvärr vet jag flera som inte alls fått så bra resultat från vissa säljare där.

Även jag har beställt två klänningar från DHgate (två olika säljare), men båda de klänningarna kom i helt fel storlek (för små), samt utan snörning i ryggen, trots att jag bett om det och säljaren bekräftat det. Jättefina, välsydda klänningar i övrigt, men jag kunde ju inte ha dom alls :P
    Från dessa två säljare kom de klänningarna:
    www.dhgate.com/wholesale/store/ff8080811f932a5e011fa43e353d3324.html
    www.dhgate.com/wholesale/store/ff808081267a0b0701268eb3a6c14296.html

Jag beställde dock tärnklänningar av en tredje säljare på DHgate och de var jättefina och i rätt storlek :) Den säljaren finns dock, tyvärr, inte kvar.
  • Äntligen2012

Tänkte låna lite:):). Måste tipsa om velur tygerna dem har på Jysk :) kanonisk som dukar.. Man behöver inte stryka eller sy kanterna om man klipper dem i önskad längd:). Till runda bord klippet man ju fyrkantigt:):)

Svar på tråden Brudar från norrland som gifter er 2012 :)