• Elinhyden

Brud juni 2012! Någon mer? :-)

Hej 30 juni 2012 byter jag och min kärlek ringar, någon som är i ungefär samma tid? kram

• Svar på tråden Brud juni 2012! Någon mer? :-)
  • Emma84
    Emma84 skrev 2012-01-12 23:19:09 följande:
    Jag har väldiga problem med min bröllopsinbjudan! Kan ni hjälpa mej?
    Eller ja, inbjudan är så gott som klar. Jag gör en lite ovanligre stil, blir som en liten bok på ca 6 sidor. Där det står om mej, blivande maken mm. Å kort på oss som barn etc.
    MEN jag vet inte när jag ska skriva att middagen/festen börjar. Vigseln är kl 13, räknar med ca 45 min i kyrkan. Och att folk ska hinna lämna iväg barnen till barnvakter. Tänkte att det skulle stå kl 16 på bröllopsfestplatsen. Är det för sent? Enligt vår limousinechaufför var det det. Han tyckte absolut senast 15. Men hinner folk lämna barn å så? Det ska ju inte bli för stressigt för dom, samtidigt som man tänker: vad ska dom andra göra dom timmarna emellan?

Eller så tänkte vi säga till gästerna kl 15, så hinner de mingla å gå tipspromenad å sen anländer vi till kl 16? Vad tror ni?

Samma sak gäller OSA-datumet, jättesvårt! Vigseln är 2 juni, blir OSA datum 2 april lagom tror ni eller för tidigt?

(Skönt att jag har er att fråga, som ni ser..) :D
    Några fler tankar/åsikter/tips/råd?
  • Emma84

Brudklänning oxå. Vit eller ivory? Vad ska ni ha?

• blivandeBrud2012

Emma84: jag tycker att 2 april är lagom för att osa.

Klänning kommer jag köra på Ivory.

Ang tiden: jag tycker inte 16 är försent, snarare för tidigt...varför ska middagen börja så tidigt? vi räknar med start kl 18... Vill inte ni dessutom ha tid mellan kyrkan och festen för att fotograferas?
    Hur många är det som ska iväg och lämna barnen hos barnvakt? är du säker på att de ens kommer ta med dem till kyrkan?

• Nikkita
    Emma84 skrev 2012-01-12 23:19:09 följande:
    Jag har väldiga problem med min bröllopsinbjudan! Kan ni hjälpa mej?
    Eller ja, inbjudan är så gott som klar. Jag gör en lite ovanligre stil, blir som en liten bok på ca 6 sidor. Där det står om mej, blivande maken mm. Å kort på oss som barn etc.
    MEN jag vet inte när jag ska skriva att middagen/festen börjar. Vigseln är kl 13, räknar med ca 45 min i kyrkan. Och att folk ska hinna lämna iväg barnen till barnvakter. Tänkte att det skulle stå kl 16 på bröllopsfestplatsen. Är det för sent? Enligt vår limousinechaufför var det det. Han tyckte absolut senast 15. Men hinner folk lämna barn å så? Det ska ju inte bli för stressigt för dom, samtidigt som man tänker: vad ska dom andra göra dom timmarna emellan?

Eller så tänkte vi säga till gästerna kl 15, så hinner de mingla å gå tipspromenad å sen anländer vi till kl 16? Vad tror ni?

Samma sak gäller OSA-datumet, jättesvårt! Vigseln är 2 juni, blir OSA datum 2 april lagom tror ni eller för tidigt?

(Skönt att jag har er att fråga, som ni ser..) :D
    Låter fint med ett häfte med lite mer info om er i inbjudan Glad 
    När det gäller tiden för att träffas för middagen/festen så kan det bli en lång väntan för de utan barn kanske?!? Det enda bröllop jag varit på väntade vi ca: 2 timmar på brudparet eftersom de fotades & det blev väldigt drygt. Det fanns varken snacks eller något att hitta på mellan tiden för vigsel till minglet med brudparet.
    Men om ni skriver detta tydligt i inbjudan så att alla vet om det (& ev har något planerat för de som måste vänta) så är det ju inga problem vilken tid det än blir... Lite snacks & någon mingel-lek (tipspromenad som du själv skrev) kanske kan vara ett förslag? 
    Vi har vigseln kl 16.00, middagen börjar kl: 17.00. Men vi har vigsel, middag & fest på samma ställe så vi behöver inte åka någonstans! 
    Vi gifter oss den 30/6, skickar ut inbjudan i slutet av februari & har OSA 15 april Skrattande Vi vill ha gott om tid på oss att fixa ihop gästpresentationen nämligen. Men alla som ska bjudas vet redan om det & har sagt att de kommer, de väntar bara på en officiell inbjudan Flört Så jag tycker att det låter jätte bra me OSA den 2 april.
  • BlackWIngedAngel
    Imke1977 skrev 2012-01-13 08:39:09 följande:
    Sen tycker jag nog inte det bara är så i bröllops sammanhang heller. Jag tycker nog dom flesta dopen är rätt så lättsamma nuförtiden oxå. Och på fler och fler dop begär till och med föräldrarna att ta bort psalmer helt.

Och så länge man är med i svenska kyrkan och betalar för det så har man nog rätt att få ha det som man vill när man begravs, döps eller gifter sig. Så anser jag iallafall
    Lättsam är inte detsamma som respektlös. Olika församlingar/religiösa inriktningar kräver olika mycket av av sina medlemmar/besökare och jag menar alltså att man får respektera det som ens egen församling har beslutat vara korrekt, alternativt välja en församling som bättre överensstämmer med ens egen övertygelse.

