• Lilique

2012-06-30? I need you!

Här sitter jag i ett hav av bröllopsmagasin, med kramp i fingrarna efter att ha surfat på otaliga bröllopssidor och nertyngd av en gigantisk samling mappar med inspirationsbilder.

Jag har en inte allt för engagerad M2B, men det gör inget för han är söt ändå. Lite åsikter har jag iallafall kunnat mjölka ur honom, men då typ: "Men snäääälla, säg iallafall en färg du gillar?" "Röd". (Och så spikades färgtemat)

Trodde att min egotrippade lilla tärna var eld och lågor över att få hjälpa till med planeringen, men faktum är att hon bara bryr sig om att få stå där framme och se vacker ut och på alla mina problem svarar hon "Äh, det löser sig", helt oberoende av vilket ämne vi pratar om. Har dock ingen att byta ut henne mot, så hon får stå där och se vacker ut och säga att allt löser sig. 

Jag behöver dig nu! En brud med samma dag att se fram emot. Någon att bolla idéer med, inspirera/s av och  skratta, gråta, klaga och fira med när vi överkommer våra många hinder på väg till altaret i ungefär samma fas. Du behöver helst inte vara mångmiljonär, för då känns det nog som om jag gifter mig i en skolåda. En begagnad och tomatfläckad sådan som legat utanför Lidl ett par veckor. Och så kan vi ju inte ha det.

Jag är inte så farlig och inte bits jag heller. Mina största brister är att jag förväntar mig perfektion av mig själv, att jag har dålig humor och att jag inte anser att soppa är middagsmat. Förmodligen överkomligt.

Finns du? (:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-09 09:43
    ~ En lista över oss vackra brudar ~

123ost:
    30/6 2012 - Luleå - Övertorneå - Vitt, silver och rosa - ca 35 000 kr

Liley:
    30/6 2012 - Stockholm - Östermalm (alt. 7/7 Nice, Frankrike) - ej bestämt - ca 35 000 kr

aniara:
    30/6 2012 - Stockholm - Omberg - troligtvis inget färgtema - 100 000 kr

MsChevy:
    28/7 2012 - Köping - Alvastra/Ödeshög - 50-tal/rockabillytema - 50 000 kr

Äntligen blivande:
    30/6 2012 - Sävsjö-Norra Ljunga- Vitt, silver salviagrönt- ca 35-40 000 kr

Rebekka 2012:
    30/6 2012 - Malmö - Heleneholm slott - Lila/vitt/grönt - 75-100 000 kr

imdelicate:
    30/6 2012 - Dublin - Uppsala - Morklila och nagon mer farg - 150 000 kr

annapanna88:
    30/6 2012 - Växjö - Sikhall(Vänersborg) - Vitt/ljusgrönt/guld - 35-40 000 kr

Hardaei:
    11/8 2012 - Sundsvall- Odd Fellow- Rött/grönt/vitt samt lite Guld- 100 000-150 000 kr

souna616:
    30/6 2012 - Stockholm - Hågelbyhus -Gul, tangerine, vitt samt lite grön - 60 000 kr

Styrka:
    7/7 2012 - Hisingen, Göteborg - Vitt & silver - ca 40 000 kr

Lilique:
    30/6 2012 - Karlskrona - Rött, vitt & silver/svart - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-16 08:05
    AnnaKari
    30/6 2012 - Öregrund - Olivgrönt, gammelrosa, brunt - 50 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 10:04
    karrott:
    30/6 2012 - Stockholm - Sollentuna - Mörklila, silver, vitt - 100 000 kr

Allmylove:
    30/6 2012 - Malmö - Svart, vitt & cerise - Rockigt & otraditionellt - ca 60-80 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 20:10
    lillzan:
    22/6 2012 - Eskilstuna - Eskilstuna stadshus - lila, vitt och grönt - 65 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-20 10:32
    lamickis
    30/6 2012 - Stockholm - Österhaninge k:a - Rosa, vitt & grått - ca 50 000 kr

sagoprinsessa
    30/6 2012 - Örebro - Eskilstuna, Öja k:a - Sagotema - 75 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-21 07:49
    Hairspraymaniac
    30/6 2012 - Hjo - Norra Fågelås k:a - Rött & vitt - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 11:10
    sandraochdaniel
    30/6 2012 - Västerås - Barbarö k:a - Lila & äppelgrönt - ca 75-80 000 kr

• Svar på tråden 2012-06-30? I need you!
  • Lilique

Ja, antagligen kommer man att ha kopiösa mängder att göra när det väl närmar sig, därför jobbar jag på så hårt jag kan. Jag brukar nämligen stressa upp mig mycker mer än nödvändigt över småsaker när det är nära "deadline", så det är bäst att inte ha något liggandes som faktiskt KAN göras klart innan dess.

