• Elinhyden

Brud juni 2012! Någon mer? :-)

Hej 30 juni 2012 byter jag och min kärlek ringar, någon som är i ungefär samma tid? kram

• Svar på tråden Brud juni 2012! Någon mer? :-)
  • AndroSid
    Imke1977 skrev 2012-01-12 20:48:46 följande:
    Du det spelar ingen roll vad vår prälle säger. jag tänker då inte förstöra klänningen med att ha något över axlarna. Och inget bröllop jag varit på har man behövt det heller så.

Tja, jag kan faktiskt förstå att det avråds till det, men det står ju i länken att det inte är något regelrätt förbud.
  • AndroSid
    FelizLane skrev 2012-01-12 21:22:17 följande:
    AndroSid, jag ska ha vita stolsöverdrag. Tack för din input, du sa det så bra :) klart dom ska vara ljusa om jag ska ha. Men jag kommer ju knyta knoppalakan.. Så frågan är om det blir to much då endå? Kanske bara ska sätta en enkel blomma i knytet? :)

Hm... god fråga. Du kan ju testa bägge delar i förväg, så ser du vad som blir snyggast? Glad
  • Emma84
    Imke1977 skrev 2012-01-12 20:48:46 följande:
    Du det spelar ingen roll vad vår prälle säger. jag tänker då inte förstöra klänningen med att ha något över axlarna. Och inget bröllop jag varit på har man behövt det heller så.
    Nä, inte jag heller. Inte på något bröllop jag varit på! Konstigt, har aldrig reagerat över det. Men tänkte mycket på det när vi hade dop för våra barn i kyrkan...
    Självklart visar man respekt, men som sagt; jag lär ju inte vara den enda som visat axlarna som brud OM jag bestämmer mej för att ha "bara" klänning..
  • Emma84

Jag har väldiga problem med min bröllopsinbjudan! Kan ni hjälpa mej?
    Eller ja, inbjudan är så gott som klar. Jag gör en lite ovanligre stil, blir som en liten bok på ca 6 sidor. Där det står om mej, blivande maken mm. Å kort på oss som barn etc.
    MEN jag vet inte när jag ska skriva att middagen/festen börjar. Vigseln är kl 13, räknar med ca 45 min i kyrkan. Och att folk ska hinna lämna iväg barnen till barnvakter. Tänkte att det skulle stå kl 16 på bröllopsfestplatsen. Är det för sent? Enligt vår limousinechaufför var det det. Han tyckte absolut senast 15. Men hinner folk lämna barn å så? Det ska ju inte bli för stressigt för dom, samtidigt som man tänker: vad ska dom andra göra dom timmarna emellan?

Eller så tänkte vi säga till gästerna kl 15, så hinner de mingla å gå tipspromenad å sen anländer vi till kl 16? Vad tror ni?

Samma sak gäller OSA-datumet, jättesvårt! Vigseln är 2 juni, blir OSA datum 2 april lagom tror ni eller för tidigt?

(Skönt att jag har er att fråga, som ni ser..) :D

• BlackWIngedAngel
    AndroSid skrev 2012-01-12 23:05:38 följande:
    Tja, jag kan faktiskt förstå att det avråds till det, men det står ju i länken att det inte är något regelrätt förbud.
    Jag tycker också att det är rimligt, men å andra sida är jag väldigt skeptisk till hela det där "jag struntar i vad prästen sig, vi gör som vi vill"-fenomenet som så ofta dyker upp i bröllopssammanhang. Jag tycker att det är självklart att man accepterar de premisser på vilka en vigsel utförs i den egna församlingen. Överensstämmer inte dessa med vad man själv vill så kan man ju alltid söka sig till en annan kyrka/religion som stämmer bättre med de egna värderingarna. Vill man bestämma helt själv så är ju det optimala alternativat att hålla en privat tillställning, ex en borgerlig vigsel.
  • BlackWIngedAngel
    Emma84 skrev 2012-01-12 23:19:09 följande:
    Jag har väldiga problem med min bröllopsinbjudan! Kan ni hjälpa mej?
    Eller ja, inbjudan är så gott som klar. Jag gör en lite ovanligre stil, blir som en liten bok på ca 6 sidor. Där det står om mej, blivande maken mm. Å kort på oss som barn etc.
    MEN jag vet inte när jag ska skriva att middagen/festen börjar. Vigseln är kl 13, räknar med ca 45 min i kyrkan. Och att folk ska hinna lämna iväg barnen till barnvakter. Tänkte att det skulle stå kl 16 på bröllopsfestplatsen. Är det för sent? Enligt vår limousinechaufför var det det. Han tyckte absolut senast 15. Men hinner folk lämna barn å så? Det ska ju inte bli för stressigt för dom, samtidigt som man tänker: vad ska dom andra göra dom timmarna emellan?

Eller så tänkte vi säga till gästerna kl 15, så hinner de mingla å gå tipspromenad å sen anländer vi till kl 16? Vad tror ni?

Samma sak gäller OSA-datumet, jättesvårt! Vigseln är 2 juni, blir OSA datum 2 april lagom tror ni eller för tidigt?

