• Elinhyden

Brud juni 2012! Någon mer? :-)

Hej 30 juni 2012 byter jag och min kärlek ringar, någon som är i ungefär samma tid? kram

• Svar på tråden Brud juni 2012! Någon mer? :-)
  • Imke1977
    BlackWIngedAngel skrev 2012-01-13 19:37:28 följande:
    Vi kan naturligtvis vara överens om att inte vara överens ifråga om åsikter. Men faktum kvarstår att en kyrklig gudstjänst inte är ens egen. Man kan vara delaktig i en stor del av utformningen, men den är offentlig och församlingens präst har till skyldighet att följa kyrkoordningen. Den delen kan man ju tycka är fel eller rätt, men man måste ändå veta att det är så.

Alltför många brudar här på BT har blivit upprörda när de fått veta att de inte får bestämma allt heeelt själv.  ;)
    Personligen är jag inte en sådan som brukar vilja ändra något. jag kör liksom på det som "Ska" göras enligt prästen. När vi döpt våra barn tex har prästen gått igenom vad som kommer hända. Och sen har han frågat om vi vill ha någon solist eller önskemål på psalmer. Då har vi liksom bara lagt till en solist i stort sett.
    Samma sak blir det väl här i vigseln att han får köra sitt race, det som ska göras då. Sen lägger vi till det vi vill ha.
    Men det jag igentligen från början protesterade emot, och faktiskt det enda oxå. Var det här med att ha något över axlarna. Det har jag nog aldrig sett ens. Någonsin faktiskt. Så även om det kanske står någonstans i nån gammal skrift att man ska göra det. tror jag inte många vet om det och gör dom det så är det ingen som bryr sig. Pga det som tidigare sagt är väldigt gammalt. Och det verkar då inte som att någon präst jag stött på har brytt sig om det alls.
  • AnnaKari
    aniara skrev 2012-01-13 20:18:45 följande:
    Jag/ vi också! Både samma tid och samma datum :) Vart gifter ni er?
    Vi gifter oss i Öregrund och ni?
  • aniara
    AnnaKari skrev 2012-01-13 20:25:55 följande:
    Vi gifter oss i Öregrund och ni?
    Kul! Bor ni där i trakten? Det finns många fina kyrkor i Uppland :)
    Vi gifter oss på vischan i Östergötland (Ödeshögs kommun) men vi bor i Stockholm.
  • AnnaKari
    aniara skrev 2012-01-13 20:37:27 följande:
    Kul! Bor ni där i trakten? Det finns många fina kyrkor i Uppland :)
    Vi gifter oss på vischan i Östergötland (Ödeshögs kommun) men vi bor i Stockholm.

Halloj!

Vi bor i Köping, men vi (min sida av släkten) har stuga där och jag är uppväxt i Östhammar. Har ni kommit långt i eran planering?

• aniara

Vi har nog kommit ganska långt. Vi förlovade oss 29 juli så vi har haft lite tid på oss ;) Kyrkan är bokad, festlokalen är bokad, jag har köpt min klänning och min fästman har sin kostym. Tärna, marskalk och toastmaster är tillfrågade och har accepterat. Vi ska snart ut med våra inbjudningskort men i princip alla som står på gästlistan är redan informerade om vad som väntar. Vi vill inte planera sönder vår stora dag så vi tar det lite soft. Toastmastern har rutin och vet nog mer än oss om hur det ska gå till.

Hur går det för er?

• Nikkita
    AnnaKari skrev 2012-01-13 20:13:35 följande:
    Japp exakt samma datum... ;) kl.14.00
    Samma datum 30/6 men kl: 16.00 Skrattande Vi är klara med: 

Plats (vigsel, middag & fest på samma ställe). Gästlistan färdig, toastmadame är tillfrågad & blev jätte lycklig! 4 tärnor, 2 marskalkar & bestman. Bordsplacering (om alla kommer), sminkning (en av tärnorna är makeup artist), målning av naglar (fransk manikyr på mina egna) & vaxning av ben (en annan tärna som är hudterapeut), tema (lila, vitt & grönt), såpbubblor, inbjudningskort & placeringskort. Musik till festen, fotograf, & sångerska till vigseln bokat. Min drömklänning är hittad & köpt Solig 

Har pratat med 3 olika guldsmeder i Malmö för att hitta någon bra som kan göra min ring av ett gammalt armband jag fått av min mormor. Ska bara välja vilken jag ska gå till.
    Ska ringa vigselförrättare i nästa vecka. Florist & frisör måste jag snart fixa känns det som. 
    Ska på bröllopsmässan nästa vecka, får se om jag kan hitta skor & kanske någon som kan göra tårtan! 

