• Lilique

2012-06-30? I need you!

Här sitter jag i ett hav av bröllopsmagasin, med kramp i fingrarna efter att ha surfat på otaliga bröllopssidor och nertyngd av en gigantisk samling mappar med inspirationsbilder.

Jag har en inte allt för engagerad M2B, men det gör inget för han är söt ändå. Lite åsikter har jag iallafall kunnat mjölka ur honom, men då typ: "Men snäääälla, säg iallafall en färg du gillar?" "Röd". (Och så spikades färgtemat)

Trodde att min egotrippade lilla tärna var eld och lågor över att få hjälpa till med planeringen, men faktum är att hon bara bryr sig om att få stå där framme och se vacker ut och på alla mina problem svarar hon "Äh, det löser sig", helt oberoende av vilket ämne vi pratar om. Har dock ingen att byta ut henne mot, så hon får stå där och se vacker ut och säga att allt löser sig. 

Jag behöver dig nu! En brud med samma dag att se fram emot. Någon att bolla idéer med, inspirera/s av och  skratta, gråta, klaga och fira med när vi överkommer våra många hinder på väg till altaret i ungefär samma fas. Du behöver helst inte vara mångmiljonär, för då känns det nog som om jag gifter mig i en skolåda. En begagnad och tomatfläckad sådan som legat utanför Lidl ett par veckor. Och så kan vi ju inte ha det.

Jag är inte så farlig och inte bits jag heller. Mina största brister är att jag förväntar mig perfektion av mig själv, att jag har dålig humor och att jag inte anser att soppa är middagsmat. Förmodligen överkomligt.

Finns du? (:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-09 09:43
    ~ En lista över oss vackra brudar ~

123ost:
    30/6 2012 - Luleå - Övertorneå - Vitt, silver och rosa - ca 35 000 kr

Liley:
    30/6 2012 - Stockholm - Östermalm (alt. 7/7 Nice, Frankrike) - ej bestämt - ca 35 000 kr

aniara:
    30/6 2012 - Stockholm - Omberg - troligtvis inget färgtema - 100 000 kr

MsChevy:
    28/7 2012 - Köping - Alvastra/Ödeshög - 50-tal/rockabillytema - 50 000 kr

Äntligen blivande:
    30/6 2012 - Sävsjö-Norra Ljunga- Vitt, silver salviagrönt- ca 35-40 000 kr

Rebekka 2012:
    30/6 2012 - Malmö - Heleneholm slott - Lila/vitt/grönt - 75-100 000 kr

imdelicate:
    30/6 2012 - Dublin - Uppsala - Morklila och nagon mer farg - 150 000 kr

annapanna88:
    30/6 2012 - Växjö - Sikhall(Vänersborg) - Vitt/ljusgrönt/guld - 35-40 000 kr

Hardaei:
    11/8 2012 - Sundsvall- Odd Fellow- Rött/grönt/vitt samt lite Guld- 100 000-150 000 kr

souna616:
    30/6 2012 - Stockholm - Hågelbyhus -Gul, tangerine, vitt samt lite grön - 60 000 kr

Styrka:
    7/7 2012 - Hisingen, Göteborg - Vitt & silver - ca 40 000 kr

Lilique:
    30/6 2012 - Karlskrona - Rött, vitt & silver/svart - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-16 08:05
    AnnaKari
    30/6 2012 - Öregrund - Olivgrönt, gammelrosa, brunt - 50 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 10:04
    karrott:
    30/6 2012 - Stockholm - Sollentuna - Mörklila, silver, vitt - 100 000 kr

Allmylove:
    30/6 2012 - Malmö - Svart, vitt & cerise - Rockigt & otraditionellt - ca 60-80 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 20:10
    lillzan:
    22/6 2012 - Eskilstuna - Eskilstuna stadshus - lila, vitt och grönt - 65 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-20 10:32
    lamickis
    30/6 2012 - Stockholm - Österhaninge k:a - Rosa, vitt & grått - ca 50 000 kr

sagoprinsessa
    30/6 2012 - Örebro - Eskilstuna, Öja k:a - Sagotema - 75 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-21 07:49
    Hairspraymaniac
    30/6 2012 - Hjo - Norra Fågelås k:a - Rött & vitt - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 11:10
    sandraochdaniel
    30/6 2012 - Västerås - Barbarö k:a - Lila & äppelgrönt - ca 75-80 000 kr

