• Lilique

2012-06-30? I need you!

Här sitter jag i ett hav av bröllopsmagasin, med kramp i fingrarna efter att ha surfat på otaliga bröllopssidor och nertyngd av en gigantisk samling mappar med inspirationsbilder.

Jag har en inte allt för engagerad M2B, men det gör inget för han är söt ändå. Lite åsikter har jag iallafall kunnat mjölka ur honom, men då typ: "Men snäääälla, säg iallafall en färg du gillar?" "Röd". (Och så spikades färgtemat)

Trodde att min egotrippade lilla tärna var eld och lågor över att få hjälpa till med planeringen, men faktum är att hon bara bryr sig om att få stå där framme och se vacker ut och på alla mina problem svarar hon "Äh, det löser sig", helt oberoende av vilket ämne vi pratar om. Har dock ingen att byta ut henne mot, så hon får stå där och se vacker ut och säga att allt löser sig. 

Jag behöver dig nu! En brud med samma dag att se fram emot. Någon att bolla idéer med, inspirera/s av och  skratta, gråta, klaga och fira med när vi överkommer våra många hinder på väg till altaret i ungefär samma fas. Du behöver helst inte vara mångmiljonär, för då känns det nog som om jag gifter mig i en skolåda. En begagnad och tomatfläckad sådan som legat utanför Lidl ett par veckor. Och så kan vi ju inte ha det.

Jag är inte så farlig och inte bits jag heller. Mina största brister är att jag förväntar mig perfektion av mig själv, att jag har dålig humor och att jag inte anser att soppa är middagsmat. Förmodligen överkomligt.

Finns du? (:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-09 09:43
    ~ En lista över oss vackra brudar ~

123ost:
    30/6 2012 - Luleå - Övertorneå - Vitt, silver och rosa - ca 35 000 kr

Liley:
    30/6 2012 - Stockholm - Östermalm (alt. 7/7 Nice, Frankrike) - ej bestämt - ca 35 000 kr

aniara:
    30/6 2012 - Stockholm - Omberg - troligtvis inget färgtema - 100 000 kr

MsChevy:
    28/7 2012 - Köping - Alvastra/Ödeshög - 50-tal/rockabillytema - 50 000 kr

Äntligen blivande:
    30/6 2012 - Sävsjö-Norra Ljunga- Vitt, silver salviagrönt- ca 35-40 000 kr

Rebekka 2012:
    30/6 2012 - Malmö - Heleneholm slott - Lila/vitt/grönt - 75-100 000 kr

imdelicate:
    30/6 2012 - Dublin - Uppsala - Morklila och nagon mer farg - 150 000 kr

annapanna88:
    30/6 2012 - Växjö - Sikhall(Vänersborg) - Vitt/ljusgrönt/guld - 35-40 000 kr

Hardaei:
    11/8 2012 - Sundsvall- Odd Fellow- Rött/grönt/vitt samt lite Guld- 100 000-150 000 kr

souna616:
    30/6 2012 - Stockholm - Hågelbyhus -Gul, tangerine, vitt samt lite grön - 60 000 kr

Styrka:
    7/7 2012 - Hisingen, Göteborg - Vitt & silver - ca 40 000 kr

Lilique:
    30/6 2012 - Karlskrona - Rött, vitt & silver/svart - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-16 08:05
    AnnaKari
    30/6 2012 - Öregrund - Olivgrönt, gammelrosa, brunt - 50 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 10:04
    karrott:
    30/6 2012 - Stockholm - Sollentuna - Mörklila, silver, vitt - 100 000 kr

Allmylove:
    30/6 2012 - Malmö - Svart, vitt & cerise - Rockigt & otraditionellt - ca 60-80 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 20:10
    lillzan:
    22/6 2012 - Eskilstuna - Eskilstuna stadshus - lila, vitt och grönt - 65 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-20 10:32
    lamickis
    30/6 2012 - Stockholm - Österhaninge k:a - Rosa, vitt & grått - ca 50 000 kr

sagoprinsessa
    30/6 2012 - Örebro - Eskilstuna, Öja k:a - Sagotema - 75 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-21 07:49
    Hairspraymaniac
    30/6 2012 - Hjo - Norra Fågelås k:a - Rött & vitt - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 11:10
    sandraochdaniel
    30/6 2012 - Västerås - Barbarö k:a - Lila & äppelgrönt - ca 75-80 000 kr

• Svar på tråden 2012-06-30? I need you!
  • Styrka

Oj, 1600 för kort till 40 gäster... Vi har 80 gäster... :-S  Det blir nog fin tapet och massa pyssel för oss.
    Och som nån sa i en annan tråd, har ju inte haft fel prioriteringsordning, lokalen måste ju vara bokad innan man fixar inbjudningarna... Vi åker på semester nästa vecka, så vi får boka lokalen när vi kommer hem veckan efter det. Håll tummarna för att sambon älskar den lika mycket som jag, och att våra två alternativa datum är lediga!

