• Lilique

2012-06-30? I need you!

Här sitter jag i ett hav av bröllopsmagasin, med kramp i fingrarna efter att ha surfat på otaliga bröllopssidor och nertyngd av en gigantisk samling mappar med inspirationsbilder.

Jag har en inte allt för engagerad M2B, men det gör inget för han är söt ändå. Lite åsikter har jag iallafall kunnat mjölka ur honom, men då typ: "Men snäääälla, säg iallafall en färg du gillar?" "Röd". (Och så spikades färgtemat)

Trodde att min egotrippade lilla tärna var eld och lågor över att få hjälpa till med planeringen, men faktum är att hon bara bryr sig om att få stå där framme och se vacker ut och på alla mina problem svarar hon "Äh, det löser sig", helt oberoende av vilket ämne vi pratar om. Har dock ingen att byta ut henne mot, så hon får stå där och se vacker ut och säga att allt löser sig. 

Jag behöver dig nu! En brud med samma dag att se fram emot. Någon att bolla idéer med, inspirera/s av och  skratta, gråta, klaga och fira med när vi överkommer våra många hinder på väg till altaret i ungefär samma fas. Du behöver helst inte vara mångmiljonär, för då känns det nog som om jag gifter mig i en skolåda. En begagnad och tomatfläckad sådan som legat utanför Lidl ett par veckor. Och så kan vi ju inte ha det.

Jag är inte så farlig och inte bits jag heller. Mina största brister är att jag förväntar mig perfektion av mig själv, att jag har dålig humor och att jag inte anser att soppa är middagsmat. Förmodligen överkomligt.

Finns du? (:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-09 09:43
    ~ En lista över oss vackra brudar ~

123ost:
    30/6 2012 - Luleå - Övertorneå - Vitt, silver och rosa - ca 35 000 kr

Liley:
    30/6 2012 - Stockholm - Östermalm (alt. 7/7 Nice, Frankrike) - ej bestämt - ca 35 000 kr

aniara:
    30/6 2012 - Stockholm - Omberg - troligtvis inget färgtema - 100 000 kr

MsChevy:
    28/7 2012 - Köping - Alvastra/Ödeshög - 50-tal/rockabillytema - 50 000 kr

Äntligen blivande:
    30/6 2012 - Sävsjö-Norra Ljunga- Vitt, silver salviagrönt- ca 35-40 000 kr

Rebekka 2012:
    30/6 2012 - Malmö - Heleneholm slott - Lila/vitt/grönt - 75-100 000 kr

imdelicate:
    30/6 2012 - Dublin - Uppsala - Morklila och nagon mer farg - 150 000 kr

annapanna88:
    30/6 2012 - Växjö - Sikhall(Vänersborg) - Vitt/ljusgrönt/guld - 35-40 000 kr

Hardaei:
    11/8 2012 - Sundsvall- Odd Fellow- Rött/grönt/vitt samt lite Guld- 100 000-150 000 kr

souna616:
    30/6 2012 - Stockholm - Hågelbyhus -Gul, tangerine, vitt samt lite grön - 60 000 kr

Styrka:
    7/7 2012 - Hisingen, Göteborg - Vitt & silver - ca 40 000 kr

Lilique:
    30/6 2012 - Karlskrona - Rött, vitt & silver/svart - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-16 08:05
    AnnaKari
    30/6 2012 - Öregrund - Olivgrönt, gammelrosa, brunt - 50 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 10:04
    karrott:
    30/6 2012 - Stockholm - Sollentuna - Mörklila, silver, vitt - 100 000 kr

