• Lilique

2012-06-30? I need you!

Här sitter jag i ett hav av bröllopsmagasin, med kramp i fingrarna efter att ha surfat på otaliga bröllopssidor och nertyngd av en gigantisk samling mappar med inspirationsbilder.

Jag har en inte allt för engagerad M2B, men det gör inget för han är söt ändå. Lite åsikter har jag iallafall kunnat mjölka ur honom, men då typ: "Men snäääälla, säg iallafall en färg du gillar?" "Röd". (Och så spikades färgtemat)

Trodde att min egotrippade lilla tärna var eld och lågor över att få hjälpa till med planeringen, men faktum är att hon bara bryr sig om att få stå där framme och se vacker ut och på alla mina problem svarar hon "Äh, det löser sig", helt oberoende av vilket ämne vi pratar om. Har dock ingen att byta ut henne mot, så hon får stå där och se vacker ut och säga att allt löser sig. 

Jag behöver dig nu! En brud med samma dag att se fram emot. Någon att bolla idéer med, inspirera/s av och  skratta, gråta, klaga och fira med när vi överkommer våra många hinder på väg till altaret i ungefär samma fas. Du behöver helst inte vara mångmiljonär, för då känns det nog som om jag gifter mig i en skolåda. En begagnad och tomatfläckad sådan som legat utanför Lidl ett par veckor. Och så kan vi ju inte ha det.

Jag är inte så farlig och inte bits jag heller. Mina största brister är att jag förväntar mig perfektion av mig själv, att jag har dålig humor och att jag inte anser att soppa är middagsmat. Förmodligen överkomligt.

Finns du? (:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-09 09:43
    ~ En lista över oss vackra brudar ~

123ost:
    30/6 2012 - Luleå - Övertorneå - Vitt, silver och rosa - ca 35 000 kr

Liley:
    30/6 2012 - Stockholm - Östermalm (alt. 7/7 Nice, Frankrike) - ej bestämt - ca 35 000 kr

aniara:
    30/6 2012 - Stockholm - Omberg - troligtvis inget färgtema - 100 000 kr

MsChevy:
    28/7 2012 - Köping - Alvastra/Ödeshög - 50-tal/rockabillytema - 50 000 kr

Äntligen blivande:
    30/6 2012 - Sävsjö-Norra Ljunga- Vitt, silver salviagrönt- ca 35-40 000 kr

Rebekka 2012:
    30/6 2012 - Malmö - Heleneholm slott - Lila/vitt/grönt - 75-100 000 kr

imdelicate:
    30/6 2012 - Dublin - Uppsala - Morklila och nagon mer farg - 150 000 kr

annapanna88:
    30/6 2012 - Växjö - Sikhall(Vänersborg) - Vitt/ljusgrönt/guld - 35-40 000 kr

Hardaei:
    11/8 2012 - Sundsvall- Odd Fellow- Rött/grönt/vitt samt lite Guld- 100 000-150 000 kr

souna616:
    30/6 2012 - Stockholm - Hågelbyhus -Gul, tangerine, vitt samt lite grön - 60 000 kr

Styrka:
    7/7 2012 - Hisingen, Göteborg - Vitt & silver - ca 40 000 kr

Lilique:
    30/6 2012 - Karlskrona - Rött, vitt & silver/svart - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-16 08:05
    AnnaKari
    30/6 2012 - Öregrund - Olivgrönt, gammelrosa, brunt - 50 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 10:04
    karrott:
    30/6 2012 - Stockholm - Sollentuna - Mörklila, silver, vitt - 100 000 kr

Allmylove:
    30/6 2012 - Malmö - Svart, vitt & cerise - Rockigt & otraditionellt - ca 60-80 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 20:10
    lillzan:
    22/6 2012 - Eskilstuna - Eskilstuna stadshus - lila, vitt och grönt - 65 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-20 10:32
    lamickis
    30/6 2012 - Stockholm - Österhaninge k:a - Rosa, vitt & grått - ca 50 000 kr

sagoprinsessa
    30/6 2012 - Örebro - Eskilstuna, Öja k:a - Sagotema - 75 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-21 07:49
    Hairspraymaniac
    30/6 2012 - Hjo - Norra Fågelås k:a - Rött & vitt - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 11:10
    sandraochdaniel
    30/6 2012 - Västerås - Barbarö k:a - Lila & äppelgrönt - ca 75-80 000 kr

