• Lilique

2012-06-30? I need you!

Här sitter jag i ett hav av bröllopsmagasin, med kramp i fingrarna efter att ha surfat på otaliga bröllopssidor och nertyngd av en gigantisk samling mappar med inspirationsbilder.

Jag har en inte allt för engagerad M2B, men det gör inget för han är söt ändå. Lite åsikter har jag iallafall kunnat mjölka ur honom, men då typ: "Men snäääälla, säg iallafall en färg du gillar?" "Röd". (Och så spikades färgtemat)

Trodde att min egotrippade lilla tärna var eld och lågor över att få hjälpa till med planeringen, men faktum är att hon bara bryr sig om att få stå där framme och se vacker ut och på alla mina problem svarar hon "Äh, det löser sig", helt oberoende av vilket ämne vi pratar om. Har dock ingen att byta ut henne mot, så hon får stå där och se vacker ut och säga att allt löser sig. 

Jag behöver dig nu! En brud med samma dag att se fram emot. Någon att bolla idéer med, inspirera/s av och  skratta, gråta, klaga och fira med när vi överkommer våra många hinder på väg till altaret i ungefär samma fas. Du behöver helst inte vara mångmiljonär, för då känns det nog som om jag gifter mig i en skolåda. En begagnad och tomatfläckad sådan som legat utanför Lidl ett par veckor. Och så kan vi ju inte ha det.

Jag är inte så farlig och inte bits jag heller. Mina största brister är att jag förväntar mig perfektion av mig själv, att jag har dålig humor och att jag inte anser att soppa är middagsmat. Förmodligen överkomligt.

Finns du? (:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-09 09:43
    ~ En lista över oss vackra brudar ~

123ost:
    30/6 2012 - Luleå - Övertorneå - Vitt, silver och rosa - ca 35 000 kr

Liley:
    30/6 2012 - Stockholm - Östermalm (alt. 7/7 Nice, Frankrike) - ej bestämt - ca 35 000 kr

aniara:
    30/6 2012 - Stockholm - Omberg - troligtvis inget färgtema - 100 000 kr

MsChevy:
    28/7 2012 - Köping - Alvastra/Ödeshög - 50-tal/rockabillytema - 50 000 kr

Äntligen blivande:
    30/6 2012 - Sävsjö-Norra Ljunga- Vitt, silver salviagrönt- ca 35-40 000 kr

Rebekka 2012:
    30/6 2012 - Malmö - Heleneholm slott - Lila/vitt/grönt - 75-100 000 kr

imdelicate:
    30/6 2012 - Dublin - Uppsala - Morklila och nagon mer farg - 150 000 kr

annapanna88:
    30/6 2012 - Växjö - Sikhall(Vänersborg) - Vitt/ljusgrönt/guld - 35-40 000 kr

Hardaei:
    11/8 2012 - Sundsvall- Odd Fellow- Rött/grönt/vitt samt lite Guld- 100 000-150 000 kr

souna616:
    30/6 2012 - Stockholm - Hågelbyhus -Gul, tangerine, vitt samt lite grön - 60 000 kr

Styrka:
    7/7 2012 - Hisingen, Göteborg - Vitt & silver - ca 40 000 kr

Lilique:
    30/6 2012 - Karlskrona - Rött, vitt & silver/svart - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-16 08:05
    AnnaKari
    30/6 2012 - Öregrund - Olivgrönt, gammelrosa, brunt - 50 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 10:04
    karrott:
    30/6 2012 - Stockholm - Sollentuna - Mörklila, silver, vitt - 100 000 kr

Allmylove:
    30/6 2012 - Malmö - Svart, vitt & cerise - Rockigt & otraditionellt - ca 60-80 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 20:10
    lillzan:
    22/6 2012 - Eskilstuna - Eskilstuna stadshus - lila, vitt och grönt - 65 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-20 10:32
    lamickis
    30/6 2012 - Stockholm - Österhaninge k:a - Rosa, vitt & grått - ca 50 000 kr

sagoprinsessa
    30/6 2012 - Örebro - Eskilstuna, Öja k:a - Sagotema - 75 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-21 07:49
    Hairspraymaniac
    30/6 2012 - Hjo - Norra Fågelås k:a - Rött & vitt - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 11:10
    sandraochdaniel
    30/6 2012 - Västerås - Barbarö k:a - Lila & äppelgrönt - ca 75-80 000 kr