Allmylove:
    30/6 2012 - Malmö - Svart, vitt & cerise - Rockigt & otraditionellt - ca 60-80 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 20:10
    lillzan:
    22/6 2012 - Eskilstuna - Eskilstuna stadshus - lila, vitt och grönt - 65 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-20 10:32
    lamickis
    30/6 2012 - Stockholm - Österhaninge k:a - Rosa, vitt & grått - ca 50 000 kr

sagoprinsessa
    30/6 2012 - Örebro - Eskilstuna, Öja k:a - Sagotema - 75 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-21 07:49
    Hairspraymaniac
    30/6 2012 - Hjo - Norra Fågelås k:a - Rött & vitt - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 11:10
    sandraochdaniel
    30/6 2012 - Västerås - Barbarö k:a - Lila & äppelgrönt - ca 75-80 000 kr

• Svar på tråden 2012-06-30? I need you!
  • Styrka
    MsChevy skrev 2011-08-10 09:15:28 följande:
    Vet inte riktigt när vi ska skicka ut inbjudningarna. Antingen skickar vi dom så det blir en julöverraskning eller senare under våren. Känns mer rätt att skicka dom i vår eftersom det är så pass sent som augusti vi gifter oss.
    Vad tror ni? 
    Haha, vi tänkte oxå överlämna inbjudningarna som en julöverraskning! Fast personligen, då slipper man massa porton oxå, plus att man får se allas reaktioner!
    Det kan nog vara bra att göra det tidigt, så folk kan planera semestrar etc... en del bokar ju resor tidigt, och andras jobb har regler som gör att de måste meddela tidigt vilka veckor de vill vara lediga.
  • Styrka

Imorn ska jag ringa och boka lokalen, samt boka in ett möte för sambon att se lokalen personligen. (skulle han verkligen inte gilla den får vi väl avboka, det måste ju vara okej så här långt innan.) Vi ska dessutom detaljkolla vissa saker. Måtten på bort och stolar, finns vinkaraffer och ljuskandelabrar, hur bra är högtalarna egentligen, kanske bäst att ta med sig eget ljudsystem? Finns någon typ av dekoration där (vaser tex) vad och hur mycket isf? Fan, de här frågorna måste jag skriva upp innan vi åker dit märker jag...
    Bra tråd att bolla med det här!

• MsChevy

Du har koll på läget, Styrka!!! Jag letar fortfarande lokal...Obestämd

Fick en idé att man kan skicka en julhälsning/save the date på samma gång, såg det på nån sida nånstans.

FRAMSIDA:

"God Jul & Gott Nytt År"
    ...och så är det en liten sak till... 

INSIDA:

Vi vill gärna be er skriva in
    BRÖLLOPSFEST
    i nästa års kalender,
    nämligen den 28 juli.
    Inbjudning med mer info kommer senare.
    Varma hälsningar Musse & Mimmi 

Tyckte det lät som en rätt bra grej... Då har man lixom garderat i god tid att de kan boka datumet o själv har lite spelrum för div ändringar!

• Lilique

Är inte helt säker på när vi ska skicka ut våra save-the-dates faktiskt. Min släkt planerar resor och annat så sjukt långt i förväg, så vi kan verkligen inte vänta för länge. Men samtidigt vill man ju inte skicka ut dem överdrivet tidigt heller... Just nu lutar det åt oktober. Hade tyckt att det var jätteroligt att skicka ut som julöverraskning, men det är nog alldeles för sent för oss. Då är resor redan bokade och betalda.

Hade en släkting som också ville spara porto, men hon var inte så taktfull haha. Rätt många från släkten hade samlats för begravning när hon går runt och delar ut små vita kuvert, hon glömmer att säga till alla att inte öppna förrän lite senare eftersom att inte alla i rummet fått. Så där, i begravningsstämningen får 2/3 av människorna i rummet en bröllopsinbjudan. Alla med kuvert i handen blir genast ganska obekväma och den resterande tredjedelen blänger surt över att så öppet bli bortvalda.

Hon myntade iallafall ett uttryck för taktlöshet (: Att göra en Linda.

• MsChevy

haha, ja det var väl kanske inte så genomtänkt!!!

Tror nog det blir rätt bra med julkort/save the date på samma för vår del. Då har vi ju ändå tjingat ca 8 mån i förväg. Vet att våra svenska släktingar o kompisar brukar inte direkt åka nån vägen o tror inte de norska brukar göra det heller.