Är också på extraprisjakt. Jag samlar mest små ljusstakar etc just nu. Springer även en hel del på sko-REA. Vill ha röda skor, låga, gärna ballerina-aktigt. Men jag har väldigt höga krav på skor så det är lika bra att börja leta nu så man inte står där med lång näsa bara för att röda ballerina inte var "sommarens fluga" 2012.

Vi tänkte ha organzapåsar först, men kom fram till att vi vill ha askar istället. Har övat och övat för att lära mig göra fina askar nu, så det är bara rätt sorts papper som behövs. Kollat på alla pysselsidor jag kan komma på, men varje gång jag hittar ett så är det antingen fel tjocklek eller storlek. Måste ha A4, för något annat har jag inte lärt mig vika med. Vilka i-landsproblem man kan ha. =)

Hur ska dina save the dates och inbjudningar se ut då? (:

• Styrka
    MsChevy skrev 2011-07-25 21:01:13 följande:
    Det brukar ju va så vi fruntimmer gör: när vi får ett "projekt" i händerna, söker vi all info vi kan hitta, planerar till 300% och sen när vi inser att oj, nu finns det inget jag kan göra förräns det datumet o det datumet, då blir vi helt ställda. Vad gör jag nu?!?!
    Haha, såå sant! I alla fall för mig.
  • Styrka
    Lilique skrev 2011-08-02 08:17:21 följande:

Är också på extraprisjakt. Jag samlar mest små ljusstakar etc just nu. Springer även en hel del på sko-REA. Vill ha röda skor, låga, gärna ballerina-aktigt. Men jag har väldigt höga krav på skor så det är lika bra att börja leta nu så man inte står där med lång näsa bara för att röda ballerina inte var "sommarens fluga" 2012.

Haha, tror jag varit inne i varenda sko-affär i både Nice och Cannes under vår Frankrikesemester! Men inget napp än så länge.   Vill ha sandaletter, i silver och/eller strass, strl 35 med en klackhöjd på max 6 cm och ingen stilettklack (de sjunker bara ned i gräsmattan). Har hittat några på nätet, men de kostar mer än klänningen... :-S Men då kostar oxå klänningen bara ca 700 spänn.

Rea-jakt, svar ja. Har köpt in några meter vit orgazatyll till dekorationer på Ikea, första bröllopsinköpet. Och i veckan nu ska vi boka lokalen. Ska i samband med det kolla upp mer nogrannt vilka typer av dekorationer de har som ingår i dukningen. Serveringsfat ingår tex, och fina vinkaraffer. Jag vill minnas att jag såg ljusstakar oxå, men måste ta reda på det innan man gör inköp.

De där festfaten några av er refererar till, är det sånna där bufféfat man kan köpa på ICA? Är inte det mest kallskuret och sallad på dem? Mat är lite av en livsnjutning för mig och på mitt bröllop vill jag att det ska vara så gott så det vattnas i munnen. Inser att det blir lite svårt att fixa min gourmetmat till det budgetpris jag tänkte mig, så alla tips mottaget tacksamt!
  • MsChevy

Oj, va ni hunnit skriva mycket! Jag är precis hemkommen från en underbar 3-dagars semester på en ö i Oslo-fjorden. 22 grader i vattnet o 29 på landSkrattande Gött!!!

Såg en fråga om maten: vi ska ha buffé för då kan alla äta vad de vill o känner sig inte påtvingade en massa konstigheter eller känna sig särbehandlade om man t ex ska ha specialmat. Det är ganska lätt för serveringspersonalen att ge tallriken med specialmat till fel person o då blir det pinsamt för alla. Dessutom brukar det bli ganska bra mingel runt buffébordet. Vi kommer ha ganska enkel mat, som man känner igen. För det är så vi själva skulle vilja äta: nåt vi förstår. hehe 

Styrka: Jo, det finns bl a på ICA. Men man kan ju beställa vad man vill ha på de brickorna. Och det brukar va mycket kött på dom! Till pappas 50-årskalas tog vi såna köttbrickor från ICA o potatisgratäng från en cateringfirma (o den va snuskigt jäkla gooood!!!!) o det var inte mycket kvar. Vi har några kompisar som är helt otroliga på att få till så gott kött att man dreglar, så vi har nog tänkt bunkra i kött som marineras i förväg o sen får mat-teamet sköta varmhållandet på den stora dagen. Likadant med kyckling o annat som ska hållas varmt.
    Så gjorde vi på mitt förra bröllop: köpte in en jäkla massa mat (ca 3500:- på Willys), lånade plats i frysar o kylskåp hos typ alla vi kände, gjorde så mycket som möjligt innan dagen o sen hade vi en grill på plats. O efter ceremonin (vi var på en hyrd Folk Park, kostade oss 800:- för en hel helg, inkl. porsling, stolar o bord o allt som tänkas kan, oxå ett budgettips!!!) var det mingel medan grillen sparkades igång. Det doftade ljuvligt från grillen o alla sa "gud, vad gott det luktar!" o det smakade lika gott tydligen. Till köttet hade vi köpt poatissallad som vi kryddade till perfektionSkrattande
    O apropå dina skor: testa kilklack! Man går stabilt som fan, sjunker inte ner i gräset o får snygga ben o lagom höjd! O om du köper ett par enkla vita eller silver eller vilken får du vill ha, så har ju hobyaffärerna strass o sånt som du kan dekorera skorna med! Budget OCH unika skor. O tänk dig när alla säger, "gu vilka läckra skor!" så kan du stolt säga "Tack, jag har gjort dom själv!"Flört