• Svar på tråden 2012-06-30? I need you!
  • liley
    Hardaei skrev 2011-08-14 13:14:36 följande:
    Liley, jag är lite som dig....ställer höga krav på RINGEN.... den drar iväg kostnaderna en hel del!! Jag har liksom ingen aning vad man ska eller inte ska betala för lokal/mat/dryck. Vad får tex en brudbukett kosta?? Jag vet att fotografen lär inte bli billig. Vad får tårtan kosta?? Vi håller på ringa runt till en del ställen. Vi hittade en lokal som tog 330 kr per kuvert, utan dricka! Är det rimligt? Lite dyrt tycker jag....
    Sen är det så att jag har en annan kulturell bakgrund än min M2B, så det är ju en del grejer som kostar även där. Jag försöker dra ned på kostnaderna, Har hittat en som syr min brudklänning med tyg och allt för 5000! Dyrt? finns det billigare alternativ? vart?
    Jag är tacksam för all tips och hjälp!!
    Vad är det för ring du är ute efter förresten? Jag vill ha en alliansring med 5 eller 7 prinsesslipade diamanter (0,12-0,14 ct styck). Har en solitärring med briljant nu.
  • Styrka

Ringen kan jag oxå tänka är värd lite extra krut, man ska ju ändå ha den varenda dag tills man dör.

330/kuvert, då fixar lokal en även mat, men inte dryck? Vad ingår mer, dekorationer, dukning, porslin, städning, personal? Var nånstans i landet är det? Är det i en större stad är nog det priset rätt vanligt, är det i en mindre stad kan det vara lite högt.
    Ring runt till lite olika lokaler och fråga! Gör en internetsökning, kolla runt här på BT efter tips på lokaler i era trakter, och välj därefter det rimligaste alternativet. "Festlokal" är en bra sökning, men då utesluts lokaler som inte enbart är festlokaler, tex hembygdsgårdar. Ta och kör runt i er stad, ofta finns skyltar uppe om att de går att anlita som festlokal, fast inte lokalen dykt upp på era sökningar.
    Kyrkan i Göteborg tillåter inte bröllopsfester i sina lokaler, jag vet inte om det är lokalt bara i Gbg eller om det är så i resten av landet oxå, men det kan ju vara värt att kolla upp. Svenska kyrkan har ofta jättevackra och väldigt lämpliga lokaler.

Och vad gäller lokaler, kolla upp med cateringföretagen, de har ofta massa tips, och kan hjälpa er med lokal om ni köper mat fran dem. De har dessutom personal om ni vill ha denna service.

Ett annat tips är att undvika ordet "bröllop" när du pratar med florister, frisörer och make up artister, då dubblas priserna. Be om en festsminkning, festuppsättning och säg inte brudbukett, utan fin bunden bukett. Säg att du blivit bjuden på en fancy tillställning om de frågar. Det kan bespara dig tusenlappar. För egen del tänker jag inte lägga många kronor på blommor, max nån hundralapp. Om jag inte hittar nån fin vanlig bukett så plockar jag blommor i naturen. Vitsippor är ju jättevackra, men finns säkerligen inte i juli, men det gör ju mjölkört (rallarrosor)
    och det växer mängder med vackra blommor häromkring.

Tårta har jag oxå märkt kan vara vansinnigt dyrt. Emblas mamma tipsade om att köpa tårtor på Citygross, tydligen bara 15-35 kr per bit! Och på fotona var den jättevacker, vit med rosa rosor på, i flera våningar. Ställningen fick de tydligen med gratis, sånt kostar annars skjortan.

• Lilique

Styrka, angående våra Save The Dates så är det inga problem att få fram korten om vi skulle skicka ut dem i september för vi har dem redan hemma. Förvarade i den fina lilla kartong de kom i haha. Undrar bara om det kanske är för tidigt att skicka i september? Tänk om vi liksom blir "bortglömda" för att det är för lång tid kvar? Alltså, jag skulle gärna skicka dem redan idag för jag vill att hemligheten ska komma ut och så, men ni förstår nog hur jag tänker.

