• Lilique

2012-06-30? I need you!

Här sitter jag i ett hav av bröllopsmagasin, med kramp i fingrarna efter att ha surfat på otaliga bröllopssidor och nertyngd av en gigantisk samling mappar med inspirationsbilder.

Jag har en inte allt för engagerad M2B, men det gör inget för han är söt ändå. Lite åsikter har jag iallafall kunnat mjölka ur honom, men då typ: "Men snäääälla, säg iallafall en färg du gillar?" "Röd". (Och så spikades färgtemat)

Trodde att min egotrippade lilla tärna var eld och lågor över att få hjälpa till med planeringen, men faktum är att hon bara bryr sig om att få stå där framme och se vacker ut och på alla mina problem svarar hon "Äh, det löser sig", helt oberoende av vilket ämne vi pratar om. Har dock ingen att byta ut henne mot, så hon får stå där och se vacker ut och säga att allt löser sig. 

Jag behöver dig nu! En brud med samma dag att se fram emot. Någon att bolla idéer med, inspirera/s av och  skratta, gråta, klaga och fira med när vi överkommer våra många hinder på väg till altaret i ungefär samma fas. Du behöver helst inte vara mångmiljonär, för då känns det nog som om jag gifter mig i en skolåda. En begagnad och tomatfläckad sådan som legat utanför Lidl ett par veckor. Och så kan vi ju inte ha det.

Jag är inte så farlig och inte bits jag heller. Mina största brister är att jag förväntar mig perfektion av mig själv, att jag har dålig humor och att jag inte anser att soppa är middagsmat. Förmodligen överkomligt.

Finns du? (:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-09 09:43
    ~ En lista över oss vackra brudar ~

123ost:
    30/6 2012 - Luleå - Övertorneå - Vitt, silver och rosa - ca 35 000 kr

Liley:
    30/6 2012 - Stockholm - Östermalm (alt. 7/7 Nice, Frankrike) - ej bestämt - ca 35 000 kr

aniara:
    30/6 2012 - Stockholm - Omberg - troligtvis inget färgtema - 100 000 kr

MsChevy:
    28/7 2012 - Köping - Alvastra/Ödeshög - 50-tal/rockabillytema - 50 000 kr

Äntligen blivande:
    30/6 2012 - Sävsjö-Norra Ljunga- Vitt, silver salviagrönt- ca 35-40 000 kr

Rebekka 2012:
    30/6 2012 - Malmö - Heleneholm slott - Lila/vitt/grönt - 75-100 000 kr

imdelicate:
    30/6 2012 - Dublin - Uppsala - Morklila och nagon mer farg - 150 000 kr

annapanna88:
    30/6 2012 - Växjö - Sikhall(Vänersborg) - Vitt/ljusgrönt/guld - 35-40 000 kr

Hardaei:
    11/8 2012 - Sundsvall- Odd Fellow- Rött/grönt/vitt samt lite Guld- 100 000-150 000 kr

souna616:
    30/6 2012 - Stockholm - Hågelbyhus -Gul, tangerine, vitt samt lite grön - 60 000 kr

Styrka:
    7/7 2012 - Hisingen, Göteborg - Vitt & silver - ca 40 000 kr

Lilique:
    30/6 2012 - Karlskrona - Rött, vitt & silver/svart - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-16 08:05
    AnnaKari
    30/6 2012 - Öregrund - Olivgrönt, gammelrosa, brunt - 50 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 10:04
    karrott:
    30/6 2012 - Stockholm - Sollentuna - Mörklila, silver, vitt - 100 000 kr

Allmylove:
    30/6 2012 - Malmö - Svart, vitt & cerise - Rockigt & otraditionellt - ca 60-80 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 20:10
    lillzan:
    22/6 2012 - Eskilstuna - Eskilstuna stadshus - lila, vitt och grönt - 65 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-20 10:32
    lamickis
    30/6 2012 - Stockholm - Österhaninge k:a - Rosa, vitt & grått - ca 50 000 kr

sagoprinsessa
    30/6 2012 - Örebro - Eskilstuna, Öja k:a - Sagotema - 75 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-21 07:49
    Hairspraymaniac
    30/6 2012 - Hjo - Norra Fågelås k:a - Rött & vitt - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 11:10
    sandraochdaniel
    30/6 2012 - Västerås - Barbarö k:a - Lila & äppelgrönt - ca 75-80 000 kr

• Svar på tråden 2012-06-30? I need you!
  • Caribbean wedding
    Lilique skrev 2011-07-18 14:42:47 följande:
    Jag har en ganska knepig släkt och vi står varandra inte alls nära, medan min blivandes släkt är så nära varandra man kan komma. Så av de 67 på listan är 20 från min sida + 2 av mina vänner. Och han står då för resterande 45 varav 4 av dem är hans vänner. Jag tyckte inte alls att det var svårt att såga bort min släkt för att göra plats för hans, jag älskar de människorna! Dessutom har EN faster och inte massvis med mostrar, fastrar och fabröder som han har.

