• Elinhyden

Brud juni 2012! Någon mer? :-)

Hej 30 juni 2012 byter jag och min kärlek ringar, någon som är i ungefär samma tid? kram

• Svar på tråden Brud juni 2012! Någon mer? :-)
  • Imke1977

Nej det håller jag med. om. Ska bruden vara baraxlad är det väl ingen idé att tvinga på bruden en bolera eller liknande heller. Och jag vet inte, är det verkligen så många som struntar i vad prästen säger och går helt emot allt och kör sitt eget race då? Jag har inte hört talats om det. Men sen har jag väl inte varit på SÅ många bröllop heller

Men lite nyfiken: Hur har ni tänkt göra med sådant då?

• BlackWIngedAngel
    Imke1977 skrev 2012-01-14 09:57:09 följande:
    Nej det håller jag med. om. Ska bruden vara baraxlad är det väl ingen idé att tvinga på bruden en bolera eller liknande heller. Och jag vet inte, är det verkligen så många som struntar i vad prästen säger och går helt emot allt och kör sitt eget race då? Jag har inte hört talats om det. Men sen har jag väl inte varit på SÅ många bröllop heller

Det är åtminstone en hel del brudar som blir väldigt arga på präster faktiskt har åsikter om att man måste följa den vigselordning som kyrkan har. Och det blir allt vanligare med brudar som tror att de ska bestämma heeeeeelt själva, enligt de som arbetar i kyrkan. Man ser en del av detta även på BT om man läser runt lite.

Båda jag och tärnorna kommer ha klänning med ärm, så det är inget problem. Annars kan jag tycka att de spetsboleros som man har till vissa klänningar (ex Pronovias) är väldigt fina.
  • aniara
    BlackWIngedAngel skrev 2012-01-14 10:08:35 följande:
    Och det blir allt vanligare med brudar som tror att de ska bestämma heeeeeelt själva, enligt de som arbetar i kyrkan. Man ser en del av detta även på BT om man läser runt lite.
    Jo även den du citerar har uttryckt såna åsikter för inte allt för länge sen ;) Jag tror det är viktigt att man inser att kyrkan inte är ett företag eller en butik - "kunden har inte alltid rätt" gäller inte där för man är helt enkelt inte en kund.

Jag skulle vilja ha en capelet istället för bolero men hittar inget som passar till ett sommarbröllop. Det finns massor med fina sådana lämpliga för vinterbröllop. Den här capen är dock ganska söt:
    img1.etsystatic.com/il_fullxfull.285329261.jpg
  • AndroSid
    Imke1977 skrev 2012-01-14 09:57:09 följande:

Vi gifter oss borgerligt, så vi "behöver" ju inte klä oss på något speciellt vis.
    Dock har både jag och tärnor långärmat, och med största trolighet de flesta av gästerna också (smart drag i juni, jag hoppas på 10 grader varmt typ Flört).
  • Imke1977
    aniara skrev 2012-01-14 10:41:57 följande:
    Jo även den du citerar har uttryckt såna åsikter för inte allt för länge sen ;) Jag tror det är viktigt att man inser att kyrkan inte är ett företag eller en butik - "kunden har inte alltid rätt" gäller inte där för man är helt enkelt inte en kund.

Jag skulle vilja ha en capelet istället för bolero men hittar inget som passar till ett sommarbröllop. Det finns massor med fina sådana lämpliga för vinterbröllop. Den här capen är dock ganska söt:
    img1.etsystatic.com/il_fullxfull.285329261.jp...
    Nja det vill jag nog inte riktigt hålla med om. Det jag uttryckte mig om var att jag struntar i vad prällen säger om bara axlar i kyrkan. Där gör jag som jag vill. Och det står jag fast vid fortfarande.
    Något annat har jag verkligen inte uttryckt mig på det sättet om!
  • Emma84
    Nikkita skrev 2012-01-13 18:47:59 följande:
    Låter fint med ett häfte med lite mer info om er i inbjudan Glad 
    När det gäller tiden för att träffas för middagen/festen så kan det bli en lång väntan för de utan barn kanske?!? Det enda bröllop jag varit på väntade vi ca: 2 timmar på brudparet eftersom de fotades & det blev väldigt drygt. Det fanns varken snacks eller något att hitta på mellan tiden för vigsel till minglet med brudparet.
    Men om ni skriver detta tydligt i inbjudan så att alla vet om det (& ev har något planerat för de som måste vänta) så är det ju inga problem vilken tid det än blir... Lite snacks & någon mingel-lek (tipspromenad som du själv skrev) kanske kan vara ett förslag? 
    Vi har vigseln kl 16.00, middagen börjar kl: 17.00. Men vi har vigsel, middag & fest på samma ställe så vi behöver inte åka någonstans! 
    Vi gifter oss den 30/6, skickar ut inbjudan i slutet av februari & har OSA 15 april Skrattande Vi vill ha gott om tid på oss att fixa ihop gästpresentationen nämligen. Men alla som ska bjudas vet redan om det & har sagt att de kommer, de väntar bara på en officiell inbjudan Flört Så jag tycker att det låter jätte bra me OSA den 2 april.
    Tack!

Här är ett utkast från inbjudan, vad tros om detta:

"Efter vigseln fortsätter vi gärna att fira vårt bröllop på Mjörnvallen tillsammans med Er!
    Vi börjar med lite mingel samt en kort tipspromenad klockan 15. Därefter bjuds det på en Medelhavsbuffé, alkohol och fest!"