• BlackWIngedAngel
    Styrka: Ibland går det ju inte att undvika att nämna "brud" när det gäller beställningar. Ska man ha slöja, krona eller tiara kan det ju bli svårt att få med om man inte säger att det är till en bruduppsättning. Sedan ingår det ju ibland saker i brud-delarna som förklarar skillnaden i priset. I bruduppsättningar kan man ju ibland få en provuppsättning och konsultation. Då är det ju inte lika konstigt om priset blir högre.

När det gäller brudbuketten är det ju likadant. Många florister väljer ju en annan kvalitet på blommor till brudbukett än till begravning, eftersom buketten brukar vara till allmän åskådning hela dagen. Den ska ju även bindas på ett sätt så den håller. Bryr man sig inte om dessa saker så är det ju att kasta pengarna i sjön, men poängen är att det faktiskt kan finnas en anledning till mellanskillnaden.

En annan sak när det gäller blommor; Nu blev väl inte vitsippor aktuellt då för er, men annars ska man ju komma ihåg hur fort vitsippor vissnar. 
  • Styrka
    Lilique skrev 2011-08-14 14:02:05 följande:
    Styrka, angående våra Save The Dates så är det inga problem att få fram korten om vi skulle skicka ut dem i september för vi har dem redan hemma. Förvarade i den fina lilla kartong de kom i haha. Undrar bara om det kanske är för tidigt att skicka i september? Tänk om vi liksom blir "bortglömda" för att det är för lång tid kvar? Alltså, jag skulle gärna skicka dem redan idag för jag vill att hemligheten ska komma ut och så, men ni förstår nog hur jag tänker.
    Men inte glömmer man bort ett bröllop? Det är väl bara de närmaste som är bjudna, inte glömmer man väl bort en närståendes bröllop? Men visst kommer oktober funka utmärkt, om det känns som att september blir för snart.
  • BlackWIngedAngel
    Styrka skrev 2011-08-14 19:29:21 följande:
    Men inte glömmer man bort ett bröllop? Det är väl bara de närmaste som är bjudna, inte glömmer man väl bort en närståendes bröllop? Men visst kommer oktober funka utmärkt, om det känns som att september blir för snart.
    Jo, det kan man allt göra. Inte att det kommer vara, men när. Nu råkar jag vara både organiserad och bröllopsintresserad så jag hade säkert inte gjort det eftersom jag skriver ner allting, men min sambo hade definitivt hunnit glömma bort datumet på nästan ett år.
  • aniara

Fast syftet med ett save-the-date-kort är ju just att få personerna man skickar det till att skriva upp datumet så att de inte glömmer att det vankas bröllop den dagen. Om man inte tror på kortets "verkan" är det ju ingen vits att skicka ut det. Ett tips kan vara att fästa magneter på baksidan på kortet så kan mottagaren sätta upp det på kylskåpet direkt.

• Styrka
    BlackWIngedAngel skrev 2011-08-14 18:50:45 följande:
    Styrka: Ibland går det ju inte att undvika att nämna "brud" när det gäller beställningar. Ska man ha slöja, krona eller tiara kan det ju bli svårt att få med om man inte säger att det är till en bruduppsättning. Sedan ingår det ju ibland saker i brud-delarna som förklarar skillnaden i priset. I bruduppsättningar kan man ju ibland få en provuppsättning och konsultation. Då är det ju inte lika konstigt om priset blir högre.

När det gäller brudbuketten är det ju likadant. Många florister väljer ju en annan kvalitet på blommor till brudbukett än till begravning, eftersom buketten brukar vara till allmän åskådning hela dagen. Den ska ju även bindas på ett sätt så den håller. Bryr man sig inte om dessa saker så är det ju att kasta pengarna i sjön, men poängen är att det faktiskt kan finnas en anledning till mellanskillnaden.

En annan sak när det gäller blommor; Nu blev väl inte vitsippor aktuellt då för er, men annars ska man ju komma ihåg hur fort vitsippor vissnar. 
    Jo, det är klart det finns anledningar, men exempelvis var det nån som skulle köpa tårta, och en vit princesstårta skulle kosta 25 kr/bit (om jag inte minns fel) men deras bröllopstårta, som oxå var en vit princesstårta, kostade 55 kr/bit.

och visst håller en brudbukett längre än andra buketter, men man ska ju bara hålla den i en timme i kyrkan, hur mycket kan det vara värt?