(Skönt att jag har er att fråga, som ni ser..) :D
    Tror du verkligen att folk kommer lämna bort barnen efter vigseln då? Bor gästerna i det absoluta närområdet så att säga? Annars kan jag tänka mig att folk antingen har med barnen hela dagen eller att de inte tar med dem alls. Har ni barnfri fest så är det nog vanligast att de inte tar med sig dem alls. Men du känner förstås din egen släkt bäst där.

När det gäller osa så är en bra tumregel att ta tiden mellan utskicket och evenemanget och dela på tre. 2/3 av tiden bör vara svarstid & 1/3 av tiden kvar efter att svarstiden löpt ut.

En tanke när det gäller korten förresten; Kommer ni lämna ut dessa personligen? Jag tänker mig mer att ett inbjudningskort innehållande 6 sidor definitivt kommer dra mer än ett frimärke. Ska man skicka många per post så kan det ju bli en ganska stor extrakostnad. 
  • Imke1977
    BlackWIngedAngel skrev 2012-01-12 23:26:40 följande:
    Jag tycker också att det är rimligt, men å andra sida är jag väldigt skeptisk till hela det där "jag struntar i vad prästen sig, vi gör som vi vill"-fenomenet som så ofta dyker upp i bröllopssammanhang. Jag tycker att det är självklart att man accepterar de premisser på vilka en vigsel utförs i den egna församlingen. Överensstämmer inte dessa med vad man själv vill så kan man ju alltid söka sig till en annan kyrka/religion som stämmer bättre med de egna värderingarna. Vill man bestämma helt själv så är ju det optimala alternativat att hålla en privat tillställning, ex en borgerlig vigsel.
    Vet inte om jag håller med dig där. Självklart är det ju en kyrka och man ska visa respekt. Men jag tycker nog man visar den respekten på många andra sätt. Och behöver kanske inte visa den just genom att täcka axlarna. Vi lever ändå inte på 1700 talet liksom. Kristendommen är lite annan nuförtiden. Och jag har ingen lust att leva kvar i det där gammeldagsa grejjset.
    Förövrigt gifter vi oss i ett kapell som inte hör till någon speciell församling. Så vi har ordnat med egen präst från en församling. Där vi ber om en lättsam präst.
  • Imke1977

Sen tycker jag nog inte det bara är så i bröllops sammanhang heller. Jag tycker nog dom flesta dopen är rätt så lättsamma nuförtiden oxå. Och på fler och fler dop begär till och med föräldrarna att ta bort psalmer helt.

Och så länge man är med i svenska kyrkan och betalar för det så har man nog rätt att få ha det som man vill när man begravs, döps eller gifter sig. Så anser jag iallafall

• Emma84
    BlackWIngedAngel skrev 2012-01-12 23:35:33 följande:
    Tror du verkligen att folk kommer lämna bort barnen efter vigseln då? Bor gästerna i det absoluta närområdet så att säga? Annars kan jag tänka mig att folk antingen har med barnen hela dagen eller att de inte tar med dem alls. Har ni barnfri fest så är det nog vanligast att de inte tar med sig dem alls. Men du känner förstås din egen släkt bäst där.

När det gäller osa så är en bra tumregel att ta tiden mellan utskicket och evenemanget och dela på tre. 2/3 av tiden bör vara svarstid & 1/3 av tiden kvar efter att svarstiden löpt ut.

En tanke när det gäller korten förresten; Kommer ni lämna ut dessa personligen? Jag tänker mig mer att ett inbjudningskort innehållande 6 sidor definitivt kommer dra mer än ett frimärke. Ska man skicka många per post så kan det ju bli en ganska stor extrakostnad. 
    De få som vet om bröllopet än, ska ha barnen med i kyrkan men lämna bort dem sedan, ja. Men resten (som har barn som inte vet om det än) kanske inte tar med barnen till kyrkan heller, nä?
    Å ja, alla med barn bor i "närområdet".

Extrakostnader spelar ingen roll för oss. Vi har hittat en mall på inbjudningskort som vi båda älskar. Att de sedan blir fler frimärken att köpa rör oss inte. Men tack för tanken
  • Emma84
    Imke1977 skrev 2012-01-13 08:39:09 följande:
    Sen tycker jag nog inte det bara är så i bröllops sammanhang heller. Jag tycker nog dom flesta dopen är rätt så lättsamma nuförtiden oxå. Och på fler och fler dop begär till och med föräldrarna att ta bort psalmer helt.

Och så länge man är med i svenska kyrkan och betalar för det så har man nog rätt att få ha det som man vill när man begravs, döps eller gifter sig. Så anser jag iallafall.
    Ja, båda våra dop har varit väldigt lättsamma. Vi valde låtarna själva till både sonen och dotterns dop - dvs. tog bort psalmerna helt då vi inte är kristna. Men att både gifta oss och ha barndopen i kyrkan var för oss givet. Mer av en tradition än "kristligt". Det sa vi också till prästen, som sa att det är vanligt. Det är ju inte alls som "förr" längre. Men självklart visar man respekt, men det kan man göra på olika sätt
Svar på tråden Brud juni 2012! Någon mer? :-)