Jag håller alltid ett öga på klänningar och annat som säljs här på forumet, men jag har inte hittat rätt ännu. Men plötsligt händer det, antar jag!

Jo, jag är rätt ny men efter ett tags intensivsurfande här har jag iallafall snappat upp ett och annat som kan vara bra att tänka på. Men jag har stängt inlärningskanalen nu efter att ha hamnat i en tråd med tusen och åter tusen seder som ansågs viktiga att följa. Pssh, man tar väl de man gillar? Värre är det ju inte.
    Men åh, då var ni snabba. Härligt att det känts så rätt direkt!

Ja det är ju klart att om man verkligen älskar de personerna kan man inte hålla bröllopet utan dem, det är ju trots allt inte ens stora dag om man inte är omgiven av människor man älskar.

Det där med seder brukar vara ett känsligt ämne på forumet, vissa anser att man ska följa allt till punkt och pricka för att det ska bli ett "riktigt" bröllop och vissa anser att man inte ska följa så mycket som en enda därför att man måste acceptera att samhället ändras. Men håller helt och hållet med dig om att man gör det som man vill.

• lundabrud

Ja gud vad mycket seder och regler det finns... Tror nog inte det finns många brudpar som idag följer alla! Tex har jag läst att brudtärnan inte bör vara syligt gravid och inte för vara gift eller något i den stilen, och att hon i sådan fall inte bör gå in i kyrkan tillsammans med de andra tärnorn utan stå och vänta framme i kyrkan... Liksom, jaha? Min "maid of honour" är (obviosly) gift, och det finns inte en chans att någon annan ska ta hennes plats.

Ett "tips" är att dela upp de olika rollerna/hedersuppgifterna så att det blir tydligt vem som gör vad, t ex toastmasterm värd, marskalk, tärna mm. Alltså folk i ens närhet som hjälper en att avlasta inför och på den stora dagen, så tt brudparet ska slippa tänka på praktiska saker och bara ha roligt. Detta är en djungel och det är lätt att man missar saker eller ger någon för mycket uppgifter. Vi var fyra pers i somras som delade på i princip alla uppgifter som finns, vissa tillkom och vissa saker hade brudparet inte tänkt på (t ex brudskålen, sätta upp ev skyltar, vigselprogram, mm). Det finns sidor på nätet som skiljer de olika "hedersuppdragen" åt tydligt:

checklista värdpar: http://www.vigselringen.com/checkvardpar.html
    för kyrkomarskalk: http://www.vigselringen.com/checkkyrkm.html
    toastmasterns uppgifter: (står näst längst ner på sidan) http://www.vigselringen.com/hedersuppdrag.html

• Lilique
    Caribbean wedding skrev 2011-07-18 14:54:16 följande:

Ja det är ju klart att om man verkligen älskar de personerna kan man inte hålla bröllopet utan dem, det är ju trots allt inte ens stora dag om man inte är omgiven av människor man älskar.

Det där med seder brukar vara ett känsligt ämne på forumet, vissa anser att man ska följa allt till punkt och pricka för att det ska bli ett "riktigt" bröllop och vissa anser att man inte ska följa så mycket som en enda därför att man måste acceptera att samhället ändras. Men håller helt och hållet med dig om att man gör det som man vill.

Det kan vara riktigt farligt att nämna saker som "brudöverlämning" eller annat som man blivit kär i när man tittar på en typisk amerikansk film. Dock inte lika farligt som att använda ordet "kuvertavgift". Far och flyg, vad vissa verkar se det som det nya svärordet i farten. Funderade på kuvertavgift (och att avböja presenter) för att kunna bjuda många fler som man gärna haft närvarande, men alla hetska trådar om det har fått mig att tänka om och istället ta fram slaktredskapen och gästlistan haha.