Har stått still för mig ett tag nu, men är på gång igen Glad
  • Imke1977

En första bild på mina egengjorda inbjudningskort. Långt ifrån klart. Och det blir ju snyggare kanter sen när det är tjockare papper och sådär. Men vad tror ni? är ute efter enkelt och stilrent men ändå lite elegant
    Det duger va.
  • BlackWIngedAngel
    Imke1977 skrev 2012-01-13 20:19:30 följande:
    Personligen är jag inte en sådan som brukar vilja ändra något. jag kör liksom på det som "Ska" göras enligt prästen. När vi döpt våra barn tex har prästen gått igenom vad som kommer hända. Och sen har han frågat om vi vill ha någon solist eller önskemål på psalmer. Då har vi liksom bara lagt till en solist i stort sett.
    Samma sak blir det väl här i vigseln att han får köra sitt race, det som ska göras då. Sen lägger vi till det vi vill ha.
    Men det jag igentligen från början protesterade emot, och faktiskt det enda oxå. Var det här med att ha något över axlarna. Det har jag nog aldrig sett ens. Någonsin faktiskt. Så även om det kanske står någonstans i nån gammal skrift att man ska göra det. tror jag inte många vet om det och gör dom det så är det ingen som bryr sig. Pga det som tidigare sagt är väldigt gammalt. Och det verkar då inte som att någon präst jag stött på har brytt sig om det alls.
    Nja såååå supergammalt är det inte. I Sverige bar kvinnor huvudbonad i kyrkan i början av 1900-talet så att skyla sig är något som alltid hört samman med att visa respekt i alla de stora monoteistiska religioner. Inom Svenska kyrkan har man däremot inte haft så stora krav på sina församlingsmedlemmar på de senaste årtionderna och således har det mesta av detta försvunnit bort. I många andra inriktningar lever det kvar än idag.

Det var därför jag tyckte att det inte var en konstig regel och hade det varit ett uttalat förbud i Svenska kyrkan såsom det är inom vissa andra monoteistiska inriktningar så hade jag inte tyckt att det var okej att strunta i vad prästen sa. Numera är det dock vanligt med axelbandslösa klänningar. I katolska församlingar brukar man ha någon typ av bolero (ex i spets) för att vara mer klädd i kyrkan. I en del ortodoxa församlingar anses slöjan vara tillräckligt för att skyla axlarna och i Svenska kyrkan har man inte uttalat något förbud mot att gå helt baraxlad.

Gifter man sig i Svenska kyrkan är det alltså inget som förbjuder att man går in i axelbandslös klänning, men man bryter mot god etikett. Har bruden inte slöja så finns det egentligen ingen anledning att tärnan har kofta heller, för det är inte mer ok för bruden än för tärnan. Bryter man mot etiketten så kan man ju lika gärna göra det allihop.

Sammanfattningsvis så är det alltså inget som präster i Svenska kyrkan har några uttalade åsikter om, så det är inte konstigt att du inte hört någon präst invända mot detta. Jag talade mer generellt om att uttrycket att strunta i vad prästen säger (oavsett religiös inriktning) och det tycker jag inte okej. 

Från ett ämne till ett annat så ser inbjudningkorten väldigt fina ut. Tummen upp! :) 
  • AnnaKari
    aniara skrev 2012-01-13 21:00:36 följande:
    Vi har nog kommit ganska långt. Vi förlovade oss 29 juli så vi har haft lite tid på oss ;) Kyrkan är bokad, festlokalen är bokad, jag har köpt min klänning och min fästman har sin kostym. Tärna, marskalk och toastmaster är tillfrågade och har accepterat. Vi ska snart ut med våra inbjudningskort men i princip alla som står på gästlistan är redan informerade om vad som väntar. Vi vill inte planera sönder vår stora dag så vi tar det lite soft. Toastmastern har rutin och vet nog mer än oss om hur det ska gå till.

Hur går det för er?

Hej!

Kyrka, festlokal, toastmadame, fotograf, tärna och bestman avklarad. Färgtema: gammelrosa, olivgrönt och ljusare brunt/nougat. Inbjudan på g. Klänning skall börja provas på lördag, maten skall en catering firma fixa, buffé blir det, listan fin justeras just nu, tårta skall avsmakas nästa gång vi är i Östhammar. Vigselring inte 100 % klar, skenan (grunden) gjord samtidigt som förlovningsringarna, för att matcha och att det inte skulle bli för breda för mig. Ska tid igen snart och kika hur den ska se ut, stenar m.m.

• AnnaKari
    Nikkita skrev 2012-01-13 22:05:22 följande:
    Samma datum 30/6 men kl: 16.00 Skrattande Vi är klara med:

Plats (vigsel, middag & fest på samma ställe). Gästlistan färdig, toastmadame är tillfrågad & blev jätte lycklig! 4 tärnor, 2 marskalkar & bestman. Bordsplacering (om alla kommer), sminkning (en av tärnorna är makeup artist), målning av naglar (fransk manikyr på mina egna) & vaxning av ben (en annan tärna som är hudterapeut), tema (lila, vitt & grönt), såpbubblor, inbjudningskort & placeringskort. Musik till festen, fotograf, & sångerska till vigseln bokat. Min drömklänning är hittad & köpt Solig

Har pratat med 3 olika guldsmeder i Malmö för att hitta någon bra som kan göra min ring av ett gammalt armband jag fått av min mormor. Ska bara välja vilken jag ska gå till.
    Ska ringa vigselförrättare i nästa vecka. Florist & frisör måste jag snart fixa känns det som.
    Ska på bröllopsmässan nästa vecka, får se om jag kan hitta skor & kanske någon som kan göra tårtan!

Har stått still för mig ett tag nu, men är på gång igen Glad

Ja det ärskönt att börja planera itid, jag var mammaledig när jag började planera. Hår och smink är fixat...nu är det klänning, skor och ringutförande som är kvar. Våra tjejer ska ha Madickenklänningar, så min mamma väntar med iver på vilket tyg och färg som hon ska sy dem i. Mönstret har hon redan ritat :) Inbjudan på g samt Karis kläder

Svar på tråden Brud juni 2012! Någon mer? :-)