• Elinhyden

Brud juni 2012! Någon mer? :-)

Hej 30 juni 2012 byter jag och min kärlek ringar, någon som är i ungefär samma tid? kram

• Svar på tråden Brud juni 2012! Någon mer? :-)
  • AndroSid
    Emma84 skrev 2012-01-12 16:33:54 följande:
    Tack för svar! Tyckte klänningen var jättesöt, och mej gör det inget att den är svart/"vit" och det är väl egentligen huvudsaken? :)
    Får man fråga vad det är för speciellt tema ni har? :)
    Jag håller med. Det enda som jag egentligen kan tänka mig är "negativt" är väl att tärnan nästan måste ha en sjal/bolero eller dylikt över axlarna om ni gifter er i kyrkan? Eller har jag bara fått för mig det där med att man inte ska vara baraxlad i kyrkan?

Vi ska ha tema Sagan om Ringen Flört
  • Emma84
    AndroSid skrev 2012-01-12 16:55:45 följande:
    Jag håller med. Det enda som jag egentligen kan tänka mig är "negativt" är väl att tärnan nästan måste ha en sjal/bolero eller dylikt över axlarna om ni gifter er i kyrkan? Eller har jag bara fått för mig det där med att man inte ska vara baraxlad i kyrkan?

Vi ska ha tema Sagan om Ringen Flört
    Jo, men en bolero blir det oxå till syrran/tärnan.
    Jo, har oxå hört det sedan vi döpte våra barn i kyrkan.
    Däremot kan det väl inte gälla bruden??

Kul (med) tema!
  • BlackWIngedAngel
    Emma84 skrev 2012-01-12 18:45:37 följande:
    Jo, men en bolero blir det oxå till syrran/tärnan.
    Jo, har oxå hört det sedan vi döpte våra barn i kyrkan.
    Däremot kan det väl inte gälla bruden??
    Jodå, det gör det definitivt. Men i Svenska kyrkan är det en etikettregel (eller en fråga om respekt, kanske man ska kalla det) snarare än ett förbud, för både tärna och brud. I katolska kyrkor kan det ex finnas direkta förbud.
  • Emma84
    BlackWIngedAngel skrev 2012-01-12 18:56:35 följande:
    Jodå, det gör det definitivt. Men i Svenska kyrkan är det en etikettregel (eller en fråga om respekt, kanske man ska kalla det) snarare än ett förbud, för både tärna och brud. I katolska kyrkor kan det ex finnas direkta förbud.
    Hmm..okej! Tack för ditt svar, hade ju inte direkt tänkt att ha något över mej inne i kyrkan....
  • CarolineJohan

Helt otroligt det där med att man måste ha något över axlarna i kyrkan. Inte skulle jag vilja ha en "kofta" på mig... Tack och lov att vi gifter oss ute med en modern och cool präst!

• Imke1977
    Emma84 skrev 2012-01-12 16:16:11 följande:
    Håller med!

Jag har inte haft en tanke på att införskaffa stolsöverdrag? Är det väldigt vanligt att man har? :-O
    Ska ni alla ha det?
    Nopp inte vi heller.
  • Imke1977
    AndroSid skrev 2012-01-12 20:08:56 följande:
    www.alltombrollop.com/shopping/mode---brud/ba...
    Här står det lite om varför man enligt etikett inte ska visa axlar/dekollage i kyrkan.
    Du det spelar ingen roll vad vår prälle säger. jag tänker då inte förstöra klänningen med att ha något över axlarna. Och inget bröllop jag varit på har man behövt det heller så.
  • FelizLane

AndroSid, jag ska ha vita stolsöverdrag. Tack för din input, du sa det så bra :) klart dom ska vara ljusa om jag ska ha. Men jag kommer ju knyta knoppalakan.. Så frågan är om det blir to much då endå? Kanske bara ska sätta en enkel blomma i knytet? :)

• BlackWIngedAngel
    CarolineJohan skrev 2012-01-12 20:00:40 följande:
    Helt otroligt det där med att man måste ha något över axlarna i kyrkan. Inte skulle jag vilja ha en "kofta" på mig... Tack och lov att vi gifter oss ute med en modern och cool präst!
    Imke1977 skrev 2012-01-12 20:48:46 följande:
    Du det spelar ingen roll vad vår prälle säger. jag tänker då inte förstöra klänningen med att ha något över axlarna. Och inget bröllop jag varit på har man behövt det heller så.
    Det har som sagt inget med prästen att göra. Inom Svenska kyrkan finns inga uttalade förbud utan det är en fråga om att visa respekt mot det kyrkliga rummet att själv välja att täcka axlarna.

Jag ser inte vad som är så otroligt med det egentligen. Ett visst mått av anständighet tycker jag är något som är tätt förknippat med respekten för det kyrkliga rummet. Sedan varierar det ju mellan församlingar och religioner hur långt detta sträcker sig. Men det är ju snarare en norm än något "hel otroligt".
Svar på tråden Brud juni 2012! Någon mer? :-)