• Svar på tråden 2012-06-30? I need you!
  • aniara
    BWA: det jag menar är att ju mer man planerar och frossar i bröllop, desto fler svåra val får man, och desto högre krav får man på det perfekta bröllopet. Ju enklare man håller det, desto mindre saker kan gå fel och desto lättare är det att få det perfekt. Vi vill ha det vackert men enkelt och väljer att betala lite mer för det. Där gör man ju som man vill förstås, men åtminstone jag har hobbies som jag vill ha tid med även tiden före bröllopet. Jag ska t.ex. springa maraton 4 veckor innan bröllopet och har högt satta mål för det. Jag har har vare sig tid eller lust att gå "all in" med tid och tankekapacitet. Jag är övertygad om att vi kommer få ett alldeles fantastiskt vackert bröllop ändå. Kanske ska förtydliga också att jag har varit kontrollfreak och fortfarande har lite drag åt det hållet, så jag vet hur det är och hur det kan förstöra upplevelser. Det är ett välmenat råd.

MsChevy:  Vi har bokat Ombergs turisthotell. Deras bröllopspaket kostar från 1065 kr/kuvert. Jag har budgeterat 55 000 för festen. Då är inte övernattningen inräknad (vi har bokat upp alla rummen). Vi gillade inte Heda kyrka, tyckte bl.a. att den var för mörk. Röks kyrka är fin men lite för stor för oss och även lite väl turistig med rökstenen + tillhörande turistcentrum precis utanför. Svanshals kyrka tyckte vi var superfin och lagom stor, men den dagen vi var där stank det avföring (både djur- och människo-) utanför och så vill vi inte riskera att det blir på vår stora dag. Västra Tollstads kyrka ligger superbra till, man ser den från hotellet, men jag tyckte den var för stor och för tråkig inuti. Kyrkorna jag vill titta på nästa gång är Hov, Nässja, Örberga, Herrestad och Källstad. 

Vi planerar att frångå traditionen att brudparet åker iväg till egen ort efter festen. Kanske att vi bokar en svit på en separat anläggning (tips?) men i så fall åker vi ändå tillbaka till hotellet dagen efter och äter frukost med våra gäster. Omberg är kanonfint för cykling, löpning och vandring och det är ju också nära till Ellen Keyes Strand, Vättern, Alvastra klosterruin och Vadstena så vi kommer att föreslå sådana aktiviteter för de som vill antingen lördag förmiddag eller söndag förmiddag. 
  • Hardaei
    MsChevy: problemet är att jag är från Stockholm och min M2B är från Norrland, så det blir antingen Hudiksvall, Sundsvall eller Stockholm. Om jag skall vara helt ärligt beror det lite på hur utbudet är i alla städer (självklart är den störst i Sthlm). Jag har inte hittat lokalen som säger "det här är vi/våran stil"
    Gästlistan är skriven och det blir 64 personer, Ringarna är beställda, vi är nästan överens om temat....det tar sig!vi har kommit fram till vilken artist vi vill ha brudvalsen till men inte vilken sång.
    Jag vågar verkligen inte sätta mig ned och skriva en budget..tanken är att om vi framåt jul anser att vi inte kommer att ha råd, skjuta på bröllopet. Vi håller hårt på att vi endast kommer att gifta oss en gång i livet, så om det är saker vi vill ha till bröllopet skall vi skaffa det, lite dum smart måste jag säga. Men samtidigt vill jag gifta mig, vill inte skjuta upp på det!
    Men idag skall vi tag tjuren vi hornen och budgetera, på gott och ont!! Wish me Luck!
  • Styrka
    Lilique skrev 2011-08-11 07:31:54 följande:
    Är inte helt säker på när vi ska skicka ut våra save-the-dates faktiskt. Min släkt planerar resor och annat så sjukt långt i förväg, så vi kan verkligen inte vänta för länge. Men samtidigt vill man ju inte skicka ut dem överdrivet tidigt heller... Just nu lutar det åt oktober. Hade tyckt att det var jätteroligt att skicka ut som julöverraskning, men det är nog alldeles för sent för oss. Då är resor redan bokade och betalda.
    Oktober låter nog som en bra idé i så fall. November blir för sent, september kanske vore en idé, men lite tajt att hinna få fram alla kort och så?

Själva har vi precis bokat lokalen, och efter en del disluterande blev det den 7/7 istället för 30/6 som vi först pratade om. Vi gillar harmonin i det datumet, och det känns som att juli är liiite mer regnsäkerrt än juni, även om det inte är nån större skillnad från en vecka till en annan. (Vi kollade faktiskt upp statistiken, nördar som vi är... )
    Sen kom jag på en annan briljant idé! Vi måste ringa fastis och boka övernattningslägenheten som finns i vårt bostadsområde! Vi har två par vänner som bor i sthlm som kommer komma hit, och vi tänkte att ena paret kan bo i vår lgh, och det andra i övernattningslägenheten. I vilket fall kan det vara bra att ha nånstans avv sova för lite långväga gäster. Mina föräldrar bor tex ca 6 mil härifrån, och jag vet att pappa gärna tar några drinkar och slipper köra hem. Så det är ett tips som är värt att kolla upp, ring era hyresvärdar och fråga om det finns nån övernattningslägenhet!
  • Hardaei

Okej..en sak är säkert, det är fruktansvärt DYRT att gifta sig! Hittills ligger vi på dryga 150 000...HUR GICK DET TILL?? Jag får inte ihop det, vet inte riktigt hur vi ska få ned kostnaderna....Paniken stiger.....HJÄÄLLLPPPP!!!