Då har man ju varit väldigt tydlig? Om minglet börjar kl 15, blir det ingen väntetid alls för gästerna (vigseln är slut strax innan kl 14 och sedan ska de säkert fota oss lite och sedan åka vidare till festplatsen).
    Däremot är jag inte helt nöjd med sista meningen. Hur kan vi formulera oss? Vi vill ju ha med att det bjuds på alkohol så att de vet att det inte behövs tas med några pengar etc. (Vi ska ha en alkoholbuffe)

Tips någon?

• Emma84
    BlackWIngedAngel skrev 2012-01-13 19:09:57 följande:
    Jag tänker mer, att om gästerna bor i närområdet så är det ju lugnt att man har uppehåll. Kommer det långväga gäster kan det ju bli svårare för dem att hitta på något under den tiden. Sedan tänkte jag att det kanske inte ens behövdes något uppehåll om barnen inte kom med från början, men vet ni att de ska med så låter det ju vettigt. I övrigt tycker jag inte att 16:00 är en sen tid på något sätt.

Menade inte att låta negativ ang inbjudningar, det hela låter väldigt intressant och jag hoppas vi får se bilden.? Däremot tänkte jag att det hade varit tråkigt om korten inte kom fram om ni hade missat att frankera ordentligt.  
    Nej, ingen fara. Jag tog inte alls illa upp, det var en väldigt bra tanke eftersom jag själv inte haft någon tanke på detta. Kan man väga inbjudan på posten för att se hur många frimärken som behövs?
    Bilder på inbjudan kan nog visas upp sedan, ja
    Är väldigt nöjd med upplägget faktiskt, känns såå oss liksom:

*Första sidan står det bara våra namn och bröllopsdatumet på.
    *Andra sidan handlar om mej, (alla rubriker är skrivna i Scriptina, såå fin). Rubrik mitt för-och efternamn. April 1984 - Bruden föds på Borås BB........osv
    *Tredje sidan handlar om Brudgummen, Juni 1982 - Brudgummen föds en vacker sommardag....osv
    *Fjärde sidan har rubriken Beslutet (alltså varför vi bestämde att gifta oss) Där har vi skrivi april 2001 - vi fann varandra, april 2004 - vi förlovade oss, juni 2007 - vår son föddes, maj 2010 - vår dotter föddes. Sedan skrev vi "...efter 11 år ihop och två oäktingar kände vi att det är dags...."
    *Femte sidan har rubriken Välkommen och sedan står det tid, plats för kyrkan och sedan för festen. Osa och mail/nummer till vår toastmaster mm.
    *Sjätte och sista sidan består av ett citat från vår 4-årige son "Man gifter sej för att man älskar varandra. Men jag älskar ju er. Ska inte vi gifta oss då?"

Inbjudan andas verkligen oss, inte så strikt utan mer personlig.
  • Imke1977
    Emma84 skrev 2012-01-14 13:46:45 följande:
    Nej, ingen fara. Jag tog inte alls illa upp, det var en väldigt bra tanke eftersom jag själv inte haft någon tanke på detta. Kan man väga inbjudan på posten för att se hur många frimärken som behövs?
    Bilder på inbjudan kan nog visas upp sedan, ja
    Är väldigt nöjd med upplägget faktiskt, känns såå oss liksom:

*Första sidan står det bara våra namn och bröllopsdatumet på.
    *Andra sidan handlar om mej, (alla rubriker är skrivna i Scriptina, såå fin). Rubrik mitt för-och efternamn. April 1984 - Bruden föds på Borås BB........osv
    *Tredje sidan handlar om Brudgummen, Juni 1982 - Brudgummen föds en vacker sommardag....osv
    *Fjärde sidan har rubriken Beslutet (alltså varför vi bestämde att gifta oss) Där har vi skrivi april 2001 - vi fann varandra, april 2004 - vi förlovade oss, juni 2007 - vår son föddes, maj 2010 - vår dotter föddes. Sedan skrev vi "...efter 11 år ihop och två oäktingar kände vi att det är dags...."
    *Femte sidan har rubriken Välkommen och sedan står det tid, plats för kyrkan och sedan för festen. Osa och mail/nummer till vår toastmaster mm.
    *Sjätte och sista sidan består av ett citat från vår 4-årige son "Man gifter sej för att man älskar varandra. Men jag älskar ju er. Ska inte vi gifta oss då?"

Inbjudan andas verkligen oss, inte så strikt utan mer personlig.
    Det låter som en jättekul inbjudan! Önskar jag hade fantasi nog att fixa med något sånt. jag skulle tycka det va jättekul att få en sån inbjudan. Så dina gäster kommer bli glada
  • aniara
    Imke1977 skrev 2012-01-14 13:16:14 följande:
    Nja det vill jag nog inte riktigt hålla med om. Det jag uttryckte mig om var att jag struntar i vad prällen säger om bara axlar i kyrkan. Där gör jag som jag vill. Och det står jag fast vid fortfarande.
    Något annat har jag verkligen inte uttryckt mig på det sättet om!
    Det var ju just det diskussionen handlade om också.
  • BlackWIngedAngel
    Emma84 skrev 2012-01-14 13:46:45 följande:
    Absolut! Det finns portotabeller på Postens hemsida:
    www.posten.se/c/postguideLetterDom 
Svar på tråden Brud juni 2012! Någon mer? :-)