Såklart finns det anledningar, men om själva poängen var att dra in på kostnader så visade jag bara på sätt att spara ganska mycket pengar. Sedan kommer ju bröllopsindustrin hela tiden mata oss med anledningar att  spendera mera, man får ju använda sitt sunda förnuft och kritiska tänkande när man väljer ut vad man vill lägga krutet på. Eller pengarna.
  • BlackWIngedAngel
    Styrka skrev 2011-08-14 20:28:16 följande:
    Jo, det är klart det finns anledningar, men exempelvis var det nån som skulle köpa tårta, och en vit princesstårta skulle kosta 25 kr/bit (om jag inte minns fel) men deras bröllopstårta, som oxå var en vit princesstårta, kostade 55 kr/bit.

och visst håller en brudbukett längre än andra buketter, men man ska ju bara hålla den i en timme i kyrkan, hur mycket kan det vara värt?

Såklart finns det anledningar, men om själva poängen var att dra in på kostnader så visade jag bara på sätt att spara ganska mycket pengar. Sedan kommer ju bröllopsindustrin hela tiden mata oss med anledningar att  spendera mera, man får ju använda sitt sunda förnuft och kritiska tänkande när man väljer ut vad man vill lägga krutet på. Eller pengarna.
    Jo, jag vet också att det förekommer en hel del i branschen som bara lägger på pengar för att man säger "brud" före, jag ville bara poängtera att det kan finnas anledningar till att det kostar mer. Jag tycker ex inte att det är okej att förklara ett högre pris på en bruduppsättning, med att det ska sitta bättre/hålla längre. För en festfrisyr ska ju också sitta hela kvällen. Men en provuppsättning och sedan en riktig uppsättning är en annan femma. Vill man ha båda och tycker det är viktigt så är det ju rimligt att betala mer.

När det gäller buketter så görs de hållbara just för att de ofta är tänkta att hålla i många timmar. Fotografering brukar ta någon timme eller två. Kyrklig vigsel tar närmare en timme. Och sedan är det vanligt att man har brudbuketten i en vas framför brudparet under middagen, alternativt på presentbordet hela kvällen. 
  • Hardaei

Tack för alla tips!!

Styrka: 330 kr/kuvert är i Sthlm, allt ingick förrutom drickan/alkoholen (måste dubbelkolla!). Eftersom jag kommer från Stockholm och min M2B är från Norrland, har vi lite svårt för att bestämma vart bröllopet skall vara. Vi tänkte helt enkelt tag den orten där det blir billigast och bäst.
    Det är flera som har tipsat om att man INTE skall nämna ordet brud eller bröllop till floristen eller frisören, skillnaden är verkligen tusentals kronor.
    INGEN i våran kontaktkrets sysslar med blommor/frisör eller dylikt! TYPISKT!!!
    Med ett par andra ord så måste vi mer eller mindre köpa det mesta/ göra själv (men varken jag eller M2B är händiga).

Liley: Diamonds are girls bestfriend!! Flört
    Jag har blivit helt kär i en Ring från Sahlins ringar (Seine 0.75 ct). Den är helt fantastisk och passar så perfekt med min förlovningsring (12 st diamanter 0.36 ct), självklar i rött guld! Jag var inte heller så insatt i smycken innan men isb med förlovningen blev jag helt plötsligt väldigt intresserad och påläst!!
    När vi skulle beställa min ring, så hade priset på guld och briljanter gått upp 10 000 kr över ett dygn!!! Det störande var att vi hade redan fått en summa, vi skulle bara beställa dagen efter. När vi kommer till Guldsmeden berättar hon att priserna har stigit!! Men hon var ändå snäll och gav oss rabatt!
    Skall du göra din egen ring var redo för att det kan bli dyrt, då priserna kommer att fortsätta att stiga! (absurt!)
    Vilken design skall ni ha?? hur stor(a) diamanter blir det? ser fram emot att få se hur ringen blir sen!

Svar på tråden 2012-06-30? I need you!