• Lilique

Tja, nu är det ju kort till närmre 70 gäster, men alla får ju inte varsitt haha. Det är ju sällskap och familjer etc. Jag håller alla tummar och tår för att han gillar den, och såklart för att ni får den!

• MsChevy

Hej, får man va med här?
    Vi har preliminärt datum 16 juni 2012, varit ihop sen juli 2009, sambon gick ner på knä o friade nu i juliSkrattande 

Vi bor i Köping, M2B kommer från Norge, men vi ska gifta oss i Alvastra klosterruin (ca 20 mil hemifrån) och ska förhoppningsvis ha festen i Vadstena slott om det inte är alltför dyrt. 
    Jag har varit gift en gång tidigare (inte mitt smartaste beslut, men man lär av sina misstag) och då hade vi 82 gäster, hyrd klänning, nyköpt kostym, fixade buffé på egen hand och hyrde en folk park. Kalaset gick på ca 10 000:-, det ni!!!Skrattande 

Den här gången kommer det väl bli lite mer bekostat, vi har satt en budget på ca 50 000:- (ej bröllopsresa inräknat). Både M2B o jag är engagerade i planeringen, även om det mest är jag som bor på nätet just nu...hehe

Vi kommer fixa mycket själva med hjälp av nära o kära. T ex musik o underhållning tar vi hjälp av en kompis som är musiker o karaokevärd, kanske hyr den anläggningen om det inte finns nån bra i lokalen. Till vigseln tar vi med egen ljudanläggning.
    Vi kommer ha ett "mat-team" som fixar maten. Har inte bestämt oss än om vi ska ta via cateringfirma eller fixa festfat från typ Ica MAXI (lutar åt det senare). En annan kompis är bagerichef på Citygross så han får prisförfrågan på tårtan. Förrätt o efterrätt fixar vi oxå utan firma.

Klänningen är ett ju ett stort kapitel för oss brudar. Jag har kikat runt lite o hittat massa klänningar o när man läger ihop det bästa från dom får man min klänning, dvs, måste sy upp en. Har tänkt att åka o prova div klänningar för att hitta rätta modellen för mig och sen ska jag prata med en kompis mamma som är sömmerska (hon har bl a sytt kläder till Rhapsody in Rock). Tror mannens kläder nästan blir dyrare än min klänning. 
    Smink o hår har jag snälla väninnor till hjälpSolig

Vad gäller inbjudningarna/program kommer vi lägga ner både pengar o energi. Eftersom vi vill ha 50-tal/rockabilly-röd tråd genom allt så ska våra invites/program påminna om 50-talets filmposters o menyn som en diner. Vi kommer ta lite sjyssta bilder på oss, lämna över dom till en man som arbetar om dom till det vi önskar och sen kommer jag nog göra mycket av layouten själv eftersom jag jobbat med information o reklam.

Jag väntar på svar från firmorna som håller i festarrangemangen på slottet, så jag har inte en aning om vilka priser det rör sig om (inte alltför blodigt hoppas jag, vill sååååå gärna ha festen där) 

En fest med 90 personer blir inte alltid så billig...vi ska väl kapa lite i gästlistan och kanske några inte kommer heller, men bättre o räkna högt... 

• sandratobias13
    Lilique skrev 2011-07-20 07:59:25 följande:
    Bra tips om musiken där! Det är inte världslätt att komma på hur många låtar som helst, än mindre musik som går hem hos de flesta.

Jag finns, lever och bor i Karlskrona och här bor cirka 32.000 personer. Inklusive alla förorter är vi runt 60.000. Utbudet är ganska begränsat vilket gör att det ofta kostar mer än man tycker är lovligt. Många mindre restauranger ville ha 11.000 i hyra bara för att stänga för allmänheten för vårt sällskap (som ändå är på närmre 70 personer) vid klockan 18, ville vi få komma dit tidigare fick man lov att skrapa ihop närmare 20.000. Då ingår ingenting mer än bord, stolar och servetter i princip. Om det varit Red Lobster eller något hade jag väl förstått, men en liten lokal restaurang som inte precis blir fullpackad av gäster?  Nää, dream on.

Gjorde dock ett kap på vår lokal! Hantverksföreningen har en lokal som är helt perfekt. Vackert dekorerad, ljus, högt till tak och kristallkronor i taket. Stort kök och smidig bar på det - taget! 4500 skulle de ha. Då får man ha den från 16 dagen innan till klockan 16 dagen efter. Dessutom ingick bord, stolar, dukar, glas och servis.