Kikade runt o hittade några bra förslag på inbjudningar. Gillar skarpt den med såna där fotoautomatbilder! Undrar om det finns några såna fotoautomater kvar, ni vet sån där lite holk man kan klämma in sig i, det blixtrar till några gånger o så får man ut en fotoremsa?
    http://www.festfokus.se/GalleriBrollop.htm# 

Har haft kontakt med en man som ansvarar för Folkets Park i Ödeshög och jag tror det lutar åt det. Lokalen är stor o fin, har allt vi behöver i stort sett, gönområdet omkring får vi oxå nyttja för t ex husvagnsuppställning. Han har verkligen engagerat sig, skickar bilder och igår kom det t o m ett kuvert innehållande karta över Ödeshög o ett litet brev där han berättade mer. Ska kolla de andra lokalerna oxå, men det lutar åt den här då priset är bra och är än så länge jättenöjd med bemötandet.

• aniara
    MsChevy: jag tänkte precis gå in och varna dig för att Vätternrundan går genom Vadstena och Ödeshög 16 juni, men sen såg jag att ni ändrat datum Glad

Jag och min sambo/fästman ska gifta oss 30 juni nästa år. Vi har varit tillsammans sedan februari 2009. För precis två veckor sedan, när vi var på weekendresa i Omberg, Ödeshög, gick sambon ner på knä och friade Hjärta
    Vi bestämde direkt att vi ville ha också bröllopet i Omberg eftersom det är så himla fint där. Vi bor annars i Stockholm men att ha bröllopet här var inte ett alternativ. Vi funderar på samma vigselplats som MsChevy, Alvastra klosterruin, men jag vill nog hellre boka en kyrka så att vi slipper bekymra oss om vädret. Vi tittade på kyrkorna i Ödeshög när vi var där nere sist men fastnade inte för någon så vi måste åka ner igen snart och titta på kyrkorna i Dal och Vadstena också.

Festlokalen är i alla fall bokad, och de kommer också ordna mat, dryck, tårta och servering + att ca 30 av våra planerade 50 gäster kommer att övernatta där. Övriga inkvarteras på ett vandrarhem några kilometer bort. Jag har fullt förtroende för restaurangen - de är rekommenderade av White Guide och det känns grymt skönt att få en allt-i-ett-lösning så att vi kan minimera planering och egna arbetsinsatser och kan fokusera på att bli gifta istället Glad 

Vi har en ganska rejäl budget, 100 tkr, och då är inte bröllopsresan inräknad "eftersom vi ändå skulle ha lagt pengar på en semesterresa". Vi hoppas få sponsring av våra föräldrar så att vi kan betala login för alla våra gäster också.

Jag blir lite matt när jag läser hur mycket vissa här planerar. Jag är av åsikten att ju mer avslappnade vi är inför detta, desto större chans att det blir lyckat. Jag tror att om man vet med sig att man är kontrollfreak så måste man försöka släppa det. Annars riskerar man att missa allt det underbara för att man hakar upp sig på småsakerna som inte går som planerat. För allt kommer inte gå 100 % enligt plan, oavsett hur noga man planerar. Jag har sagt till sambon/fästmannen att jag inte ska köpa några bröllopsmagasin, och om jag försöker så får han slå mig med något hårt. Jag surfar gärna efter inspiration på nätet, men där går gränsen. Vi kommer att knåpa ihop save-the-date-kort, inbjudningskort etc. själva. Vi har funderat på temafärg, men vi är inte riktigt överens där (jag vill ha turkost eller blågult, sambon vill ha lila och vägrar turkost). Det känns som att allt kommer lösa sig bra och det är inte panik med något, men det vore skönt att få en vigsellokal bestämd och sen sätta igång och göra save-the-date-kort. Vi behöver också boka upp rum för de som ska övernatta i vandrarhemmet. 