Det är skillnad på att vara med och utforma en gudstjänst och att bestämma över den. Man har inte rätt att göra hur man vill i en gudstjänst, det är kyrkans och församlingens gudstjänst, inte bara ens egen. Jag opponerar mig alltså inte mot någon särskild klädsel utan enbart mot att man motsätter sig församlingens krav och ändå förväntar sig att få vigas där. Tillhör man någon frireligiös nudistförsamling som kräver att man går naken så tycker jag inte att det är okej att vägra ta av sig heller och ändå tro att de ska hålla vigseln. Man kan alltså inte "strunta i vad prästen säger", men säger prästen okej, så är det ju inget problem. 

Hoppas du förstår hur jag menar, även om det blev lite långt. Glad
  • BlackWIngedAngel
    Emma84 skrev 2012-01-13 14:33:24 följande:
    De få som vet om bröllopet än, ska ha barnen med i kyrkan men lämna bort dem sedan, ja. Men resten (som har barn som inte vet om det än) kanske inte tar med barnen till kyrkan heller, nä?
    Å ja, alla med barn bor i "närområdet".

Extrakostnader spelar ingen roll för oss. Vi har hittat en mall på inbjudningskort som vi båda älskar. Att de sedan blir fler frimärken att köpa rör oss inte. Men tack för tanken
    Jag tänker mer, att om gästerna bor i närområdet så är det ju lugnt att man har uppehåll. Kommer det långväga gäster kan det ju bli svårare för dem att hitta på något under den tiden. Sedan tänkte jag att det kanske inte ens behövdes något uppehåll om barnen inte kom med från början, men vet ni att de ska med så låter det ju vettigt. I övrigt tycker jag inte att 16:00 är en sen tid på något sätt.

Menade inte att låta negativ ang inbjudningar, det hela låter väldigt intressant och jag hoppas vi får se bilden.? Däremot tänkte jag att det hade varit tråkigt om korten inte kom fram om ni hade missat att frankera ordentligt.  
  • Imke1977
    BlackWIngedAngel skrev 2012-01-13 18:57:59 följande:
    Lättsam är inte detsamma som respektlös. Olika församlingar/religiösa inriktningar kräver olika mycket av av sina medlemmar/besökare och jag menar alltså att man får respektera det som ens egen församling har beslutat vara korrekt, alternativt välja en församling som bättre överensstämmer med ens egen övertygelse.

Det är skillnad på att vara med och utforma en gudstjänst och att bestämma över den. Man har inte rätt att göra hur man vill i en gudstjänst, det är kyrkans och församlingens gudstjänst, inte bara ens egen. Jag opponerar mig alltså inte mot någon särskild klädsel utan enbart mot att man motsätter sig församlingens krav och ändå förväntar sig att få vigas där. Tillhör man någon frireligiös nudistförsamling som kräver att man går naken så tycker jag inte att det är okej att vägra ta av sig heller och ändå tro att de ska hålla vigseln. Man kan alltså inte "strunta i vad prästen säger", men säger prästen okej, så är det ju inget problem. 

Hoppas du förstår hur jag menar, även om det blev lite långt. Glad
    Förstod hur du menar helt och hållet. Men jag håller tyvärr inte med dig. Jag anser fortfarande att är det vår vigsel, alltså vår största dag. Så är det helt och hållet vi som bestämmer hur vår vigsel ska se ut. Men det brukar väl oftast vara så att prästen som du säger har sin utformade gudstjänst eller vad man ska kalla det. Men utöver det tycker jag nog att man som brudpar har mycket att säga till om.
    Och som jag sa tidigare så är man naturligtvis inte respektlös. Det är jag aldrig när jag är i en kyrka. jag anser bara att det finns många sätt att visa respekt på i en kyrka. Och att jag måste ha något över mina axlar därinne anser jag gammeldags och faktiskt inte alls viktigt.
    Men vi får väl helt enkelt vara överens om att vi inte är överens
  • BlackWIngedAngel
    Imke1977 skrev 2012-01-13 19:12:50 följande:
    Förstod hur du menar helt och hållet. Men jag håller tyvärr inte med dig. Jag anser fortfarande att är det vår vigsel, alltså vår största dag. Så är det helt och hållet vi som bestämmer hur vår vigsel ska se ut. Men det brukar väl oftast vara så att prästen som du säger har sin utformade gudstjänst eller vad man ska kalla det. Men utöver det tycker jag nog att man som brudpar har mycket att säga till om.
    Och som jag sa tidigare så är man naturligtvis inte respektlös. Det är jag aldrig när jag är i en kyrka. jag anser bara att det finns många sätt att visa respekt på i en kyrka. Och att jag måste ha något över mina axlar därinne anser jag gammeldags och faktiskt inte alls viktigt.
    Men vi får väl helt enkelt vara överens om att vi inte är överens
    Vi kan naturligtvis vara överens om att inte vara överens ifråga om åsikter. Men faktum kvarstår att en kyrklig gudstjänst inte är ens egen. Man kan vara delaktig i en stor del av utformningen, men den är offentlig och församlingens präst har till skyldighet att följa kyrkoordningen. Den delen kan man ju tycka är fel eller rätt, men man måste ändå veta att det är så.

Alltför många brudar här på BT har blivit upprörda när de fått veta att de inte får bestämma allt heeelt själv.  ;)
  • AnnaKari
    Elinhyden skrev 2011-09-13 14:19:23 följande:
    Hej 30 juni 2012 byter jag och min kärlek ringar, någon som är i ungefär samma tid? kram
    Japp exakt samma datum... ;) kl.14.00
  • aniara
    AnnaKari skrev 2012-01-13 20:13:35 följande:
    Japp exakt samma datum... ;) kl.14.00
    Jag/ vi också! Både samma tid och samma datum :) Vart gifter ni er?
Svar på tråden Brud juni 2012! Någon mer? :-)