Min blivande tycker absolut att min pappa ska gå in med mig i kyrkan för han vill att, citat: "alla måste se hur vacker du är så att de förstår hur lyckligt lottad jag är som får vara din i resten av mitt liv". Jag tycker det hade varit jättefint att få gå in där med pappa och mötas av ett så stort leende framme vid altaret. Men samtidigt tycker jag att det är fint när alla går in tillsammans i ett fint tåg. Hmm.... vad har du för tankar om det?
  • Lilique

Det blev några "fint" för mycket där. Men ja.   -- ^

• Caribbean wedding
    Lilique skrev 2011-07-18 15:17:07 följande:
    Det kan vara riktigt farligt att nämna saker som "brudöverlämning" eller annat som man blivit kär i när man tittar på en typisk amerikansk film. Dock inte lika farligt som att använda ordet "kuvertavgift". Far och flyg, vad vissa verkar se det som det nya svärordet i farten. Funderade på kuvertavgift (och att avböja presenter) för att kunna bjuda många fler som man gärna haft närvarande, men alla hetska trådar om det har fått mig att tänka om och istället ta fram slaktredskapen och gästlistan haha.

Min blivande tycker absolut att min pappa ska gå in med mig i kyrkan för han vill att, citat: "alla måste se hur vacker du är så att de förstår hur lyckligt lottad jag är som får vara din i resten av mitt liv". Jag tycker det hade varit jättefint att få gå in där med pappa och mötas av ett så stort leende framme vid altaret. Men samtidigt tycker jag att det är fint när alla går in tillsammans i ett fint tåg. Hmm.... vad har du för tankar om det?

Kuvertavgift verkar vara absolut livsfarligt att nämna här på forumet, folk pratar om hur det ska dra ner på stämningen på bröllopet och vissa tycker att man är snål och "då kan du väl lika gärna vänta". Andra är ännu mer extrema och tycker att om man inte har öppen bar är man bara snål. Vi funderade också på kuvertavgift i början (detta var innan jag tog beslutet att bara hålla ett litet och sedan vara utomlands), då skulle vi haft närmare 70 gäster och tänkte att de kan i alla fall betala sin egen alkohol, men precis som dig blev jag avskräckt av alla trådar om det.

Att gå in med sin pappa i kyrkan tycker jag är väldigt vackert. Om man vill ha ett fint tåg men ändå gå in med sin pappa kan man låta brudgummen gå in först, kanske med sin bestman eller liknande om du vill ha parvis, och sist av alla du och din pappa. Alternativt om du vill gå in med din M2B också kanske ni kan göra som kronprinsessan gjorde, mötas halvvägs och göra överlämningen där, men personligen tycker jag det verkar vara fruktansvärt komplicerat och onödigt.

• Styrka

Vi har bestämt oss för att ringa och boka lokalen när vi kommer hem från semestern i början av augusti. Min M2B har ännu inte själv sett lokalen, bara filmen jag spelade in där när jag var där, och det är ju inte samma sak.
    Vi har en budget på 50.000 för 80 gäster, så era budgetar verkar lite mer generösa än vår. Men vi köper inga nya ringar, och önskar oss bröllopsresa i present, så det är ju två stora poster vi slipper, så summa kardemumma blir det nog ungefär samma.
    För att hålla budgeten nere är mitt tips att kolla runt i bekantskapskretsen. Tex är en av mina vänner makeup artist, jag tänker låna grejer till dekoration av lokalen (typ ljusstakar osv) be om låttips av vänner så att alla gillar musiken, kanske kan någon baka tårtor, och nån annans morbror har en fin raggarbil man kan få låna? Alla bäckar små tänker jag.

Var nånstans i landet finns ni? Lundabrud, dig kan jag ju gissa, men ni andra? *nyfiken* Det kan ju tänkas att hur man löser lokalfrågan tex, beror på om man bor i en stor eller liten stad, tänker jag...

• Lilique
    Styrka skrev 2011-07-20 00:16:29 följande:
    För att hålla budgeten nere är mitt tips att kolla runt i bekantskapskretsen. Tex är en av mina vänner makeup artist, jag tänker låna grejer till dekoration av lokalen (typ ljusstakar osv) be om låttips av vänner så att alla gillar musiken, kanske kan någon baka tårtor, och nån annans morbror har en fin raggarbil man kan få låna? Alla bäckar små tänker jag.