• Nikkita
    Hardaei skrev 2011-08-13 22:52:34 följande:
    Okej..en sak är säkert, det är fruktansvärt DYRT att gifta sig! Hittills ligger vi på dryga 150 000...HUR GICK DET TILL?? Jag får inte ihop det, vet inte riktigt hur vi ska få ned kostnaderna....Paniken stiger.....HJÄÄLLLPPPP!!!
    Se över vilka av era kostnader som är högst & se vilka alternativ det finns på just den biten! Det som i regel är dyrast är: Ringen, lokal, mat, fotograf, klänning & blommor. men det går ju faktiskt att få ner kostnaderna en del beroende på vad ni har för krav & önskemål för bröllopet Glad 
    Ni har ju god tid på er att kolla runt & jämföra priser på olika ställen. Ta inte den dyraste menyn alt. välj catering. Se vilka i släkten/vännerna som kan hjälpa er med något (tex någon som är en bra fotograf). 
  • Styrka
    Oj... Nu kommer jag i och för sig från arbetarklass, men herregud. Är det verkligen rimligt att lägga så mycket för att deklarera för omvärlden att man tänker leva resten av sitt liv med någon, få ett koppel juridiska rättigheter och en fest för så mycket pengar? Det är ju nästan en årsinkomst, för en låginkomsttagare i alla fall...

Som Rebekka 2012 här ovan säger; titta igenom vilka alternativ som finns. Måste ni verkligen vara i den dyraste lokalen? Finns det ingen lite billigare som är nästan lika fin? Klänningen har man ju bara en dag, hur mycket pengar hade du lagt om du skulle på en nyårsbal i Wien tex? Det gör man ju oxå i princip bara en gång i livet, om ens det. Men jag undrar om man hade lagt 8.000 kr på den klänningen... Som sagt ni får prioritera! Lilique hade bra tips:
    Lilique skrev 2011-08-13 08:22:08 följande:
    vi gjorde helt enkelt så att vi listade allting vi känner att vi "måste" ha med på bröllopet först (allt från klänning och ringar till mat och inbjudningskort). Skrev sedan ungefärliga priser vid posterna och räknade ihop det för att se var vi hamnade ungefär. Hade vi fortfarande råd med mer kunde vi lägga till saker vi ville ha men som kanske inte var prio ett. Sedan när den ungefärliga slutsumman (maxsumman i vårt fall) var satt så justerade vi priserna vid posterna. Jag gick från att vilja lägga ca 8000 på min klänning till max 5000 och kunde flytta och fördela de 3000 på något annat. I just det exemplet flyttade jag en stor del till "matkassan" och lite smått blev utspritt och vips så kunde vi bjuda de där tre vännerna vi först fått ta bort från listan.
    Jag tycker det är så lätt att man 'run overboard' såfort det är bröllop det gäller. Det gäller att sätta på en verklighetsåterkopplare i planeringen oxå. Vad är rimligt, för er? Vad är viktigast?
    Kan ni tex för varje post sätta in 1:a, 2:a och 3:e alternativ, och välja det mest ekonomiska av de tre bästa alternativen?

Lyckligtvis är det ju lång tid kvar, och massor av tid för att i lugn och ro gå igenom era alternativ.
  • liley

Jag blir helt matt när jag tänker på alla utgifter. Ibland tycker jag att det är helt absurt att bränna så mycket pengar bara på en dag. Jag känner inte att jag kan motivera det när vi har en familj. Vi är otroligt förvirrade över vilken typ av bröllop vi ska ha. Vi funderar ju på att hålla det i Frankrike nu och bara ha de närmaste närvarande. För mig är det viktigaste att det är en fin ceremoni och sedan har jag ganska höga krav på RINGEN eftersom jag kommer att se den varje dag. Att ha bra fotograf är också viktigt för bilderna är minnen för livet. Bröllopsklänningen kan jag köpa begagnad eller på rea. Har en idé om hur den ska se ut, men har varit brudmodell när jag var yngre så jag borde väl ha fått mitt lystmäte, haha! Nej, det är väl inte helt sant för det är ju något speciellt med ens egen brudklänning. Men med tanke på alla pengar som ska spenderas måste vi hitta saker att spara in på. Ibland blir jag så less på allt att jag bara tänker att vi ska ha en enkel vigsel i kyrkan utan fest! Fast då blir jag helt deprimerad... (Jag är gravid på övertid så jag är extremt hormonell just nu .) Det finns ju lite tid kvar att tänka....