• MsChevy
    AnnaJacob skrev 2011-08-01 16:05:57 följande:
    Åå det låter mysigt och fint! =)
    Jag är ateist och då hade det känns så fel att gifta sig i kyrkan, så vi får helt enkelt ta och bestämma att den blir fint väder den dagen. Annars har jag plan B, svärföräldrarna har ett stort partytält som vi sätter upp och gifter oss i...men jag hoppas verkligen på fint väder!!
    Jag är oxå ateist, M2B hävdar att han är kristen (jo tjena du!) Vi vill ha en kyrklig vigsel, han för att "han är kristen o det ska va en präst" o jag för att jag är vidskeplig o inte orkar höra tjat (hehe). Och dessutom ska vi gifta oss i en gammal klosterruin!!! Vaddå, tant dubbelmoral e jag?? HAHA! Men där vill jag gifta mig för det är världens vackraste plats o jag har velat det sen jag va litenSolig
    Men hur blir man av med "gud-snacket"? (Ta inte illa upp nån nu, snälla!) Prästen måste tydligen prata om gud på vigseln, men visst borde jag väl kunna be honom/henne att ta så lite så möjligt om det o istället fokusera på kärlek o omtanke o allt sånt?
    Låter bra det där med att bestämma sig för vädret, vi har samma sak i åtanke...hehe
  • TessJeppsson
    Lilique skrev 2011-07-26 13:48:02 följande:
    Vi har "bara" bjudit släkt vi faktiskt träffar och sedan våra absolut bästa vänner (1 av mina, 3 av hans). Ingen har hunnit fråga oss om de är bjudna ännu eftersom att allting fortfarande är hemligt för alla utom våra föräldrar och tärnor/marskalkar. Det ska komma som en överraskning när vi skickar ut våra save-the-dates. Vi är reaktions-älskare nämligen. Vi har listat de vi tror kommer bli glada, chockade, ledsna och de som säger "är det inte lite tidigt?" och så vidare. Moget :D
    Jag älskar när folk överraskar med bröllop! Det blir ofta väldigt olika reaktioner. Kul att se om ni gissar rätt på reaktionerna. Jag var med och arrangerade ett bröllop i Thailand. Vi förberedde allt med blomsterarrangemang och brudparet som stod redo längst ut på en strand udde. De hade lurat ner föräldrarna till stranden och sagt att de skulle ta ett eftermiddagsdopp i havet. 
    Glada i hågen kom föräldrarna ner i badkläder med handduken under armen. -Titta sa pappan, där är ju några som ska gifta sig. -Herregud ropade mamman, det är ju våran dotter! Sen var det en hel del glädjetårar innan vigseln kunde börja. 
  • Styrka
    MsChevy skrev 2011-08-02 14:25:18 följande:
    Oj, va ni hunnit skriva mycket! Jag är precis hemkommen från en underbar 3-dagars semester på en ö i Oslo-fjorden. 22 grader i vattnet o 29 på landSkrattande Gött!!!

Såg en fråga om maten: vi ska ha buffé för då kan alla äta vad de vill o känner sig inte påtvingade en massa konstigheter eller känna sig särbehandlade om man t ex ska ha specialmat. Det är ganska lätt för serveringspersonalen att ge tallriken med specialmat till fel person o då blir det pinsamt för alla. Dessutom brukar det bli ganska bra mingel runt buffébordet. Vi kommer ha ganska enkel mat, som man känner igen. För det är så vi själva skulle vilja äta: nåt vi förstår. hehe 