Var nånstans i landet finns ni? Lundabrud, dig kan jag ju gissa, men ni andra? *nyfiken* Det kan ju tänkas att hur man löser lokalfrågan tex, beror på om man bor i en stor eller liten stad, tänker jag...
    Bra tips om musiken där! Det är inte världslätt att komma på hur många låtar som helst, än mindre musik som går hem hos de flesta.

Jag finns, lever och bor i Karlskrona och här bor cirka 32.000 personer. Inklusive alla förorter är vi runt 60.000. Utbudet är ganska begränsat vilket gör att det ofta kostar mer än man tycker är lovligt. Många mindre restauranger ville ha 11.000 i hyra bara för att stänga för allmänheten för vårt sällskap (som ändå är på närmre 70 personer) vid klockan 18, ville vi få komma dit tidigare fick man lov att skrapa ihop närmare 20.000. Då ingår ingenting mer än bord, stolar och servetter i princip. Om det varit Red Lobster eller något hade jag väl förstått, men en liten lokal restaurang som inte precis blir fullpackad av gäster?  Nää, dream on.

Gjorde dock ett kap på vår lokal! Hantverksföreningen har en lokal som är helt perfekt. Vackert dekorerad, ljus, högt till tak och kristallkronor i taket. Stort kök och smidig bar på det - taget! 4500 skulle de ha. Då får man ha den från 16 dagen innan till klockan 16 dagen efter. Dessutom ingick bord, stolar, dukar, glas och servis.

Hade vi inte fått den lokalen hade vi med största sannolikhet köpt ett gigantiskt partytält eller två och slagit upp i mina svärföräldrars trädgård och trängts där allihop.
  • Styrka
    Lilique skrev 2011-07-20 07:59:25 följande:
    Gjorde dock ett kap på vår lokal! Hantverksföreningen har en lokal som är helt perfekt. Vackert dekorerad, ljus, högt till tak och kristallkronor i taket. Stort kök och smidig bar på det - taget! 4500 skulle de ha. Då får man ha den från 16 dagen innan till klockan 16 dagen efter. Dessutom ingick bord, stolar, dukar, glas och servis.
    Wow, vilket kap, grattis!
  • Styrka

Insåg precis att jag haft helt fel prioriteringsordning i planeringen av sakerna som ska göras! Här har jag bokat lokal och kollat på klänningar och massa annat i onödigt lång tid i förväg, när det enda som måste vara klart innan jul är inbjudan och bröllopshemsida!
    Så nu har jag suttit och formulerat en inbjudan som jag är nöjd med, och sambon har lovat att fixa bröllopshemsidan efter semestern.
    Hur har ni gjort med inbjudan? Pysslar ni själva, eller beställer ni nåstansifrån, och varifrån i så fall? Vi tänkte ev använda oss av en fin tapet, och göra både inbjudan, bordsplaceringskort, namnskyltar och tackkort av. Men så såg jag att nån beställt fina inbjudningskort för en dryg hundralapp, och då blev jag tveksam. Hur gjorde ni?

Och har ni börjat pilla på nån hemsida? Eller skippar ni hemsida helt o hållet?

• Lilique

Styrka skrev 2011-07-21 16:25:11 följande:

Hur har ni gjort med inbjudan? Pysslar ni själva, eller beställer ni nåstansifrån, och varifrån i så fall? Vi tänkte ev använda oss av en fin tapet, och göra både inbjudan, bordsplaceringskort, namnskyltar och tackkort av. Men så såg jag att nån beställt fina inbjudningskort för en dryg hundralapp, och då blev jag tveksam. Hur gjorde ni?

Och har ni börjat pilla på nån hemsida? Eller skippar ni hemsida helt o hållet?

Vi beställde våra inbjudningskort (och save the dates) från Calligraphen. Inte precis det billigaste alternativet men kortdesignen var helt perfekt för oss. Här är exempelbilden från deras hemsida. Vi ska ha röda band och röd text, precis som på bilden eftersom att rött passar färgtemat.
    ( 40 st inbjudningskort + färdigknutna band + 40 st save the dates + kuvert till båda + frakt = 1600kr)

Till placeringskort hade jag tänkt beställa ett packe blanka visitkort (ofta väldigt billigt) och skriva på samt dekorera själv. Tackkort vet jag inte hur jag ska göra med ännu, men det lutar åt att jag framkallar ett gäng av favoritbilden och sedan bara gör något enkelt själv.

Det blir nog ingen bröllopssida för vår del, vi har inget riktigt behov av det (:

Svar på tråden 2012-06-30? I need you!