• Svar på tråden 2012-06-30? I need you!
  • liley

Så underbart med slott! Vi har faktiskt gjort en helomvändning. Efter att ha planerat att hålla middagen och festen på ett ställe har vi nu ändrat oss. Kommunikationen med det stället var så dålig att vi till slut idag beslöt oss för att inte anlita dem för vår stora dag. Vi var åter tillbaka till noll och började kolla runt, sedan bestämde vi oss plötsligt för att inte ha en traditionell fest alls utan göra det helt på vårt sätt så som vi helst vill ha det. Så i nuläget är planen istället att ha kyrkbröllop som vanligt och därefter någon enklare bjudning för familj och vänner med jordgubbar, champagne och tårta. Därefter tänkte vi helt enkelt fira med våra familjer några dagar i t.ex Frankrike. Istället för att lägga pengarna på en enda dag tänkte vi hyra ett hus i vid Medelhavet och att våra familjer följer med dit och firar med oss där i några dagar. Sedan blir vi kvar med barnen i ca 3 veckor. Vi kan ändå inte ha en "vanlig" bröllopsresa eftersom vi kommer att ha tre småbarn och jag vill inte vara borta från dem länge så då kombinerar vi det hela. Dessutom har vi bott på Seychellerna så det känns inte som om något annat land kan överträffa det om man vill ha paradisstränder . Min man är från Danmark och vi har båda bott utomlands under flera år så vi har inte jättemånga vänner här i Sverige ändå. Vad vi helst av allt vill är att ha en fin vigsel och framför allt att njuta med våra familjer. Ev. skulle man även kunna ha vigseln i det land där vi hyr huset, men något skulle jag ändå vilja ha med vännerna fast det är inte så lätt när man har vänner och familj utspritt i världen... Så ser planerna ut nu, men vi får se hur det blir när vi funderat lite mer på det. Tror det blir något i den här stilen i alla fall. Vi spånar lite på det.

• MsChevy

Oj, Liley, det var en helomvändning, vilken fantastisk plan ni fått till!!! Skål

Jag tror ja blir knäpp på vår lilla håla. Finns fan inte en bröllopstidning att få tag på! Är det off season eller?!
    Men tur internet finns! (hade ju dock varit trevligt med lite papperslektyr hehe)

Känns lite konstigt att vi satt datum, vi har lixom sedan dag 1 vetat att vi ska gifta oss o kollat på grejer kring bröllop, men nu ska det ske på riktigt!!! Häftigt!!!! 

• Styrka

Vi har plötsligt börjat vela om datum. Vi hade ju bestämt oss, men så fick vi veta om att min killes bästa vän planerar en längre resa nästa sommar. vi planerar dessutom en skaffa-barn-resa till London i slutet av nästa semester, så vi bör gifta oss innan dess om vi inte vill vara gravida på vårt bröllop. Det hade varit trevligt att få njuta av de fina vinerna till maten.

Försöker få sambon till ett seriöst datum-snack inkl lokal. Vi måste ringa lokal-tanten så att sambon oxå får se lokalen live, och i samband med det boka vårt datum. Så vi måste veta datum rätt snart. Men hur bestämmer man datum? Det finns för många alternativ, jag blir knäpp, haha. (Lyxproblem när man är så lycklig att man svävar!)

Tror ju faktiskt bästa vännen skulle planera om sin resa om hon fick veta datum. Problemet är att det ska vara en överraskning som ska brisera som julklapp. Och resan ska tydligen bokas vid jul. :-/
    Skulle ni berätta tidigare? Risken är ju att det sprider sig, men hon är vanligtvis otroligt bra på att bevara hemligheter... Behöver råd från oberoende parter, min BT-vänner!