Hade vi inte fått den lokalen hade vi med största sannolikhet köpt ett gigantiskt partytält eller två och slagit upp i mina svärföräldrars trädgård och trängts där allihop.
    gifter mig också nästa sommar o bor i ronneby:) Tänkte höra var hantverksföreningens lokal ligger?
    Har preliminärbokat karsnäsgården men vet inte hur mycket bord, stolar o poslin som ingår där
  • Styrka

Välkommen MsChevy!
    Du verkar vara en ekonomisk brud, ger du lektioner? 10.000 för första bröllopet och en budget på 50' för en fest för 90 pers, det är starkt jobbat om ni håller den ramen!
    Jag har en kompis som 'r sminkös, men håret vet jag inte ritkgit hur jag ska fixa. Det får bli en senare fråga.

Har kollat inbjudningskort från Vistaprint.se, men de var inte så fina som jag skulle vilja.. .:-/ och calligraphen var för dyra... Vad dum jag känner mig med antalet kort, tänkte inte på att alla inte ska ha varsin inbjudan... självklart blir det många färre, de flesta vi känner är ju par! Det påverkar ju när man surfar runt efter denna information.

Kul med en norsk blivande, själv är jag halvnorsk och min sambo från Indien. Din sambo hade ingen familj som råkat illa ut i Oslo/Utöya? *orolig*

• MsChevy
    Tack Styrka! 
    Har lärt mig den hårda vägen att hålla i pengar o det blir mera sport o personligt om man fixar så mycket som möjligt själv. Sen får vi väl se om den tänkta budgeten kan hållas oxå...hehe. Men vi har ju inte räknat in nån resa och vi räknar med att inte anställa cateringfirma för maten, utan vi köper festfat till vår buffé. Vi kommer "uttnyttja" släkt o vänner så mycket det bara går. Dels för vår ekonomi, dels för att jag skulle själv uppskatta om mina vänner eller nån i släkten bad mig ta ansvar för något på deras bröllop. Tycker det är en ära o känner att då litar de på mig. 
    Men kom med frågor så kanske jag kan komma med ekonomiska råd!Solig

Nej, ingen anhörig som råkat illa ut i vansinnesdåden i Norge, så vitt vi vet iaf. Du då?

Det är så bra med forumet här att man får en annan syn på saker o ting som man själv inte tänkt på. Jag snubblade in på en tråd om utgångslåt, nåt jag inte ens tänkt på! Tur BT finns!Skrattande 

Apropå dina inbjudningskort, så tror jag att om du bara har ett bra program på datorn så kan du ju göra själv o ladda upp på t ex Vistaprint. Såg att de hade 10 inbjudningskort gratis nu!  Till förra bröllopet satt jag o skrev dom allihop för hand! Då kunde jag dessutom lägga till ett personligt meddelande, det var uppskattat!

Gällande håret där så tipsar jag: hitta frisyren du tänkt dig, öva på att göra den, be väninnorna öva på dig. Då får du ju se om du verkligen gillar den eller vill hitta en ny. Ha en tjejkväll med ditt hår som tema, brukar faktiskt va en rätt rolig grej. Några tjejer, lite vin o en massa hår grejer brukar bli en hit! Om håret behöver färgas, se till att göra den några veckor innan (om det kommer väta vill man inte att det rinner en massa hårfärgsrester på sin vita klänning). Gå sen till frisören några veckor innan den stora dagen o toppa håret och be dom visa riktigt bra hårprodukter som håller bröllopsfrisyren på plats. Jag älskar en hårspray som heter Vavoom, håller allt på plats i ur o skur och när kvällen är över är det bara att borsta ur.  
    Och jg har oxå en kompis som är utbildad sminkös (eller stylist heter det väl), men hon sminkade mig förra gången o ja hade så mycket spackel i ansiktet så jag trodde det skulle spricka om jag log + att jag såg konstgjord ut.Skäms Så den här gången kommer jag testa flera väninnornas kunskaper inom området, men mindre puder o foundation o allt vad det heter. (Är egentligen en tjej som skruvar bil o går i blåställ på industrin där jag jobbar) Snyggast sminkning brukar jag få till när jag är så där lagom gyllenbrun av solen, lyfter fram ögonen med 50-tals look, så om man är bra på att sminka själv kanske det är bra oxå. Spray tan så man får bort panda-ögonen efter solglasögonen...
  • Lilique
    sandratobias13 skrev 2011-07-24 14:16:11 följande:
    gifter mig också nästa sommar o bor i ronneby:) Tänkte höra var hantverksföreningens lokal ligger?
    Har preliminärbokat karsnäsgården men vet inte hur mycket bord, stolar o poslin som ingår där

Det ligger på Bredgatan 12 i Karlskrona, så det ligger helt centralt men samtidigt inte vid gågatan eller där allt liv är om kvällarna, så det är perfekt läge i vårt tycke. Ändå bara ca fem minuters gång från stans absoluta mittpunkt haha.