Styrka: Jo, det finns bl a på ICA. Men man kan ju beställa vad man vill ha på de brickorna. Och det brukar va mycket kött på dom! Till pappas 50-årskalas tog vi såna köttbrickor från ICA o potatisgratäng från en cateringfirma (o den va snuskigt jäkla gooood!!!!) o det var inte mycket kvar. Vi har några kompisar som är helt otroliga på att få till så gott kött att man dreglar, så vi har nog tänkt bunkra i kött som marineras i förväg o sen får mat-teamet sköta varmhållandet på den stora dagen. Likadant med kyckling o annat som ska hållas varmt.
    Så gjorde vi på mitt förra bröllop: köpte in en jäkla massa mat (ca 3500:- på Willys), lånade plats i frysar o kylskåp hos typ alla vi kände, gjorde så mycket som möjligt innan dagen o sen hade vi en grill på plats. O efter ceremonin (vi var på en hyrd Folk Park, kostade oss 800:- för en hel helg, inkl. porsling, stolar o bord o allt som tänkas kan, oxå ett budgettips!!!) var det mingel medan grillen sparkades igång. Det doftade ljuvligt från grillen o alla sa "gud, vad gott det luktar!" o det smakade lika gott tydligen. Till köttet hade vi köpt poatissallad som vi kryddade till perfektionSkrattande
    O apropå dina skor: testa kilklack! Man går stabilt som fan, sjunker inte ner i gräset o får snygga ben o lagom höjd! O om du köper ett par enkla vita eller silver eller vilken får du vill ha, så har ju hobyaffärerna strass o sånt som du kan dekorera skorna med! Budget OCH unika skor. O tänk dig när alla säger, "gu vilka läckra skor!" så kan du stolt säga "Tack, jag har gjort dom själv!"Flört
    Wow, vilka tips! Ska absolut visa M2B tipset om ICAs festfat när han kommer hem!
    Och skorna, vilka tips! Supertack! Det hade jag aldrig tänk på annars!

men när det gäller gud-snacket... Jag tror tyvärr att de flesta präster tar ganska illa upp av sådana önskemål... och på ett sätt har de ju rätt; varför vill man ha en religiös ceremoni när man vill ta bort allt religiöst ur den? Jag tycker att du och din sambo ska ta en titt i tråden "Vi som vill ha ett pampigt borgerligt bröllop" och läsa där hur ståtligt och ceremoniellt ett borgerligt bröllop kan vara. Ofta är det fördomar kring att borgerliga bröllop blir liksom futtiga, och inte samma känsla av öde och ansvar, och liksom inte lika mycket "på riktigt" som gör att många vill gifta sig i kyrkan trots att de inte tror på gud, eller anser sig som kristna.
    Vill ni sedan ändå ha en religiös ceremoni så vet ni i alla fall vad ni tackar nej till, och förhoppningsvis kan ni ta gud-snacket som ett tecken på välvilja från övre makter, det kan väl aldrig vara fel? Det vore ju illa om det liksom litegrann ska krypa i dig av obehag över ett godkännande från en gud du inte tror på... Bröllopet ska ju vara en glädjedag, utan obehag i periferin tänker jag...
    Vill verklilgen inte trampa någon på tårna här, försöker uttrycka mig så försiktigt jag kan, vet att det är ett känsligt ämne...
  • Lilique
    MsChevy skrev 2011-08-02 14:30:18 följande:
    Men hur blir man av med "gud-snacket"? (Ta inte illa upp nån nu, snälla!) Prästen måste tydligen prata om gud på vigseln, men visst borde jag väl kunna be honom/henne att ta så lite så möjligt om det o istället fokusera på kärlek o omtanke o allt sånt?
    Det finns ju mer än en text om gud att välja på. En del känns superreligiösa medan andra mest handlar om kärlek och inte innehåller riktigt lika mycket "gud-snack om man säger så. Det finns ju olika fokus. =)
  • MsChevy
    Lilique skrev 2011-08-02 15:19:28 följande:
    Det finns ju mer än en text om gud att välja på. En del känns superreligiösa medan andra mest handlar om kärlek och inte innehåller riktigt lika mycket "gud-snack om man säger så. Det finns ju olika fokus. =)
    Va bra! Vi löser det nog på nå vänster...

Nu letar jag febrilt efter en lokal som är "rätt!". Slottet blir så satans dyrt, så de va bara o droppa den idéen...
    Kanske hittar nån mysig folkpark eller dylikt i närheten.... 
  • AnnaJacob

Jag tänkte höra lite nu hur långt ni har kommit?

Jag har bokat lokal och min M2B har börjat leta efter en borglig vigselförättare (hans enda uppgift såhär långt). Jag har en massa olika liveband på g, som jag snart kommer att ta beslut om vem det blir. Jag håller för fullt på att leta efter en kock som kan komma och laga vår bröllopsmiddag på plats.
    Nästa vecka börjar jag tillverkningen av Save the date korten. (lovar att lägga upp en bild när den första är färdig).

Jag har även hittat drömklänningen och håller just nu på att banta för fullt, så jag kan beställa den i februari! =)

Svar på tråden 2012-06-30? I need you!