Till sist har vi börjat fundera på en önskelista och kommit fram till att vi båda gärna vill ha en symaskin. Jag vill också ha glas i någon fin serie (ffa vin- och champagne-) samt en soda streamer.

• BlackWIngedAngel
    aniara skrev 2011-08-12 23:34:49 följande:
    Jag blir lite matt när jag läser hur mycket vissa här planerar. Jag är av åsikten att ju mer avslappnade vi är inför detta, desto större chans att det blir lyckat. Jag tror att om man vet med sig att man är kontrollfreak så måste man försöka släppa det. Annars riskerar man att missa allt det underbara för att man hakar upp sig på småsakerna som inte går som planerat. 
    Fast tycker man det är roligt med planering så får man ju passa på, för annars missar man ju den biten istället. Vilka detaljer är det du tänker på som är för mycket för din smak? 
  • Hardaei

Hej!!

VI hade också tänkt gifta oss nästa år....lite senare än de flesta av er. VI har planerat att gifta oss 120811....

Jag blir helt matt och dels väldigt fascinerad av hur mycket nu har gjort eller hur långt ni har kommit med era planer.

Vi har suttit och försökt göra en budget, men ack så svårt det är. Jag vet inte vad som är bäst....att kolla runt lite priser och sedan fastställa budgeten eller tvärtom? Vi skall inte ens tala om gästlistan, som av någon konstig anledning blir bara längre och längre!?Obestämd

Måste erkänna jag håller på att drunkna i "bröllops havet". I vilken ända skall man börja?? SUCK!!

• Lilique

Hardaei, vi gjorde helt enkelt så att vi listade allting vi känner att vi "måste" ha med på bröllopet först (allt från klänning och ringar till mat och inbjudningskort). Skrev sedan ungefärliga priser vid posterna och räknade ihop det för att se var vi hamnade ungefär. Hade vi fortfarande råd med mer kunde vi lägga till saker vi ville ha men som kanske inte var prio ett. Sedan när den ungefärliga slutsumman (maxsumman i vårt fall) var satt så justerade vi priserna vid posterna. Jag gick från att vilja lägga ca 8000 på min klänning till max 5000 och kunde flytta och fördela de 3000 på något annat. I just det exemplet flyttade jag en stor del till "matkassan" och lite smått blev utspritt och vips så kunde vi bjuda de där tre vännerna vi först fått ta bort från listan. Aniara, vår planering är ganska detaljrik och kommer antagligen framstå som minutiös när vi är färdiga, men själva inställningen till hur det kommer att bli är rätt avslappnad. Det kommer säkerligen inte att bli precis som planerat, men det är väl inte speciellt många evenemang som blir det ändå. Det kommer nog bli en del "Activate Plan B"-scenarion, utan någon plan b. Men annars vore det ju ingen sport!

• MsChevy
    Aniara: nej, men va kul att ni oxå ska va där! Skrattande  Det finns ett jättefin liten kyrka på turistvägen där nere, den vägen som går förbi Rökstenen. Inte den kyrkan som är vid stenen alltså utan lite längre bort. Det är en liten vacker medeltida kyrka som jag var in o kikade i för några år sen. Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter, ska se om jag hittar den. Det kan vara Heda Kyrka.
    Vilken festlokal har ni bokat?  Vi funderar på restaurangen vid Hästholmen eller Ödeshögs Folk Park, ev Skänninge Stadshotell. Hur mycket går det kalaset på? Bra o veta o se vad vi får för offert. 
    Och tack för varningen om Vätternrundan, hade inte ens tänkt på den, tur vi bytte datumTungan ute

Hardaei: Ja, det är skitsvårt o få ihop nån form av budget. Det blir mycket vridande fram o tillbaka. Var ska ni gifta er? 

Lilique: så sant, det verkar som man planerar helt hejdlöst, men å andra sidan är det nog bra o göra det ganska grundligt o god tid så man slipper stressa i onödan sen när det är dax. Ju mer man har fixat nu, ju lugnare kan man ta det sen... 
Svar på tråden 2012-06-30? I need you!