På hantverksföreningen finns iallafall porslin m.m. för 70 personer, men bord och stolar för något fler om så skulle önskas.

• Lilique
    MsChevy skrev 2011-07-24 13:49:05 följande:
    Hej, får man va med här?

//....då hade vi 82 gäster, hyrd klänning, nyköpt kostym, fixade buffé på egen hand och hyrde en folk park. Kalaset gick på ca 10 000:-, det ni!!!Skrattande 
    Jaa! Välkommen till tråden MsChevy.

Wow! 10.000... mäkta imponerande. Det är inte bara Styrka som vill få lektioner av dig. Helt seriöst så börjar jag undra vart i hela friden pengarna tar vägen, för jag jobbar hårt på att snåla (förutom inbjudningskorten och ringarna).

Men du har rätt i att det är lite mer sport att hålla ner kostnaderna på det viset. Challenge accepted! Haha
  • Lilique

När jag ändå är igång så....

Usch, jag känner att jag har fastnat i planerandet litegrann. Eller mycketgrann faktiskt. Inte en aning om vad mitt nästa steg borde vara. Antar att jag känner så eftersom att det är så "jättelång tid kvar". Men kyrkan och lokalen är bokade, gästlistan är färdig (så färdig den kan bli iallafall) och inbjudningskorten ligger i en låda (det var erbjudande så passade på).

Vi har en menyskiss som vi utgått från och samlat offerter från olika cateringfirmor för att kunna räkna på det. Lyckats rita upp buketten jag vill ha och frågat runt lite om vad det kanske skulle kunna gå på.

Kollar på klänningar, men det är ingen vits med att införskaffa något än på ett bra tag eftersom att jag är en liten viktpendlare haha. Eftersom att min M2B tränar hårt för att bygga muskler är det ingen vits för honom heller eftersom att inget skulle passa senare.

Har påbörjat mitt hamstrande - alltså, varje gång vi kör förbi IKEA köper vi ett gäng ljusstakar till (wooh, 4 kronor styck!) eller vad det nu kan vara vi har på listan, för att inte behöva köpa en massa saker på samma gång.

Men... nu då? Min hjärna har fått en härdsmälta och det är bara blankt. Grejen är den att jag absolut måste sysselsätta mig med något hela tiden, för att inte bli stressad. Eller galen för den delen, eftersom att mitt jobb går ut på att sitta stilla framför en dator i 9 timmar om dagen och bara svara i telefonen om den råkar ringa (vilket kanske händer tre gånger om dagen).

• MsChevy

Det brukar ju va så vi fruntimmer gör: när vi får ett "projekt" i händerna, söker vi all info vi kan hitta, planerar till 300% och sen när vi inser att oj, nu finns det inget jag kan göra förräns det datumet o det datumet, då blir vi helt ställda. Vad gör jag nu?!?!

Hm, för o kicka igång dig igen: Musiken, är den klar? Ska ni ha liveband eller fixa egen eller hyra dj? Om ni ska ha egen är det en rätt trevligt tidsfördrivning att söka efter bra musik. Be vännerna om bra musik, så kan du sätta ihop en playlist som passar mer eller mindre alla.
    Bordsplacering, på ett hums iaf? Får man ju ändra när alla svarat, men kan va bra o ha gjort mycket av det innan, för det är ett rejält stressmoment.
    Hm, vad kan vi mer hitta på åt dig...? 
    Är klädsel för tärna/tärnor bestämt? Har du kommit på vilken frisyr du ska ha? Vem ska göra den? Bjud in tjejerna på en "hjälp-behöver-råd-om-vilken-frisyr-jag-ska-ha-på-mitt-bröllop"-kväll. Hinka lite vin, fnittra o se vem som får till både vackrast frisyr o hemskaste med (men bunkra med balsam, det lär du behöva för att få ur all hårspray o skit de lär kleta ner ditt hår med). Tungan ute 

Och om du ändå sitter mycket stilla kan det här mellanperioden va bra för att tappa några kilo, så ladda mp3:n med bra musik o kanske inhandla en sån där liten inspelningsapparat o sen ge dig ut o promenera/jogga/spring eller vad du nu gör för motion. Man tänker klarare när man rör på sig o inspelningsapparaten gör att du kan enkelt tala in alla nödvändiga "shit, det här måste jag komma ihåg"-idéer som trillar in i skallenSkrattande Alltså: välorganiserad och vältrimmad! Är väl perfekt?

Svar på tråden 2012-06-30? I need you!