• Nikkita
    Styrka skrev 2011-08-07 19:45:01 följande:
    Tror ju faktiskt bästa vännen skulle planera om sin resa om hon fick veta datum. Problemet är att det ska vara en överraskning som ska brisera som julklapp. Och resan ska tydligen bokas vid jul. :-/
    Skulle ni berätta tidigare? Risken är ju att det sprider sig, men hon är vanligtvis otroligt bra på att bevara hemligheter... Behöver råd från oberoende parter, min BT-vänner!
    Du ju ett litet dilemma här.... Jag tror att jag skulle berättat det för henne eller iaf hintat om att just det datumet bör hon vara hemma Flört Hon lär ju förstå vad det rör sig om, så lika bra att bara säga det i så fall. Kan ju vara skönt för er att kunna ventilera lite om bröllopet med henne oxå kanske?!? (om det är en god vän även till dig) Gör bara klart för henne att det är super hemligt så att hon inte sprider det vidare till övriga. 
    Om hennes resa inte ska bokas förrän till julen kan ni ju vänta så länge som möjligt att berätta, men håll koll så att det inte blir för sent så hon hinner planera datumet med de andra som ska med!!!

Sen beror det såklart på hur länge hon ska vara borta & hur långt fram/bak ni kan tänka er att flytta ert bröllopsdatum Glad Inte lätt et där, hoppas att du löser det så att ni blir nöjda!!!!
  • Styrka
    Rebekka 2012 skrev 2011-08-07 21:37:30 följande:
    Du ju ett litet dilemma här.... Jag tror att jag skulle berättat det för henne eller iaf hintat om att just det datumet bör hon vara hemma Flört Hon lär ju förstå vad det rör sig om, så lika bra att bara säga det i så fall. Kan ju vara skönt för er att kunna ventilera lite om bröllopet med henne oxå kanske?!? (om det är en god vän även till dig) Gör bara klart för henne att det är super hemligt så att hon inte sprider det vidare till övriga. 
    Om hennes resa inte ska bokas förrän till julen kan ni ju vänta så länge som möjligt att berätta, men håll koll så att det inte blir för sent så hon hinner planera datumet med de andra som ska med!!!

Sen beror det såklart på hur länge hon ska vara borta & hur långt fram/bak ni kan tänka er att flytta ert bröllopsdatum Glad Inte lätt et där, hoppas att du löser det så att ni blir nöjda!!!!
    Jo, vi pratade om detta igår kväll och kom fram till att säga nåt i stil med "det här datumet skulle vi vilja att du är hemma, för vi har planerat en överraskning till dig". Hon lär ju fatta vad det rör sig om ändå, men jag hoppas inte det, för jag tycker att hon är värd att överraskas. Men vi vill ge honne en chans att freda datumet så att hon kan ha det i åtanke i eventuella diskussioner med familjen om resedatum.

Hon ska vara borta två eller tre veckor, och vill resa vecka 27-29. Då funkar det ju fint att gifta sig 30/6, men hon sa att eventuellt blir resan vecka 26-28 ist, och då är hon ju bortrest båda våra datum!
    Vi vill i förstaq hand gifta oss 7/7, och i andra hand 30/6.

Vi kom fram till att ha kvar våra första och andrahandsalternativ när vi tänkte att
    1) Vi förvarnar henne så att hon senarelägger semestern lite.
    2) Hon lär gissa anledningen till att vi ber henne vara hemma o därför prioritera vårt datum 7/7

Eller är vi helt galna som tänker så? Har ju läst om andra här på BT där deras vänner inte prioriterat deras bröllop ("Jag kan inte, det är jaktsäsong då / fotbollsVM / konsert med valfritt band / bästa veckan att resa till solarieholmarna / hann inte söka semester trots att jag vetat om datumet ett halvår")  Jag har svårt att förstå hur man som bästa vän tänker i det läget.
    Men så är väl inte våra vänner, tänker jag sen. Eller är jag galet naiv som tänker så, eftersom så tänkte uppenbarligen alla de andra paren som skriker ut sin frustration här på BT-relationer-trådarna. Eller är jag världens pessimist nu? *förvirrad*
  • MsChevy

Riktiga vänner ser till att komma. Eller t o m erbjuder sig att hjälpa till med något. Ska hon vara tärna eller nåt? Om ni verkligen vill att hon ska komma o vet att hon ev ska bort då är det bara att avslöja allt för henne tycker jag. Jag kommer luska lite bland vännerna o se om nån planerat nåt vid vårt datum o om de har det så ska vi avslöja det för dom. 