• MsChevy
    Aniara: nej, det är nog förståndigt att inte gå "all in" när det gäller bröllopsplaneringen. Jag var jäkligt soft gällande mitt förra bröllop, men då var det många lösa trådar o sånt som inte blev som jag ville. Så den här gången blir det lite mera koll, men som tur är har jag en M2B som är mer engagerad den här gången o han är jätteduktig i vårt planerande. 
    Det är tur det finns många fina kyrkor där nere, blir ju stort urval. Vi kommer ha kontakt med ett "rent a tent"- företag så om vädret ser ostabilt ut, så slänger vi upp ett stort tält.
    Vi tittade oxå på Ombergs Turisthotell, men det passade inte oss. Vi funderar på att ha nån form av guidad tur över sevärdheterna där nere nån dag, men kruxet är att jag är den enda av oss alla som är bevandrad där o jag har nog annat att styra med på lördagen. På söndagen kommer vi ha brunch o sen åker nog alla hemåt eftersom de har några mil hem. 
    Oj, det blev dyrt. Men sätt er o kolla av budgeten! Måste vissa saker verkligen kosta så mycket? Eller sätt ett tak, o sen får det inte överstiga det taket. Vi har satt 50 000:- o det ska vi hålla oss till. 
    Vi ska faktiskt sätta oss idag o gå igenom både privata ekonomin o skissa på bröllopsbudget....hugabuga...

Liley: va härligt, när är det dax?Skrattande 
  • Hardaei

Liley, jag är lite som dig....ställer höga krav på RINGEN.... den drar iväg kostnaderna en hel del!! Jag har liksom ingen aning vad man ska eller inte ska betala för lokal/mat/dryck. Vad får tex en brudbukett kosta?? Jag vet att fotografen lär inte bli billig. Vad får tårtan kosta?? Vi håller på ringa runt till en del ställen. Vi hittade en lokal som tog 330 kr per kuvert, utan dricka! Är det rimligt? Lite dyrt tycker jag....
    Sen är det så att jag har en annan kulturell bakgrund än min M2B, så det är ju en del grejer som kostar även där. Jag försöker dra ned på kostnaderna, Har hittat en som syr min brudklänning med tyg och allt för 5000! Dyrt? finns det billigare alternativ? vart?
    Jag är tacksam för all tips och hjälp!!

• liley

Ms Chevy: Jag var beräknad till den 9 augusti så jag har gått över tiden med 5 dagar nu. Är egentligen ok med lugnet före stormen eftersom jag vet att det blir väldigt intensivt att ha tre barn i åldrarna nyfödd, 1,5 år och 3 år... Men jag är trött på att ha en massa förvärkar och vara på irriterat, okoncentrerat humör. Längtar också efter att komma i mina jeans!

Hardaei: Tycker inte att 330 kr/kuvert låter så dyrt, men får man ta med sig egen dricka eller vad kostar det att köpa via dem? Var bor du? I Stockholm tycker jag att allt är jättejättedyrt... Hade ju hittat ett ställe till ok pris och bra läge, men de svarar inte ens på mail när vi efter ett besök där skrev att vi ville boka dem så de är avskrivna. Jag har en vän som gör blomsterarrangemang så hon hjälper oss gratis med det (även om vi förstås betalar för själva blommorna).

Oh, ringen... Jag är helt besatt av ringar just nu. Min M2B håller på att bli galen. Jag tänkte designa en egen och har hittat en bra och billig guldsmed och är nu på jakt efter prisvärda prinsesslipade diamanter. Sedan behöver min förlovningsring göras om lite i fattningen och då slängde min M2B ur sig att diamanten faktiskt såg ganska liten ut och att vi kanske skulle byta ut den mot en större när vi ändå ändrade. Vet inte om han bara skämtade p.g.a att jag har blivit så besatt av diamanter, men jag har spårat ut helt efter det och kollar nu på diamanter till 1 ct!!! Tror kanske inte att det var det han hade tänkt sig, men jag är helt galen just nu. Vet inte vad som har hänt med mig, har aldrig varit speciellt smyckeintresserad tidigare men det är som om ett latent behov för diamanter plötsligt har blossat upp från ingenstans....

Svar på tråden 2012-06-30? I need you!