Vi eller jag snarare har ett annat problem. M2B vill bjuda en kompis från Norge, o denne kompis har jag så svårt för. Speciellt nu efter att jag lärt känna hans flickvän och efter att ha suttit o tröstat henne i flera timmar för att han behandlar henne som skit (o såg även hur taskig han är). M2B o han har varit vänner skitlänge, han var med när vi träffades första gången, han har varit hos o firat sambons 25-årsdag, men HAN ÄR SÅNT ASSHOLE!!! 
    Och hur hård ska man vara när det gäller bjuda vänner? En del av dom träffar vi väldigt sällan o precis lärt känna, träffas bara vid större fester typ. O några andra vill vi verkligen bjuda, även om vi ses sällan, men de är så underbara människor....ojoj, får nog ta oss en funderare... 

• Nikkita
    Styrka skrev 2011-08-08 17:14:50 följande:
    Vi kom fram till att ha kvar våra första och andrahandsalternativ när vi tänkte att
    1) Vi förvarnar henne så att hon senarelägger semestern lite.
    2) Hon lär gissa anledningen till att vi ber henne vara hemma o därför prioritera vårt datum 7/7

Eller är vi helt galna som tänker så? Har ju läst om andra här på BT där deras vänner inte prioriterat deras bröllop ("Jag kan inte, det är jaktsäsong då / fotbollsVM / konsert med valfritt band / bästa veckan att resa till solarieholmarna / hann inte söka semester trots att jag vetat om datumet ett halvår")  Jag har svårt att förstå hur man som bästa vän tänker i det läget.
    Men så är väl inte våra vänner, tänker jag sen. Eller är jag galet naiv som tänker så, eftersom så tänkte uppenbarligen alla de andra paren som skriker ut sin frustration här på BT-relationer-trådarna. Eller är jag världens pessimist nu? *förvirrad*
    Jag tycker att er lösning låter hur bra som helst Glad Är det en nära vän som vill vara med & fira ert bröllop så ser hon till att välja avresedag så hon kan vara med!!! Vi är ju inte alls hemliga med vårt datum & alla som vi ska bjuda vet redan när & var det blir. kunde inte hålla tyst Flört Alla har redan sagt att de kommer & håller det datumet stängt för allt annat. Så får hon reda på att hon bör hålla sig hemma så gör hon säkert et med glädje Skrattande
    MsChevy skrev 2011-08-09 10:33:11 följande:
    Vi eller jag snarare har ett annat problem. M2B vill bjuda en kompis från Norge, o denne kompis har jag så svårt för. Speciellt nu efter att jag lärt känna hans flickvän och efter att ha suttit o tröstat henne i flera timmar för att han behandlar henne som skit (o såg även hur taskig han är). M2B o han har varit vänner skitlänge, han var med när vi träffades första gången, han har varit hos o firat sambons 25-årsdag, men HAN ÄR SÅNT ASSHOLE!!! 
    Och hur hård ska man vara när det gäller bjuda vänner? En del av dom träffar vi väldigt sällan o precis lärt känna, träffas bara vid större fester typ. O några andra vill vi verkligen bjuda, även om vi ses sällan, men de är så underbara människor....ojoj, får nog ta oss en funderare... 
    Vi bjuder vänner som vi verkligen umgås & trivs med (vissa träffar vi inte alls ofta, men älskar att umgås med). Fundera på vilka Ni vill fira er stora dag med & bjud inte de andra...
    Däremot umgås vi privat med några på vårt jobb & ska därför bjuda dem, då måste vi dessutom även bjuda en annan arbetskamrat som vi aldrig umgås med privat eftsom min blivande är chef & inte kan undvika att bjuda honom när vi bjuder de andra... Men jag tycker att vill jag ha med de som vi umgås & har kul med så kan jag stå ut med & gå med på att ha honom närvarande oxå Glad Inte alls samma problem som du & det vet jag, men jag gillar inte heller honom speciellt mkt, men jag känner att på mitt bröllop så kan jag välja och ev undvika att prata med honom så mkt som möjligt om jag innte står ut Flört 

Vet din blivande om hur hans vän beter sig mot sin flickvän? Har han någon åsikt om det... Om ni nu bjuder honom så kan du ju aktivt försöka placera honom långt ifrån dig som möjligt så du inte behöver  lyssna på honom hela kvällen. 
    Förstår inte varför man stannar hos en respektive som gör en ledsen & behandlar en som skit, men det är ju ett helt annat problem {#emotions_dlg.flower}
  • Lilique
    MsChevy skrev 2011-08-09 10:33:11 följande:

Jamen vilken praktarsel. Vet inte karln din hur han är mot henne etc? Eller han kanske tycker att åren de varit vänner "trumfar" det? (Förståeligt på sitt sätt.) Jag hade satt ner foten och sagt att honom vill jag faktiskt inte ha med den dagen. Fick nämligen göra så själv för det finns en tjej som min sambo ville bjuda. De har varit vänner jättelänge, men hon kan fan ta mig aldrig låta bli att flirta med honom och hålla på och åma sig. Han skulle aldrig vara otrogen eller så, men hon gör mig rosenrasande och spyfärdig på samma gång. Han "låtsas" att han inte märker när hon håller på, men man måste vara rätt blind och körd i bollen för att missa det. Så nej, hon får inte komma av den enkla anledning att jag inte tycker om henne och jag vill bara ha med folk jag verkligen tycker om på Dagen B (förutom de obligatoriska kräkmedel jag råkar ha i släkten...). Han kan väl bjuda "den eller den" istället, tyckte jag. Låter jag som Bridezilla?  Haha.

Det är verkligen svårt att sålla bland vännerna! Det slutade iallafall med de vänner vi träffar allra mest just nu, samt de barndoms-/bästa vänner som lika gärna kunde varit våra bröder/systrar. Alla däremellan får tyvärr inte komma (mycket begränsat antal platser haha) även om man tänker "åh, men vi hade ju så roligt ihop 2008.." eller "undrar om han/hon känner sig utanför nu...?". Suck. En miljonvinst på Lotto nu hade inte suttit fel.
  • Styrka
    Lilique skrev 2011-08-09 11:02:19 följande:
    Det är verkligen svårt att sålla bland vännerna! Det slutade iallafall med de vänner vi träffar allra mest just nu, samt de barndoms-/bästa vänner som lika gärna kunde varit våra bröder/systrar. Alla däremellan får tyvärr inte komma (mycket begränsat antal platser haha) även om man tänker "åh, men vi hade ju så roligt ihop 2008.." eller "undrar om han/hon känner sig utanför nu...?". Suck. En miljonvinst på Lotto nu hade inte suttit fel.
    Åh, vad jag känner igen mig! Visst är det svåårt!! Jag vill ju bjuda alla jag tycker om, men vissa av dem har man ju inte träffat på så länge... det tar så emot att skära i gästlistan! De är ju så fantastiska på alla sätt, och jag vill ha dem daä, men när man träffats två gånger på två år... ja, hmmm. Det är svårt!

Haha, "obligatoriska kräkmedel i släkten", den var bra! Den tar vi som favvo-intern-ordspråk!
  • MsChevy

Kompisens tjej har nada självförtroende o eftersom hon har en son (ej kompisens son) o hon bor hemma hos honom så kör ju han med det där "om jag slänger ut dig hamnar du på gatan o då tar soc din son och då får du aldrig mer se honom", så hon är livrädd. Hon skulle kommit hit den här veckan, men så dog kompisens morfar o då vill hon va där för honom...jaja, vi kan inte göra med åt den saken. 
    Pratade som snabbast med sambon igår om "kompisen" o sa rätt o slätt att jag inte är så sugen på o bjuda honon pga hur han beter sig. O sambon höll faktiskt med!
    Samma sak med folk på hans släktinglista, det är såna han knappt ser o kusinerna bjöd inte honom, så då behöver inte vi bjuda dom resonerar vi. Så det blir väl att gå igenom gästlistan o se vilka vi kan ta bort, 90 pers är rätt många... 

Vet inte riktigt när vi ska skicka ut inbjudningarna. Antingen skickar vi dom så det blir en julöverraskning eller senare under våren. Känns mer rätt att skicka dom i vår eftersom det är så pass sent som augusti vi gifter oss.
    Vad tror ni? 

"Obligatoriska kräkmedel i släkten" bra term!!! haha Tur jag inte har några såna på min sida (förutom en bror som är raka motsatsen till mig, men jag får väl hälla i honom några pavor vin så släpper han loss hehe)

Svar på tråden 2012-06-30? I need you!